Lahjatoiveena rahaa, kukaan ei noteeraa
Häät aivan kohta ja vieraslistalla n. 80 henk. Olemme asuneet yhdessä 4 vuotta ja poissa kodin nurkista molemmat 10 vuotta. Häitä varten perustettiin erikseen oma tili ja pyydettiin rahaa isompaa ostosta varten. Ei ole kukaan laittanut mitään kyseiselle tilille. Nyt ärsyttää ajatuskin, jos sieltä tulee lahjaksi kahvinkeitin, kaksi sauvasekoitinta, leivänpaahdin, jotakin Marimekkoa, muumimukeja, kyntilöitä, jne. Näitä perus, joita tulee aina. Me ei moisella roinalla tehdä mitään. Pitänee sitten laittaa alihintaan Facebookin kirpparille myyntiin lahjat, että saadaan rahaa :(
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:30"]Tällä kertaa?? Monennetko hääjuhlat on menossa?
[/quote]
Ekat. Vierailla vain tuo linja on ollu joululahjoissa, valmistujaisissa jne. niin tietää jo odottaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:02"] No me ollaan köyhä hääpari, että ihan vaikka 5 € ois kiva. Rupean soittelemaan sinne juhlapaikalle siitä vitun pöydästä. Tai sitte lahjat jonnekin nurkkaan lattialle ja toivotaan, ettei kukaan kävele päältä. Ap [/quote] Köyhä hääpari. Kuinka on varaa järjestää juhlat? [/quote] No tässä on venytetty penniä viim. pari vuotta. Töitä pätkittäin opiskelun ohella ja välillä opiskelua jäihin töiden takia. Ap
[/quote]
Melko huono sijoituskohde. Varsinkin ellei ole rahaa
Naimisiin pääsee ilman juhliakin
[/quote]
No ei meillä kymppitonnin häitä vietetäkään. Ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:30"]Tällä kertaa?? Monennetko hääjuhlat on menossa? [/quote] Ekat. Vierailla vain tuo linja on ollu joululahjoissa, valmistujaisissa jne. niin tietää jo odottaa. Ap
[/quote]
Ihme kun et jättänyt kutsumatta tuollaisia vieraita jos eivät ole vielä oppineet että sulle pitää tuoda vain rahaa.
Mä en tajua miksi ne uudet lahjaksi saadut pitäis heittää roskiin, mieluummin ne vanhat itse ostetut.
Teillä on siis säätössä 700, josta vuokraan menee 600? Eli teillä ei ole säästöjä, teillä on vuokra- ja maitorahat. Tämä kuulostaa siltä, että kutsuttuja on noin monta, jotta lahjapotti olisi mahd suuri. Ei mitään innostusta juhlaan, ei tarpeeksi tilavaa juhlapaikkaa, vain raha sitä raha tätä. Ja nimenomaan se heille jäävä raha. Kivat häät varmaan tulossa jos morsiamen ennakkokäsitys on, että minähän vittuunnun kaikille, jotka eivät muistaneet minua haluamallani tavalla ja maksaneet itseänsä kipeiksi juhlista, joita en oikeastaan viitsinyt järjestää.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:52"]
Mä en tajua miksi ne uudet lahjaksi saadut pitäis heittää roskiin, mieluummin ne vanhat itse ostetut.
[/quote]
Ai että kun on pitkään haaveillut jostain hankinnasta, suunnitellut ja säästänyt ja viimein saanut ostaa mieleisensä, se pitäisi sitten laittaa roskiin, jotta tilalle saisi jotain sellaista, mistä ei välttämättä edes itse niin välitä?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:53"]Teillä on siis säätössä 700, josta vuokraan menee 600? Eli teillä ei ole säästöjä, teillä on vuokra- ja maitorahat. Tämä kuulostaa siltä, että kutsuttuja on noin monta, jotta lahjapotti olisi mahd suuri. Ei mitään innostusta juhlaan, ei tarpeeksi tilavaa juhlapaikkaa, vain raha sitä raha tätä. Ja nimenomaan se heille jäävä raha. Kivat häät varmaan tulossa jos morsiamen ennakkokäsitys on, että minähän vittuunnun kaikille, jotka eivät muistaneet minua haluamallani tavalla ja maksaneet itseänsä kipeiksi juhlista, joita en oikeastaan viitsinyt järjestää.
[/quote]
Ei. Tuo on meidän rahatilanne häiden jälkeen. Ap
Hitto sä oot varmaan kamala akka :D En koskaan anna rahaa lahjaksi ja juuri tuon takia. Jos sinulla ei ole varaa mihinkään, älä järjestä häitä!
Siis miksi ihmeessä järjestät häät joihin teillä ei ole varaa? Olisitte menneet naimisiin ihan keskenänne tai parin läheisimmän ystävän todistaessa, ja käyttäneet ne häihin kuluvat rahat tuohon isoon hankintaan.
" Aikuiset ihmiset pyytävät rahaa lainaksi, ei lahjaksi.
Vai pitäisikö tässä itse kukin järjestää jotkut juhlat, kun perheeseen tarvitaan uusi auto esim. häävalan uusiminen, paperihäät, syntymäpäivät jne. ja laittaa kutsuu oma tilinumero, ettei pankista tarvitse ottaa lainaa auton ostoa varten. Ja uusi sänkykin tarvittaisiin, kunnon patjoilla.
[/quote]
Aikuisen ihmisen on ihan järjetöntä pyytää materiaa lahjaksi kun ne lautaset, kipot, kattilat ja kulhot kahvinkeittimineen löytyy jo omasta takaa. Pyyhkeistä ja lakanoista puhumattakaan."
Jos ihmisellä on jo kaikkea, mihin ihmeeseen sitä rahaa vielä tarvitaan?
[/quote]
Matkusteluun, remontteihin, mihin tahansa muuhun paitsi niihin astioihin ym mitkä on jo hankittu."
Jos ollut varaa hankkia tavaraa kaapit täyteen, niin miksi sitä rahaa ei sitten löytyisi matkusteluun tai remonnttiin ja maksaa itse, eikä kustantaa niitä perhejuhlien kutsuvierailla.
Kaikkialla maailmassa, paitsi Suomessa tai ainakin siltä tuntuu, vaikka yritetään olla niin kansainvälisiä, lahja on osoitus ystävyydestä ja rakkaudesta, eikä sen arvoa edes mitata rahassa tai taloudellisessa hyödyssä ja onko lahja mieluinen tai ei, sekin on samantekevää, koska lahjan antaminen perustuu muuhin arvoihin. Monessa maassa ja myös ennen Suomessa, rahan pyytämistä pidettiin moukkamaisena tai ahneutena, oli kysymys miten köyhästä tahansa.
"Se etukäteen ilmottautuminen on ihan syystä. En ala siellä kattomaan kuokkijoita, jotka ei edes viittiny ilmottaa etukäteen tulostaan. Kakku on jo tilattu vierasmäärää vastaavaksi, samoun muut ruuat ja servetit. Entä jos on allergioita??? Hittoako me niille mahdetaan, kun ei ole viitsiny edes ilmottaa? Ap"
Äläs nyt, bisnes pyörisi vielä paremmin, jos kuokkavieraita tulisi enemmän ja laittaisivat muutaman satasen tilille, tarjoilusta ei ole niin väliä, tilanpuutteeseen voit aina vedota, kun eivät ole etukäteen ilmoittautuneen. Oma moka kutsuvierailta, kunhan rahakirstunsa pitävä auki, viis vieraanvaraisuudesta.
"]Tällä kertaa?? Monennetko hääjuhlat on menossa? [/quote]
Ekat. Vierailla vain tuo linja on ollu joululahjoissa, valmistujaisissa jne. niin tietää jo odottaa. Ap"
Häh, sä katot jo lahjahevosen suuhun etukäteen? Jo on aikoihin eletty, kun morsian valittaa lahjoistaan jo etukäteen, vaikka häitä ei ole edes pidetty.
Joku vedättää nyt vissiin täysillä, aika hyvin tähän asti, ap!
Vaikka ap olisi trolli vastaan ihan yleisesti rahalahjoihin liittyvissä asioissa. Itselleni, kuten varmaan monelle muullekin, raha on todella epähenkilökohtainen lahja. Lisäksi vituttaa tieto, että se ei välttämättä käytetä siihen tarkoitukseen mihin kerätään vaan esim sillä maksellaan jotain laskuja. Muutenkin aikuiset rahaa kerjäävät ihmiset ovat jotenkin tosi noloja mielestäni. Kutsut, joissa mainitaan että meillä on jo kaikkea, ja paras lahja on vieraiden läsnäolo niin niissäkin kutsuissa on joku lahjalista tai toive kuitenkin. En tykkää trendistä, jossa vieraat eivät saa itse päättää lahjasta. Millaisia ihmisia oikein kutsutte häihin, jos eivät tiedä, että teillä on jo kahvinkeitin ja muuta kodintarvikkeita? Itse ainakin kutsun vaan läheisiä ihmisiä, jotka eivät tuntevatt meidät.
Edelliselle: Mua henkilökohtaisesti harmittaa, etten koskaan saa vanhemmiltani muuta kuin rahalahjoja. He eivät koe osaavansa hankkia minulle mitään tarpeellista / hyödyllistä / kivaa. Minusta on ikävää, ettei vanhempani viitsi sen vertaa tuntea minua. Olisi todella kiva, että edes häistä tai valmistujaisista tai ylioppilasjuhlista olisi jäänyt joku konkreettinen lahja heiltä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:41"]
" Aikuiset ihmiset pyytävät rahaa lainaksi, ei lahjaksi.
Vai pitäisikö tässä itse kukin järjestää jotkut juhlat, kun perheeseen tarvitaan uusi auto esim. häävalan uusiminen, paperihäät, syntymäpäivät jne. ja laittaa kutsuu oma tilinumero, ettei pankista tarvitse ottaa lainaa auton ostoa varten. Ja uusi sänkykin tarvittaisiin, kunnon patjoilla.
[/quote]
Aikuisen ihmisen on ihan järjetöntä pyytää materiaa lahjaksi kun ne lautaset, kipot, kattilat ja kulhot kahvinkeittimineen löytyy jo omasta takaa. Pyyhkeistä ja lakanoista puhumattakaan."
Jos ihmisellä on jo kaikkea, mihin ihmeeseen sitä rahaa vielä tarvitaan?
[/quote]
Matkusteluun, remontteihin, mihin tahansa muuhun paitsi niihin astioihin ym mitkä on jo hankittu."
Jos ollut varaa hankkia tavaraa kaapit täyteen, niin miksi sitä rahaa ei sitten löytyisi matkusteluun tai remonnttiin ja maksaa itse, eikä kustantaa niitä perhejuhlien kutsuvierailla.
Kaikkialla maailmassa, paitsi Suomessa tai ainakin siltä tuntuu, vaikka yritetään olla niin kansainvälisiä, lahja on osoitus ystävyydestä ja rakkaudesta, eikä sen arvoa edes mitata rahassa tai taloudellisessa hyödyssä ja onko lahja mieluinen tai ei, sekin on samantekevää, koska lahjan antaminen perustuu muuhin arvoihin. Monessa maassa ja myös ennen Suomessa, rahan pyytämistä pidettiin moukkamaisena tai ahneutena, oli kysymys miten köyhästä tahansa.
[/quote]
Eli sun mielestä hääpari ei saa mitään lahjoja koska heillä on jo astiastot kotona ja mihinkään muuhun ei sitten rahaa saa tai pidä käyttää kun kerran lautasia ja lakanoita riittää. Ovat niin rikkaita etteivät muuta ansaitse jos kerran se kattila ja kahvinkeitin ei kelpaa. Ei tosiaan kelpaa jos sellaiset löytyvät jo kotoa. Miksi täyttää jo valmiiksi täydet kaapit esineillä ja tavaroilla, joita hääparilla jo on? Ihmettelen suuresti taloudenpidon taitoja jos jo omassa kodissaan (pois vanhempien katon alta) asuvilta ei löydy sisustus- ja taloustavaroita.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:17"]
Millaisia ihmisia oikein kutsutte häihin, jos eivät tiedä, että teillä on jo kahvinkeitin ja muuta kodintarvikkeita? Itse ainakin kutsun vaan läheisiä ihmisiä, jotka eivät tuntevatt meidät.
[/quote]
Häät ovat onneksi ollutta ja mennyttä. Mutta anoppini on sitä sorttia, joka kerta kaikkiaan vaan tykkää antaa mahdollisimman turhia lahjoja, kaikenlaisia koriste-esineitä ja muuta sellaista, joka ei oikein edes mahdu meille ja jolle ei ole käyttöä. Olemme yrittäneet hienovaraisesti ja suorempaankin sanoa, että ajatus on hyvä mutta toteutus ei niinkään. Ei vain mene perille, valitettavasti.
(Tavallaan ymmärrän anoppiani. Itsekin olen lahjanantajatyyppiä ja välillä tulee ideoita, jotka eivät sitten välttämättä olekaan niin hyviä. Aika usein onnistun hillitsemään itseni ja miettimään järjellä, ilahduttaako suunnittelemani lahja todella saajaansa vai pitäisikö kuitenkin keksiä jotain muuta. Enimmäkseen yritän nykyään ostaa jotain sellaista, jonka saa kulutettua pois - lahjansaajasta riippuen vaikkapa viiniä, jotain hienompaa kahvia, vähän erikoisempaa elintarviketta tai sitten lahjakortin kivaan ravintolaan tai kampaamoon.)
"]Tällä kertaa?? Monennetko hääjuhlat on menossa? [/quote]
Ekat. Vierailla vain tuo linja on ollu joululahjoissa, valmistujaisissa jne. niin tietää jo odottaa. Ap"
Eikö se ole melko luonnollista, jos kerrot "teillä olevan jo kaikkea", etkä halua tavaralahjoja ja lahja on sinulle vain symbolinen merkitys, ehkä näin ajattelevat myös kutsuvieraat.
Yleensä vähävaraiset esim. opiskelijat, joilla harvoin on jo "kaikkea", saavat melko muhkeat häälahjat, tavaralahjan lisäksi, moni haluaa antaa vielä rahalahjan esim. häämatkaa varten, kun tietävät, että rahaa on vähän. Yleensä lahjatoivelistatkin heillä on kovin vaatimattomia ja kohtuuhintaisia.
Meillä oli häät jossa kutsussa luki että lahjoja emme kaipaa, suurin lahjamme on että saavutte paikalle iloisen mielen kanssa.
Ja pöytä täynnä kippoa ja kuppia : )
Mutta kaikki on meille tärkeitä ja tallessa kiitos vaan antajille. Jäihän niistäkin kiva muisto!!!
Ehkä ei kannata pitää häitä ollenkaan jos haaveena on että tilillä on paljon rahaa. Porukat tuo mitä tuo ja se on sitten siinä. Turha marista!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:02"] No me ollaan köyhä hääpari, että ihan vaikka 5 € ois kiva. Rupean soittelemaan sinne juhlapaikalle siitä vitun pöydästä. Tai sitte lahjat jonnekin nurkkaan lattialle ja toivotaan, ettei kukaan kävele päältä. Ap [/quote] Köyhä hääpari. Kuinka on varaa järjestää juhlat? [/quote] No tässä on venytetty penniä viim. pari vuotta. Töitä pätkittäin opiskelun ohella ja välillä opiskelua jäihin töiden takia. Ap
[/quote]
Melko huono sijoituskohde. Varsinkin ellei ole rahaa
Naimisiin pääsee ilman juhliakin