Miten haetaan opettajakouluun?
Olen 52v työtön, ikäni pätkätöitä tehnyt. Omalla paikkakunnallani on ainakin opettajan paikkoja jatkuvasti auki. Se vaikuttaisi myös mukavalta ja helpolta työltä pitkine, säännöllisine lomineen.
Ongelma yksi:
En ole koskaan opiskellut yliopistossa, enkä ymmärrä miten sinne haetaan ja pääsee.
Olen googlettanut, mutta haluaisin vielä, että joku kertoisi minulle ihan selkokielellä
* Miten haen ja milloin?
* Mistä tiedän, että pääsenkö pääsykokeisiin, vai otetaanko sinne kaikki?
* Mistä tiedän, että mitä kirjoja sinne pääsykokeisiin pitää lukea ja milloin se on jne.?
* Milloin (suurinpiirtein) tiedän, onko minut valittu?
* Onko niillä luennoilla läsnäolopakko, vai voinko suorittaa paljon vaan kotona kirjallisesti?
* Kuinka nopeasti koulun voi suorittaa?
* Kuinka paljon luokanopettajalle maksetaan palkkaa? (pohjanmaa)
* Entä onko suuri ero, opiskeleeko alakoulun luokanopettajaksi tai vaikka lukion psykologian opettajaksi?
* Kerro muutakin, mitä minun kannattaa näin vanhana ja perheellisenä (lapset vielä kotona) ottaa huomioon?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös, ammattikoulun opettajaksi.
Tarvitsisin kuitenkin siihen jonkun amk-/ yliopistotutkinnon.
Pelkkä 20 vuoden työkokemus alalta ei riitä, jotta voisin hakea opiskelijaksi.
Olenko ymmärtänyt ohjeet oikein ?
Olet ymmärtänyt, mutta kansalaisopiston tai muun vapaan sivistystyön oppilaitoksen opettajaksi voit pätevöityä olemalla ansioitunut harrastaja. Esimerkiksi olet opettanut pari kultaisen tai hopeisen harmonikan voittajaa, niin olet pätevöitynyt kansalaisopiston harmonikansoiton opettajaksi.
Rohkeasti vaan uusille urille.
Tuossa tulikin hyviä vinkkejä.
Aikuiskoulutustukea voit hakea opintoihin kahdeksi vuodeksi ja olla opintovapaalla. Siinä ajassa saat itsesi tod.näk jo kandiksi jos ahkeroit ja pääset varmasti töihin.
Sitten on tietty vuorotteluvapaa.
Tuolta: https://www.jyu.fi/ops/fi/edupsy/varhaiskasvatuksen-lastentarhanopettaj…
haku maaliskuussa tai voi sinne hakea muutenkin, voit kokeilla myös ns avointa väylää, eli suorittaa kansan-työväenopistoissa kursseja sieltä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös, ammattikoulun opettajaksi.
Tarvitsisin kuitenkin siihen jonkun amk-/ yliopistotutkinnon.
Pelkkä 20 vuoden työkokemus alalta ei riitä, jotta voisin hakea opiskelijaksi.
Olenko ymmärtänyt ohjeet oikein ?
Kyllä olet ymmärtänyt oikein. AMK-tutkinto ja vähintään 3 vuotta työkokemusta siltä alalta. Näin täyttyy kelpoisuusehdot.
Ja sitten luokanopettajaksi voisin hakea suoraan?
Sinä voit hakea suoraan luokanopettajakoulutukseen, jos sinulla on joku toisen asteen tutkinto, eli lukio, ammattikoulu tai vastaavat opinnot vaikka kansanopistossa.
Aineenopettaja voi olla mikä maisteri tahansa, jolla on opetettavasta aineesta vähintään aineopinnot peruskouluun ja syventävät opinnot lukioon + opettajan pedagogiset. Ei siis välttämättä tarvitse maisterintutkinto olla pääaine vaan pitkä sivuaine.
keski-ikäinen työtön kirjoitti:
Minulla on kuitenkin hyvä lukupää, niin pystyykö opinnoista suoriutumaan nopeammin kuin 5v?
Saako niitä opintoja jotenkin tentittyä omassa tahdissa, vai meneekö koko ryhmä samassa aikataulussa koko ajan?
Opettajankoulutus on surullisen kuuluisa joustamattomuudestaan. Kurssit on suoritettava tietyssä järjestyksessä ja opintoihin kuuluu tietysti myös harjoittelut harjoittelukouluissa. Harjoittelut suoritetaan yliopiston aikataulujen ja päätösten mukaan. En tosin tiedä, että olisiko korona-aika saanut nämä kankeat rakenteet hieman vapaammiksi. Mutta kovin paljon alle 5 vuodessa en usko, että voi valmistua, kun pohjalla ei ole mitään hyväksi luettavia opintoja.
Unohda koko juttu! Valmistumisen jälkeen et saa vakituista virkaa niin vanhana mistään! Lapsimäärä on laskussa ja aineenopettajia aivan liikaa jo nyt, saati tulevaisuudessa! Luokissa on liikaa sairaita monin eri tavoin. Koulu on nykyään hoitolaitos. Sinut syödään elävältä, jos sinulla ei ole lehmän hermot ja todella pitkä pinna.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea voit hakea opintoihin kahdeksi vuodeksi ja olla opintovapaalla. Siinä ajassa saat itsesi tod.näk jo kandiksi jos ahkeroit ja pääset varmasti töihin.
Kandihan ei sitten ole pätevä opettaja, joten vakituista työtä (virkaa) ei voi saada. Sijaisuuksia, pitkiäkin, saa ihan kuka vaan, niihin ei ole mitään pätevyysvaatimuksia.
Jos sun pitää kysyä täältä neuvoa, et ole sopiva henkilö alalle :D jätä hakematta
Teepä ap niin, että ole yhteydessä sun kotipaikkakunnan kouluihin ja ilmoittaudu sijaislistalle. Harkitse asiaa sitten uudestaan, kun olet tehnyt muutaman sijaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko yliopistotutkinnolla siis päästä amk tai ammattikouluopettajaksi ilman pedagogisia opintoja? Sinänsä sivuaineen opiskelu ei olisi isokaan savotta itselle kun opettajan hommat ovat alkaneet kiinnostaa asiantuntijahommia enemmän näin opintojen lopulla.
Se vähän riippuu. Esim. kielten opettajaksi käsittääkseni kyllä. Kannattaa tarkistaa ihan sen oman alan vaatimukset.
Mä muuten luin väärin tuon kohdan "ilman pedagogisia opintoja". Juu ei voi päästä. Mutta yliopistotutkinnolla, johon kuuluu pedagogiset opinnot, voi päästä esim. kielten opettajaksi ilman muuta ammatillista koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla ihmisillä tuntuu olevan ihan vääristynyt kuva nykyisistä opinnoista ja työelämästä. Pelkällä kandilla työllistyminen? Kas kun et neuvonut vaan marssimaan yliopiston kansliaan ja kysymään rohkeasti opiskelupaikkaa.
Ma/Fy/Ke opettajista on pulaa. Vanhana pääset töihin kunhan sinulla on pätevyys opettaa näitä ja pärjäät teinien kanssa. Omassa koulussa on 3 paikkaa auki. Ei kiinnostusta kenelläkään tulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko yliopistotutkinnolla siis päästä amk tai ammattikouluopettajaksi ilman pedagogisia opintoja? Sinänsä sivuaineen opiskelu ei olisi isokaan savotta itselle kun opettajan hommat ovat alkaneet kiinnostaa asiantuntijahommia enemmän näin opintojen lopulla.
Se vähän riippuu. Esim. kielten opettajaksi käsittääkseni kyllä. Kannattaa tarkistaa ihan sen oman alan vaatimukset.
Ei tietenkään voi. Kielen opettajalta vaaditaan oikeastaan aina pedagogiset kielten opiskelun lisäksi. Joku yksityisopetusta antava tai yrityksissä kouluttava kielten kouluttaja voi periaatteessa toimia ilman pedagogisia.
Mä tosiaan luin ihan hitokseen väärin tuon ekan viestin, ja nyt nolottaa. Oon siis itse kielten opettaja, ja joo, todellakin tarvitaan _pedagogiset_ opinnot. Mä onnistuin jotenkin lukemaan, että voiko yliopistosta päästä ammattikouluun opettamaan ilman ammttiopintoja, ja joo, sopivalla alalla voi. Mutta siis tosiaan vakihommiin ei pääse ilman niitä pedagogisia. Sijaiseksi sopivassa tilanteessa (ei muita saatavilla) kelpaa lähes kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Jos sinulla on jonkin opetettavan aineen opinnot suoritettuina, voit hakea opettajan pedagogisiin ja pedagogisista on tehtävät aine- ja perusopinnot, jotta pääset AMK-opettajaksi. Monet AMK-lehtorit ova väitelleet, mutta jollain erityisosaamisella voi silti päästä AMK:uun opettajaksi, jos on maisteri + pedagogiset.
Ammattikoulussa taas omat kuviot. Niissä yleensä pitää olla käytynä jokin tutkinto, sitten siihen päälle työkokemusta tietty määrä vuosia. Sen jälkeen voi hakeutua tekemään opettajan pätevyyden (jos ei olisi korkeakoulututkintoa pohjalla, AMK:ssa voi tehdä ammattikouluopettajan pätevyyden). Ammattikoulussa on vielä niin sanottuja atto-aineet (niillä nykyään eri nimi mutta sama periaate siis näitä aineita esim. kielet, matematiikka jne.) ja niissä on taas oma systeeminsä: pitää olla maisteri + pedagogiset tehtynä, että näitä pääsee opettamaan. Käsittääkseni näitä yleisaineita on karsittu ammattikouluista raa'alla kädellä eli ei ole pulaa tekijöistä.
Kiitos syvällisestä vastauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on tietty vuorotteluvapaa.Kandihan ei sitten ole pätevä opettaja, joten vakituista työtä (virkaa) ei voi saada. Sijaisuuksia, pitkiäkin, saa ihan kuka vaan, niihin ei ole mitään pätevyysvaatimuksia.
Juu tiedän kyllä mutta valmiudet on jo 180 opintopisteen jälkeen paremmat kuin 25 opintopisteen.
Ja kandiksi tossa ajassa ehtii jos tekee useampaa kurssia yhtä aikaa ja suorittaa avoimen puolella muös.
Itse olen tehnyt nyt avoimessa töiden ohella 90 op 1,5 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ma/Fy/Ke opettajista on pulaa. Vanhana pääset töihin kunhan sinulla on pätevyys opettaa näitä ja pärjäät teinien kanssa. Omassa koulussa on 3 paikkaa auki. Ei kiinnostusta kenelläkään tulla töihin.
Ja tähän ap:lle selvennykseksi: jotta susta voisi tulla ma/fy/ke-opettaja, sun pitäisi lukea jotakin noista pääaineena yliopistossa, vähintään yhtä sivuaineena ja sen lisäksi vielä suorittaa erilliset pedagogiset opinnot. Sulla ilmeisesti ei ollut lukiotaustaa, joten aineenopettajan työ on kyllä aika pois suljettu vaihtoehto.
Aloittaisin tästä, jos olisin ketjun alkuperäinen kysyjä:
- ota yhteyttä kaikkiin alueesi koulujen rehtoreihin ja tarjoudu sijaiseksi
- jos pärjäät, saat takuulla lisää sijaisuuksia
- samaan aikaan aloitat tekemään etänä avoimessa yliopistossa ensin kasvatustieteen perusopinnot ja sitten aineopinnot, jatkat sijaisuuksien tekoa siinä sivussa
- joka kevät haet tutkinto-opiskelijaksi lähimpään yliopistoon, jossa luokanopettajia koulutetaan. On todennäköistä, ettet heti pääse sisään mutta jatkat sijaisuuksia ja avoimen yliopiston opintojasi
- kun nuo avoimen opintokokonaisuudet ovat valmiit ja kun sinulla on useampi vuosi työkokemusta, etsit luokanopettajaksi pätevöittäviä koulutusohjelmia yliopistojen tarjonnasta. Jossain vaiheessa kasvatustieteen opinnot ja muutama vuosi työkokemusta riittivät siihen, että noin 1,5 vuodessa pystyi saamaan pätevyyden.
Tosin jos koulutustaustasi ei ole kovin kummoinen eikä tuo väylä toimi, saat nopeammin tehtyä koulunkäynninohjaajan tutkinnon ja todennäköisesti työllistyt kouluun melko helposti. Palkka on tosin vielä luokanopettajaakin paljon huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on tietty vuorotteluvapaa.Kandihan ei sitten ole pätevä opettaja, joten vakituista työtä (virkaa) ei voi saada. Sijaisuuksia, pitkiäkin, saa ihan kuka vaan, niihin ei ole mitään pätevyysvaatimuksia.
Juu tiedän kyllä mutta valmiudet on jo 180 opintopisteen jälkeen paremmat kuin 25 opintopisteen.
Ja kandiksi tossa ajassa ehtii jos tekee useampaa kurssia yhtä aikaa ja suorittaa avoimen puolella muös.
Opiskeletko opettajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? 90op 1,5 vuodessahan on tavoitemäärä, ei mikään huima saavutus. Kandin kohdalla on pakko ainakin omalla alla tehdä useampaa kurssia samaan aikaan, ei sekään ole saavutus vaan normi josta löysäilemällä tippuu kelkasta. Jos tekisi kurssin kerrallaan saisi pyöriä yliopistolla varmaan eläkkeeseen asti. Valmiudetkaan ei auta mitään jos ei ole virallista tutkintoa alla.
Tuota noin, taidan olla aikamoinen ilonpilaaja, mutta on kaikkea muuta kuin mukava ja helppo työ. Sori.
Olen itse ammatillinen opettaja ja olen tullut näihin hommiin "oikeasta työelämästä". Oikeasti se "oikea työ" on ihan yhtä rallattalua ja loikoilua, eikä suinkaan opettajan työ. Ja se, että nassikat ovat lomalla koulusta, ei tarkoita sitä, että opettajilla alkaisi samaan aikaan loma. Tai että päättyisi samaan aikaan.
Tienaan yli 50k, mutta siltikin on välillä olo, että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin.