Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä MS-tautia sairastavaa tai sairastavan omaisia?

Vierailija
31.05.2015 |

Kiinnostaisi tietää taudin ensi oireista joita sinulla/hänellä oli.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tautihan on niin yksilöllinen että toivottavasti et vedä kovin reteitä johtopäätöksiä.

Mulla todettiin MS. Ensioireet oli puutumista toisella puolella kroppaa. SIlloin tutkittiin asiaa, mutta ei saatu diagnoosia, vaikka MS:ää epäiltiin heti ja tutkimukset tehtiin yliopistosairaalassa.

Viitisen vuotta myöhennin tuli äkillistä kömpelyyttä ja hienomotoriikan katoaminen, käsiala meni. Sain diagnoosin, se pahenemisvaihe kesti puolisen vuotta. Sen jälkeen olen ollut täysin oireeton yli viisi vuotta.

Vierailija
2/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiuk ko sai mm. näköhäiriöitä. Sen jälkeen liikuntakyky on mennyt asteittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä alkoi rajulla oksentamisella ja pyörryttämisenä, kuitattiin aluksi vain hartiajumina. Muutaman päivystyskäynnin jälkeen tehtiin tutkimuksia ja diagnoosi tuli jonkun ajan päästä. Nykyään tauti on pysynyt melko oireettomana.

Vierailija
4/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä oireita lienee tunnottomuus toisella puolella vartaloa ja kaksoiskuvat.

Vierailija
5/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä sun tilanne on, AP, mutta varoituksen sana:

Kulutin paljon aikaa netin keskustelupalstoilla, mm. MS Crossroads -palstalla diagnoosin saamisen aikoihin. Se oli virhe. Sairauden kirjo on niin moninainen, ja luettuani niitä viestejä olin varma, että tulee kipuja, menee pidätyskyky, kompastelen koko ajan,  vuoden kuluttua olen pyörätuolissa, näköharhoja tulee, en kirjoita enää koskaan... En tajunnut, että netissä kirjoittavat juuri ne 'pahat keissit', joilla on suurin tarve jakaa ja keskustella, enkä käsittänyt sitäkään, että sairauden kirjo on moninainen ja että eri ihmisille tulee eri oireet eikä kenellekään käytännössä tule niitä kaikkia. Olin hyvin ahdistunut ja luulin elämäni olevan käytännöllisesti katsoen ohi.

Nyt olen, kuten kerroin, täysin oireeton ollut monta vuotta. Mitään lääkitystä ei ole koskaan ollut, ja viimeisessä kontrollissa lääkäri sanoi, että on jopa mahdollista, että pahenemisvaiheita ei minulle enää tule lainkaan. Ei voi tietää, miten käy, mutta ainakaan elämäni ei ollut eikä ole ohi.

Tsemppiä, missä ikinä menetkin :)

-2-

Vierailija
6/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhermon tulehduksella alkoi oireilu

Vierailija
7/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Lisää?

Vierailija
8/8 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini laihtui yhtäkkiä yli 10 kiloa ja hänellä alkoi ilmaantua lihasheikkoutta ja käsien tärinää. Hänellä tuo puhkesi yli 30 vuotta sitten eikä onneksi ole hirveästi pahentunut vuosien saatossa. Nyt tietenkin yli 70-kymppisenä liikkuminen hidastunut kun tullut vanheneminen mukaan kuvioihin.