Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhelin jatkuvasti äidin kädessä haitallista vauvalle?

Vierailija
28.01.2022 |

Vaimoni huolehtii vauvastamme mahtavasti, ja itsekin toki teen parhaani ja olen vauvan kanssa myös paljon. Yksi asia minua kuitenkin häiritsee ja tämä voisi selvitä googlettamallakin, mutta kysyn nyt täällä kommentteja: Vaimoni on nyt kotona vauvan kanssa ja viettää valtavasti aikaa vauvan läheisyydessä, mikä on hieno asia, mutta kun nuo imetyssessiot ym. ovat niin pitkiä, haluaa äiti luonnollisesti tehdä muutakin samalla kuin vain istua tai maata ja syöttää vauvaa, ja vaimoni käyttää älypuhelinta jatkuvasti vauvan lähellä. Ovatko nykyiset puhelimet haitallisia terveydelle? Haluan puhua tästä vaimoni kanssa, vaikka asia on toki arka, koska hän on vauvan kanssa jatkuvasti ja tosi väsynyt, kuten itsekin, ja jos sitten hän kokee ettei "saisi" edes puhelinta käyttää samalla...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kumma alapeukuttaa Ylen uutista puheterapeuttien huolesta? Osui ja upposi vai?

Mutua. Juoruilua. Pahaa tahtoa.

Vierailija
22/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ajattelemisen aihetta Ylen sivuilta:

"Pienet puhumattomat lapset ovat arkipäiväistynyt ilmiö puheterapiassa ympäri Suomen. Yhä useampi kolmevuotias osaa puhua vain muutaman yksittäisen sanan.

Ammattilaiset pitävät yhtenä syynä vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen vähentymistä. Lapsi pääsee harjoittelemaan puheen tuottamista aikaisempaa vähemmän, kun vanhemman läsnäolo lapsen elämässä on vähentynyt muun muassa sosiaalisessa mediassa vietetyn ajan vuoksi.

– Someaika varastaa siltä ihmisten väliseltä vuorovaikutukselta tietyn osa, jolloin kielen ja puheen oppimisen tilanteet jäävät lapsella vähän vähemmälle kuin aikaisemmin, puheterapeutti Päivi Huusko Torniosta sanoo.

Saman ilmiön ovat havainneet puheterapeutit ainakin Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä."

No nythän ap voi sitten sanoittaa lapselleen 24/7.

Sen sijaan että kyttää vaimoaan ja kököttää täällä palstalla puhelimellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän johtuu tämän palstan vihamielinen ilmapiiri? Nytkin vauvan isä halusi purkaa huoltaan ja kysellä vähän muilta pienten lasten vanhemmilta  siitä, mitä ajatuksia asia herättää. Asiassa on monta puolta eikä kukaan palstalainen oikeasti tiedä, mikä tilanne heillä on ts mistä isän huoli johtuu. Vastaukseksi saa mm. että älä vaimoasi kyttää   ja mitäs itse sometat.  Ja että äitejä nyt aina  ja kaikesta haukutaan, mikä yleensä tarkoittaa sitä, että mitään arvostelua ei saa äiteihin kohdistaa. 

Minusta on hyvä, että vauvan isä on kiinnostunut lapsen ja äidin asioista ja vuorovaikutuksesta. Joitakin ihan asiallisia vastauksiakin on toki saanutkin.  Kukaan ei ole siis sanonut, että koskaan ei pidä kännykkää katsoa tai lapsi menee pilalle. Mutta että pitää muistaa myös, ettei mene liiallisuuksiin, kohtuus kaikessa. Luulen, että aika moni kuitenkin tunnistaa myös sen someen liittyvän koukuttavuuden, jolloin kohtuutta voi olla vaikea pitää. Eli ihan tarpeellinen muistutus kaikille, ei vain vauvojen äideille. 

Vierailija
24/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu tämän palstan vihamielinen ilmapiiri? Nytkin vauvan isä halusi purkaa huoltaan ja kysellä vähän muilta pienten lasten vanhemmilta  siitä, mitä ajatuksia asia herättää. Asiassa on monta puolta eikä kukaan palstalainen oikeasti tiedä, mikä tilanne heillä on ts mistä isän huoli johtuu. Vastaukseksi saa mm. että älä vaimoasi kyttää   ja mitäs itse sometat.  Ja että äitejä nyt aina  ja kaikesta haukutaan, mikä yleensä tarkoittaa sitä, että mitään arvostelua ei saa äiteihin kohdistaa. 

Minusta on hyvä, että vauvan isä on kiinnostunut lapsen ja äidin asioista ja vuorovaikutuksesta. Joitakin ihan asiallisia vastauksiakin on toki saanutkin.  Kukaan ei ole siis sanonut, että koskaan ei pidä kännykkää katsoa tai lapsi menee pilalle. Mutta että pitää muistaa myös, ettei mene liiallisuuksiin, kohtuus kaikessa. Luulen, että aika moni kuitenkin tunnistaa myös sen someen liittyvän koukuttavuuden, jolloin kohtuutta voi olla vaikea pitää. Eli ihan tarpeellinen muistutus kaikille, ei vain vauvojen äideille. 

Miksi se isä saa notkua puhelimellaan? Ei ole lapsen kanssa vaan on puhelimella, ei tee kotitöitä vaan on puhelimella, ei tee töitä vaan on puhelimella.

Ei edes puhu vaimolleen vaan on puhelimella.

Isän kuuluu olla lapsen kanssa, tehdä töitä ja kotitöitä ja antaa oma panoksensa.

Tärkeä muistutus ap:lle ja sinulle ja muillw pölvästeille!

Vierailija
25/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän kuukauden ikäisen vauvelin äitinä sanon, että kaikki on lapselle vaarallista eikä äiti voi voittaa. Ei se känny varmaan hyväksi ole lapsen läheisyydessä, mutta tässä maailmassa on paljon muitakin asioita, jotka eivät ole hyväksi eikä kukaan niistäkään valita. Jos vaikka asutte kaupungissa, on siellä tiepölyä ja pakokaasuja. Jos tykkäätte polttaa kynttilöitä tai teillä on takka, niin sekin on huono hengitysteille. Isompana lapsi syö karkkia. Lapsi syö isompana kaiken mitä käsiinsä saa (meidän vauva sai käsiinsä kakkavaipan ja söi sitä iloisena) eikä se kaikki sovellu lapsille syötäväksi. Eli relaa. Todennäköisesti tuhoatte vauvan terveyttä monella muullakin tavalla. :)

Ja vähän armoa äidin kännykän käytölle. Ei kännykällä olo tarkoita sitä, että äiti ei lainkaan huomioisi lasta. Suurin osa vanhemmista kuitenkin nostaa katseensa säännöllisesti siitä kännystä, että voisi ihailla sitä omaa kaunista lastaan.

Itse en sanoisi terveyden tuhoamiseksi sitä, jos lapsi pistelee vähän sitä itseään suuhunsa, vaan päinvastoin vastustuskyky kasvaa, kun altistuu niille huonoillekin asioille. Ja en tarkoita, että kännykän säteily olisi hyväksi, mutta sanotaan nyt vaikka hiekan/mullan/ruohon/lehtien syöminen ulkona, sisällä häviää kaikki mikä on pudonnut lattialle. Ei ole 1v 2kk muksu ollut kertaakaan kipeänä, vaikka taannoin kävi meilläkin noin, että levitti vaipparoskiksen ja pisti papanat poskeensa. Enemmän taisi oksettaa äitiä :D

Eri asia sitten se säteily, mutta jos se kännykkä ei ole naperon vieressä koko vuorokautta, tuskin aiheuttaa haittaa satunnainen käyttö. Kodissa on paljon muitakin laitteita, jotka aiheuttavat säteilyä ym. eikä niiltä voi välttyä. Samaa mieltä tuosta, että omaa lasta tulee kyllä tuijotettua, vaikka välillä tekisikin jotain omaa siinä samalla kun imettää. Omasta ajasta kannattaa nauttia vielä kun voi, koska kun lapsi alkaa vaatia enemmän huomiota, se oma aika jää olemattomaksi.

Vierailija
26/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia asiallisista kommenteista. Osa toki provosoitui, mutta se varmasti anonyymilla palstalla normaalia, vaikka yrittäisi asiallisestikin kysyä. En ehkä sitä riittävän selvästi ilmaissut, mutta eniten mietin tässä asiassa kännykkään ja muihin elektronisiin laitteisiin liittyvää säteilyriskiä, eli sitä että se puhelin on vauvan lähellä niin monta tuntia per vuorokausi. Varsinkaan ennen älypuhelimia puhelin ei ollut mukana joka paikassa, joten tutkimustietoa säteilyn mahdollisista vaikutuksista lienee aika vähän, jos puhutaan terveysriskeistä, jotka saattavat kehittyä vähitellen ja realisoitua vasta vuosikymmenten päästä, vauvan kohdalla esim. keski-iässä.

Hyviä kommentteja tuli myös vuorovaikutusasiasta. Sekä vaimoni että itse pyrimme juttelemaan paljon lapsen kanssa jo kielellisen kehityksen vuoksi, mutta tässä on varmasti parantamisen varaa. Itsekin tykkään katsoa esim. jotakin dokumenttia pitäessäni vauvaa sylissä, kun olen nukuttamassa häntä, mutta vauvan ollessa hereillä pyrin kyllä juttelemaan hänelle paljon. 

Itse käytän puhelinta vähemmän vauvan lähellä jo siitä käytännön syystä, että puhelimen näyttö on tosi pieni tihrustaa, ja sormeni ovat paksut ja kömpelöt kirjoittamiseen sillä, ja en yksinkertaisesti tykkää olla puhelimella kuin minimimäärän. En ole varmaan koskaan käynyt esim. tällä palstalla puhelimella, ja tämänkin pitkän viestin kirjoitan läppärillä aika nopeasti, mutta tämä veisi minulta kauan puhelimen pienellä näppiksellä. Omalta osaltani - säteilyyn ja ärsykkeisiin liittyen - olen miettinyt sitä, etten olisi liian usein läppärin ääressä vauvan kanssa.

Tarkoitukseni ei ollut kritisoida ihanaa vaimoani, joka tekee valtavan arvokasta työtä vauvan kanssa, (ja itse pyrin tekemään yhtä lailla, ja rintaruokintaa lukuunottamatta pystyn tekemään kaikkea mahdollista). Vaimoni huolehtii vauvasta jatkuvasti ja usein hakee puhelimella tietoa vauvan hoidosta ja vauvantarvikkeista jne. ja ottaa kuvia tai videoita vauvasta, jakaen niitä kai lähinnä äitinsä kanssa, joka soittaa usein, eli vauvan ympärillä se puhelimen käyttökin paljolti vaikuttaa pyörivän. Hän ei kuitenkaan vaikuta olevan huolissaan säteilystä, vaikka jo ennen vauvan syntymää pidimme puhelimia hieman kauempana sängystä ehdotuksestani, ja se sopi vaimollenikin hyvin. Nyt kuitenkin hoidetaan öisin valvovaa vauvaa 24/7, ei nukuta ollenkaan normaalisti, ollen usein unen ja valvetilan välimaastossa, ja vaimoni tahtoo aivan ymmärrettävästi usein nukahtaakin puhelin vieressään viemättä sitä kauemmmaksi, ja vauvakin on siinä vieressä tai melkein vieressä, kun pikkusänky on meidän sänkymme kyljessä (vuorottelemme siinä, kumpi nukkuu vauvan puolella sen mukaan, kumman on tarkoitus nousta huolehtimaan seuraavasta kerrasta, kun vauva herää, eli vaimo valmiina rintaruokintaan tai minä antamaan maitoa tuttipullosta, ja siihen tietysti röyhtäytykset, vaipanvaihdot, nukutukset jne. päälle).  

T. AP

Vierailija
27/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa edes se lapsen isä jättäisi äidin mollaamisen väliin.

Äitejä kytätään, haukutaan ja syyllistetään joka tapauksessa 24/7.

Tuo ei kuitenkaan ollut tämän keskustelun pointti, vaikka jossakin muualla noin tapahtuisikin.

Vierailija
28/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pienet puhumattomat lapset ovat arkipäiväistynyt ilmiö puheterapiassa ympäri Suomen. Yhä useampi kolmevuotias osaa puhua vain muutaman yksittäisen sanan.

Ammattilaiset pitävät yhtenä syynä vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen vähentymistä. Lapsi pääsee harjoittelemaan puheen tuottamista aikaisempaa vähemmän, kun vanhemman läsnäolo lapsen elämässä on vähentynyt muun muassa sosiaalisessa mediassa vietetyn ajan vuoksi.

– Someaika varastaa siltä ihmisten väliseltä vuorovaikutukselta tietyn osa, jolloin kielen ja puheen oppimisen tilanteet jäävät lapsella vähän vähemmälle kuin aikaisemmin, puheterapeutti Päivi Huusko Torniosta sanoo.

Saman ilmiön ovat havainneet puheterapeutit ainakin Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä."

Aika raju juttu...

Vierailija
29/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta näin Areenassa norjalaisen dokumentin aiheesta. Siinä oli myös yksi äiti mukana. En muista sarjan nimeä. Joku "Kehonkieli..." Taitaa olla kuus osaa, joista yksi puhelimen vaikutuksesta.

Vierailija
30/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia asiallisista kommenteista. Osa toki provosoitui, mutta se varmasti anonyymilla palstalla normaalia, vaikka yrittäisi asiallisestikin kysyä. En ehkä sitä riittävän selvästi ilmaissut, mutta eniten mietin tässä asiassa kännykkään ja muihin elektronisiin laitteisiin liittyvää säteilyriskiä, eli sitä että se puhelin on vauvan lähellä niin monta tuntia per vuorokausi. Varsinkaan ennen älypuhelimia puhelin ei ollut mukana joka paikassa, joten tutkimustietoa säteilyn mahdollisista vaikutuksista lienee aika vähän, jos puhutaan terveysriskeistä, jotka saattavat kehittyä vähitellen ja realisoitua vasta vuosikymmenten päästä, vauvan kohdalla esim. keski-iässä.

Hyviä kommentteja tuli myös vuorovaikutusasiasta. Sekä vaimoni että itse pyrimme juttelemaan paljon lapsen kanssa jo kielellisen kehityksen vuoksi, mutta tässä on varmasti parantamisen varaa. Itsekin tykkään katsoa esim. jotakin dokumenttia pitäessäni vauvaa sylissä, kun olen nukuttamassa häntä, mutta vauvan ollessa hereillä pyrin kyllä juttelemaan hänelle paljon. 

Itse käytän puhelinta vähemmän vauvan lähellä jo siitä käytännön syystä, että puhelimen näyttö on tosi pieni tihrustaa, ja sormeni ovat paksut ja kömpelöt kirjoittamiseen sillä, ja en yksinkertaisesti tykkää olla puhelimella kuin minimimäärän. En ole varmaan koskaan käynyt esim. tällä palstalla puhelimella, ja tämänkin pitkän viestin kirjoitan läppärillä aika nopeasti, mutta tämä veisi minulta kauan puhelimen pienellä näppiksellä. Omalta osaltani - säteilyyn ja ärsykkeisiin liittyen - olen miettinyt sitä, etten olisi liian usein läppärin ääressä vauvan kanssa.

Tarkoitukseni ei ollut kritisoida ihanaa vaimoani, joka tekee valtavan arvokasta työtä vauvan kanssa, (ja itse pyrin tekemään yhtä lailla, ja rintaruokintaa lukuunottamatta pystyn tekemään kaikkea mahdollista). Vaimoni huolehtii vauvasta jatkuvasti ja usein hakee puhelimella tietoa vauvan hoidosta ja vauvantarvikkeista jne. ja ottaa kuvia tai videoita vauvasta, jakaen niitä kai lähinnä äitinsä kanssa, joka soittaa usein, eli vauvan ympärillä se puhelimen käyttökin paljolti vaikuttaa pyörivän. Hän ei kuitenkaan vaikuta olevan huolissaan säteilystä, vaikka jo ennen vauvan syntymää pidimme puhelimia hieman kauempana sängystä ehdotuksestani, ja se sopi vaimollenikin hyvin. Nyt kuitenkin hoidetaan öisin valvovaa vauvaa 24/7, ei nukuta ollenkaan normaalisti, ollen usein unen ja valvetilan välimaastossa, ja vaimoni tahtoo aivan ymmärrettävästi usein nukahtaakin puhelin vieressään viemättä sitä kauemmmaksi, ja vauvakin on siinä vieressä tai melkein vieressä, kun pikkusänky on meidän sänkymme kyljessä (vuorottelemme siinä, kumpi nukkuu vauvan puolella sen mukaan, kumman on tarkoitus nousta huolehtimaan seuraavasta kerrasta, kun vauva herää, eli vaimo valmiina rintaruokintaan tai minä antamaan maitoa tuttipullosta, ja siihen tietysti röyhtäytykset, vaipanvaihdot, nukutukset jne. päälle).  

T. AP

Lakkaa kyttäämästä vaimoasi.

Vierailija
31/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika raju juttu...

Ja jos luet sen niin siinä lukee että tuo on vain joidenkin ihmisten mutuilua.

Vierailija
32/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. AP

Missä näit kyttäämistä?

Vierailija
33/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapselle voi tulla kokemus, että puhelin on tärkeämpi kuin hän. Katsekontakti ja huomio lapsessa puuttuvat, lapselle ei puhu, näytä ilmeillä välittämistä jne. kun lapsi on lähellä ja varsinkin kun tarvitsee huomiota, pitäisi puhelin laittaa pois ja sanoa, että olet tärkeämpi kuin puhelin.

Vierailija
34/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan vihamielisiä AP:lle koska suurin osa näprää kännykkää ja tietää itsekin että liikaa ja lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
35/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. AP

Missä näit kyttäämistä?

AP:ssä.

Vierailija
36/43 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ollaan vihamielisiä AP:lle koska suurin osa näprää kännykkää ja tietää itsekin että liikaa ja lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.

Minäkin luulen, että aika moni tuntee piston sydämessään. Itsekin. 

Vierailija
37/43 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/43 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulen, että aika moni tuntee piston sydämessään. Itsekin. 

Mielenkiintoinen aihe.

Vierailija
39/43 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä aviomies tämä ap.

Vierailija
40/43 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö nykymuijat olemaan ilman puhelintaan? Aamulla ensimmäiseksi katsotaan, onko tullut tykkäyksiä persekuviin ja illalla tsekataan ne myös. Sairasta.