Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitaanko varhaiskasvatusta ennen esikoulua?

Vierailija
31.05.2015 |

Lapseni ovat olleet kolme vuotta päiväkodissa. Toki siellä on askarreltu, piirretty, retkeily jne, mutta mikä siinä on niin erikoista että se on "varhaiskasvatusta"? Minulle tärkeintä noin pienten kohdalla hoiva ja huolenpito. Kuinkahan paljon säästettäisiin jos palkattaisiin lähihoitaja lto:n tilalle pienten ryhmiin?

"Jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen" , entäs kotihoidetut tai pph:lla olleet, näkyvätkö nämä piikkinä tilastossa työötömyys- tai syrjäytymistilastoissa, koska eivät parat saaneet varhaiskasvatusta. Voitaisiin säästetty rahat laittaa ryhmökokojen pienentämiseen tai vaikka vanhustenhoitoon.

Haittaisiko sinua jos alle 5-vuotias ryhmässä ei olisi lastentarhanopettajaa, miksi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jos se varhaiskasvatus ja lto pienten ryhmissä on niin tärkeä niin haluaisin myös vanhempana jotenkin nähdä/kuulla miten se mimun lapseni kohdalla ilmenee.

Vierailija
2/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Lapset on erilaisia. Hoitopaikat on erilaisia.Isossa ryhmässä tarvitaan niitä joilla on asiantuntemusta myös kasvatuksesta. Enemmän toki niitä jotka ovat ammattilaisia hoivassa. Mitä vanhemmista lapsista kyse sitä tärkeämpää kasvatuskin. Päiväkodissa 4-5 vuotiaskin tarvitsee varhaiskasvatus. Pienimmät voisi hoitaa pph:n kokoisissa ryhmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naperolle on pk:ssa opetettu numeroita, kirjaimia, ryhmässä toimimista. Noi kait on sitä varhaiskasvatusta?

Vierailija
4/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus on kai korvike ennen muinoin olleelle yhteisöllisyydelle, jossa suku tai läheiset ovat vuoroin hoineet ja opettaneet elämäntaitoja. 

Vierailija
5/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varhaiskasvatus ei ole vain niitä tuokioita. Se on itsetunnon tukemista, mikäkuvan kehityksen tukemista yms. tätä kaikkea "näkymätöntä" jota vanhemmat eivät näe välttämättä päivän päätteeksi. Mielestäni tuokiot eivät ole se päivän tärkein asia eikä saisikaan olla. 

Mielenkiintoista että vanhemmat eivät näe mitään merkitystä sillä, että lto on opiskellut paljon laajemmat opinnot liittyen lapsen kasvuun ja kehitykseen ja siltikään he eivät anna näille painoarvoa. Olisi myös tärkeä huomata, kuinka monissa muissa maissa lapsen koulu alkaa jo ennen viidettä ikävuotta. Miksi heille suodaan opettaja mutta täällä Suomessa se tuntuu niin turhalta. Mielestäni leikin kautta yms oppiminen on paljon mielekkäämpää ja "tehokkaampaa" alle kuusivuotiaille lapsille. Tämähän nyt mahdollistuu Suomessa, mutta sitä ei selvästikään osata arvostaa. 

Vierailija
6/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa blaa. Kuullostaa siltä että ne varhaiskasvattaja-lto:t täällä puolustelee paikkojaan.

Edelleen, miten se lapsessa näkyy että hän on saanut alle eskari-ikäisenä VARHAISKASVATUSTA yliopiston käyneeltä lto:lta, menestyykö hän paremmin kuin kotihoidettu ystävänsä? Maksaako aikuisena enemmän veroja kuin pph:n hoivissa ollut?

Mikä HYÖTY LTO:sta ihan oikeasti on noin pienillä?
Mielummin laittaisin nekin liikenevät eurot ryhmäkokojen pienentämiseen.

Vierailija
7/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäpäivänä nuo ryhmät on niin isoja että ei niissä kukaan kykene antamaan mitään yksilöllistä varhaiskasvatusta juuri sen lapsen tarpeiden mukaan joka muuta väittää puhuu puppua! Lasten stressitaso on hirveän korkea siellä hulinassa ja metelissä. Itselläkin vai. Päässä soi työpäivän jälkeen ja suuri osa lapsista viettää siellä paljon pidemmän päivän kuin mitä minun työpäiväni kestää. 90% työntekijöistä tekee työtään täydellä sydämellä, mutta se ei valitettavasti riitä, kun niitä lapsia on niin hirveästi. Siinä juurikaan mitään varhaiskasvatusta keretä antamaan, kunhan pyritään pitämään lapset hengissä koko päivän ajan.

Vierailija
8/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työssäkäyvistä ihmisistä tarvitsee lapsilleen päivähoitopaikan eli säilön työpäivän ajaksi, ei sitä oikeasti kukaan tai ainakaan 99% ajattele "varhaiskasvatuksena". Siitä on tullut nyt vain sellainen muotitermi millä yritetään pitää hyvinä aikoina keksityistä saavutetuista eduista kiinni vielä huonoinakin aikoina. Oletteko valmiit maksamaan siitä varhaiskasvatuksesta enemmän, onko se niin tärkeää? Sorry, mutta tämän valtion rahat ei enää riitä kaikkeen.

Vierailija
9/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:06"]

Mä olin kotona kunnes menin kouluun. Minulla oli useita vanhempia sisaruksia, asuimme maalla, ja toki joitain lapsia asui ympäristössäkin. Mutta ei muiden lasten tpaaminen ollut päivittäistä. Tosi jouduin maalaistalossa jo pienenä hommiin, 5 v osasin jo lypsää yms. Mutta en mä koe jääneeni mstään paitsi, enkä ole huomannut olevani erilainen tavoissa tai taidoissa kun kaverini, jotka on olleet päivähoidossa. Kenties ei niin hyvässä kun nykyään....

[/quote]

Ihan sama mulla. Enkä tiedä mikä mussa on mennyt pieleen kun en ole saanut ns. varhaiskasvatusta. T.40v DI-nainen

Vierailija
10/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:14"]

Minua suoraan sanottuna sieppaa kaikki vasut ym. muu hömpötys. Minäkin kaipaisin vain perushoivaa lapselle. Olen aivan aloittajan kanssa yhtä mieltä varhaiskasvatuksesta.

[/quote] alle 3 v lapsi tarvitsee ruokaa, pesuja, ulkoilua, sylissä oloa, satuja, säännöllisyyttä, huolenpitoa, läsnäoloa, haleja ja suukkoja.

Vierailija
11/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:03"]

Meidän naperolle on pk:ssa opetettu numeroita, kirjaimia, ryhmässä toimimista. Noi kait on sitä varhaiskasvatusta?

[/quote] kotonakin oppii kirjaimet ja numerot ja naperot ei tarvi vielä akateemisia taitoja.

Vierailija
12/35 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:21"]

Ihan oikeasti, pitäkää ne lapsenne poissa näiden "ammattilaisten" käsistä niin kauan kun mahdollista. Juuri kuten edellä kirjoittavat, yhtä tarkkailua ja virheiden etsimistä koko "varhaiskasvatus". Sillä kyttäämisellä löytyy virheitä joka mukulasta ja varsinkin sen vanhemmasta. 

Pitäkää pikkulapsenne kotona, mikään ei korvaa oikeasti välittävää äitiä. Tai vaikka mummoa.

KAIKEN edellä mainitun ehtii taatusti oppia koulussa vähän asiantuntevammassa ohjauksessa. 

[/quote]

Lto:lla ja lo:lla on hyvin samalainen koulutus, erona 2v (maisterivaihe) ja totta kai erityisopinnot nimenomaan alle kouluikäisten, ja luokanopettajilla sitten kouluikäisille soveltuvat opetus- ja kasvatusmenetelmät. Molemmat opiskelevat yhdessä mm. kasvatustieteen perusopinnot (kasvatusfilosofiaa, -sosiologiaa, didaktiikkaa). Molemmilla sisältyy opintoihin liikuntapedagogiikkaa, musiikkipedagogiikkaa, kuvataidekasvatusta, matematiikkakasvatusta, jne. toki omissa ryhmissään sillä ikäluokka jolle ks toimintaa sovelletaan on eri. Molemmat opiskelevat myös lasten oikeuksia, etiikkaa jne. Lto -koulutus on siis opettajakoulutus, ja siksi sillä pystyykin menemään luokanopettajan maisterivaiheeseen ja toisinpäin, myös luokanope pystyy käymään varhaiskasvatuksen maisterivaiheen. Nykyään iso osa ltoista käy maisterivaiheen koulutuksen myös, joten erot ovat kaventuneet tosi pieniksi. Suurinhan osa lto -koulutuksen käyneistä meneekin nimenomaan muihin tehtäviin, juurikin yllämainittujen ajatusten ja huonon palkan takia. En minäkään jaksanut kuin pari vuotta, ja sitten kävin maisterivaiheen ja menin ihan muihin kasvatusalan (paremmin palkatuihin) tehtäviin. Ihanaa olisi työskennellä lasten kanssa ja toteuttaa varhaiskasvatusta suurella sydämellä, mutta siihen tosiaan vaaditaan Suomessa kunnon kutsumusta. Ryhmät ovat erityislapsia (integroinnin vuoksi) täynnä, ennen esikoulua pitäisi saada hyvä selvyys lapsen taidoista jotta eskarivuosi ei menisi hukkaan suuresta ryhmämäärästä huolimatta (joissa on tosiaan 21:sta lapsesta aina väh viisi jollain tapaa erityislapsia, ipulsiivisia, tai väkivaltaisia), sitten vielä saa päälle kuunnella muiden vähättelyjä kun "ei tiedetä mistään mitään" jne. Lasku näkyy (niin kuin 90-luvun lapsillakin) sitten 10-20 vuoden päästä, mutta kukapa sen uskoisi. Toisille päiväkoti tulee aina ja ikuisesti olemaan lastentarha. 

Vierailija
13/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosionomi-lastentarhanopettaja. Siis kasvatustieteilijöiden mielestä en oikea lastentarhanopettaja :D
Mielestäni lapselle on ihan sama onko hän kotona tai perhepäivähoidossa ennen eskaria. Jos on sosiaalisia suhteita. Päiväkotia ja varhaiskasvatusta ei välttämättä lapsi tarvitse. Oikeastaan lapsi voi olla onnellisempi kun ei tarvitse olla melussa isossa ryhmässä, odottaa, istua tylsillä tuokioilla, syödä paskaa ruokaa yms. Mä vastustan tätä kasvatustieteilijöiden intoilua siitä että jokaisella lapsella on oikeus saada ylioistosta valmistuneen opettajan opetusta. Alotetaan opinpolku hiton nuorena. Ääääh...lapsella pitää olla vapaus ja arvokas lapsuus ilman velvoitteita. Niitä ehtii sitten olemaan koulussakin. On hyviä lastentarhanopettajia ja on huonoja niin yliopistosta kuin amk:sta.
Oma lapsi ei mene päiväkotiin vaan jonkun ihanan äidillisen perhepäivähoitajan luokse. Tulee varmasti silti pärjäämään koulussa. Itse en koskaan käynyt päiväkodissa. Olen silti ihan sosiaamisesti normaali ja pärjännyt hyvin koulussa. Tuo laadukas varhaiskasvatus on ihanne. Ei tule toteutumaan ainakaan nyt taloudellisessa tilanteessa.

Vierailija
14/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kotona kunnes menin kouluun. Minulla oli useita vanhempia sisaruksia, asuimme maalla, ja toki joitain lapsia asui ympäristössäkin. Mutta ei muiden lasten tpaaminen ollut päivittäistä. Tosi jouduin maalaistalossa jo pienenä hommiin, 5 v osasin jo lypsää yms. Mutta en mä koe jääneeni mstään paitsi, enkä ole huomannut olevani erilainen tavoissa tai taidoissa kun kaverini, jotka on olleet päivähoidossa. Kenties ei niin hyvässä kun nykyään....

Vierailija
15/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:01"]Olen sosionomi-lastentarhanopettaja. Siis kasvatustieteilijöiden mielestä en oikea lastentarhanopettaja :D
Mielestäni lapselle on ihan sama onko hän kotona tai perhepäivähoidossa ennen eskaria. Jos on sosiaalisia suhteita. Päiväkotia ja varhaiskasvatusta ei välttämättä lapsi tarvitse. Oikeastaan lapsi voi olla onnellisempi kun ei tarvitse olla melussa isossa ryhmässä, odottaa, istua tylsillä tuokioilla, syödä paskaa ruokaa yms. Mä vastustan tätä kasvatustieteilijöiden intoilua siitä että jokaisella lapsella on oikeus saada ylioistosta valmistuneen opettajan opetusta. Alotetaan opinpolku hiton nuorena. Ääääh...lapsella pitää olla vapaus ja arvokas lapsuus ilman velvoitteita. Niitä ehtii sitten olemaan koulussakin. On hyviä lastentarhanopettajia ja on huonoja niin yliopistosta kuin amk:sta.
Oma lapsi ei mene päiväkotiin vaan jonkun ihanan äidillisen perhepäivähoitajan luokse. Tulee varmasti silti pärjäämään koulussa. Itse en koskaan käynyt päiväkodissa. Olen silti ihan sosiaamisesti normaali ja pärjännyt hyvin koulussa. Tuo laadukas varhaiskasvatus on ihanne. Ei tule toteutumaan ainakaan nyt taloudellisessa tilanteessa.
[/quote]

Minusta on huolestuttavaa, että väheksyt oman työsi arvoa.

Vierailija
16/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua suoraan sanottuna sieppaa kaikki vasut ym. muu hömpötys. Minäkin kaipaisin vain perushoivaa lapselle. Olen aivan aloittajan kanssa yhtä mieltä varhaiskasvatuksesta.

Vierailija
17/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:01"]Olen sosionomi-lastentarhanopettaja. Siis kasvatustieteilijöiden mielestä en oikea lastentarhanopettaja :D
[/quote]

Minusta on huolestuttavaa, että väheksyt oman työsi arvoa.
[/quote]

Mielestäni olen vain realisti. Lisäksi se mitä teen töissä ei välttämättä ole se mitä haluan omalle lapselleni. Vastasin siihen, että ei varhaiskasvatus ole välttämättömyys lapsen menestymiselle myöhemmässä elämässä. Ja kyllä, pidän työstäni ja lapsistanne. Asioita voi vaan katsoa monelta kantilta.

Vierailija
18/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitten puolestaan kasvatustieteiden kand/lto ilmaisee mielipiteensä... Pohja elinikäiselle oppimiselle luodaan jo alle 5 v. Näkemys omasta itsestä oppijana jne. Itse olen erityisen kiinnostunut alle 3v pedagogiikasta ja nään valtavia mahdollisuuksia oppimiselle myös perushoitotilanteissa. Ei voida ajatella, että vaan ohjattu toiminta esim askartelu ja muu 'näkyvä' on varhaiskasvatusta. Hyvä lto / hoitaja hyödyntää myös muut tilanteet. Hän havainnoi lapsia ja huomaa eri herkkyyskaudet. Voisin kirjoittaa tästä enemmänkin mutta nyt nukuttaa.,,

Vierailija
19/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei enää perustaitoja opeteta kotona. Kuten liikkumista, leikkimistä, ulkoilua jne. Mammoille on ihan vierasta että voi tehdä muutakin kuin istua lapsen kanssa nenä kiinni tabletissa ja telkkarissa. Tarvitaan elektroniikkavieroitusta, kyllä. 

Vierailija
20/35 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun en saanut mitään varhaiskasvatusta, niin minulla on vaikeuksia oppimisessa? Minusta olen oppinut hyvin,   Opinnot pitkittyi lähinnä työssäkäynnin vuoksi. Mutta olen yliopston jälkeenkin opiakellut huvikseni ja työnitakia, jatkuva muutos vaatii itä. Eikä pelkästään teknisiä raitoja vaan myös uutta ajattelutapaa yms. Ja kieliä luen huvikseni.