Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä somefacen auttamisryhmistä, apua vai ei

Vierailija
27.01.2022 |

Kysyisin muiden mielipiteitä somessa olevista auttamisryhmistä, joissa ylläpito päättää omien sääntöjen mukaan ketä autetaan. Onko omia tai kaverin kokemuksia? Oletko saanut apua? Kerro, haluaisin mukaan auttamaan sellaiseen ryhmään , jonka apu menee oikeasti perille asti.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta ei ole mutta isot pojat on kertoneet aika järkkyjä juttuja ryhmien toiminnasta. Osa on hyvää mutta paljon on negatiivista varsinkin rahojen käytöstä. Löytyy ryhmiä joissa kerätään rahaa ilman rahankeräyslupaa ja ryhmiä joissa lupa löytyy. Mitä ryhmiä ne on, en tiedä nimiä.

Vierailija
2/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin ryhmissä röyhkeimmät kerjäävät tavaraa myytäväksi edelleen kirpputoreilla.

Jotkut stoorit on niin nyyhkyjä, että menevät melkein komiikan puolelle, ovat näitä ammattikerjäläisiä. Ei noilla ryhmien ylläpitäjillä ole resursseja eikä ammattitaitoa selvittää näiden ihmisten todellista tilannetta niin hyvin kuin esim kunnan sosiaalitoimella tai kirkon diakonialla.

Eniten ihmettelen, että miksi joululahjoja kerjätään perheisiin joiden uskonnossa joulua ei vietetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin ryhmissä röyhkeimmät kerjäävät tavaraa myytäväksi edelleen kirpputoreilla.

Jotkut stoorit on niin nyyhkyjä, että menevät melkein komiikan puolelle, ovat näitä ammattikerjäläisiä. Ei noilla ryhmien ylläpitäjillä ole resursseja eikä ammattitaitoa selvittää näiden ihmisten todellista tilannetta niin hyvin kuin esim kunnan sosiaalitoimella tai kirkon diakonialla.

Eniten ihmettelen, että miksi joululahjoja kerjätään perheisiin joiden uskonnossa joulua ei vietetä.

Niinpä, on sellanenkin ryhmä missä yp kerätytti auton ja läppärin itselleen. Samaisessa ryhmässä kerätään jatkuvasti rahaa eikä siihen ole asianmukaisesti lupaa. Tarinat on tosiaan jo aika surkuhupaisia, jopa naurettavia. Häädön saaneelle vuokrarahat, lemmikin tulevaan hammasremonttiin, tässä muutamia mainitakseni.

Vierailija
4/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla näitä hallituksia ja maita koskevat kommentit antavat minulle mahdollisuuden tutkia läheisteni historiaa. Tämä ei ole tärkeää vain maatilakoulutuksen, vaan myös paikallisen tutkimuksen, osallistumisen ja muiden terveystoimintojen kannalta.

Tiedon kehityksessä on paljon epäselvyyttä ja epätarkkuutta. Joissakin tapauksissa tämä on ainoa syy kansallisesti tunnustetulle testaukselle ja tutkimukselle. Säännöt ovat voimassa. Puhumattakaan siitä, että lisenssiä ei vaadita yllä mainituista syistä. Joissakin tapauksissa rikkomukset edellyttävät kaupungin sääntöjen noudattamista.

Vierailija
5/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
6/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

? En ole some ,monen muun lailla,Joten me jotka todella apua tarvitsemme jäämme sen ulkopuolelle!

Vierailija
7/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kirjoittajien 1 ja 2 kanssa. Mulla tosin on omakohtaista kokemusta avustamisesta. Avustan ryhmissä, joissa apua tarvitseva itse pyytää apua. En siis niissä, joissa ylläpito toimii välikätenä. Tarjoamani apu on 99%:sti elintarvikkeita ja se 1% on esim vessapaperia, pyykinpesuainetta jne. Asun pääkaupunkiseudulla, jossa on varsin hyvä kulkuyhteydet joka paikkaan. Jos tarvitsijalla on vaunu- tai ratasikäinen lapsi, ei tarvitse edes maksaa matkalippua. Olen avustanut ihmisiä, jotka joko lähtevät mukaani mulle kohtuullisen matkan päässä olevaan kauppaan (saavat itse valita kaupassa, mitä haluavat) tai tulevat sovitusti noutamaan ostokset valitsemani kaupan edestä. Joissan poikkeustilanteissa noutamaan meiltä kotoa. Valitsen avustettavan perheen tai henkilön siten, että mikäli tarvitsija tekisikin oharit (siis mikäli on sovittu kaupan edestä nouto), ostosten määrä on sopiva itselleni ja pidän ostokseni sitten itse. En avusta tarvitsijoita, jotka haluavat rahaa, lahjakortteja tai mun tuovan ostokset heidän kotiovelleen. Mulla on periaate, että jos avuntarvitsijan pylly ei nouse kotisohvalta, ei nouse minunkaan pyllyni omalta sohvaltani. Tällä tavalla toimimalla mulla on ollut pelkästään hyviä kokemuksia avustamisesta, vaikka varsin harvoin ryhmistä löytyy ihmisiä, joiden pylly ei olisi pikaliimalla kiinni kotisohvassa. 

Vierailija
8/108 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä tai eräästä ryhmästähän täällä oli pitkä keskustelu jota ei enää löydy. Jotain hämäräähän näissä ryhmissä tai ryhmässä on kun keskustelut poistetaan ( ei siis ole ensimmäinen poistettu keskustelu somesta)

Itse seuranneena erästä ryhmää täytyy kyllä sanoa, että on todella ällistyttävää toimintaa. On keksittyjä auttajia, Matista Maijaan ja Helenaan sekä rahaa kerätään täysin avoimesti vaikka laki sen kieltää ilman rahankeräyslupaa.

Ei tässä voi kun ihmetellä tätä ihmisten huijaamista. Näissä ryhmissä kilpailu paikasra auringossa on kovaa ja kilpailussa ei enää tiedä kuka huijaa ja ketä, niin auttajia kuin autettavaa sekä avunpyytäjä huijaa yptä? Sekavaa.

Lisäksi tulisi muistaa, että näissä ryhmissä ypt harvoin on sosiaalialan ammattilaisia joilla on kaikki tarvittava tieto avunhakijasta, vaan he ovat tavallisia Maija Meikäläisiä alepan kassalta esim joilla ei ole kertynyt työelämässä riittävää ammataitoa tai koulutusta tämäntyyppiseen, ammatilliseen auttamiseen jota nämä ryhmät nykyään harrastavat. Ja tästä on turha loukkaantua kenenkään, jos joku pitää itseään pätevänä ilman koulutusta em hommaan, voidaan kait sitten samantein luopua sosiaalityöntekijän tai sosionomin koulutuksesta!!

Eiväthän nämä ryhmät ole enää tarkoitettu kertaluonteiseen apuun, vaan hyvinkin pitkäaikaiseen perheen elättämiseen, liki 1000 euron eläinlääkäri laskua ja 1500 euron vuokrarästejä varten, unohtamatta muutaman satasen ruokatilausta. Kaiken tuon päälle kerätään mahdollisesti myös polttoainelahjakortteja, mäkkärilahjakortteja ym. Olenkin miettinyt missä kulkee raja? Kerätäänkö näissä kohta avuntarvitsijalle auto tai tietokone? Vai onko em etuudet ainoastaan yplle???? Mitä mieltä olette?

Vierailija
9/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juttu se on että pää-yp on jossain ryhmässä saanut henkilöauton ja läppärin? Näin aiheeseen liittyvän keskustelun mutta en löydä sitä enää. Siitä oli tehty kaikenlaisia ilmoituksia viranomaisille ja mm poliisi oli pyytänyt kuvakaappauksia jne.Miten tällainen on edes mahdollista, kuka rahoittaa/ lahjoittaa ventovieraalle auton?

Vierailija
10/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä tai eräästä ryhmästähän täällä oli pitkä keskustelu jota ei enää löydy. Jotain hämäräähän näissä ryhmissä tai ryhmässä on kun keskustelut poistetaan ( ei siis ole ensimmäinen poistettu keskustelu somesta)

Itse seuranneena erästä ryhmää täytyy kyllä sanoa, että on todella ällistyttävää toimintaa. On keksittyjä auttajia, Matista Maijaan ja Helenaan sekä rahaa kerätään täysin avoimesti vaikka laki sen kieltää ilman rahankeräyslupaa.

Ei tässä voi kun ihmetellä tätä ihmisten huijaamista. Näissä ryhmissä kilpailu paikasra auringossa on kovaa ja kilpailussa ei enää tiedä kuka huijaa ja ketä, niin auttajia kuin autettavaa sekä avunpyytäjä huijaa yptä? Sekavaa.

Lisäksi tulisi muistaa, että näissä ryhmissä ypt harvoin on sosiaalialan ammattilaisia joilla on kaikki tarvittava tieto avunhakijasta, vaan he ovat tavallisia Maija Meikäläisiä alepan kassalta esim joilla ei ole kertynyt työelämässä riittävää ammataitoa tai koulutusta tämäntyyppiseen, ammatilliseen auttamiseen jota nämä ryhmät nykyään harrastavat. Ja tästä on turha loukkaantua kenenkään, jos joku pitää itseään pätevänä ilman koulutusta em hommaan, voidaan kait sitten samantein luopua sosiaalityöntekijän tai sosionomin koulutuksesta!!

Eiväthän nämä ryhmät ole enää tarkoitettu kertaluonteiseen apuun, vaan hyvinkin pitkäaikaiseen perheen elättämiseen, liki 1000 euron eläinlääkäri laskua ja 1500 euron vuokrarästejä varten, unohtamatta muutaman satasen ruokatilausta. Kaiken tuon päälle kerätään mahdollisesti myös polttoainelahjakortteja, mäkkärilahjakortteja ym. Olenkin miettinyt missä kulkee raja? Kerätäänkö näissä kohta avuntarvitsijalle auto tai tietokone? Vai onko em etuudet ainoastaan yplle???? Mitä mieltä olette?

Jos kerta toiminta on oikein ja reilua, miksi näitä keskusteluja poistetaan ja yp siivoaa seinää niin ettei auton ym kuvia enää löydy? Tällainen herättää kaikki epäilykset toiminnan laillisuudesta. Luulisi sen volkkarin olevan vähintään ryhmän kansikuvana, kun jäsenet kerta sen maksoikin. Tämä kyseinen ryhmä on pahin mitä olla ja voi. Siellä se parviäly oikein kukoistaa ja nauretaan urakalla, yksi käsi sillä sydämellä ja toinen ties missä. Päätöntä touhua, kaikkeen hupatukseen ihmiset meneekin.

Vierailija
11/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kirjoittajien 1 ja 2 kanssa. Mulla tosin on omakohtaista kokemusta avustamisesta. Avustan ryhmissä, joissa apua tarvitseva itse pyytää apua. En siis niissä, joissa ylläpito toimii välikätenä. Tarjoamani apu on 99%:sti elintarvikkeita ja se 1% on esim vessapaperia, pyykinpesuainetta jne. Asun pääkaupunkiseudulla, jossa on varsin hyvä kulkuyhteydet joka paikkaan. Jos tarvitsijalla on vaunu- tai ratasikäinen lapsi, ei tarvitse edes maksaa matkalippua. Olen avustanut ihmisiä, jotka joko lähtevät mukaani mulle kohtuullisen matkan päässä olevaan kauppaan (saavat itse valita kaupassa, mitä haluavat) tai tulevat sovitusti noutamaan ostokset valitsemani kaupan edestä. Joissan poikkeustilanteissa noutamaan meiltä kotoa. Valitsen avustettavan perheen tai henkilön siten, että mikäli tarvitsija tekisikin oharit (siis mikäli on sovittu kaupan edestä nouto), ostosten määrä on sopiva itselleni ja pidän ostokseni sitten itse. En avusta tarvitsijoita, jotka haluavat rahaa, lahjakortteja tai mun tuovan ostokset heidän kotiovelleen. Mulla on periaate, että jos avuntarvitsijan pylly ei nouse kotisohvalta, ei nouse minunkaan pyllyni omalta sohvaltani. Tällä tavalla toimimalla mulla on ollut pelkästään hyviä kokemuksia avustamisesta, vaikka varsin harvoin ryhmistä löytyy ihmisiä, joiden pylly ei olisi pikaliimalla kiinni kotisohvassa. 

Aivan yhtä hyvin se itse apua pyytävä voi olla elämäntapakerjäläinen kuin se jonkun ryhmän kautta apua pyytävä. Kätevää vain maksattaa omat ruokaostoksensa muilla.

En oman fyysisen turvallisuuteni vuoksi lähtisi kenenkään netissä tapaamani ventovieraan kanssa kauppaan maksamaan hänen ruokaostoksiaan.

Suomessa kenenkään ei tarvitse kerjätä ruokaa.

Vierailija
12/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin se itse apua pyytävä voi olla elämäntapakerjäläinen kuin se jonkun ryhmän kautta apua pyytävä. Kätevää vain maksattaa omat ruokaostoksensa muilla.

En oman fyysisen turvallisuuteni vuoksi lähtisi kenenkään netissä tapaamani ventovieraan kanssa kauppaan maksamaan hänen ruokaostoksiaan.

Tottakai se voi olla elämäntapakerjäläinenkin. Autan kuitenkin yhtä ihmistä vain yhden kerran. Viime kesänä eräs yksin asuva vanhus käytti yhden saamistaan inva-taksi kerroista tullakseen kauppakeskukseen. Oli oikein mukava rollaattorin kanssa liikkuva nainen ja käytiin yhdessä kaupassa. Koska hänellä oli invataksikyyti kotiinkin, ostin hänelle kolmen päivän sijasta kolmen viikon ruuat. Invataksikuski oli kantanut kaikki ostoskassit hänelle kotiovelle asti. En osaa pelätä fyysisen turvallisuuteni puolesta marketeissa, siellä kun on paljon muitakin mulle ihan tuntemattomia ihmisiä. 

Vierailija
13/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikään auttaa sellaisten ryhmien kautta.

Vierailija
14/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä ryhmässä ylläpitäjä jakoi kotoaan lähikaupoista saamiaan ylijäämäpaistopistetuotteita ja välillä muutakin.

Itseäni ärsytti kun aina joku oli kommenteissa ruikuttamassa että tarpeeseen tulisi mutta kun ei pääse hakemaan ja liian pitkä matka ym.

Olen kova lahjoittamaan itselleni ylimääräistä tavaraa ja siinäkin usein huomaa saman, jotkut kertovat vaikka mitä nyyhkytarinoita vaikka en sellaista kysy, ja ilmainen tavara pitäisi toimittaa heille. Jos annan jotain jotain ilmaiseksi ja sen voi pihalta noutaa oman aikataulunsa mukaisesti niin en kyllä ala aikaani siihen tuhlaamaan että kuskaan tavaraa jonnekin.

Vierailija
15/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kaupassa voi olla samaan aikaan tuntemattomien kanssa, niin aika pahasti pelko hallitsee elämää. Auttaa ei tarvitse, mutta onpa hevonkukkua perustelut.

Vierailija
16/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi käsi sydämellä ja toinen muiden taskussa..? Kyseisen ryhmän yp vaikuttaa oudolta. Ja ilmoituksissa toistuu samat oudot kirjoituasut kuin yp:llä muutenkin, vaikka on ihan lainausmerkkeihin laittanut avunkerjuun, ihan kuin olisi pyytäjän kirjoittama. Toivon, että poliisit katsovat ryhmän toiminnan tarkkaan läpi.

Vierailija
17/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi käsi sydämellä ja toinen muiden taskussa..? Kyseisen ryhmän yp vaikuttaa oudolta. Ja ilmoituksissa toistuu samat oudot kirjoituasut kuin yp:llä muutenkin, vaikka on ihan lainausmerkkeihin laittanut avunkerjuun, ihan kuin olisi pyytäjän kirjoittama. Toivon, että poliisit katsovat ryhmän toiminnan tarkkaan läpi.

Hänestä on ollut ennenkin kirjoituksia, nimenomaan epävakaasta ja töykeästä käytöksestä. Ikävää on se  että usea hakija on muiden kirjoitusten mukaan saanut töykeät ja asiattomat pakit anomukselleen. Ypn mukaan nämä ns hylätyt ovat katkeria ja kirjoittelevat näitä. En ole itse muuta kuin auttajan roolissa ja täytyy sanoa että kyllä on ollut pöyristyttävää ypn käytös aika ajoin. Hän purkaa angstejaan ryhmässä, mollaa ja aliarvioi ryhmäläisiä ja tämä on minusta ikävää. Auttamisen halu kärsii ja pahasti.

Vierailija
18/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaan: kirjoitustani, jossa ei ollut takuulla ainuttakaan pahaa sanaa, ei vaan suostuta julkaisemaan. Arka aihe ilmeisesti.

Vierailija
19/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kirjoittaa uudestaan kommenttini mutta ei vaan onnistu :(

Vierailija
20/108 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajalle nro 12 pätkissä (jos onnistuisi helpommin):

Tämä oli fiksu teko siinä mielessä, että ne taksit eivät ole ilmaisia. Edestakainen taksireissu maksaa 5,60. Saattaa kuulostaa pieneltä summalta mutta on se joskus henkilölle paljon.