Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen ulkoilupakkomielle on Suomen päiväkodeissa?.. adhd-lapset hallitsee

Vierailija
27.01.2022 |

Ulos mennään talvellakin heti aamiaiselta, aamiaisajan jälkeen tulevat lapset aloittavat päivänsä ulkona jäisellä pihalla liukastellen ja kaatuillen ja ovat siellä lounaaseen asti. Sitten ruokailu, päiväunet, välipala ja välipalalta heti ulos, säällä kuin säällä. Ei sen väliä jos lapsella ei ole kuravaatteita, ei ole päiväkodin vika. Kylmissään olevat, hytisevät lapset eivät pääse lämmittelemään kuin korkeintaan eteiseen märissä vaatteissa. Ulkomaalaiset vanhemmat tuovat lapsensa päiväkotiin myöhässä, jotta lapset eivät joutuisi palelemaan ulkona niin kauaa. Moni lapsi tylsistyy ulkona pihalla tuntien ulkoilun aikana eikä tee muuta kuin istuu ja odottaa sisälle pääsyä tai vanhemman tuloa. Kiipeilytelinettä tai liukumäkeä tai pulkkamäkeä ei ole, keinut on otettu talveksi pois käytöstä. Ei ole muuta kuin pulkat ja lätäköt, joihin ei saa mennä ja joista lapset vihaisesti karjuen huudetaan pois. Mitä vikaa on sisäpuuhissa? Niissä oppii usein paljon enemmän vuorovaikutusta ja kommunikaatiota, myös aikuisten kanssa. Moni hiljainen lapsi viihtyisi paremmin sisällä. Ei voi olla niin että adhd:t ruulaa ja hallitsee.

Kommentit (671)

Vierailija
321/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko niitä lapsia on viedä sinne päiväkotiin. Hoida kotona niin ei tartte ruikuttaa.

Vierailija
322/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kausivaihtelu sen aiheuttaa miksi talvella on enemmän flunssia ja influenssia liikenteessä kuin kesällä. Ja sitten tietysti se että talvella pakkaudutaan sisätiloihin isommissa porukoissa jne. Kesällä monet lomailevat jne, tartuntoja tulee vähemmän. 

No kyllä päiväkodissa ainakin halutaan yleensä pukea lapset hyvin. Taidat olla aika yksin tämän teoriasi kanssa. Johan sen ihmisen ruumis kertoo, että talvella tarvitaan lämpimiä vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tekopyhää syyttää ap:tä muka jostain adhd:iden demonisoimisesta, kun hän ei ole mitään sellaista sanonut + että nämä adhd:eiden puolustajat eivät itse ymmärrä ollenkaan niitä toisenlaisia lapsia. Taitaa olla se hirsi ihan siellä omassa silmässä.

Mitä toisenlaisia lapsia? Oletatko että kaikki nepsylapset olisivat jotenkin samanlaisia kaikki keskenänsä? Ihan yhtä lailla yksilöitä hekin ovat, niinkuin kaikki muutkin. 

On mennyt sitten vissiin ohi ihan koko keskustelu sinulla. Oli puhe levottomista lapsista joiden takia on pakko mennä ulos ettei tilanne sisällä räjähdä käsiin. Ja sitten niistä lapsista jotka viihtyisivät paremmin sisällä. Ei toisella ryhmällä voi olla ylivaltaa toisen ylitse demokraattisessa maassa.

Onko enemmistö lapsista sun mielestä neurokirjolla? Ja edelleen, moni muukin ketjussa ehdottanut kotihoitoa, yksityistä lastenhoitajaa jne jos sun oma pikku piltti on niin spesiaali ettei hän voi ulkoilla muiden lasten kanssa samaan aikaan. Ja jos ei ole varaa ostaa lapselle kunnon talvivaatteita, niin kirpparit, sossu jne kyllä ihan oikeasti löytyy joku ratkaisu kun vaan haet apua!

Vierailija
324/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko niitä lapsia on viedä sinne päiväkotiin. Hoida kotona niin ei tartte ruikuttaa.

Hei ääliö, kerroin jo että keskustelen tässä koko Suomen laajuisesta ongelmasta.

Vierailija
325/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tekopyhää syyttää ap:tä muka jostain adhd:iden demonisoimisesta, kun hän ei ole mitään sellaista sanonut + että nämä adhd:eiden puolustajat eivät itse ymmärrä ollenkaan niitä toisenlaisia lapsia. Taitaa olla se hirsi ihan siellä omassa silmässä.

Mitä toisenlaisia lapsia? Oletatko että kaikki nepsylapset olisivat jotenkin samanlaisia kaikki keskenänsä? Ihan yhtä lailla yksilöitä hekin ovat, niinkuin kaikki muutkin. 

On mennyt sitten vissiin ohi ihan koko keskustelu sinulla. Oli puhe levottomista lapsista joiden takia on pakko mennä ulos ettei tilanne sisällä räjähdä käsiin. Ja sitten niistä lapsista jotka viihtyisivät paremmin sisällä. Ei toisella ryhmällä voi olla ylivaltaa toisen ylitse demokraattisessa maassa.

Onko enemmistö lapsista sun mielestä neurokirjolla? Ja edelleen, moni muukin ketjussa ehdottanut kotihoitoa, yksityistä lastenhoitajaa jne jos sun oma pikku piltti on niin spesiaali ettei hän voi ulkoilla muiden lasten kanssa samaan aikaan. Ja jos ei ole varaa ostaa lapselle kunnon talvivaatteita, niin kirpparit, sossu jne kyllä ihan oikeasti löytyy joku ratkaisu kun vaan haet apua!

No niin, nyt meni päälle taas kaikki väittelyn häviäjän defenssimekanismit.

Vierailija
326/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatosateeakin  Päikkärin lapsiparat  noudattavat  hilerin  kehotust,karaiskaa   lapsia,,, tulee KUNNON  SOTILAITA TYKINRUUAKSi,,,,,           Hyggailu  on  pahasta

Vierailija
327/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun pilttini on vähän nuhainen, mutta pakko mennä nyt töihin, joten älkää menkö ulos tänään!"

"Minun lapseni tulee levottomaksi siksi, että teillä ei ulkoilla riittäväst!"

"Minun söpöliinini tarvitsee sitten nämä kurahousut ja villasukat haalarin kanssa ja kypärämyssy ja ruskovillahanskat näin ja sitten kauluri näinä päin! Eilen oli väärin puettu!"

"Oho, meiltä unohtui villahaalari kotiin ja kumpparit on vähän rikki, mutta teillähän on varmaan jotain päiväkodin varavaatetta!"

"Miksi te ette käy metsäretkellä? Minun lapsukaiseni haluaa metsäretkelle, mutta te aina peruutatte!"

"Missä on ne heijastinrukkaset? Oli niissä nimi! Ai, niissä ei tainnut olla, mutta ne on siniset ja ihan uudet!"

"Hoitaja, onko täällä ketään hoitajaa!! Mulla on kiire töihin, voiksmä jättää lapsen tonne pihaan vai tuonksmä eteiseen, oottehan te kohta ulkona!"

"Mun lapsi on sellainen kuumakalle, että älkää tuputtako sille liikaa vaatetta!"

Viimeisenä fyysisesti uhkaavasti käyttäytyvä juristi-isukki:"Mun lapsi oli ihan jäässä eilen! Eiks teillä oo silmiä päässä katsoo, miten puette mun lapsen!"

Vierailija
328/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä Nina Mikkonen keskustelemassa. Katsokaapa se pätkä, löytyy muistaakseni youtubesta. Eli "Nina Mikkonen ja päiväkoti" tms hakusanalla löytynee. 

Vierailija
329/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ääliö, kerroin jo että keskustelen tässä koko Suomen laajuisesta ongelmasta.

Ainut ääliö tässä ketjussa olet sinä. Muut täällä yrittää keskustella asiallisesti. 

Vierailija
330/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukemisesta voi sopia pk-johdon kanssa.

Vierailija
331/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

😆

Vierailija
332/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki ap:ta puolustelevat viestit on kirjoittanut ap itse. Mistä tiedän? Kirjoitustyylistä. Kukaan normaali kieliopin oppinut ihminen ei pistä huutomerkin/kysymysmerkin jälkeen pisteitä. Useimmiten hänen viesteissään on jossain kohtaa:

?...

Kuten otsikossakin, kysymysmerkki ja kaksi pistettä. 

Tähän listaan voisi lisätä myös kommentoijien haukkuminen lukutaidottomiksi, imbesilleiksi, "lukekaa ensin aloitus", tai "ulkoilu aiheuttaa vilustumista". 

Vittuilun aloittaja on vastuussa keskusteluketjun muuttumisesta vittuiluksi. Pakkohan vittuilijoille on antaa takaisin samalla mitalla.

Heh.. Mä taisin sen sun tunteisiin menneen kommentin laittaa. Argumenttisi ja keskustelutyylisi oli vain niin koomista, että kokeilin heittää vettä myllyyn.

En tiedä kuinka kasvatat lapsesi, mutta minut on kasvatettu niin, että kaikki lapset oli otettava leikkiin mukaan. Hiljaisia piti käydä kutsumassa mukaan ja sitte vilkkaiden kanssa piti keksiä leikkiä, jotka toimivat. Näin kotona opetettiin. Ei meille sanottu, että sun ei ole pakko vaan teet miten pyydetään ja siitä ei valiteta

Vierailija
333/671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut ääliö tässä ketjussa olet sinä. Muut täällä yrittää keskustella asiallisesti. 

On ihan asiallista sanoa sinua ääliöksi.

Vierailija
334/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lasteni kanssa ulkona tuntikausia ollessani vielä hoitovapaalla, välillä käytiin sisällä vaihtamassa vaippoja tai vessassa, sen mukaan mikä ikäkausi oli menossa. Nykyään ei ilmeisesti ole sallittua, sallitumpaa lienee pistää tabletti käteen ja antaa olla sen kanssa tuntikausia. 

Vierailija
335/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja olin heidän kanssaan kotona kunnes nuorempi olo 1.5-vuotias. Kunnon ulkoilu kaksi kertaa päivässä säästä riippumatta oli ihan ehdoton juttu. Lapset saivat purkaa energiaansa ja olivat sitten rauhallisina sisällä. Lapsella on luontainen tarve liikkua. Asuimme pienessä asunnossa. Toki jos asuu monikerroksisessa kartanossa ja voi rakentaa sisäleikkipuiston kotiin niin liikunnantarpeen voi täyttää sisälläkin. Meille tämä ei ollut mahdollista. Ainiin, lasteni lapsuudessa ei ollut vielä älylaitteita, joilla heidät olisi voinut passivoida sisätiloissa.

Vierailija
336/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien tilat on pieniä ja ryhmäkoot järjettömän isoja. Sieltä on pakko lähteä ulos.

Mutta nykyään kyllä yleensä toimitaan pienryhmissä. Osa askartelee, osa leikkii, osa ulkoilee ja vaihto jne..

Vierailija
337/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvostan sitä, että lapset saa olla paljon ulkona ja oppivat myös olemaan erilaisissa sääoloissa. Mutta meillä lapsilla onkin aina hyvät ulkoilukamppeet ja sää pyritään huomioimaan. Ulkoilevat myös iltaisin ja viikonloppuisin. Eivät muuten sairastele juuri koskaan ja uskon ulkoilulla olevan tässä osansa.

Täällä pohjoisessa ainakaan meidän lasten päiväkodeissa ei ole keinuja otettutalveksi pois. Alueet pidetään leikkikunnossa. Käyvät myös läheisessä pulkkamäessä ja metsässä retkillä. Minusta se on mahtavaa ja lapset tykkäävät myös. Tietysti se vaikuttaa, mihin tottuvat.

Vierailija
338/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ulkoilemaan mennään myös siksi että se on ainut paikka kun opet saa riisua maskit ja vetää happea.

Vierailija
339/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena en ollut päivähoidossa, vaan äitini hoiti meitä kotona. Vaikka asuimme kerrostalossa, olimme kaikki päivät ulkona KESKENÄMME. Äiti sisällä teki kotitöitä, pesi pyykkiä, siivosi ja laittoi ruokaa. Me leikimme tyytyväisinä kerrostalon pihalla tai läheisissä metsissä. Sisällä maattiin ainoastaan silloin kun oltiin kipeitä.

Vierailija
340/671 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei lasta voi pukea niin, ettei palele? Vanhemman oma vika, jos lapsi palelee ulkona. Minusta tosi hyvä, että päiväkodissa ulkoillaan paljon ja nimenomaan säällä kuin säällä.

Itsekin, ollessani hoitovapaalla, ulkoilimme ihan kaikissa keleissä ja sen jälkeen oli aina ihanaa tulla sisälle posket punaisina.

Eipä ole lapset sairastaneet oikeastaan ollenkaan, päinvastoin ovat poikkeuksellisen terveitä.

Ei minua olisi voinut lapsena pukea niin paljoa, että en olisi palellut. Että eipä ollut äidin vika. Terv. Ulkoilunvihaaja

Tuo on totta, kylmänsieto on hyvin yksilöllistä.

Ennen päiväkodit oli lastentarhoja, säästösyistä ja koronasta johtuen tuo tarhaus korostuu. Vähän kuulostaa koiramaiselta. "Meidän Maikkuli ei yhtään tykkää olla sisällä, kun se on pennusta ollut tarhassa, läksytkin tekee tuolla hangessa...."