Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on nälkä vaikka kalorien pitäisi riittää?

Vierailija
27.01.2022 |

Olen nyt viikon ajan syönyt 2000-2200kcal päivässä. Energiantarpeeni pitäisi olla juurikin se noin 2100. Painan 70 kiloa ja kävelen jonkin verran päivässä. Iltaisin olen nälkäinen vaikka syön pitkin päivää eikä syöminen painotu liikaa aamupäivälle. En ole laihtunut eikä ulkonäöstä huomaa että söisin alle kulutuksen. Mikä on vialla?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaloreita laskemalla kannata edes yrittää laihtua, koska koko ajan pitää kituuttaa nälässä ja jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa.

Itsekin olen yrittänyt laihduttaa kaloreita laskemalla ja lopputulos on ollut se, että paino ei juurikaan putoa tai jos putoaa, koko ajan on aivan järkyttävä nälkä ja lopulta sitä ei enää siedä ja "repsahtaa".

Itsellä paino alkaa putoamaan hiilareita syödessä vasta, kun kalorit ovat n. 1200kcal paikkeilla vuorokaudessa.

Nyt siis otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin taas VHH ruokavalion, jonka tiedän toimivan minulla. Koska halusin tietää hiilarien määrän päivittäin, otin sulamon alkuun avuksi. Syön hiilareita n. 50g/pva. Kalorit ovat pyörineet siinä 2200-2500kcal (huom! jos söin hiilaripitoista noilla kalorimäärillä paino pysyi samana/nousi) ja painoa on nyt 4vkon aikana pudonnut 4,6kg ilman pienintäkään nälän tunnetta :)

Pelkkä se psykologinen puoli on jo parempi kuin kaloreita laskemalla: kun tietää, että saa syödä vatsansa oikeasti täyteen ravitsevaa ja nälkää pitävää ruokaa, se hetkittäinen mahdollinen näläntunne ennen ruokailua on siedettävää, koska tietää, että sitä ei syönnin jälkeen enää ole, toisin kuin silloin, kun pitää hiilarit mukana ravinnossa.

Hiilaripitoisella ruokavaliolla pitää napostella koko ajan, nyt syön 3krt/vrk, aamupala n. klo 7, välipala n. klo 16.30 ja runsas iltapala klo 20.

Miten Sulamo näyttää proteiinien ja rasvan osuuden?

Vierailija
22/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälän tunne ei ole vaarallista.

Tuntuu että nykyään ihmiset eivät siedä paria tuntia nälätystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei syö kaloreita vaan ruokaa. Jos esim. vedät tuon kalorimäärän nestemäisenä, vatsalaukussa ei ole täytettä pitkään ja sinulla on nälkä.

Lopeta kalorien laskeminen ja ajattele syömisesi vähän terveemmältä pohjalta, suosittelen.

Vierailija
24/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaniseen kommentti:

Minä yritin laihduttaa viime vuonna 10 kg. En onnistunut. Paino tippui tuskallisen hitaasti, vaikka kirjasin ylös joka suupalan millintarkasti uudella vaa’alla.

Sulamo ja kaikki kalorilaskurit arvioivat, että kulutukseni on 2000 kaloria päivässä. Söin siis 1500.

Nyt olen aloittanut saman laihduttamisen uudelleen,mha tiedän syyn, missä tökki: kulutukseni on vähemmän. Kulutan ehkä 1800 kaloria, eli jotta laihdun, en saa syödä kuin 1300.

Kaikki antoivat väärän arvion.

Sulamo ei arvioi kulutustasi, sinä arvioit. Siellä on asetukset, johon laitetaan kulutuskerroin aktiivisuuden mukaan ja käyristä näkee nopeasti, toimiiko se vai ei. Sulamo ehdottaa sen nostoa (näkyy käyrät-sivulla) tai laskua sen mukaan, miten edistyt/et edisty.

Tiedän, mutta se kulutuslukema oli yläkanttiin, vaikka valitsin sen, etten ole aktiivinen.

Minä kulutan yksi kertaisesti vähemmän. Kulutukseni on sama kuin sillä, joka makaa vain sängyssä. Minä en makaa.

Mulla on kanssa matala kulutus, olen aina ihmetellyt näitä 2000 kaali lukemia. Ja olen 175 cm ja juoksen, tai ainakin äsken vielä juoksin. Mutta perustaso on pikemmin 1500-1700.

Vierailija
25/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile lisätä hyvien rasvojen määrää ja vähennä kaloreita vaikka annoskokoa pienentämällä tai hiilihydraateista. Aivot tarvitsevat rasvaa ja ne rekisteröivät kylläisyyden tunteen parhaiten kun myös saavat niitä riittävästi.

Vierailija
26/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syö minusta valtavia määriä. Itse sallin itselleni kaiken kunhan määrät pysyvät pieninä, ja hoikka olen.

Vierailija
27/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä ei ole vaarallista, mutta osalla ihmisistä esim. liian pitkät ruokailuvälit (=liian nälkä) saattavat laukaista ahmimisen, joka sitten onkin haitallista. Keskimäärin miehet kestävät pitkiä ateriaväleijä paremmin kuin naiset. Siihen on ihan biologiaan pohjautuvat syyt. Tästä syystä monesti ihmisiä jotka haluavat laihtua neuvotaan syömään pieniä aterioita usein. Jos ei ole ahmimistaipumusta, voi joku muukin systeemi toimia aivan hyvin.

Vierailija
28/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi hyvä saada runsaasti montyydymättömiä rasvoja ruoasta. Se pitää näläntunteen loitolla.

Vierailija
29/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaloreita laskemalla kannata edes yrittää laihtua, koska koko ajan pitää kituuttaa nälässä ja jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa.

Itsekin olen yrittänyt laihduttaa kaloreita laskemalla ja lopputulos on ollut se, että paino ei juurikaan putoa tai jos putoaa, koko ajan on aivan järkyttävä nälkä ja lopulta sitä ei enää siedä ja "repsahtaa".

Itsellä paino alkaa putoamaan hiilareita syödessä vasta, kun kalorit ovat n. 1200kcal paikkeilla vuorokaudessa.

Nyt siis otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin taas VHH ruokavalion, jonka tiedän toimivan minulla. Koska halusin tietää hiilarien määrän päivittäin, otin sulamon alkuun avuksi. Syön hiilareita n. 50g/pva. Kalorit ovat pyörineet siinä 2200-2500kcal (huom! jos söin hiilaripitoista noilla kalorimäärillä paino pysyi samana/nousi) ja painoa on nyt 4vkon aikana pudonnut 4,6kg ilman pienintäkään nälän tunnetta :)

Pelkkä se psykologinen puoli on jo parempi kuin kaloreita laskemalla: kun tietää, että saa syödä vatsansa oikeasti täyteen ravitsevaa ja nälkää pitävää ruokaa, se hetkittäinen mahdollinen näläntunne ennen ruokailua on siedettävää, koska tietää, että sitä ei syönnin jälkeen enää ole, toisin kuin silloin, kun pitää hiilarit mukana ravinnossa.

Hiilaripitoisella ruokavaliolla pitää napostella koko ajan, nyt syön 3krt/vrk, aamupala n. klo 7, välipala n. klo 16.30 ja runsas iltapala klo 20.

Miten Sulamo näyttää proteiinien ja rasvan osuuden?

Suurinpiirtein rasva 70% proteiini 20% hh 10%

Vierailija
30/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaniseen kommentti:

Minä yritin laihduttaa viime vuonna 10 kg. En onnistunut. Paino tippui tuskallisen hitaasti, vaikka kirjasin ylös joka suupalan millintarkasti uudella vaa’alla.

Sulamo ja kaikki kalorilaskurit arvioivat, että kulutukseni on 2000 kaloria päivässä. Söin siis 1500.

Nyt olen aloittanut saman laihduttamisen uudelleen,mha tiedän syyn, missä tökki: kulutukseni on vähemmän. Kulutan ehkä 1800 kaloria, eli jotta laihdun, en saa syödä kuin 1300.

Kaikki antoivat väärän arvion.

Laihtumisen fysiologia ei sovi hätähousuille.

Vierailija
31/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset syö minusta valtavia määriä. Itse sallin itselleni kaiken kunhan määrät pysyvät pieninä, ja hoikka olen.

Laiha läski

Vierailija
32/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiha läski

Itsekin olen hoikka ja silti vaan oli kolesteroli ja sokeriarvot koholla ja nyt olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla jo vuosia ja samalla hävisi jatkuvat vatsavaivat yllä mainittujen arvojen lisäksi.

Vierailija
33/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kahdenlaista nälkää.

Elämäntavoista johtuva, ja oikea biologinen nälkä.

Biologinen nälkä iskee neljäntenä paastopäivänä.

Vierailija
34/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kulutat yli 2000 jos olet nainen, etkä ole fyysisessä työssä. Jos haluat laihtua, tiputa kalorit esim tuohon jonkun ehdottamaan 1300 muutamaksi viikoksi ja katso alkaako tapahtua.

Vierailija
35/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit 40%

Rasva 37%

Proteiini 23%

Pitäis olla makrot ihan kohdillaan. Päivän ainoa herkku oli yksi pala 80% suklaata. Ei kovia rasvoja eikä valkoista sokeria kuin se vähä mitä suklaassa oli.

Ap

Ei ihan ole kohdillaan.

Mikä tässä on vialla?

Vierailija
36/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kaikille laihdutusvinkkejä antaneille: en halua laihduttaa vaan löytää kulutuksen joka olisi minulle riittävä optimaalisen suorituskyvyn kannalta. Koen syöväni liian vähän, mutta en haluaisi lihota, joten siksi en vaan suoraan syö esim 2500kcal. Syömiset vähän vaihtelevat päivän mukaan molempiin suuntiin, mutta keskimäärin on se 2100 päivässä jonka myös pitäisi olla kulutukseni.

Ihmettelen sitä, että on nälkä iltaisin. Kuitenkaan paino ei ole alkanut laskea eli en kai sitten syö liian vähän? Päivällä jaksan hyvin eikä energiavaje näy toimintakyvyssäni.

Ap

Vierailija
37/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellutkaan että se olisi vaarallista, mutta jos aina iltaisin on nälkä ja nälän tunne on siis sen 12-14h kunnes syön aamupalan pelkään että se on merkki liian vähäisestä syömisestä ja paino alkaa pudota sekä suorituskyky laskea. En haluaisi laihtua.

Ap

Vierailija
38/38 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän kuin kulutat! Tämä ei ole mitään taika. Ja se, että on välillä nälkä, kuuluu siihen. Ei siihen kuole, eikä edes pyörry, jos on nälkä. Vatsa tottuu pienempiin ruokamääriin - ja sen huomaa aika pian. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme