Ironista. Olen liian laiha ja ihmiset vaan hokee miten hyvältä näytän...
Kyllä laihuuden ihannointi elää ja voi hyvin tässä yhteiskunnassa. Olen 37v. 1v. lapsen äiti ja laihduttanut kuluneen puolen vuoden aikana itseni ihan äärirajoille todella tiukalla ruokavaliolla ja liikunnalla. En ole ikinä ollut ylipainoinen, painoni ennen raskautta ja laihdutuksen alkaessa oli 57 kg, nyt painan 49 kg (olen 165 cm pitkä). Kuukautiseni ovat jääneet pois ja tiedän sen johtuvan alipainostani. SILTI ihmiset ympärilläni hokevat vaan kuinka "hyvältä" näytän ja kyselevät "salaisuuttani" jne. Todella hajottavaa. Olen nuorena sairastanut anoreksian (20v sitten) ja tiedän nytkin liikkuvani syömishäiriön rajoilla. Olen tosi herkkä muiden ihmisten kommenteille ja reaktioille ja nyt jotenkin hämmentää tämä tilanne. Pahinta on se, kun oma miehenikin on niin silmin nähden tyytyväinen tähän laihaan olemukseeni. Tiedän, että mulle sopivampi paino olisi se 55 kg, mutta nyt en "uskalla" antaa painon nousta, koska ihmisten reaktiot on olleet niin positiivisia! Jotenkin traagista...
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:45"]
Olen saman pituinen, 45kg. Miten sulla on jäänyt kuukautiset pois?
[/quote]
Voi olla siksikin kun mun rasvaprosentti on todella alhainen, olen tosi lihaksikas. Entinen urheilija, nykyään treenaan crossfitiä ja pitkän matkan juoksua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:45"]Olen saman pituinen, 45kg. Miten sulla on jäänyt kuukautiset pois?
[/quote]
Ihmiset ovat erilaisia. Ruumiinrakenne ja tottumukset eroavat. Ja onhan 45 kg todella vähän jos paino on 165 cm.
Mä olen painanut 44kg 163cm pitkänä eikä mun menkat mihinkään hävinny?
Nykyään painan 50kg ja tästä saisi kyllä muutaman kilon nipistää pois.
Ok, mun bmi on 16,5 ja vielä tulee kuukautiset kellontarkasti. Kerropa sun salaisuus, millä ilveellä pääsit kuukautisista eroon?
Eli miksi laihdutit?
[/quote]
En tiedä mistä se alun perin lähti. Jostain mieheni kommentista varmaan. Ehkä myös yleisestä turhautumisesta ja elämän kaoottisuudesta. Kotiäitiys ei sovi mulle, mutta en myöskään halua palata entisiin töihini. Olen myös alkanut epäillä, että mieheni katselee muita naisia sillä silmällä. Yleinen epävarmuus kai... laihdutus antaa tunteen edes jonkinlaisesta kontrollista ja elämänhallinnasta, siitä siinä kai on kyse.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:48"]
Ok, mun bmi on 16,5 ja vielä tulee kuukautiset kellontarkasti. Kerropa sun salaisuus, millä ilveellä pääsit kuukautisista eroon?
[/quote]
Kuten sanoin voi olla kova liikunta ja alhainen rasva%.
Ap
Mä olen sen verranlihaksikas naiseksi, että painoindeksi on normaalialueella, mutta vyötäröstä todella hoikka ja rasvaprosentti niin matala, että kuukautiset tulevat vain harvoin. Mua kehutaan jatkuvasti, kuinka upeasssa kunnossa olen. Itselläni myös nuoruuden ajoilta anoreksiataustaa.
Jotenkin irvokasta. Tämä ehkä syy sille, miksi erilaiset syömis- ja kehonkuvahäiriöt nykyaikana niin yleisiä.
No niin loistavaa. Av-mammojen mielestä mun painossa ei ole mitään vikaa. Hyvä, jatkan laihduttamista...
Ap
Tiedän miltä toi tuntuu. Olen syömishäiriöinen ja aina kun olen äärirajoilla painoni kanssa, bmi alle 16 ja kuukautisista ei tietoakaan, saan kuulla kuinka näytän tyrmävän hyvältä. Ja miehiä pörrää ympärillä. Nyt on buliminen kausi. Paino on normaali eikä kukaan todellakaan sano, että näyttäisin hyvältä. En toki näytäkään omasta mielestäni. Paino on kuitenkin normaalin puolella, ei ylipainon. Ja miehistä ei tietoakaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:51"]No niin loistavaa. Av-mammojen mielestä mun painossa ei ole mitään vikaa. Hyvä, jatkan laihduttamista...
Ap
[/quote]
Miksi jatkat laihduttamista, jos joku sanoo, ettei nykyisessä painossasi ole mitään vikaa?
Taudinkuvaasi kuuluu, että luulet huolestuneita kommentteja kehuiksi. Ota yhteyttä päälääkäriin.
Mun mielestä kurvikkaat naiset on kauniita! Ihan sama kuinka iso kokoinen on kunhan on kurvit ja on itsevarmuutta esitellä niitä! Kyllä katson heitä vihreänä kateudesta.. :D
Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä lääkäriin ennen kuin syömishäiriö saa sinusta tiukemman otteen. Ja jos kuukautiset ovat jo jääneet pois, niin hälytyskellojen pitäisi jo soida ja lujaa. Tuo painosi on jo aikamoinen tereysriski. Jos et itsesi tähden saa aikaiseksi, niin ajattele lastasi. Kai haluat, että hänellä on äiti myös tulevina vuosina? Olisi myös tärkeää, että saisit opetettua hänelle terveen suhtautumisen syömiseen ja omaan kehoon, sen sijaan että siirtäisit oman oireilusi hänelle ja hän joutuu sitten käymään samaa taistelua koko elämänsä.
Ihmiskunta on masentava =( Tosin mulla meni toisin päin eli kun laihduin lääkityksen takia alipainon rajoille (en siis ollut vielä edes alipainoinen) niin yhtäkkiä kaikkien mielestä oli ookoo heittää kommentteja kuten "hyi kun oot laiha, söisit jotain" ja vastaavaa O_o
Mulla kävi vähän samoin. Sairastuin 25-vuotiaana masennukseen, ja pahimmassa vaiheessa käytännössä yritin tappaa itseni nälkiinnyttämällä. Olen 161 cm pitkä, ja painoin alimmillani 39 kg. Ja eipä ole ikinä miehet niin paljon perään katsoneet ja kehuja tullut kuin silloin. No joo, silmät näyttivät kyllä kuihtuneen laihassa naamassa isoilta kuin lautaset, samoin huulet, kai se sitten on seksikästä ihmisten mielestä. Normaalissa painoissa, noin 50-kiloisena, olen tavallisen näköinen pallonaama suomalainen enkä kiinnitä kenenkään huomiota.
Laihat on hyvännäköisiä, toisin kuin läskit. Ihminen on harvoin liian laiha.
Jep. Mä yhdessä raskaudessa voin todella pahoin ja laihduin lyhyessä ajassa lähemmäs 10kg. Kaikki vaan hoki miten hyvältä nyt näytän.
Ei tuntunut hyvältä vaikken alipainoinen ollutkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:46"]
[/quote]
Voi olla siksikin kun mun rasvaprosentti on todella alhainen, olen tosi lihaksikas. Entinen urheilija, nykyään treenaan crossfitiä ja pitkän matkan juoksua.
Ap
[/quote]
Mikä urheilija? Olitko kansainvälinen huippu vai keskinkertaisuus?