Tuoksuyliherkkä Prisman kassalla .
No, tulin hajuvesiosastolta kassalle hajuvesiostosteni kanssa (ja olin toki testaillut juuri niitä hajuvesiä) ja odotin tyytyväisenä ostoksistani siinä kassajonossa. Edelläni oleva keski-ikäinen nainen alkoi ensin köhimään, sitten mulkoilemaan minua paheksuvasti. Hänen ostoksissaan oli pelkkiä hajusteettomia tuotteita eli varmaan sitten mulkoili ostoksiani ja minua jonkun tuoksuyliherkkyyden takia. Lopulta se totesi mulle, voisinko vaihtaa kassajonoa, koska olen käyttänyt hajuvettä. Olin ihan että mitä! Vaihda itse jos niin häiritsee... Ei kai se minun ongelmani ole??? No eipä vaihtanut, köhi ja mulkoili kahta enemmän. Ihan naurettavaa käytöstä.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:30"]
Hajusteyliherkkiä useimmiten vähätellään..
Itse saan pahan astmakohtauksen tai migreenikohtauksen, jos lähelle tunkee joku hajulyyli. EN tiuski tms. vaan vaihdan kassajonoa tai menen toiselle käytävälle tms. Mutta aina ei voi vaihtaa jonoa (esim. pitkät jonot kaikissa ja sulla on kiire). Silloin on vaan pakko toivoa, että toinen ymmärtäisi siirtyä, kun itse yskin keuhkot pihalle.
[/quote]
Niin että sen toisen asiakkaan kyllä passaa vaihtaa pitkään jonon? Sillllä hajupommillakin on omat kiireensä.Sinä teet itse sen valinnan -vaihdat tai koitat pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:50"]
Vain Suomessa voidaan kuvitella että yhdellä ihmisellä on oikeus suihkuttaa haisevaa ainetta päälleen, mennä julkiselle paikalle ja sitten pakottaa muut siirtymään pois sieltä oli se jono, bussi tai joku odotustila.
Ilmeisesti hajuvedellä lotraajat istuvat kiltisti bussissakin löyhkäävän sprugun vieressä valittamatta? Onhan spurgullakin oikeus tulla kusenhajuisena vanhalta viinalta lemuavana siihen rouvan viereen eikä rouvalla ole mitään syytä huomauttaa asiasta?
Mitenkäs näiden hajuvesiääliöiden mielipide sitten muuttuisi, jos vaikka joku pieni vauva saisi hänen hajusteistaan kohtauksen?
[/quote]
Kukaan ei ole niin idiootti, että veisi herkän lapsen julkiseen kulkuneuvoon altistumaan. Jokaisen oma velvollisuus hoitaa itse omat ongelmansa. Valitettavasti tasan eivät käy onnenlahjat ja sen mukan on kunkin elettävä.
Joo ja suomalaiset käyttävät aika kevyitä hajuvesia muuhun Eurooppaan nähden. Heikkoakin heikompi veto.
Minä olen kai "hajusteyliherkkä", tai en ole koskaan asiaa sen kummemmin ajatellut, mutta viime vuosina olen alkanut enenevässä määrin saada oireita hajusteista. Ärsyttää, koska itse asiassa rakastan hajuvesia, mutta kun yritän niitä käyttää, nenän limakalvot turpoavat, kurkkuun tulee kamala kutina, ja tulee karmea päänsärky (ilmeisesti poskionteloiden turpoamisesta johtuen), ja päänsärystä huono olo. Ärsyttävintä on se, että ihana tuoksu muuttuu tästä syystä omassa nenässä oudoksi. Jokaisesta tuoksusta tulee aina samanlainen, tunkkainen ja oksettava.
En tiedä onko jotain allergiaa tai mistä hemmetistä nuo oireet johtuvat. Joskus käy niin, että ostan uhmassani uuden hajuveden, pari tuntia käytän ilman sen kummempia ongelmia, ja sitten oireet alkavat.
No niin, pointtini siis on, että minun "yliherkkyydessäni" ei ainakaan ole mitään psykologista hysterisointia, koska minä tykkään hajusteista. Kassajonossa ei todellakaan haittaa, jos jollain on jotain kivaa hajuvettä, vaan tykkään ohimennen nuuhkia. Huokaisen sitten katkerana, kun en itselleni voi sitä ostaa.
MUTTA kaikesta tästä huolimatta on pakko sanoa, että monet ihmiset eivät näytä tajuavan, kuinka paljon he läträävät hajuvettä päälleen, koska oma nenä turtuu siihen tuoksuun. Äitinikin truuttaa parfyymia ainakin 12 ruiskausta kerralla. Voitte vain kuvitella sitä hajun määrää. Ihanakin tuoksu muuttuu ahdistavaksi hajupilveksi, jos sitä laittaa liikaa.
Summa summarum: hajuvettä ei oikeasti tarvitse kovin paljon. Pienemmänkin määrän huomaa, itse asiassa sen huomaa jopa paremmin, kun se tulee miellyttävänä häivähdyksenä eikä in-your-face hajupommina. Ja muut huomaavat tuoksusi myös silloin, kun oma nenäsi on siihen tottunut etkä itse sitä enää huomaa. Hajuvettä EI tarvitse lisätä parin tunnin välein.
45 Aamen. Hienostunut määrä tuoksuu, liika haisee.
Nämä hajusteyliherkät eivät varmaan pysty matkustamaan Suomen rajojen ulkopuolelle? Muualla kun läträtään hajusteilla paljon enemmän kuin Suomessa. Ja käytetään paljon voimaakkaampia tuoksuja. Itse olen astmaatikko ja joku hajuste joskus tuntuu keuhkoissa asti, mutta en koskaan tee siitä mitään numeroa. Ja jos alkaa ahdistamaan, otan piipusta. Turhaa omaan napaan tuijottelua ja huomiohakuisuuttaa koko hajusteyliherkkyys.
Siskoni käytti aikaisemmin liikaa hajuvettä. Siis todellakin tyyliin 15 suihkausta jne. Ja se haju tai oikeammin löyhkä oli jotain hirvittävää. Se ei ollut enää mikään "ihana" haju, EI. Vaan se oli sellainen todella ällöttävän makea tai pistävä haju, hajuvedestä riippuen.
Siitä monet kerrat huomeutettiin (suvussa on paljon astmaatikkoja), että voisikohan sukujuhliin suihkauttaa vaan yhden kerran tai max kaksi? Ettei juhlista sitten kärrätä mummuja ja tätejä ensiapuun astmakohtauksen takia (myös itselläni ja äidilläni on paha astma). Varmaan kolme vuotta tuota hoettiin ja sitten meni perille. Ja tuon jälkeen jopa siskon mies tokaisi, että kyllä vaimo nyt tuoksuu paremmalta. Kun en ole mitään kehdannut sanoa, ettei vaimo loukkaannu :O
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:40"]Kyllä minäkin köhisin ja ehkä jopa oksentaisin jos joutuisin haistelemaan Prisman "laadukkaita" halpahajuvesiä... Kas kun et lidlistä osta hajuvesiäsi. Itse en ikinä laittaisi iholleni markettilaatuista kosmetiikkaa. No, kaikilla ei tietysti ole varaa laatukosmetiikkaan, vaan on tyydyttävä markettien laatuun.
[/quote]
Joo, köyhyys ei ole ilo :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:50"]Vain Suomessa voidaan kuvitella että yhdellä ihmisellä on oikeus suihkuttaa haisevaa ainetta päälleen, mennä julkiselle paikalle ja sitten pakottaa muut siirtymään pois sieltä oli se jono, bussi tai joku odotustila.
Ilmeisesti hajuvedellä lotraajat istuvat kiltisti bussissakin löyhkäävän sprugun vieressä valittamatta? Onhan spurgullakin oikeus tulla kusenhajuisena vanhalta viinalta lemuavana siihen rouvan viereen eikä rouvalla ole mitään syytä huomauttaa asiasta?
Mitenkäs näiden hajuvesiääliöiden mielipide sitten muuttuisi, jos vaikka joku pieni vauva saisi hänen hajusteistaan kohtauksen?
[/quote]
Siis kyllähän kaikki testaavat tuoksuja ennen kuin ostavat hajuveden. Ja sitten mennään kassalle maksamaan se hajuvesi. Mikä tässä on noin vaikeaa ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:16"]Nämä hajusteyliherkät eivät varmaan pysty matkustamaan Suomen rajojen ulkopuolelle? Muualla kun läträtään hajusteilla paljon enemmän kuin Suomessa. Ja käytetään paljon voimaakkaampia tuoksuja. Itse olen astmaatikko ja joku hajuste joskus tuntuu keuhkoissa asti, mutta en koskaan tee siitä mitään numeroa. Ja jos alkaa ahdistamaan, otan piipusta. Turhaa omaan napaan tuijottelua ja huomiohakuisuuttaa koko hajusteyliherkkyys.
[/quote]
Niin mutta ehkä se yliherkkyys ei ilmene muualla kuin Suomessa ;)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:16"]Nämä hajusteyliherkät eivät varmaan pysty matkustamaan Suomen rajojen ulkopuolelle? Muualla kun läträtään hajusteilla paljon enemmän kuin Suomessa. Ja käytetään paljon voimaakkaampia tuoksuja. Itse olen astmaatikko ja joku hajuste joskus tuntuu keuhkoissa asti, mutta en koskaan tee siitä mitään numeroa. Ja jos alkaa ahdistamaan, otan piipusta. Turhaa omaan napaan tuijottelua ja huomiohakuisuuttaa koko hajusteyliherkkyys. [/quote] Niin mutta ehkä se yliherkkyys ei ilmene muualla kuin Suomessa ;)
[/quote]
Eipä niin joo. Googlaa vaikka termeillä "fragrance sensitivity" tai "perfume intolerance". Voit yllättyä.
Kyllä hajuvesien arkikäytössä pitäisi riittää 1-2 suihkausta ja mielellään paljaalle iholle vaatteiden alle. Hajuvesiä pahemmat tuoksut ovat vaatteiden huuhteluaineet, siis näin ei-yliherkillekin. Se huuhteluainelemu, mikä vaikka lenkipolulla pelmahtaa vastaan... ällö.
Miksi hajusteyliherkät eivät kanna hätätilanteita kuten kassajonoja ja julkisia kulkuneuvoja varten mukanaan kasvosuojuksia? Apteekista varmaan saa, monet aasialaiset käyttävät niitä tartuntojen pelossa ja ilmansaasteisissa kaupungeissa. Luulisi että kasvonsuojuksia saa vielä ilmansuodattimella tms.
Kyllä se on niin että allergisen on siitepölyn aikaan otettava lääkettä eikä naapureiden kaadettava koivuja pihaltaan, samoin hajusteherkkä saadessaan oireita julkisilla paikoilla voi yrittää hengittää suojauksen läpi - hankkikoon sitten oikein happinaamarin tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:32"]Miksi hajusteyliherkät eivät kanna hätätilanteita kuten kassajonoja ja julkisia kulkuneuvoja varten mukanaan kasvosuojuksia? Apteekista varmaan saa, monet aasialaiset käyttävät niitä tartuntojen pelossa ja ilmansaasteisissa kaupungeissa. Luulisi että kasvonsuojuksia saa vielä ilmansuodattimella tms.
Kyllä se on niin että allergisen on siitepölyn aikaan otettava lääkettä eikä naapureiden kaadettava koivuja pihaltaan, samoin hajusteherkkä saadessaan oireita julkisilla paikoilla voi yrittää hengittää suojauksen läpi - hankkikoon sitten oikein happinaamarin tarvittaessa.
[/quote]
Amen.
Kulkekoot tosiaan maskit naamalla
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:03"]Kulkekoot tosiaan maskit naamalla
[/quote]
Ja ottakoot mt-lääkkeensä
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 19:16"]Nämä hajusteyliherkät eivät varmaan pysty matkustamaan Suomen rajojen ulkopuolelle? Muualla kun läträtään hajusteilla paljon enemmän kuin Suomessa. Ja käytetään paljon voimaakkaampia tuoksuja. Itse olen astmaatikko ja joku hajuste joskus tuntuu keuhkoissa asti, mutta en koskaan tee siitä mitään numeroa. Ja jos alkaa ahdistamaan, otan piipusta. Turhaa omaan napaan tuijottelua ja huomiohakuisuuttaa koko hajusteyliherkkyys. [/quote] Niin mutta ehkä se yliherkkyys ei ilmene muualla kuin Suomessa ;)
[/quote]
Kun ei osaa, niin sitähän ei ole. Jotkuthan sanoo, ettei laktoosivaivaakaan ole kuin Suomessa, vaikka se esim. Aasiassa on lähes kaikilla. Siellä se ei haittaa, kun maitoa ei käytetä.
Eipä niin joo. Googlaa vaikka termeillä "fragrance sensitivity" tai "perfume intolerance". Voit yllättyä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:06"]Hän ei saanut happea, mutta sulle oli silti ylivoimaista siirtyä toiseen jonoon? Oletpa ystävällinen ja mukava persoona.
[/quote]
Hei mikä ylivoimainen ongelma on vaihtaa jonoa jos omaan nokkaan takanaoleva haisee? Haloo! Jotain valoo...
[/quote]
Jos sulla on kamat siinä menossa jo scannerin läpi ni mitäs sit? Sanot kassaneidille STOP, nyt mitätöit koko kuitin ja laitat ne tuotteet takas päin jotain nappia painamalla. Ai edellisenki asiakkaan kamat lähti kulkee takasi päin ku se pakkaa? Joo ihan sama, tehäään tästä kunnon show.
[/quote]
Jos on TUKEHTUMAISILLAAN niin tuo on varmaan viimeinen murhe maailmassa...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:06"]Hän ei saanut happea, mutta sulle oli silti ylivoimaista siirtyä toiseen jonoon? Oletpa ystävällinen ja mukava persoona.
[/quote]
Jos teet kuolemaa kassalla niin jäätkö odottamaan itsepintaisesti niitä ostoksiasi ja maksamista siihen kassalle? Onko silloinkin ylivoimaista siirtyä pois siitä kassalta? Ihan uhallasi tukehdut siihen? Liian hankalaa siirtyä?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:23"]
Onko kukaan koskaan tavannut hajusteyliherkkää miestä?
[/quote]
Miehillä on yleensäkin heikompi hajuaisti, mutta tunnen kaksi. Toisella tilanne oli niin paha, että jo koulussa käyminen oli ongelmallista.
Minä en ymmärrä, miksi hajusteyliherkkiä vihataan. Se on todella ikävä tilanne, enkä minä teidän kiusaksenne saa huonoa oloa hajuistanne, en vain voi sille mitään.
Mitä sanoisitte, jos joku kertoisi vaikka piilottaneensa pähkinää allergikon ruokaan? Sanoisitteko silloinkin, että ihan oikein sille nirppanokalle?
Suosittelen ap:lle ja kaltaisilleen iltalukemiseksi viimeisimmän allergialiiton julkaiseman lehden sisältämän artikkelin nanohiukkasista. Sen jälkeen voitte ihan rauhassa jatkaa kyseisten tuotteiden käyttöä ja olla valittamatta kaikenlaisista ongelmista ja kehityshäiriöistä sekä itsellänne että jälkikasvullanne, ja hoitaa kaikki noista aiheutuvat ongelmat omin kustannuksin, julkista terveydenhuoltoa rasittamatta. Tasapeli!