Paavo Arhinmäki: Minulla ON OIKEUS asua vähävaraisten tukiasunnossa
Ensi töikseen uusi hallitus häätää suurituloiset pois ARA-asunnoista. Hienoa.
Arhinmäki "En tykkää". "Saavutettuja etuja ei saa poistaa".
Kommentit (47)
Voisikio joku kertoa, että mikä järki tuossa tulevassa säännöksessä on, tai poliittikojen tarkoitus. Itse näen vaan ongelmia.
Tuo koskee vain ARA-vuokra-asuntoja, ei aravalainoitettuja omistusasuntoja, jossa Arhinmäki asuu. Itse asun samanlaisessa ja tämä on nyt maksettu ja hinta on noin 250.000€.
Usein kun tuollaisen tuetun asunnon saa ja sitten tulot nousee niin muutetaan muualle ja vuokrataan kämppä edelleen. Tiedän itse monta tällaista tapausta.
Arhinmäki facebookissaan:
Näin kirjoitin asiasta, kun edellisen kerran Iltalehti antoi ymmärtää, että asun pienituloisten asunnossa:
Tämä juttu antaa monella tavalla täysin väärän kuvan perheemme asumisesta. Ensinnäkin olemme asuneet samassa osaomistustalossa yli kymmen vuotta. Minusta on vain hyvä asia, ettei kansanedustajat muuta pois tavallisten ihmisten taloista, kun tulevat valituksi kansanedustaksi.
Moni voi kysyä, miksi emme myyneet asuntoamme pois, kun minut valittiin kansanedustajaksi ja muuttaneet vapaarahoitteiseen asuntoon. Meille asuminen on koti ja yhteisö. Meillä on kotitalossa mahtava yhteisöä, paljon tuttuja naapureita. Jos meidät olisi pakotettu muuttamaan osaomistusasunnostamme, olisimme menettäneet nykyisen kotimme ja talon yhteisön.
Toiseksi tässä sekoittuu vuokra-asuminen ja osaomistusasuminen. Valitettavasti osaomistusasuminen taitaa olla liian kallista monille pienituloisille. Maksoimme nykyisestä asunnostamme 183 000 euroa ja maksamme siitä vuokraa yli 1000 euroa kuukaudessa (sisältää yhtiövastikkeen, rahoitusvastikkeen ja vesimaksun). Osaomistusasuntojen muuttuu Hitas-omistusasunnoksi 20 vuotta rakentamisen jälkeen. Silloin maksamme vielä 70 000 euroa lisää.
Jos ajatellaan puhtaasti talouden kannalta, voisi olla kannattavampaa asua vapaarahoitteisessa talossa. Nimittäin asuntolainojen koroista saa verovähennyksen. Kun me maksamme lainan lyhennystä joka kuukausi osana vuokraa, emme saa näitä vähennyksiä. Ja kun osaomistustalo muuttuu Hitas-taloksi, olemme hintasäännöstelyyn piirissä, jolloin asunnon hinta on todennäköisesti alhaisempi kuin olisi vastaavan asunnon arvo vapailla markkinoilla.
Mutta meille asuminen ei ole kysymys taloudellisen hyödyn maksimoinnista vaan omasta kodista ja yhteisöstä.
Seliseli. Paavo on ehkä punaisin porvari, jonka olen tavannut. Nimen omaan kommariporvari. Teot ja sanat puhuvat. Lennetäänkö Britteihin fudismatsiin frendien kanssa? Noin niinku köyhästi.
Tässähän Iltalehti tarkoituksella sekoittaa asioita ja mustamaalaa, ja sitten täälläkin ollaan raivoissaan. Tosiasioilla ei ole väliä.
Osaomistusasunnot eivät ole "pienituloisten" asumismuoto vaan tosi kallis. Aikoinani harkitsin sellaista, mutta totesin, että oli paljon halvempaa ostaa normaali omistusasunto. Veikkaampa, että tuon asunnon hinnaksi tulee 300-400000 euroa. Ei kovin halpaa.
Minusta tämä keskustelu, taas, vaikuttaa kateellisten kitinältä. Poliitikko ei saa asua missään eikä saa tehdä vapaa-ajallaan mitään, koska joku siitä kuitenkin pahoittaa mielensä.
Oma koti on rakas ja ei sieltä ajeta pois. Asun asossa ja koti on rakas. Pihaan laitettu paljon rahaa. Olisi hirveetä joutua pois omasta kodista.
Miten tuettu asuminen voi olla kalliimpaa kuin vapaarahoitteinen. Eikä siinä silloin heitetä valtion rahaa taivaan tuuliin? Jos asiat todella ovat noin kuten Arhinmäki esittää, niin koko systeemi täysin mätä. Mikä ihmeen järki valita ihmisiä tulojen perusteella asumaan noissa jos niissä asuminen tulee kalliimmaksi kuin vapaarahoitteisissa asunnoissa?
Saattaa olla että Arhinmäki valehtee taasen kuten kunnon kapitalisten kätyri aina tekee.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 15:19"]
Seliseli. Paavo on ehkä punaisin porvari, jonka olen tavannut. Nimen omaan kommariporvari. Teot ja sanat puhuvat. Lennetäänkö Britteihin fudismatsiin frendien kanssa? Noin niinku köyhästi.
[/quote]Paavon isä oli korkea virkamies ministeriössä, ja isoisä Munkkiniemen kirkkoherra.
Kokoomuksessa opintonsa kesken jättänyt jalkapallohuligaani ei olisi voinut päästä kansanedustajaksi, ministeriksi ja puoluejohtajaksi, joten Paavo joutui valitsemaan puolueekseen Vasemmistoliiton.
Lähivuosina on odotettavissa hyväpalkkainen eläkevirka Kelasta, RAY:stä tai Veikkauksesta.
Arhinmäellä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 14:41"]
Tuskin Arhinmäen perheen yhteenlaskettut tulot ovat alle 3100. Hän jo yksin tienaa enemmän ilman ministeriyttä.
Arhinmäki myöntänyt kyllä sen että tässä asutaan paikassa, joka ei aivan hänen tuloiselleen enää kuulu. Hän perusteli sitä että tässä tuntee yhteiseöllisyyttä näiden muiden köyhien kanssa. Siksi hänen hyvä asua täällä että on lähellä kansaa sekä ehkä opettaa kansan huijaamaan.
[/quote]
Veikkaan, että jos muilta asukkailta kysyttäisiin, niin kertoisivat, että ei Arhinmäki ole juuri missään tekemisissä heidän kanssaan. No, kyllä tällekin puliveivarille jostain äänestäjiä vielä löytyi ja löytynee jatkossakin.
Miksi näitä asuntoja edes tehdään kun niissä ei kuitenkaan vähävaraiset asu?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:00"]
Lähivuosina on odotettavissa hyväpalkkainen eläkevirka Kelasta, RAY:stä tai Veikkauksesta.
[/quote]Sitten kun se virka on saatu, voikin jo muuttaa hienostoalueelle työnantajan tai eläkevakuutusyhtiön omistamaan ökyasuntoon. Nyt on vielä "pakko" asua Herttoniemessä, koska se näyttää vaalimainoksessa paremmalta kuin Katajanokka tms.
No ajatelkaapa jos joka kerran kun tulosi heilahtelevat jonkun rajan yli, joutuisit vaihtamaan kotia. Melko kohtuutonta. Antakaa Paavon asustaa. Sitä ei tiedä, vaikka tulot kohta tippuisivat.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:26"]
Miksi näitä asuntoja edes tehdään kun niissä ei kuitenkaan vähävaraiset asu?
[/quote]Siksi että poliitikot voivat vaalien alla mainostaa, että teimme tälläkin vaalikaudella niin ja niin monta asuntoa vähävaraisille :D
Miettikää nyt omalle kohdalle, että tulisitte valituksi eduskuntaan, ja yhtäkkiä kansa alkaa mölistä että muuta pois omasta kodistasi!!! Jossa vielä on vuosien aikana muodostunut ystäväpiiri naapurien kanssa. Muuttaisitteko itse? Sitäpaitsi kalliita asuntoja ovat nuo, ei olisi minulla varaa tuollaiseen kuuna päivänä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 12:17"]
Tyypillinen vasemmistolainen, esittää köyhää mutta rahaa ja omaisuutta on niin ettei paskalle tahdo taipua.
[/quote]
Se raha ja omaisuuskin on tosin hankittu tunkemalla käsi syvälle muiden lompakoihin. Mitään ns. oikeita töitähän Paavo ei tyypilliseen vassarityyliin ole koskaan tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:34"]
Miettikää nyt omalle kohdalle, että tulisitte valituksi eduskuntaan, ja yhtäkkiä kansa alkaa mölistä että muuta pois omasta kodistasi!!! Jossa vielä on vuosien aikana muodostunut ystäväpiiri naapurien kanssa. Muuttaisitteko itse? Sitäpaitsi kalliita asuntoja ovat nuo, ei olisi minulla varaa tuollaiseen kuuna päivänä.
[/quote]No voi voi, kyllä olisi traaginen kohtalo.
Muistetaan kuitenkin, että suuri osa kansanedustajista valitaan muualta kuin Helsingistä. Siinä joutuu joka tapauksessa satojen kilometrien (tai joskus jopa tuhannen) päähän naapureistaan. Vähän eri kuin naapurikortteliin muutto...
Tuskin Arhinmäen perheen yhteenlaskettut tulot ovat alle 3100. Hän jo yksin tienaa enemmän ilman ministeriyttä.
Arhinmäki myöntänyt kyllä sen että tässä asutaan paikassa, joka ei aivan hänen tuloiselleen enää kuulu. Hän perusteli sitä että tässä tuntee yhteiseöllisyyttä näiden muiden köyhien kanssa. Siksi hänen hyvä asua täällä että on lähellä kansaa sekä ehkä opettaa kansan huijaamaan.