Miten haetaan opettajakouluun?
Olen 52v työtön, ikäni pätkätöitä tehnyt. Omalla paikkakunnallani on ainakin opettajan paikkoja jatkuvasti auki. Se vaikuttaisi myös mukavalta ja helpolta työltä pitkine, säännöllisine lomineen.
Ongelma yksi:
En ole koskaan opiskellut yliopistossa, enkä ymmärrä miten sinne haetaan ja pääsee.
Olen googlettanut, mutta haluaisin vielä, että joku kertoisi minulle ihan selkokielellä
* Miten haen ja milloin?
* Mistä tiedän, että pääsenkö pääsykokeisiin, vai otetaanko sinne kaikki?
* Mistä tiedän, että mitä kirjoja sinne pääsykokeisiin pitää lukea ja milloin se on jne.?
* Milloin (suurinpiirtein) tiedän, onko minut valittu?
* Onko niillä luennoilla läsnäolopakko, vai voinko suorittaa paljon vaan kotona kirjallisesti?
* Kuinka nopeasti koulun voi suorittaa?
* Kuinka paljon luokanopettajalle maksetaan palkkaa? (pohjanmaa)
* Entä onko suuri ero, opiskeleeko alakoulun luokanopettajaksi tai vaikka lukion psykologian opettajaksi?
* Kerro muutakin, mitä minun kannattaa näin vanhana ja perheellisenä (lapset vielä kotona) ottaa huomioon?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös, ammattikoulun opettajaksi.
Tarvitsisin kuitenkin siihen jonkun amk-/ yliopistotutkinnon.
Pelkkä 20 vuoden työkokemus alalta ei riitä, jotta voisin hakea opiskelijaksi.
Olenko ymmärtänyt ohjeet oikein ?
Kyllä olet ymmärtänyt oikein. AMK-tutkinto ja vähintään 3 vuotta työkokemusta siltä alalta. Näin täyttyy kelpoisuusehdot.
Näissäkin on vissiin porsaanreikiä. Sukulaismies toimii opettajana ammattikoulussa, vaikka hänellä ei ole amk-tutkintoja .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet ymmärtänyt oikein. AMK-tutkinto ja vähintään 3 vuotta työkokemusta siltä alalta. Näin täyttyy kelpoisuusehdot.
Ja sitten luokanopettajaksi voisin hakea suoraan?
Ei. Aiempi kysyi ammattikoulun opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska peruskoulussa opetettavat aineet ovat kovin eri asia kuin ammattikoulun ammattiaineet. Ei tarvita sitä ammatillista osaamista pohjalle.
keski-ikäinen työtön kirjoitti:
Minulla on kuitenkin hyvä lukupää, niin pystyykö opinnoista suoriutumaan nopeammin kuin 5v?
Saako niitä opintoja jotenkin tentittyä omassa tahdissa, vai meneekö koko ryhmä samassa aikataulussa koko ajan?
Pystyt, tosin voi olla, että joudut käymään osan kursseista muualla kuin omassa yliopistossasi.
Minulla on kuitenkin hyvä lukupää, niin pystyykö opinnoista suoriutumaan nopeammin kuin 5v?
Saako niitä opintoja jotenkin tentittyä omassa tahdissa, vai meneekö koko ryhmä samassa aikataulussa koko ajan?
Osan pystyy, osaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissäkin on vissiin porsaanreikiä. Sukulaismies toimii opettajana ammattikoulussa, vaikka hänellä ei ole amk-tutkintoja .
Todennäköisesti sijaisena. Siinä hommassa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska peruskoulussa opetettavat aineet ovat kovin eri asia kuin ammattikoulun ammattiaineet. Ei tarvita sitä ammatillista osaamista pohjalle.
20 vuotta siis on ammatillista osaamista takana, mutta ei sitä amk-tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sijaisena. Siinä hommassa voi olla.
Näin varmaan. Pitkä sijaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Soitat helsingin yliopistoon ja
pyydät että lähettävät hakukirjat sinulle postissa
pyydät että hommaavat limusiini kyydin pääsykokeisiin ja takaisin
kun olet kokeissa lapsesi saavat rannekkeet lintsille.
Hups pääset heittämällä humanistiseen tiedekuntaan
Yliopisto järjestää sinulle ja lapsillesi kumpulasta puisen omakotitalon omalla pihalla.
Valmistuminen kestää noin 6 vuotta.
sitten lapset lentää pesästä ja
pääset työllistämistuella keittämään kahvia yliopistolle:)
No ei tunnu kivalta, kun täällä työttömänä yrittää saada itselleen uuden ammatin ja kysyy ihan tosissaan neuvoja, niin pilkataan.
Kysymykseni voivat olla jonkun mielestä naurettavia, mutta kysyn ihan tosissani.
Missään ei ole minulle opetettu, miten kouluihin haetaan ja mitä se käytännössä merkitsee.
Toisilta työttömiltä en tarvitse neuvoja, mutta jos joku av-palstalainen on yliopistossa opiskellut, niin toivottavasti voisit auttaa minua.
Tässä on nyt ehkä aika monella sellainen ajatus, että jos et saa noihin kysymyksiin itse selvitettyä vastausta, ei opettajan opinnot ja työ ehkä ole juuri sinua varten.
Opettajan opinnoissa on useita erilaisia polkuja (kasvatustieteen opinnot ja siihen päälle erilaisia sivuaineita, ns. suoraan aineenopettajaopintoihin hakeminen joissain aineissa, opetettavan aineen opiskelu yliopistossa ja siihen päälle sivuaineena pedagogiset opinnot jne.) ja ilman tarkempia lähtötietoja kysymyksiisi vastaaminen on mahdotonta. Ei ole olemassa mitään sellaista standardia tai yhtenäistä koulutusta, jonka mukaan "opettajaksi opiskellaan".
Mitenhän olisi, jos suunnittelisit jotain lyhyempää ja helpompaa koulutusta, jos haaveilet alanvaihdosta. Esim. lähihoitajalle löytyy varmasti töitä joka paikkakunnalta.
Voiko yliopistotutkinnolla siis päästä amk tai ammattikouluopettajaksi ilman pedagogisia opintoja? Sinänsä sivuaineen opiskelu ei olisi isokaan savotta itselle kun opettajan hommat ovat alkaneet kiinnostaa asiantuntijahommia enemmän näin opintojen lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän olisi, jos suunnittelisit jotain lyhyempää ja helpompaa koulutusta, jos haaveilet alanvaihdosta. Esim. lähihoitajalle löytyy varmasti töitä joka paikkakunnalta.
Joku farmaseutti 3 vuoden koulutuksella (josta 2x 3kk palkallista harjoittelua), on ihan passeli koulutus. Jos riittää kykyjä niin voi koittaa päästä proviisorikoulutukseen (siis farmasian alan maisterivaihe) joka kestää sen 2 v tavoiteajassa suorittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ne ammattiopettajan opinnot eivät ole varsinaisesti tutkinto, eikö niin? Luokanopettaja siis opiskelee paitsi varsinaista opetusta, myös niitä opetettavia sisältöjä tutkintoonsa kuuluen. Ammattiopettajaksi on se oma ammattikorkeaoulutus ja työkokemus sekä opettamiseen liittyvät pedagogiset opinnot, joihin ei sen kummempia ammattisisältöjä enää kuulu. Samaan tapaan jossain opetettavassa aineessa (tai useammassa) tietyn määrän opintoja suorittanut, tietyn tutkinnon suorittanut ihminen voi opiskella vain ne pedagogiset opinnot ja saa näin opettajan pätevyyden ilman toista tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko yliopistotutkinnolla siis päästä amk tai ammattikouluopettajaksi ilman pedagogisia opintoja? Sinänsä sivuaineen opiskelu ei olisi isokaan savotta itselle kun opettajan hommat ovat alkaneet kiinnostaa asiantuntijahommia enemmän näin opintojen lopulla.
Ei virkaan eikä varmaan amk:iinkaan vakkariksi oteta.
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuu. Esim. kielten opettajaksi käsittääkseni kyllä. Kannattaa tarkistaa ihan sen oman alan vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Jos sinulla on jonkin opetettavan aineen opinnot suoritettuina, voit hakea opettajan pedagogisiin ja pedagogisista on tehtävät aine- ja perusopinnot, jotta pääset AMK-opettajaksi. Monet AMK-lehtorit ova väitelleet, mutta jollain erityisosaamisella voi silti päästä AMK:uun opettajaksi, jos on maisteri + pedagogiset.
Ammattikoulussa taas omat kuviot. Niissä yleensä pitää olla käytynä jokin tutkinto, sitten siihen päälle työkokemusta tietty määrä vuosia. Sen jälkeen voi hakeutua tekemään opettajan pätevyyden (jos ei olisi korkeakoulututkintoa pohjalla, AMK:ssa voi tehdä ammattikouluopettajan pätevyyden). Ammattikoulussa on vielä niin sanottuja atto-aineet (niillä nykyään eri nimi mutta sama periaate siis näitä aineita esim. kielet, matematiikka jne.) ja niissä on taas oma systeeminsä: pitää olla maisteri + pedagogiset tehtynä, että näitä pääsee opettamaan. Käsittääkseni näitä yleisaineita on karsittu ammattikouluista raa'alla kädellä eli ei ole pulaa tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuu. Esim. kielten opettajaksi käsittääkseni kyllä. Kannattaa tarkistaa ihan sen oman alan vaatimukset.
Ei tietenkään voi. Kielen opettajalta vaaditaan oikeastaan aina pedagogiset kielten opiskelun lisäksi. Joku yksityisopetusta antava tai yrityksissä kouluttava kielten kouluttaja voi periaatteessa toimia ilman pedagogisia.
Opettajan työ ei ole mukavaa ja helppoa. Tai on se mukavaa kyllä, jos saa tehdä töitä kunnolla eikä tarvitse käyttää aikaa kaikenmaailman hömpötyksiin ja miljoonien asiakirjojen täyttelyyn. Itse opettaminen ja lasten kanssa työskentely on kivaa, mutta kaikki muu paperityö ja jatkuvat kokoukset ovat raivostuttavia. Kannattaa hakea opettajaksi opiskelemaan vain, jos on aito palo lasten kasvattamiseen. Muuten ei työtä jaksa, koska se ei ole vain työtä vaan luokanopettajuus on mielestäni enemmän elämäntapa ja osa ihmisen persoonaa.
T. Erityisluokanope