Lastensairaala-hankkeen kritisoijat nurkkaan häpeämään
Kommentit (24)
"Mutta mihin uusi lastensairaala -hanke loppujen lopuksi tähtää? Jos olen kaiken käsittänyt oikein, hankkeen avulla saadaan rakennettua rakennus, minne lastensairaala voi mennä vuokralle. Rakennuksen omistaa hanketta varten perustettu säätiö. Eli lahjoitusrahat, kuten myös valtion antama 40 miljoonaa sekä HUS:n lahjoittama saman suuruinen summa menevät säätiölle, mikä omistaa rakennuksen. Eli säätiö tekee sijoituksen. Sijoitus tuottaa, eli HUS maksaa vuokraa säätiölle. Mikä estää säätiötä etsimästä seuraavan söpön kohteen ja laittamaan kansankeräyksen alulle? Joku pitää minua varmaan harhaluuluoseina skeptikkona, mutta juuri sen vuoksi meillä Suomessa kerätään veroja.
Yksi säätiön hallituksessa istuvista henkilöistä on Antti Herlin. Antti Herlin on myös Sanoma Oyj:n hallituksen puheenjohtaja. Alukuvuodesta Sanomat lahjoitti 150000 euroa Uusi lastensairaala -hankkeelle 2.1.2014 ja 7.1.2014 Sanomat Oyj ilmoitti irtisanovansa Helsingin Sanomien toimituksesta 37 ihmistä. Minä toivon, että tuo 150000 euroa olisi vielä yritetty käyttää edes jonkun työpaikan pelastamiseksi. Antti Herlinin on arvioitu kuittavaan viime vuonna yli 160 miljoonaa euroa osinkoina. Tämä voi kuulostaa katkeralta kateellisen tilitykseltä, mutta eikö nuo hyväntekeväisyyssummat ala kuulostamaan aika pieniltä pennosilta?
Säätiön taustalta löytyy muitakin rikkaita ihmisiä, jos heille lastensairaala on niin tärkeä, niin miksi he eivät perusta säätiötä lahjoittaen säätiölle tarvittavan pääoman ja rakenna uudelle lastensairaallalle tiloja? Tai miksi he ei käytä vaikutusvaltaansa painostaakseen valtiota rakentamaan uutta lastensairaalaa. Miksi he eivät pyri HUS:n hallitukseen? Miksi he vain tyytyvät keräämään muiden rahoja? Vuokrasopimus HUS:n ja säätiön välillä on voimassa 30 vuotta. Mitä käy sitten lastensairaalalle ja mitä käy rakennukselle? Ainoa varmuus on, että säätiön lahjoituksina saamat rahat on säätiön, ei lastensairaalan. Muusta ei ole takeita."
Mutta hyshys, eihän tätä saa kritisoida.
Minä kyllä haluaisin tukea sairaita lapsia, mutta tähän huijaukseen en ole halunnut antaa euroakaan. Voisiko sitten tukea vaikka sairaalan laitehankintoja tai leluja tai jotain, mikä jää HUS:lle eikä säätiölle?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 20:37"]
Mut sen omistushan siirtyy, ottakaa selvää! Säätiö on olemassa, jotta rahaa voidaan laillisesti kerätä. Hävettää teidän puolesta.
[/quote]
Laitapa linkkiä tähän, meinaan HUS maksaa vuokraa tästä säätiolle eikä mikään omistus muutu. Hienoa pyytää muita ottamaan selvää kun ei itse tiedä mitään.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 20:36"]
Aika "sattumaa", että suomenruotsalainen säätiö rakennuttaa sairaalan ruotsalaisella firmalla...
[/quote] Syö pääs. :D
[/quote]
Ai joo, jos kunta/valtio olisi rakennuttanut, olisi pitänyt kilpailuttaa. Ruotsinkielinen säätiö puolestaan voi ostaa suoraan joltain hyvävelifirmalta Ruotsista. Hinnalla ei väliä, koska yhteiskunta kyllä maksaa.