Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten haetaan opettajakouluun?

keski-ikäinen työtön
27.01.2022 |

Olen 52v työtön, ikäni pätkätöitä tehnyt. Omalla paikkakunnallani on ainakin opettajan paikkoja jatkuvasti auki. Se vaikuttaisi myös mukavalta ja helpolta työltä pitkine, säännöllisine lomineen.
Ongelma yksi:
En ole koskaan opiskellut yliopistossa, enkä ymmärrä miten sinne haetaan ja pääsee.
Olen googlettanut, mutta haluaisin vielä, että joku kertoisi minulle ihan selkokielellä
* Miten haen ja milloin?
* Mistä tiedän, että pääsenkö pääsykokeisiin, vai otetaanko sinne kaikki?
* Mistä tiedän, että mitä kirjoja sinne pääsykokeisiin pitää lukea ja milloin se on jne.?
* Milloin (suurinpiirtein) tiedän, onko minut valittu?
* Onko niillä luennoilla läsnäolopakko, vai voinko suorittaa paljon vaan kotona kirjallisesti?
* Kuinka nopeasti koulun voi suorittaa?

* Kuinka paljon luokanopettajalle maksetaan palkkaa? (pohjanmaa)
* Entä onko suuri ero, opiskeleeko alakoulun luokanopettajaksi tai vaikka lukion psykologian opettajaksi?

* Kerro muutakin, mitä minun kannattaa näin vanhana ja perheellisenä (lapset vielä kotona) ottaa huomioon?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun ei kannata jostain syystä hakea sinne.

Vierailija
62/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeasti vaan uusille urille.

Tuossa tulikin hyviä vinkkejä.

Aikuiskoulutustukea voit hakea opintoihin kahdeksi vuodeksi ja olla opintovapaalla. Siinä ajassa saat itsesi tod.näk jo kandiksi jos ahkeroit ja pääset varmasti töihin.

Sitten on tietty vuorotteluvapaa.

Kandihan ei sitten ole pätevä opettaja, joten vakituista työtä (virkaa) ei voi saada. Sijaisuuksia, pitkiäkin, saa ihan kuka vaan, niihin ei ole mitään pätevyysvaatimuksia.

Epäpätevän opettajan palkka on sitten -6 %. Ja tuosta varmasta työpaikasta, monilla paikkakunnilla on määräsikaisiinkin paikkoihin kymmeniä hakijoita, virkoihin 100-150 pätevää hakijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on pätkätöissä, ei hänellä todennäköisesti ole paikkaa, josta jäädä opintovapaalle ja näin ollen myös aikuiskoulutustuki jää pois.

Noin muuten täällä on jo hyviäkin vastauksia, mutta tapojen mukaisesti osa ei lue mitä ap kysyi ja sitten tarjoillaan kaikenlaisia muita juttuja.

Vierailija
64/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sijaisuuksia voi tehdä. Silloin toki jää pitkät palkalliset lomat väliin mutta niillä tienaa kivasti.

Ja edellisille.

Olen siis tehnyt 90 op 1,5 vuodessa täyden työn ohella. Siinä se juju. Eihän tuo nyt ole saavutus eikä mikään jos vain opiskelee.

Vierailija
65/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustukea uudelle alalle voi saada myös työtön

Vierailija
66/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kriteerinä on mukava ja helppo työ niin valitettavasti opettajan työ ei ole sellaista, varsinkin jos tekee töitä nuorten ja lasten parissa. Opettaja joutuu näkemään lapsia kaikenlaisista oloista ja toisista lapsista kyllä näkee, että kotona ei todellakaan ole mikään hyvin. Ei ole henkisesti helppoa. On syömishäiriöitä ja muita mielenterveysongelmia. Taukoja ei välttämättä ole, koska jokainen välitunti saattaa mennä puhelimessa tai Wilmaan vastaillessa. Työympäristö on jatkuvasti hälyinen ja koko aika pitää olla silmät selässä ja valppaana. Oppitunnilla focus on 120% oppilaissa ja kun niitä oppilaita voi olla 25 ja jokaisen tarpeisiin on vastattava niin kuormitustaso on iso. Nämä on sellaisia asioita mitä ihmiset harvoin tulevat ajatelleeksi opettajuudesta. Pidän opettajan työstä ja olen itselleni sopivassa ammatissa, mutta paljon helpommalla pääsisin ihan muissa hommissa, joihin minulla on myös koulutus.

Vierailija
67/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeasti vaan uusille urille.

Tuossa tulikin hyviä vinkkejä.

Aikuiskoulutustukea voit hakea opintoihin kahdeksi vuodeksi ja olla opintovapaalla. Siinä ajassa saat itsesi tod.näk jo kandiksi jos ahkeroit ja pääset varmasti töihin.

Sitten on tietty vuorotteluvapaa.

Kandihan ei sitten ole pätevä opettaja, joten vakituista työtä (virkaa) ei voi saada. Sijaisuuksia, pitkiäkin, saa ihan kuka vaan, niihin ei ole mitään pätevyysvaatimuksia.

Epäpätevän opettajan palkka on sitten -6 %. Ja tuosta varmasta työpaikasta, monilla paikkakunnilla on määräsikaisiinkin paikkoihin kymmeniä hakijoita, virkoihin 100-150 pätevää hakijaa.

Riippuu onko mitä koulutusta ja millä kouluasteella opettaa: epäpätevän opettajan palkka voi olla -15 % tai -30% myös, tai jotain muuta.

Vierailija
68/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
69/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko ap yliopistopaikkakunnalla tai edes kohtalaisen julkisen tai automatkan päässä yliopistosta? Opettajaopinnoissa on paljon sellaisia opintoja, joissa on oltava fyysisesti paikalla, joten se kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
70/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin myös, ammattikoulun opettajaksi.

Tarvitsisin kuitenkin siihen jonkun amk-/ yliopistotutkinnon. 

Pelkkä 20 vuoden työkokemus alalta ei riitä, jotta voisin hakea opiskelijaksi. 

Olenko ymmärtänyt ohjeet oikein ?

Mulla ois sellanen olo, että joku harkinnan varainen mahdollisuus opekorkealla olisi ottaa ammattiopen pedagogisiin? Paa googlaten. Tältä vuodelta haku loppui jo.

Vierailija
71/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, paljon hyviä kommentteja ja vinkkejä tullut.

Uskon, että olisin hyvä opettaja ja viihtyisin työssäni.

Ainoastaan tuo, että miten se opiskelemaan pääsy käytännössä menee ja myös se itse opiskelu näin aikuisena ja arkielämässä. Tutkinnon vain tarvisin.

Lähihoitajaksi en lähde, ja kemia+fysiikka ei ole lähellä sydäntä (farmaseuttia joku ehdotti), eikä käsityöt.

Kaikki muut kouluaineet kuulostaa hyvältä.

Vierailija
72/73 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko se luokanopettaja vai aineenopettaja, mikä kiinnostaa enemmän? Luokanopettaja voi toimia aineenopettaja, jos on opiskellut tarpeeksi laajasti jotain opetettavaa ainetta sivuaineena. Luokanopettajan laaja-alaisiin opintoihin on huomattavasti hankalampi päästä aineenopettajana.

Aineenopettaja: Hae opiskelemaan opetettavaa ainetta yliopistoon. Sivuaineena hakeudu opettajan pedagogisiin opintoihin. Koska aineyhdistelmiä ja yliopistoja on monia, ei kukaan pysty neuvomaan sinua yksityiskohtaisesti, miten toimit, ennen kuin päätät, mitä ja missä aiot opiskella.

Luokanopettaja: Hakeudu luokanopettajakoulutukseen yliopistoon. Näyttäisi siltä, että luokanopettajakoulutukseen haetaan nykyään VAKAVA-yhteishaussa. Siinä ensin seulotaan todistus valinnalla tai VAKAVA-kokeella, ja niissä hyväksytyt hakijat menevät soveltuvuuskokeeseen. Varsinaisia pääsykoekirjoja ei käsittääkseni ole, vaan tuo VAKAVA-koe perustuu kokeessa saatavaan aineistoon. Toki kasvatustieteen alan tunteminen ei varmasti ole pahasta.

Noin yleisenä ohjeena opettajaksi tähtääville annan, että kannattaa sitä opiskeltava aineyhdistelmää miettiä tarkasti, jotta mahdollisuudet työllistyä olisivat mahdollisimman monipuoliset. Malu-opettaja, jolta puuttuu joku malu-aineista ei ole kovin vahvoilla valinnassa, ja kieltenopettajien virat ovat usein eri kielten yhdistelmiä jne.

Vierailija
73/73 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mikä ihmeen malu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän