Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen asiakaspalvelutyössä. Minkä ihmeen takia suomenruotsalaiset

Vierailija
22.09.2006 |

haluavat väkisin käyttää ruotsia vaikka osaavat suomea ja ovat kaksikielisiä. Esim. eilen suomenruotsalainen rouva puhui seurueineen ruotsia, mutta heti puhuessaan minulle vaihtoi kielen ruotsiksi. Juu juu oikeus asioida omalla äidinkielellään, mutta ....

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suurin osa puhuu suomea täydellisesti, mutta silti pitäisi tupakka-askin ostokin saada hoitaa omalla äidinkielellä. Sain kassatyössä kieltämättä mielihyvää kun ruotsia puhuvat ämmät oli ihan tuohtuneita kun puhuin vain suomea. On se niin rankkaa kun ei saa Suomessa mongertaa ruotsia joka tilanteessa.

Niin on se kauheeta kun toiset vaatii, että saa puhua omaa äidinkieltään...

Vierailija
22/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Få det in i era tjocka skallar, once and for all!

Kaiken voi sanoa tavalla tai toisella. Tällainen käytös/sananvalinta ärsyttää. Hälsningar från finlandssvensk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomenruotsalaiset usein osaa tosi hyvin suomea ja ainakaan ei yleensä suostu minun kanssani puhumaan ruotsia, kun puhun sitä sen verran takellellen (vaikka siis itse kyllä yritän...)

Vierailija
24/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Rauhoitu nyt hyvä mamma:)

Vierailija
25/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä pidetään kyllä tosi kovasti kiinni. Entä sitten, jollei suomenkielinen saa palveluita ( edes julkisia ) omalla kielellään ilman helvetillistä tappelua? Minulle ei olisi millään suostuttu antamaan rakennuslupaan tarvittavia selvityksiä suomeksi eräässä valtaosin ruotsinkielisessä kunnassa. Lakimies hoiti tuon sitten, mutta ei ollut helppoa, ei.

Vierailija
26/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olin jokusen kerran mukana seuraamassa ja sanoisin, että oikeassa hän oli.

Yksityisyritykselle on selvä taloudellinen etu, jos asiakas saa palvelua omalla kielellään. Tietenkin asiakas tulee mieluiten sellaiseen kauppaan, jossa saa käyttää omaa kieltään.

Julkiset palvelut on taas lain mukaan saatava omalla kielellä.

Minulla oli pohjana kouluruotsi täysin suomenkielisellä alueella asuneena, ja tosi nopeasti opin käytännössä sujuvan myyjäruotsin. Stockalla sitä harjoitusta saikin säännöllisesti - ymmärrän, jos joku panikoi, jos tulee yksi ruotsinkielinen asiakas vuodessa.

Vierailija
27/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin yksinkertaista se on. Ja jos kaksikielisyys on perustuslaissamme turavttu asia, niin tottakai kansalaisilla on perustuslaillinen oikeuskin käyttää kumpaa kieltä tahtovat.

Vierailija
28/34 |
22.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ymmärrä miksi ei harjoittele valtakieleltä niin, että sillä tulisi toimeen. Jos muuttaisin asumaan Englantiin, Ranskaan, Japaniin, Brasiliaan (siis minne vaan) niin totta kai harjoittelisin maan kielen! Vaikka oman perheen kesken puhuisin edelleen suomea.

Vierailija
29/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan ja valtion palveluja. Ja silti tosiaan kaupan kassallekin räyhätään. Olen ottanut sen kannan että asiallisia asiakkaita yritän palvella myös ruotsiksi. Öykkärit saa kuulla vain suomea

Vierailija
30/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiestason ruotsi pakolliseksi kaikille suomalaisille.

Vierailija
31/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama soittiko Silja Linelle, H&M:lle yms niin aina siellä on joku huono suomi vastapäässä ja ihan ei voi olla varma menikö kysymykseni oikein perille : )

Vierailija
32/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikka " vet ni om det rengnar i mitt syntymäpäivä?"

Sori kömpelöt esimerkit, mutta miksi siiinä aina vilisee niitä suomenkielisiä tukisanoja? Jotenkin tulee olo etteivät ne itsekään osaa kunnolla kieltään mistä ovat niin ylpeitä kuitenkin.

Vierailija
33/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitäkin 5%:sta moni osaa kuitenkin suomea. Lopuille kielikoulutus kuten nyt maahanmuuttajille, maassa maan tavalla.

Vierailija
34/34 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen ilmiö varsinkin Etelä-Suomessa ja kyllähän se särähtää ikävästi korvaan. Mutta eikö se parempi niin ole että sekottavat niin tulee ymmärretyksi ;) Siis nimeomaan niille jotka sitä ruotsin kieltä pelkäävät kun ruttoa! Ja luuletteko tosissaa että riikinruotsi on sitten täydellistä?! Voi apua mammat, pitäkääs korvanne höröllä seuraavan kerran kun Tukholmassa käytte; melkeen joka toinen sana on englantia tai siitä väännetty verbi eli svengelskaa puhuvat..

Niin ja sille kuka ihmetteli Siljan ja H&M:n palvelua.. miyäs odotit ruotsalaisfirmalta?? (siis Silja on vissiin Ahvenanmaalta alunperin, samoin muuten Viking)

T: 15 Ruotsinsuomalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan