Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaisinko opiskelemaan saksaa vai venäjää?

Vierailija
29.05.2015 |

Molempia kieliä haluaisin osata. Saksaa olen opiskellut 5 vuotta peruskoulussa, mutta en minä sitä silti osaa pätkääkään. Venäjää en ole koskaan opiskellut. Saksaa alkaisin todennäköisesti opiskelemaan tasolta "alkeet jatko" ja venäjää ihan alkeita.

Ruotsi ja englanti sujuvia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia olen opetellut. Venäjässä saman käyttötason saavuttaminen vaati huomattavasti enemmän panostusta kuin saksassa.

Vierailija
2/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti venäjää, koska se on kohta virallinen kielemme, kun Putin poistaa itärajamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää.

Vierailija
4/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on kyllä suomessa paljon tarvittavampi. Tai jos tahtoo politiikkaan. Meinaatko pysyä suomessa vai onko ajatuksissa muuttaa ulkomaille myöhemmin? Olen myös ymmärtänyt, että saksa on hyvä kaikenlaisissa teknisissä töissä

Vierailija
5/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei molempia? Mene venäjän kurssille ja lainaa kirjastosta joku saksan oppikirja niin saat vähän virkistettyä saksankin taitoja. 

Vierailija
6/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli älyttömän hyvä venäjän kielen opettaja. Mukavia muistoja. :)

Vierailija
7/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten opiskelisit? Jos työelämää, Venäjä. Mutta siihen sitä pitää opiskella kohtuu paljon. Mulla on A-Saksa, eikä sillä ole ollut juurikaan käyttöä, kun en työssäni tarvitse. Mutta ennemmin mä kyllä lomailem Saksassa, Itävallassta tai Sveitsissä kuin Venäjällä, että sikäli jees. Venäjä on työllistymisvaltti tulevaisuudessa uskoisin niin.

Saksa ei ainakaan ole ollut mun alallani, en tee mitään kauppaa tms. 

Saksaa kyllä oppisit nopeasti, jos pääsisit sinne esim. 3-4 kk:n kielikylpyyn :)  Itse opin puhumaan oleskelemalla Saksassa kouluaikoina 2 x 1 kk. Muuten oisin aivan onneton, en varmaan osaisi puhua sitä. Nytkin on anasto AIVAN ruosteessa. Ja toki isoin osa kieliopista, mutta ei se haittaa! Sieltä ne jostain aina löytyy :)

Vierailija
8/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:15"]

[/quote] Pienenä sivuhuomautuksena, että saksalaiset osaavat kyllä englantia. :)

Vierailija
9/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on kyl yleismpiä maita, mihin suomalaiset muuttaa. Ruotsiin muuttaa eniten. Kyllähän tuon aika helposti toteaa omastakin tuttavapiiristä: useita Ruotsissa joskus asuneita ja nykyäänkin asuvia, muutama Saksassa töiden tai aviopuolison takia asunut tai nykyään asuva. Venäjällä asuneita en ainakaan tiedä tuntevani muita kuin venäläistä syntyperää olevia. Työelämässä on paljon paljon käytännössä kaksikielisiä venäjää ja suomea puhuvia, joiden kanssa ei pysty kilpailemaan venäjän taidoissa. Hekin valittavat, että venäjän taitoa ei arvosteta työelämässä, jos sitä puhuu äidinkielenään, joten epäilen että ainakaan vielä venäjän taito ei ole niin kovin iso valtti työelämässä meille muillekaan. 

Anni Sinnemäki jossain haastattelussa totesi jotain sinne päin, että jo yksistään venäläisten klassikkojen lukeminen alkukielellä on hyvä syy opiskella venäjää :)

Vierailija
10/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa sen takia että pystyy tilaamaan tuotteet kotiovelle.

Vierailija
11/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:19"]

[/quote] Pienenä sivuhuomautuksena, että saksalaiset osaavat kyllä englantia. :)

[/quote]

Missäpäin sellainen saksa on?

Vierailija
12/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

saksaa. ryssien kieli on rumempi.

Vierailija
13/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsen tunteella niin saksaa jos järjellä niin venäjää.

Vierailija
14/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta... Tekniikan alalla saksan kielellä on pitkät perinteet ja sille on yhä tarvetta mutta osaajia vähän, kaupan alalla todennäköisesti enemmän tarvetta venäjälle.

Perusteet kun on oppinut, niin kannattaa ruveta lukemaan kirjoja kyseisellä kielellä, ei sanakirjan kanssa vaan hakien uusien ja tuntemattomien sanojen merkityksen siitä asiayhteydestä - Oppii huomattavasti paremmin kuin virallisemmilla opiskelutavoilla.

Venäjän kielen "mörkönä" pidetään kyrilisiä kirjaimia, mutta ne oppii aika nopeasti.

Vierailija
15/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:19"]

[/quote]

No aivan, siksi sitä ei tarvitakaan yleisestikään, eli siksikään ei ole rekrytointivaltti kuin harvoin. Mitä kohtaa kirjoituksestani et ymmärtänyt?

Vierailija
16/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut molempia, ja mielestäni molemmat ovat yhtä "vaikeita" kieliopiltaan, sillä molemmissa on kolme sukua ja niillä eri taivutusmuodot eri sijamuodoissaan. En ole ennustaja enkä osaa sanoa, kummasta mahtaisi olla enemmän hyötyä tulevaisuudessa. Varmasti kummankin kielen taitajille on omat mahdollisuutensa. Sinun kannattaisi vain yrittää miettiä, mihin kulttuuripiiriin tunnet suurempaa mielenkiintoa. Valitse toinen ja koeta pitää myös toista yllä. Jos hakeudut vaikkapa kääntäjänkoulutukseen, niin voit valita molemmat - minullakin on kahden kielen kääntäjäopinnot takana, ja kävi niin päin, että sivukielestä tulikin minulle ammatti.

Vierailija
17/17 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noinkin paljon opiskellut saksaa, niin mene 3 kk kielikylpyyn, opiskelijavaihtoon, kursseille, koulutukseen, tms. Itse olin aikoinani kesän Saksassa töissä ja puhun yhä sujuvasti saksaa. Työ ja vapaa-ajan reissuilla se aina aktivoituu. Venäjä olisi hauska oppia vaikka sille ei minulla ole juuri käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi