Mistä tai keneltä saatte parisuhdeneuvoja?
Aikuisuus on merkinnyt itselleni jonkinlaista avutonta haahuilua ihmissuhteiden mystisessä maailmassa. Minulla on melko huonot sosiaaliset taidot, olen ujo ja huonoitsetuntoinen sekä olen syyttänyt ulkonäköäni siitä, miksi kumppanin löytäminen on aina ollut niin äärimmäisen vaikeaa minulle. Miten te muut selviätte parisuhdeasioista?
Kuka teitä neuvoo ja tukee sellaisissa asioissa? Kenelle voitte kertoa, jos olette tavanneet uuden kumppaniehdokkaan ja pitäisi sitten arvioida, kannattaako häneen tutustua lisää? Tai keneltä kysytte neuvoa, jos parisuhteessa on suuria ongelmia, kenties väkivaltaa tai pettämistä?
Kommentit (48)
Niinpä. Ei minuakaan kukaan osannut neuvoa välttämään exää. Nyt sitten nelikymppisenä yritän käydä terapiassa ja toipua 20 vuoden henkistä väkivaltaa, pettämistä ja manipulointia sisältäneestä suhteesta. Ei vaan voimat riitä kun pitäisi yrittää oireilevia lapsiakin tukea. Ja koska exä on nainen, niin aika pitkään kesti että edes työrterveydestä ottivat sen verran tosissaan, että ohjasivat terapiaan. Sääli että siihen mennessä oli jo työkykykin vakavasti alentunut.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vasta viisas mies!
https://www.ted.com/talks?topics[]=relationships
Ted-talks on niin auttanut itseäni neuvojien puutteessa. Ja myös tuo jo mainittu WikiHow jossain määrin.
Tedissä myös paljon esitelmiä tieteestä ihmisen käyttäytymisen taustalla. Auttaa ainakin itseäni, kun tiedostan että olemme biologian ja ympäristömme muokkaamia. Oma halu jää näille aika toissijaiseksi.
Oma koulutus ja maalaisjärki auttaa tässä kovasti. Muita ei tarvita, elämän eväät on omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ei minuakaan kukaan osannut neuvoa välttämään exää. Nyt sitten nelikymppisenä yritän käydä terapiassa ja toipua 20 vuoden henkistä väkivaltaa, pettämistä ja manipulointia sisältäneestä suhteesta. Ei vaan voimat riitä kun pitäisi yrittää oireilevia lapsiakin tukea. Ja koska exä on nainen, niin aika pitkään kesti että edes työrterveydestä ottivat sen verran tosissaan, että ohjasivat terapiaan. Sääli että siihen mennessä oli jo työkykykin vakavasti alentunut.
Etkä sinä olisi rakastuneena uskonut, vaikka joku olisi neuvonutkin.
Eikä kukaan näe muiden parisuhteiden sisään, siksi itse en koskaan neuvo muita muuta kun kuuntelemaan itseään. Ei näissä oikeasti ole oikotietä.
Vierailija kirjoitti:
Huono. Kun ollaan jo aikuisia, osataan ihan itse.
Joo, tosi hyvin - puolet avioliitoista päätyy eroon ja varhaiskasvatus hätää kärsimässä. 😁👍
Aloittajalle, älä astu siihen harhaan että kaikilla muilla menee hyvin, ei mene. Ihmisillä on kyllä suuria luuloja itsestään mutta samankaltaista haparointia se on meillä muillakin. Tulet vielä monesti päätymään vääriin valintoihin niin ystävien kuin parisuhteiden sarallakin, se kuuluu elämään.
Jos jonkin neuvon saan sinulle antaa niin koita oppia virheistäsi ja pyri välttämään niiden toistamista. Tällä pärjää jo hyvin elämässä.
M48
Nyt olen sinkku, mutta en haluaisi kuitenkaan elää loppuelämääni yksin. Saatan ihan kevyesti elää vaikka vielä reilut 50 vuotta, niin aika ahdistavaa olisi elää loppuelämä yksin. Onko niin, että jos on epäonnistunut kerran tai pari, niin enää ei saisi yrittää?
Ap