Miten kukaan pystyy laittamaan lapsensa hoitoon
Sydän sykkyrällä katsoin päiväkodin pihalla leikkiviä pikkuisia kun hain omaani eskarista perjantaina. Eikö vanhemmilla tule pitkän työpäivän aikana ikävä lapsiaan? Itse ikävöin pientä eskarilaistani vaikka hän on poissa vain 9-13. Kaksi muuta lastani ovat minun tai mieheni kanssa aina.
Ja raha ei ole tähän pätevä syy. Puoliso voi hoitaa elannon, kyllä pienten lasten paikka on kotona. Sitten pitää vaan oppia elämään hieman niukemmin, äiti jättää pari merkkilaukkua ostamatta ja isi ei tarvi aina sitä uusimman mallin autoa.
Kommentit (53)
Lasten ei tarvitse olla vanhempiensa koko elämä. Minkä ihmeen takia pitäisi antaa lastensaannin estää esimerkiksi urakehitystä tai muuta elämää? Ja ihan tiedoksi vaan AP:lle, ei sitä kovin usein myöskään kahden keskituloisen perheessä mitään merkkilaukkuja tai uusia autoja ostella.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:34"]Mulla ei ole merkkilaukkua. Eikä meillä ollut eksän kanssa koskaan autoa. Pakko mennä takas töihin jos ei rahat riitä elämiseen.
[/quote]
Siinä kohtaa voi pohtia pienempää asuntoa jne. Aina on vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:35"]
[/quote]
Silloin asuimme kaksiossa opiskelija-asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:35"]Lasten ei tarvitse olla vanhempiensa koko elämä. Minkä ihmeen takia pitäisi antaa lastensaannin estää esimerkiksi urakehitystä tai muuta elämää? Ja ihan tiedoksi vaan AP:lle, ei sitä kovin usein myöskään kahden keskituloisen perheessä mitään merkkilaukkuja tai uusia autoja ostella.
[/quote]
Lasten PITÄISI olla koko elämä vanhemmilleen. Ja kyllä pitäisi olla urakehityksen esteenä. Ei ole hyvä joutua tekemään liian pitkää päivää.
Ei kyse ole merkkilaukun ostamatta jättämisestä. Vaan siitä, syödäänkö ruokaa ja asutaanko jossain.
Sitä paitsi, lapsille tekee hyvää oppia pärjäämään ilman vanhempiaan. Oppia luottamaan siihen, että omat taidot kantavat ja muidenkin aikuisten kanssa pärjää. Lapsi menee joka tapauksessa kouluun, ja on melkoinen karhunpalvelus lapselle, jos se on tosiaan vasta eka tilanne elämässä, jossa lapsi on vanhemmistaan erossa.
Kannatan kyllä kotihoitoa ja hoidin lapset kotona itsekin siihen asti, kunnes he olivat 2,5 ja 4,5 -vuotiaat. Silloin oli ainakin meille hyvä sauma lasten mennä päivähoitoon. Päiväkoti oli hyvä ja lähellä kotia, ja siellä lapset oppivat hyvin sosiaalisia taitoja ja ryhmässä oloa - taidot, joita ihminen tarvitsee koko loppu ikänsä.
Samaten on lasten hyvä huomata, mikä arvo on työnteolla, koulutuksella ja ammatilla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:35"]
[/quote]
Silloin asuimme kaksiossa opiskelija-asunnossa.
[/quote]
Kyllä sellaisessa selviää yhden ihmisen tuloilla + tuilla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:34"]Mulla ei ole merkkilaukkua. Eikä meillä ollut eksän kanssa koskaan autoa. Pakko mennä takas töihin jos ei rahat riitä elämiseen. [/quote] Siinä kohtaa voi pohtia pienempää asuntoa jne. Aina on vaihtoehtoja.
[/quote]
Ei välttämättä ole. Jos ei sitten halua jättäytyä yhteiskunnan elätiksi, mikä on minusta todella huono roolimalli lapselle.
ohis
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:37"]
Lasten PITÄISI olla koko elämä vanhemmilleen. Ja kyllä pitäisi olla urakehityksen esteenä. Ei ole hyvä joutua tekemään liian pitkää päivää.
[/quote]
Ei, ei se noin mene. Lapsen pitää toki olla tärkeä osa vanhemman elämää, mutta ei koko elämä. Ei se ole enää terve suhde jälkeläiseen jos obsessoi penskan perään jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:37"]
Kyllä sellaisessa selviää yhden ihmisen tuloilla + tuilla.
[/quote]
Ex opiskeli silloin. Joo, laitoshuoltajalla on erinomainen palkka. Eläminen on toista pk-seudulla kuin jossain muualla.
Mä en voi olla töistä pois pitkään. Vanhempainvapaan jälkeen lapsi meni hoitoon. Jos viettäisin kolme vuotta kotona niin voisin heittää hyvästit urakehitykselle ja mieleiselle työpaikalle.
Ja minulla lapseni ei ole koko elämäni, vaan osa elämääni. Tärkeä osa, mutta ei sellainen joka on koko elämäni.
Kannatan lapsikeskeistä elämää pienten lasten perheissä, mutta joku raja sillekin. Niin kuin 7 sanoi, lapsi kasvaa ja itsenäistyy, ja se on hyvä ja luonnollinen asia. Karmea ajatuskin, että vanhemmat roikkuisivat väkisin lapsissaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:42"]
Ex opiskeli silloin. Joo, laitoshuoltajalla on erinomainen palkka. Eläminen on toista pk-seudulla kuin jossain muualla.
[/quote]
Lisäys:
Opintotuki oli ainoa mun palkan lisäksi. Pitää laskea molempien matkakulut yms. pakolliset menot.
Ap on tainnut elää pumpulielämää miehensä ja vanhempiensa kustannuksella. Muuta syytä noin suuriin harhakäsityksiin ihmisten toimeentulemisesta ei voi olla.
Lapsen kehitykselle ja psyykeelle on tosi vahingollista, jos hän on vanhempansa koko elämä sekä koko perheen elämä pyörii hänen ympärillään ja ehdoillaan. Siinä saa tosi vääristyneen kuvan maailmasta. Kyllähän sitä joutuu jakamaan vanhempansa heidän kesken ja sisarustenkin kesken. Eikä kukaan voi vastata toisen tarpeisiin 24/7 sataprosenttisesti.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:34"]
Mulla ei ole merkkilaukkua. Eikä meillä ollut eksän kanssa koskaan autoa. Pakko mennä takas töihin jos ei rahat riitä elämiseen.
[/quote]
Mitäs perustitte perheen persaukisina. Ennakkosäästäminen ja jonkinlaiset talletukset ovat sitä vastuullisuutta, jota pitää olla ennen perheen perustamista.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:47"]Ap on tainnut elää pumpulielämää miehensä ja vanhempiensa kustannuksella. Muuta syytä noin suuriin harhakäsityksiin ihmisten toimeentulemisesta ei voi olla.
[/quote]
Ihan normaalipalkkainen mies minulla, joka kustantaa elämisen. Toki saamme lapsilisiä jne. Osaamme vain huolehtia raha-asioistamme.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:58"]
Mitäs perustitte perheen persaukisina. Ennakkosäästäminen ja jonkinlaiset talletukset ovat sitä vastuullisuutta, jota pitää olla ennen perheen perustamista.
[/quote]
Opiskelu ei kestä ikuisuutta. Jos en olisi tehnyt lasta silloin niin nyt nelikymppisenä ei olisi sitä yhtäkään.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:47"]Ap on tainnut elää pumpulielämää miehensä ja vanhempiensa kustannuksella. Muuta syytä noin suuriin harhakäsityksiin ihmisten toimeentulemisesta ei voi olla. [/quote] Ihan normaalipalkkainen mies minulla, joka kustantaa elämisen. Toki saamme lapsilisiä jne. Osaamme vain huolehtia raha-asioistamme.
[/quote]
Missä asutte? Satavarmasti ette Hki-Espoo-Vantaa-akselilla.
Surullisena katson kun lapset kulkevat omin päin kaupungin busseissa. Kuka tahansa hörhö voisi heidät houkutella tai tehdä pahaa bussissa. Se on jo minulle aikuisellekin joskus inhottava kulkea julkisilla, saatikka sitten lapselle.
Mulla ei ole merkkilaukkua. Eikä meillä ollut eksän kanssa koskaan autoa. Pakko mennä takas töihin jos ei rahat riitä elämiseen.