Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on nälkä vaikka kalorien pitäisi riittää?

Vierailija
27.01.2022 |

Olen nyt viikon ajan syönyt 2000-2200kcal päivässä. Energiantarpeeni pitäisi olla juurikin se noin 2100. Painan 70 kiloa ja kävelen jonkin verran päivässä. Iltaisin olen nälkäinen vaikka syön pitkin päivää eikä syöminen painotu liikaa aamupäivälle. En ole laihtunut eikä ulkonäöstä huomaa että söisin alle kulutuksen. Mikä on vialla?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kulutus on laskettu? Sykemittarienkin lukemat on aina suuntaa-antavia

Vierailija
2/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälän tunne lähtee pois silloin, jos vatsalaukku on täysi. Vatsalaukku ei tiedä, mitä sinne on laitettu. Jos voit lisätä kuituja, proteiinia tai vettä, se voi helpottaa nälän tunteesta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkillä kaloreilla ole väliä vaan myös sillä mitä syö. Esim. minä saisin päivän kalorit täyteen pelkällä megapussillisella sipsiä mutta nälkä kyllä tulisi.

Vierailija
4/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaloriteoria ei toimi. Pitää laskea makroja. Onko kylläisyydessä eroa, jos nautit 2000 kcal sokeroitua limua tai 2000 kcal pekonia?

Vierailija
5/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä/oikea määrä kaloreita ei takaa sitä ettei tulisi nälkä.

Neuvoisin kiinnittämään huomiota ruoan laatuun, onko kasviksia riittävästi, onko kuituja riittävästi, onko hiilihydraatti-proteiini-rasva tasapaino kunnossa tms.

Palauttavaan uneen ja riittävään vedenjuontiin kannattaa myös panostaa.

Tsemppiä!

Vierailija
6/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälän tunne lähtee pois silloin, jos vatsalaukku on täysi. Vatsalaukku ei tiedä, mitä sinne on laitettu. Jos voit lisätä kuituja, proteiinia tai vettä, se voi helpottaa nälän tunteesta pois.

MAHAlaukku

Vierailija
7/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita saada se 2000 kaloria kevyemmistä aineksista, esim voit aloittaa tuplaamalla kaikkien kasvisten määrän mitä syöt ja muuta syöt sitten suhteessa vähemmän niin ettei mene yli tuon 2000 kalorin

Vierailija
8/38 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset ravinteita, vitamiineja, hivenaineita jne..

Vierailija
9/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit 40%

Rasva 37%

Proteiini 23%

Pitäis olla makrot ihan kohdillaan. Päivän ainoa herkku oli yksi pala 80% suklaata. Ei kovia rasvoja eikä valkoista sokeria kuin se vähä mitä suklaassa oli.

Ap

Vierailija
10/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Kulutus on 2100 - syöt 2200 - ja ihmettelet, miksi et laihdu?

Vierailija
11/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaniseen kommentti:

Minä yritin laihduttaa viime vuonna 10 kg. En onnistunut. Paino tippui tuskallisen hitaasti, vaikka kirjasin ylös joka suupalan millintarkasti uudella vaa’alla.

Sulamo ja kaikki kalorilaskurit arvioivat, että kulutukseni on 2000 kaloria päivässä. Söin siis 1500.

Nyt olen aloittanut saman laihduttamisen uudelleen,mha tiedän syyn, missä tökki: kulutukseni on vähemmän. Kulutan ehkä 1800 kaloria, eli jotta laihdun, en saa syödä kuin 1300.

Kaikki antoivat väärän arvion.

Vierailija
12/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin laihduttaa viime vuonna 10 kg. En onnistunut. Paino tippui tuskallisen hitaasti, vaikka kirjasin ylös joka suupalan millintarkasti uudella vaa’alla.

Sulamo ja kaikki kalorilaskurit arvioivat, että kulutukseni on 2000 kaloria päivässä. Söin siis 1500.

Nyt olen aloittanut saman laihduttamisen uudelleen,mha tiedän syyn, missä tökki: kulutukseni on vähemmän. Kulutan ehkä 1800 kaloria, eli jotta laihdun, en saa syödä kuin 1300.

Sulamo ei arvioi kulutustasi, sinä arvioit. Siellä on asetukset, johon laitetaan kulutuskerroin aktiivisuuden mukaan ja käyristä näkee nopeasti, toimiiko se vai ei. Sulamo ehdottaa sen nostoa (näkyy käyrät-sivulla) tai laskua sen mukaan, miten edistyt/et edisty.

Vierailija
13/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulamo ei arvioi kulutustasi, sinä arvioit. Siellä on asetukset, johon laitetaan kulutuskerroin aktiivisuuden mukaan ja käyristä näkee nopeasti, toimiiko se vai ei. Sulamo ehdottaa sen nostoa (näkyy käyrät-sivulla) tai laskua sen mukaan, miten edistyt/et edisty.

Tiedän, mutta se kulutuslukema oli yläkanttiin, vaikka valitsin sen, etten ole aktiivinen.

Minä kulutan yksi kertaisesti vähemmän. Kulutukseni on sama kuin sillä, joka makaa vain sängyssä. Minä en makaa.

Vierailija
14/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva pitää nälkää paljon paremmin kuin hiilarit. Kokeile vhh tai jopa keto ja huomaat taatusti eron! Paljon helpompi laihduttaa jos ei ole nälkä ja mielitekoja.

Vierailija
15/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä voi olla tottumusta. On vain tottunut syömään enemmän.

Toisaalta minulla nälän tunne vaihtelee päivittäin. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko olen syönyt.

Vierailija
16/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit 40%

Rasva 37%

Proteiini 23%

Pitäis olla makrot ihan kohdillaan. Päivän ainoa herkku oli yksi pala 80% suklaata. Ei kovia rasvoja eikä valkoista sokeria kuin se vähä mitä suklaassa oli.

Ap

Ei ihan ole kohdillaan.

Vierailija
17/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta minulla nälän tunne vaihtelee päivittäin. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko olen syönyt.

Mutta sillä on merkitystä, mitä syö.

Vierailija
18/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei edes tiedä mikä se nälän tunne on ja siinä se ongelma onkin, se että maha alkaa huutamaan "lisää läskiä" ei ole sama kuin nälkä.

Kaloreita voi tankata monella eri talvalla, osa vielä nälkää enemmän, osa vähemmän, pelkkää lukua ei voi seurata numeroina.

Vierailija
19/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sillä on merkitystä, mitä syö.

Ei ole yksittäisen päivän kannalta. Joskus olen 8 tuntia syömättä, ja silti ei ole nälkä. Joskus taas on nälkä kahden tunnin päästä aamiaisesta.

Ja ihan vakioaamiaisen mysliä maidolla syön. Joka aamu.

Eikä eilisen päivän ruuilla ole merkitystä tähän.

Vierailija
20/38 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaloreita laskemalla kannata edes yrittää laihtua, koska koko ajan pitää kituuttaa nälässä ja jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa.

Itsekin olen yrittänyt laihduttaa kaloreita laskemalla ja lopputulos on ollut se, että paino ei juurikaan putoa tai jos putoaa, koko ajan on aivan järkyttävä nälkä ja lopulta sitä ei enää siedä ja "repsahtaa".

Itsellä paino alkaa putoamaan hiilareita syödessä vasta, kun kalorit ovat n. 1200kcal paikkeilla vuorokaudessa.

Nyt siis otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin taas VHH ruokavalion, jonka tiedän toimivan minulla. Koska halusin tietää hiilarien määrän päivittäin, otin sulamon alkuun avuksi. Syön hiilareita n. 50g/pva. Kalorit ovat pyörineet siinä 2200-2500kcal (huom! jos söin hiilaripitoista noilla kalorimäärillä paino pysyi samana/nousi) ja painoa on nyt 4vkon aikana pudonnut 4,6kg ilman pienintäkään nälän tunnetta :)

Pelkkä se psykologinen puoli on jo parempi kuin kaloreita laskemalla: kun tietää, että saa syödä vatsansa oikeasti täyteen ravitsevaa ja nälkää pitävää ruokaa, se hetkittäinen mahdollinen näläntunne ennen ruokailua on siedettävää, koska tietää, että sitä ei syönnin jälkeen enää ole, toisin kuin silloin, kun pitää hiilarit mukana ravinnossa.

Hiilaripitoisella ruokavaliolla pitää napostella koko ajan, nyt syön 3krt/vrk, aamupala n. klo 7, välipala n. klo 16.30 ja runsas iltapala klo 20.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi