Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rovaniemellä koiravaljakko mennyt päin puuta ja ihminen kuollut

Vierailija
26.01.2022 |

Kuollut on ulkomaalainen.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki sylki roiskuen taas vauhkoamassa. Tuo onnettomuus oli äärimmäisen harvinainen, ei tarvitse heti lynkata kaikkia Lappi-safareja.

Kun opastetaan ajamaan turisteja hyskyillä ja kelkoilla, se opastus on melkosen lyhkänen.

Safareilla on isoja letkoja. Enpä jaksa uskoa, että kaikille opastus menee perille.

Jopa kokeneita paikallisia on päässyt hengestäön kelkkaillessa.

Ei ole kauan aikaa, kun Kemijärvellä paikallinen kuoli kelkkaillessa, yksi kuoli mönkijällä, joku putos jään läpi.

Itse aikoinaan kelkan kyydissä olin, mutta enpä uskalla ajaa.

Vierailija
42/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kahden italialaisen nuoren husky safari kuolemaan sen verran, että ne koirat eivät kuolleet siinä onnettomuudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloituksessa on ulkomaalainen?

Kaikkien ihmisten elämä on yhtä heelveetin turhaa paaskaa.

Vierailija
44/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi pienellä opastuksella päästetään koiravaljakon tai moottorikelkan puikkoihin. Sallassa ajoi ulkomaalainen nainen kelkalla puuhun ennen joulua. Aika pahoin loukkaantui ja MediHelillä vietiin hoitoon. Eipä tästäkään uutisoitu. Paljonkohan näitä oikeesti sattuu?

Sepellä tai Aslakilla varmaan, Medi-Heli ei operoi Pohjois-Suomessa.

Medi-Heliä ja Sepeä ei enää ole olemassakaan. Pelastushelikopterien nykyiset nimet ovat muotoa "FinnHems Fhxx" esimerkiksi Oulusta operoi FH50.

No vietiin ambulanssihelikopterilla, nimestäkö täällä nyt väännetään. Kallonmurtuma ja hampaat pazkana koska turisteilla ei ole edes kunnon umpikypäriä vain pleksilliset avomallit. Ei todellakaan turvallista hommaa.

Vierailija
45/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuollut voi olla safarifirman työntekijä, ei välttämättä turisti.

Uskoisin silti, että kyseessä on aikuinen ihminen. Jos olisi lapsi, se olisi varmaan kerrottu uutisessa.

Uskoisin, että turistit laitetaan istumaan ahkioon ja työntekijä ajaa&ohjaa valjakkoa takana jaluksilla.

En siis tiedä asiasta enempää. Luin vain, että Lapissa on turismiin liittyvissä työtehtävissä paljon ulkomaalaisia.

Mun tytär ja vävy oli viime talvena ajelulla. Silloin oli tosi vähän turisteja ja saivat sillä samalla rahalla pidemmän lenkin. Maksettiin siis puolesta tunnista 75€, mutta ajoivat tunnin samalla rahalla. Ja päällimmäisin syy oli se, että ne koirat tarvitsi sitä liikuntaa. 

Heillä oli siinä alkuun opastus ja toiseen suuntaan tytär ohjasi ja vävy istui kyydissä ja sitten takaisinpäin vaihtoivat paikkoja. Tietenkin siellä oli mukana myös ne ammattilaiset, mutta nämä turistit pääsivät kuitenkin ohjaksiin. 

Tuossa onnettomuudessa mietityttää, miten tuo on uutisoitu. Että koiravaljakko olisi törmännyt puuhun. On jotenkin vaikea kuvitella, että koirat olisivat juosseet puuta päin. Ennemmin tulee mieleen, että mutkassa olisi ahkio saattanut kaatua tai jotain.

Toivottavasti tästä myöhemmin kerrottaisiin lisää, mitä siellä tarkalleen on tapahtunut. Todella surullinen tapaus kuitenkin :-(

Vierailija
46/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kurviin on menty liian lujaa ja ahkio mennyt puuhun.

Vierailija
47/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois nuo koiravaljakkopaikat varoajalla lakkauttaa. Ei ole eläimille hyväksi asua pikkuhäkeissä ja vetää jotain turisteja ympäriinsä. Menee koiraltakin jalat katki ja on stressaavaa tuollainen elämä.

Oletko oikeasti ollut tekemisissä näiden koirien kanssa? Minä nimittäin olen menneisyydessä, ja voin sanoa että ne koirat olivat täynnä elämäniloa (eivätkä muuten asuneet pikkuhäkeissä). Huomattavasti parempaa ja lajityypillisempää elämää elivät kuin moni sohvaperunaksi pakotettu koira joka pääsee ulos hihnan päässä pari kertaa päivässä ja silloinkin vain nopean pissalenkin. Huskyilla se vetäminen on verissä ja jos olet joskus sellaisten kanssa oikeasti toiminut ja elänyt, tiedät kuinka onnessaan ne ovat juuri silloin kun sitä hommaa pääsevät tekemään, malamuutit siellä myös nauttivat elämästään.

Vierailija
48/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan koirille ei ole käynyt mitään. Ulkomaalaisia riittää.

Vierailija
49/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuollut voi olla safarifirman työntekijä, ei välttämättä turisti.

Uskoisin silti, että kyseessä on aikuinen ihminen. Jos olisi lapsi, se olisi varmaan kerrottu uutisessa.

Uskoisin, että turistit laitetaan istumaan ahkioon ja työntekijä ajaa&ohjaa valjakkoa takana jaluksilla.

En siis tiedä asiasta enempää. Luin vain, että Lapissa on turismiin liittyvissä työtehtävissä paljon ulkomaalaisia.

Olen ollut tuollaisella mukana. Ihan itse seisoin jalaksilla ja säädin meidän kelkan vauhtia. Vaimo ja lapset kelkassa. Koiria oli kelkkaa vetämässä 6-8 per kelkka, en muista tarkkaan. Sen muistan että kelkkaa ei saanut ajaa edellä menevän kelkan vierelle koska eri kelkkojen huskyt olisivat yrittäneet tappaa toisen kelkat koirat. Eivät ole mitään kivoja pikkuhauveleita..

Firman edustaja meni moottorikelkalla edellä. Ihan turistit miehitti kaikki koirakelkat.

Mut omituinen onnettomuus. Koirat vetää kelkkaa max 15kmh joten en tajua miten tuossa voisi kuolla vaikka ajaisi mitä päin

:DDD Sanoiko sulle joku tosiaan että yrittäisivät tappaa toisensa? Ja ihan purematta nielit noin hassun väitteen? :D 

Ei ne toisiaan yritä tappaa. Tietenkään! Rinnalle ei saa mennä että eivät innostu kilpailemaan ja osu kelkat yhteen. Sinänsä aika erikoista jos joku on siellä tuollaista mennyt väittämään (ehkä shokkikeinona ettei kukaan vain ajaisi viereen?) mutta joku järki voisi itselläkin olla päässä minkä avulla suodattaa asioita. Tappajahuskyja :D 

Vierailija
50/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaiset turistit eivät tajua miten vaarallisia nuo safarit on. Lisäksi ovat kotimaissaan tottuneet siihen, että palvelut on suunniteltu niin, että niihin voi turvallisin mielin mennä. Lapissa tietenkin asenne hiukan toinen, ei siellä kukaan ole vieressä auttamassa.

Antaisitko oman lapsesi ajaa moottorikelkalla pikaisen ryhmäopastuksen jälkeen, olettaen ettei hän ole ikinä ennen ajanut moottorikelkkaa, eikä välttämättä mitään muutakaan moottoriajoneuvoa. Tai antaisitko hänen mennä raivotautisen huskylauman vedettäväksi pitkin luonnontilaisia metsiä, joissa puut kaatuu ja muutenkin voi tulla vastaan mitä vaan? Itse en antaisi.

Kuule kyllä turisteja kuolee muissakin maissa vastaavilla safareilla ja retkillä.

Enkä minäkään alaikäistä laskisi mihin vaan, se on vanhemman vastuulla se päätös, mutta täysikäiset päättää tietysti itse omasta puolestaan.

Toki retken järjestäjälläkin on vastuunsa, mutta jos varsinaisia turvallisuusrikkomuksia ei ole tehty, niin se on voi voi ja shit happens. Onnettomuuksia sattuu.

Vierailija
51/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois nuo koiravaljakkopaikat varoajalla lakkauttaa. Ei ole eläimille hyväksi asua pikkuhäkeissä ja vetää jotain turisteja ympäriinsä. Menee koiraltakin jalat katki ja on stressaavaa tuollainen elämä.

Huskyilla on vaistoissa vetäminen ja ne nauttii siitä. Kidutusta on pitää niitä kotikoirina ilman koirakaveria ja vetämistä ja ulkoilma-asumista.

Vierailija
52/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kurviin on menty liian lujaa ja ahkio mennyt puuhun.

ja lyönyt päänsä.

Vierailija
53/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on husky ja malamuutti, eikä niitä kumpaakaan kiinnosta vetäminen. Mut toki nuo safari koirat on just sellasia joilla vetäminen on veressä. Empä usko että ne kamalasti kärsii 😃 Mut onhan noita husky safareitaki erilaisia, toisissa koirat on perheenjäseniä, toisissa ehkä enempiki vain työväline.

Eiköhän tuo kelkka oo jotenki lähteny luisuun ja törmänny puuhun, voinu vaikka mutkassa lähtä.

Koirat nyt ei ainakaan puuhun suoraan juokse pahki 🙄

Vierailija
54/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että jokaisessa huskypentueessa on koiria, jotka eivät hoksaa vetämistä. Ja pentueita on monta vuodessa.

Mitä luulette, että näille nuorille koirille tapahtuu, kun niitä ei voi kaupunkilaiskoteihinkaan antaa?

Aivan, ne viedään metsään ja väännetään niskat nurin. Eivät ole niin arvokkaita, että luoteja tuhlattaisiin. Rovaniemen metsissä on koirien luurankoja ympäriinsä.

Se on safarien toinen puoli.

Miten koirakohtaista hoito on, jos farmilla on 400 koiraa? Edes tuota määrää tuotantoeläimiä ei hoideta ilman robotiikkaa.

Vierailija
55/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....Rovaniemen metsissä on koirien luurankoja ympäriinsä.

Se on safarien toinen puoli

....

Mitä hele... X'D eikä ole

Vierailija
56/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti ollut tekemisissä näiden koirien kanssa? Minä nimittäin olen menneisyydessä, ja voin sanoa että ne koirat olivat täynnä elämäniloa (eivätkä muuten asuneet pikkuhäkeissä). Huomattavasti parempaa ja lajityypillisempää elämää elivät kuin moni sohvaperunaksi pakotettu koira joka pääsee ulos hihnan päässä pari kertaa päivässä ja silloinkin vain nopean pissalenkin. Huskyilla se vetäminen on verissä ja jos olet joskus sellaisten kanssa oikeasti toiminut ja elänyt, tiedät kuinka onnessaan ne ovat juuri silloin kun sitä hommaa pääsevät tekemään, malamuutit siellä myös nauttivat elämästään.

Minä olen monet videot Youtubesta katsonut, mutta vasta kun sain nähdäkseni vävyn ottaman videon ajelulta (kyydissä istuja sai kuvata), niin siitä vasta tajusin miten innoissaan ne koirat on! Siellä kävi ihan valtava haukunta ja innokkaimmat tekivät hyppyjäkin, olivat ihan täpinöissään että kohta lähdetään <3

En ole itse koskaan koira-ajelulla ollut ja olin jotenkin ihan liikuttunut sitä katsellessa, niin hienoa että tytär ja vävy pääsivät sen kokemaan. He olivat liikenteessä opiskelijabudjetilla eikä heillä olisi ollut rahaa. Minä maksoin heidät ja pari kaveriakin mukaan, ajattelin että voivat sitten olla yhdessä tohkeissaan hienosta elämyksestä. Ja olivat kyllä! Tuli itsellekin ihan tosi hyvä mieli tästä sponssista. 300€ olisi voinut mennä turhempaankin, mutta nyt tuli neljä opiskelijaa ja tusinan verran huskeja ihan tosi iloisiksi. 

Vierailija
57/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on husky ja malamuutti, eikä niitä kumpaakaan kiinnosta vetäminen. Mut toki nuo safari koirat on just sellasia joilla vetäminen on veressä. Empä usko että ne kamalasti kärsii 😃 Mut onhan noita husky safareitaki erilaisia, toisissa koirat on perheenjäseniä, toisissa ehkä enempiki vain työväline.

Eiköhän tuo kelkka oo jotenki lähteny luisuun ja törmänny puuhun, voinu vaikka mutkassa lähtä.

Koirat nyt ei ainakaan puuhun suoraan juokse pahki 🙄

Enpä jaksa uskoa että yhdellekään koiravaljakkoyrittäjälle koira olisi mikään työväline. Pikemminkin työtoveri, ellei ihan perheenjäseneksi laskettava. 

Vierailija
58/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten tämä on päässyt tapahtumaan? Koirat kuitenkin ymmärtävät että päin puuta ei kannata juosta.

Olisiko ohjaaja mennyt vähän reitin vierestä, ja joutunut esimerkiksi jyrkkään mäkeen joka olisi sitten tullut yllätyksenä myös koirille? Mäessä sitten puita vastassa.. Joku ääliö ohjaksissa ollut kuitenkin ihan varmana, valitettavasti. Vai onko muita teorioita?

Vierailija
59/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoitus siitä, että kuolonkolarien nollatoleranssia ei saavuteta vaikka autot kiellettäisiin kokonaan...

Vierailija
60/78 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa suomalainen vuokrasi auton ja kuoli.

Hajaantukaa.

Ihmisiä nyt vaan kuolee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi