Häät ahdistaa - Suomessa vai ulkomailla?
En osaa päättää, haluanko häät Suomessa vai kihlattuni kotimaassa. Asumme Suomessa.
Haluaisin pienet häät. En tiedä haluaisinko kutsua edes kavereita, sillä on vaikea vetää raja siihen, ketä kutsua ja ketä ei.
Suomessa etuna olisi se, että sukulaiseni voisivat olla paikalla. Miehen kotimaassa se houkuttelee se, että maa on kaunis ja lämmin, mutta toisaalta minun sukulaiseni eivät pääsisi paikalle. Sitäkin olemme miettineet, että vihkimisessä Suomessa olisi vain muutama läheinen todistamassa.
Miten voin tehdä päätöksen?
Kommentit (35)
Miten olisi vihkiminen toisessa maassa ja siunaus toisessa? Siten molempien perheet pääsisivät paikalle varsinkaan kun suunnittelemissa ei ole isot häät.
Itse olen ulkomailla naimisiin mennyt ja ulkomailla asun edelleen. Monet suomi-paikallisparit täällä vihityttävät itsensä Suomessa, koska se on hallinnollisesti helpompaa. Säästyy paljolta paperityöltä. Itse en aikanaan tajunnut tuolta kannalta asiaa ajatella. Se, että yrittää hankkia papereita ja vakuuttaa paikalliset viranomaiset siitä, että esim. syntymätodistusta ei Suomessa ole olemassa (on vain ote väestöreksiteristä vahvistettuna apostillella) on aika puuduttavaa. Kaikki onneksi lopulta järjestyi hyvin. Mutta mikäli on kyse kovinkin erilaisesta maasta ja ainakin jos on kyse EU:n ulkopuolisesta maasta, selvittäisin ensin, miten pääsee helpommalla. Juhlat voi pitää missä vain - tai vaikka molemmissa. Virallinen osuus on helpottavaa hoitaa paikassa, jossa homma hoituu.
Minusta häistä tehdään välillä turhan vaikea ja monimutkainen asia. Tunnen ihmisiä, jotka ovat jahkailleet ikuisuuksia jokaisen häihinsä liittyvän yksityiskohdan parissa. Vaikka ne monesta morsiamesta tuntuvat maailman tärkeimmältä asialta, ei niitä enää kymmenen vuoden jälkeen tule monikaan säännöllisesti mielessään vatvoneeksi. Niistä jää kenties hääkuvat, sormus ja kaunis muisto. Luultavasti jälkikäteen ajateltuna tekisi aina jotain vähän toisin, jos juuri sillä hetkellä järjestäisi makunsa mukaiset häät. Eli ota rennosti. Jo se voi tehdä päätöksen tekemisestä helpompaa, kun ymmärrät, ettei sillä ole jälkikäteen enää yhtään minkäänlaista merkitystä, kummassa maassa olet miehesi nainut.
Ystäväni meni naimisiin ulkomailla (molemmat suomalaisia) ja oletti, että juhlista tulee pienet. No kävikin niin, että suurin osa kutsutuista innostuikin ulkomailla järjestettävistä häistä ja ilmottautuivat mukaan. Lopulta he joutuivat vaihtamaan juhlapaikkaa, että kaikki kutsutut mahtuivat mukaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:36"]
Onko miehesi kotimaan kauneus painavin syy viettää häät siellä? Jokaiselle eri asioiden tärkeys painottuu häitä suunnitellessa. Minusta kaunis miljöö vs. läheiset ihmiset paikalla kallistuu jälkimmäisen puoleen, mutta jokaisella on eri tärkeysjärjestys. Itse muistan häistäni parhaiten puolisoni kanssa jaettujen tärkeiden hetkien lisäksi juuri läheisteni kasvot kirkossa, läheisteni minulle sanomat asiat ja onnittelut, yhteiset naurun hetket jne. Mutta totta kai kaunis miljöökin voi olla ikimuistoinen, ja jotkut juhlivat tulevaa yhteistä taivaltaan mieluiten kaksin.
[/quote]
Näiden kahden asian välillä en osaa päättää. Maa on meille molemmille tärkeä muutenkin, ja ensi kertaa sinne tullessani ajattelin itse, että täällä haluan mennä naimisiin. Jos kuvittelen paikan, missä haluaisin häiden olevan, niin tämä on se. Mutta se, ettei rakkaimmat sukulaiseni olisi paikan päällä, tuntuu vähän surulliselta. Enemmän heidän puolestaan, sillä tiedän että he haluaisivat olla häissämme. ap
Kahdet juhlat tai vihkinen ja siunaus erikseen kuulostaa toisaalta hyvältä, mutta mietin että tuntuuko se jotenkin keinotekoiselta, mennä tavallaan kaksi kertaa naimisiin. Omakohtaista kokemusta kenelläkään? ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:45"]
Minusta häistä tehdään välillä turhan vaikea ja monimutkainen asia. Tunnen ihmisiä, jotka ovat jahkailleet ikuisuuksia jokaisen häihinsä liittyvän yksityiskohdan parissa. Vaikka ne monesta morsiamesta tuntuvat maailman tärkeimmältä asialta, ei niitä enää kymmenen vuoden jälkeen tule monikaan säännöllisesti mielessään vatvoneeksi. Niistä jää kenties hääkuvat, sormus ja kaunis muisto. Luultavasti jälkikäteen ajateltuna tekisi aina jotain vähän toisin, jos juuri sillä hetkellä järjestäisi makunsa mukaiset häät. Eli ota rennosti. Jo se voi tehdä päätöksen tekemisestä helpompaa, kun ymmärrät, ettei sillä ole jälkikäteen enää yhtään minkäänlaista merkitystä, kummassa maassa olet miehesi nainut.
[/quote]
Tämä on totta. Rennosti ajatellen kallistuisin Suomen puolelle, vähemmän paperitöitä. Mutta toisaalta ajatus juhlistakin stressaa. Ulkomailla meillä olisi varmaan hyvin pienet häät ja ihan muutama miehen läheinen todistamassa.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:48"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:36"]
Onko miehesi kotimaan kauneus painavin syy viettää häät siellä? Jokaiselle eri asioiden tärkeys painottuu häitä suunnitellessa. Minusta kaunis miljöö vs. läheiset ihmiset paikalla kallistuu jälkimmäisen puoleen, mutta jokaisella on eri tärkeysjärjestys. Itse muistan häistäni parhaiten puolisoni kanssa jaettujen tärkeiden hetkien lisäksi juuri läheisteni kasvot kirkossa, läheisteni minulle sanomat asiat ja onnittelut, yhteiset naurun hetket jne. Mutta totta kai kaunis miljöökin voi olla ikimuistoinen, ja jotkut juhlivat tulevaa yhteistä taivaltaan mieluiten kaksin.
[/quote]
Näiden kahden asian välillä en osaa päättää. Maa on meille molemmille tärkeä muutenkin, ja ensi kertaa sinne tullessani ajattelin itse, että täällä haluan mennä naimisiin. Jos kuvittelen paikan, missä haluaisin häiden olevan, niin tämä on se. Mutta se, ettei rakkaimmat sukulaiseni olisi paikan päällä, tuntuu vähän surulliselta. Enemmän heidän puolestaan, sillä tiedän että he haluaisivat olla häissämme. ap
[/quote] Ei sitä kukaan muukaan voi puolestasi päättää noiden asioiden välillä. Tai siis teidän puolestanne. Eikö miehesikään kallistu kumpaankaan suuntaan? Jos et osaa itse valita, anna valinnanvapaus hänelle?
Häät järjestätte itseänne, ette sukulaisia varten. Älä pilaa omia häitäsi muita miellyttämällä, jos se ei tunnu oikealta.
Tee lista plussista ja miinuksista molemmissa. Onko tuo toinen maa joku sivistysvaltio vai kehitysmaa? Jälkimmäisessä paperisodan vaikeus voi oikeasti olla yllätys. Niin ja muistakaa tarvittaessa ottaa selvää avioehtoasioista tuollaisessa tapauksessa jne
Juhlat kummassakin maassa :) eli vihkiminen ja juhlat ulkomailla ja juhlat sit kotimaassa myös :)
Me pidimme kahdet hääjuhlat: hääseremonian yhteydessä ulkomailla (Suomen sukulaiset saivat kutsun, mutta eivät tietenkään tulleet toiselle puolelle maapalloa) ja jälkikäteen pienimuotoinen ravintolaillallinen Suomessa. Toimii.
Me ratkaistiin pulma menemällä naimisiin kolmannessa maassa eli ei kummankaan kotimaassa, se oli myös kätevä keino karsia kutsuvieraslistaa kun tiesi ettei kaikki kutsutut halua matkustaa.
Olisiko mitenkään mahdollista pitää pienet juhlat molemmissa maissa?