Mitä ajattelette ihmisestä, jolla ei ole mitään harrastuksia?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan etänä mm maalausta, pianonsoittoa, ompelua, balettia ja historiaa. Ei haittaa korona eikä tarvitse poistua kotoa.
En tajua elämää, joka koostuu vain töistä, kotitöistä ja töllöstä/netistä.
Miten sinä harrastat historiaa?
Moni toki vaan roikkuu esim täällä, mut netissä voi harrastaa kaikenlaista. Esim historiaa.
Ajattelen, että onko ihan varma ettei henkilöllä ole harrastuksia, eli jotain vapaa-ajan tekemistä jonka parissa viihtyy. Usein tuntuu että harrastuksilla tarkoitetaan vaan maksullisia, kodin ulkopuolella tapahtuvia ohjattuja yms juttuja. Minä harrastan paljon asioita, mutta lähinnä kotona (joskus käyn niiden takia ostoksilla tms) enkä ohjatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisin ihmisryhmä jolla ei ole mitään harrastuksia ovat päihderiippuvaiset, kun kaikki muu jää kakkoseksi aineille. Epäilen siis lähtökohtaisesti tätä.
Muut ihmiset kyllä yleensä sanovat harrastavansa jotain vaikka se jokin olisi sitten lukeminen, elokuvat tjsp.
Toi on totta, päihderiippuvaisen harrastus on se päihde, kaikki muu on turhaa.
Olen tuon ylemmän kirjoittaja, ja olen itse toipuva päihderiippuvainen. Sanon siis ilman hampaita. Mut tuo "ei harrastuksia" on yleisin vastaus harrastuskysymykseen mitä olen eri hoidoissa kuullut. On varsin tyypillistä, jopa leimallista alkoholisteille ja addikteille, että harrastuksia on ollut joskus teininä tai nuorena aikuisena, mutta ei enää vuosikausiin. Näin oli myös minulla.
Nyt harrastuksia on onneksi taas.
Mä harrastan panttitölkkien keräilyä, aina silloin kun sää sallii ja ei ole paljoa lunta. Kävelen Kilometrejä mukavasti päivän aikana ja muutama lantti palkaksi.
Minua aina vähän inhottaa kun milloin missäkin kysytään harrastuksia. Teen toki jotain asioita silloin tällöin, mutta en nyt välttämättä laskisi mitään harrastukseksi. Kiinnostuksenkohteet vaihtelevat päivän ja viikon mukaan.
Todennäköisesti harrastuksille ei ole aikaa, kun on niin kiire kiskoa päihteitä. Tuskin käy töissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväinen elämäänsä, viihtyy kotona puuhastellen ja oleillen eikä kaipaa keinotekoisia viihdykkeitä.
Ei harrastaminen pakota kotoa poistumaan. Voithan sinä harrastaa vaikka puutarhanhoitoa tai siivousta tai mitä nyt kotonasi keinotekoisesti tykkäätkään puuhastella. Möllöttäminen taitaa olla ainoa ei-keinotekoinen harrastus.
Möllöttäminen 👌
Palstailu on harrastukseni, mutta eihän sitä voi missään myöntää. Säännöllistä aktiviteettia ja vieläpä päivittäin.
Nää akateemiset yleensä pakottaa lapsensa harrastamaan hampaat irvessä jotain "hienoa" kuten esim tennistä mikä taas ei lasta, kiinnosta yhtään.
Suomenruotsalaisilla yleistä.
Halveksin tuollaisia.
Jotku kertoo harrastavansa tv:n katselua.
Minä harrastan sitä, että en katso tv:tä.
Harrastan hiljaisuutta.
Ihana vaan olla hiljaa❤️
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan etänä mm maalausta, pianonsoittoa, ompelua, balettia ja historiaa. Ei haittaa korona eikä tarvitse poistua kotoa.
En tajua elämää, joka koostuu vain töistä, kotitöistä ja töllöstä/netistä.
Kai tajuat että jos minä alkaisin harrastamaan historiaa, balettia tai maalausta ihan ummikkona, käyttäisin siihen sitä nettiä ja töllöä? Opetusvideot kahdesta jälkimmäisestä, historiahareastukseen netti ensisijaisena lähteenä.
Ja itse asiassa ”harrastankin” erään tietyn asian (ei suomessa kauhean tunnettu) historiaa, en vain ole ikinä keksinyt sanoa sitä harrastuksekseni. Mutta luen aiheesta, katson videoita (ensisijaiset lähteet sekä dokumentit) ym. Tiedän aiheesta luultavasti enemmän kuin moni aihetta yliopistossa opiskellut. Mutta en ole sanonut koskaan harrastavani tätä tai edes kertonut kiinnostuksen kohteestani koska mitäs se muille kuuluu mitä kotonani teen. Muut saavat rauhassa miettiä että vain palstailen netissä.
Ajattelen että henkilö tekee liikaa töitä, ehkä myös liian pitkät työmatkat. Ehkä pienet lapset imevät vanhemmastaan mehut.
Miksi muuten useimmilla ihmisillä on niin tylsät harrastukset? Miksi se tavallisin liikuntalaji tai tavallisin soitin? Miksi niin monet käyttävät neuloessaan neuleohjeita ja kokatessaan reseptejä?
Jo sana ”harrastus” on kaamea. Siitä tulee stressi, että on pakko suorittaa.
Minä käyn vapaalla kuntosalilla (ei tietty nyt), käyn kävelyllä, katson leffoja - mutta eivät ne minun ”harrastuksia” ole. Eivät ne ole kalenterissa, eikä niitä ole pakko suorittaa. Ne ovat vain asioita, joita teen.
Harrastan sitten kun lapset kasvavat ja voivat jäädä siksi aikaa keskenään kotiin kun lähden harrastukseen. Onneksi tähän ei menee enää kuin korkeintaan pari vuotta.
Minulla oli harrastus, mutta sitten vaimo lopetti tuon harrastelun tukemisen tai pääsen ehkä noin kerran kuukaudessa harrastamaan nykyään.
Jos istuu vapaa-aikanaan kotona ja katsoo televisiota, silloin se televisionkatsominen on se harrastus.
Toi on totta, päihderiippuvaisen harrastus on se päihde, kaikki muu on turhaa.