Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaaminen johtuu aina ihailusta

Vierailija
29.05.2015 |

Joko niin että on kateellinen ettei itse ole sitä mistä on kateellinen toisella, tai sitten salaa tykkää tästä. Eli joko haluaa sen tai haluaa olla sen kaltainen. Kiusatut ovat usein luonnostaan hieman erilaisia kuin muut, eli heillä on rohkeutta ja löytäneet oman itsensä, jota kiusaajat kadehtii, lampaina.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia opettajia ei kiinnosta luokassa esiintyvä kiusaaminen ja tiedän useampia opettajien lapsia, jotka ovat kiusaajia.

Vierailija
2/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo Aino Kontula ole itsekin sellainen avoimesti kateellinen? Muistaakseni jossain lehtijutussa oli otteita hänen jostain kirjastaan, siellä vertaili ja kadehti suositumpien opettajien isompia kukkapuskia.

Joskus kiusaamisessa on mukana kyllä kateutta, varsinkin silloin kun motiivina on oman aseman korostaminen (sadistiset kiusaajat sitten erikseen). Kiusaajasta voi tuntua, että kiusattu on hänelle jotain velkaa, kun pahoitti hänen mielensä saamalla kokeesta paremman numeron tai piirtämällä paljon hienomman piirustuksen. Kiusaaja ei ymmärrä, etteivät kaikki ole yhtä kovia vertailemaan. Jos kiusattu ei sitten huutele samanlaisia törkeyksiä takaisin (ei juolahda mieleenkään), niin onhan se silloin helppo maali.

ja tuosta huumorintajusta sanoisin, että kiusatun huumorintaju voi ollakin erilaista kuin muiden luokkalaisten. On nimittäin aika hämmentävää, kun yliopistolla ensimmäistä kertaa törmää ihmisiin, jotka nauravat, kun kertoo jonkin sukkeluuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI JOHDU. 

Olen aina tuntenut pelkkää kuvotusta, kun kohtaan ihmisen joka on esim. ruma, epämuodostunut, köyhän näköinen ja lisäksi kaikella tavalla kyvytön puolustautumaan. Tuollaisia ihmisiä kohtaan tunnen niin voimakasta kuvotusta, että melkein tulee oksennusrefleksi. Kouluaikoina usein tuli otettua "ilo irti" luusereista, nykyisin mieluummin reakoin kuin en näkisikään koko ihmistä eli niin kuin eläinmaailmassakin. Luonnossa ei myöskään tunneta kateutta vaan heikommat karsitaan luonnollisen reaktion seurauksena tai jätetään ulos laumasta.

M33

Vierailija
4/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:15"]

EI JOHDU. 

Olen aina tuntenut pelkkää kuvotusta, kun kohtaan ihmisen joka on esim. ruma, epämuodostunut, köyhän näköinen ja lisäksi kaikella tavalla kyvytön puolustautumaan. Tuollaisia ihmisiä kohtaan tunnen niin voimakasta kuvotusta, että melkein tulee oksennusrefleksi. Kouluaikoina usein tuli otettua "ilo irti" luusereista, nykyisin mieluummin reakoin kuin en näkisikään koko ihmistä eli niin kuin eläinmaailmassakin. Luonnossa ei myöskään tunneta kateutta vaan heikommat karsitaan luonnollisen reaktion seurauksena tai jätetään ulos laumasta.

M33

[/quote]

Taidat kaivata vähän nyrkkiä nenän alle ja kunnon potkun perseeseen.

Vierailija
5/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:00"]

Huumorintajuttomia kiusataan! Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä. JARNO JUUTI – Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle. Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria. – Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

[/quote]

Jaa, mä olin luokan pelle, mutta silti tulin koulussa kiusatuksi. Olin aina se, jota nokkelien oivallusteni vuoksi pyydettiin tekemään kaikki koulunäytelmät ja muut humoristiset jutut mutta mua kiusattiin synnynnäisten liikuntavammojeni ja puhevikani vuoksi. Parhaat kaverit puolustivat. Tuo huumorikommentti oli julma väite tuolta opelta, josta löytyy muuten netistä sellaista juttua, että en kauheasti kyseistä tyyppiä siteeraisi. 

Kaikille ei anneta edes mahdollisuutta kuitata kiusaamista huumorilla, osa kiusaajista käy päälle heti kun näkee vaikka liikuntavammaisen ihmisen. Itseänikin heittelivät aivan tuntemattomat mua vuosia vanhemmat yläkoululaiset kivillä ja lumipaukuilla kun kävelin eka-tokaluokkalaisena kotiin. 

Vierailija
6/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:16"]Sori, ei. Tosikot ja yliherkät (aika usein samassa paketissa) valikoituu uhreiksi.
[/quote]Ahaa, fiksu ja herkkä ihminen ärsyttää tyhmää?kiwa tieto.

Vierailija
7/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nimenomaan ihailusta.

Vierailija
8/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön tuo ärsyttämisväite ja että uhri syyllistetään :( kuljin peruskoulun koulumatkani bussissa, jossa oli oppilaita kuulovammaisten koululta. Osa oman koulumme tyhmimmistä pojista kiusasi heitä ihan törkeillä tavoilla, hiipimällä selän taakse ja repimällä vaatteista, heittämällä pipot ja lippalakit pois päästä, tekemällä kaikkea kiusaa vain siksi että he olivat kuuroja.

Kuinkahan nuo kuurot olivat tuon kiusaamisen omalla käytöksellään ja ns. tosikkoina muka ansainneet? Joskus bussikuski puuttui asiaan ja usein muut koululaiset. Nuo tyhmimmät kiusaajapojat ovat nykyisin rikollisia ja juoppoja, jatkaneet häiriköintiä ja toisten omaisuuden turmelemista koko aikuisikänsä. 

Vierailija
9/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin uskon että omalla kohdallani päädyin uhriksi koska olin niin kiltti ja hiljainen. Olen puhunut entisen kiusaajan kanssa ja seurannut omia kiusaajiani ja huomannut että kiusatuksi valikoituu juurikin se, joka ei puolusta itseään ja on "helppo uhri". Mua kiusattiin koko kouluaika ja sen jälkeen kiusasi oma mies vuosia. Mulla oli huono itsetunto ja uskoin mitä kiusaajat musta sanoivat. Oikeasti olen täysin normaali nuori nainen, ja jopa kaunis. En tiedä mistä alun perin mun epävarmuus kumpusi. Se, joka mahdollisti ton kaiken. Mutta mua kiusaaminen vahvisti ja olen kasvattanut itselleni suojamuurin, jonka läpi ei pääse kenenkään ilkeät sanat. Olen karsinut kaikki huonot ihmiset elämästäni ja tiedän nyt kuka olen ja millaista kohtelua ansaitsen. Kunpa osaisin kasvattaa omasta lapsesta samanlaisen, oman arvonsa tuntevan ja itsevarman.

Vierailija
10/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:00"]Huumorintajuttomia kiusataan!

Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä. JARNO JUUTI

– Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.

– Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

[/quote]
Tyypillinen peruskoulun opettaja. Noin minulle ja monelle muullekin on sanottu, että se kaikki sadismi on pelkkää hyväntahtoista huumoria, joka on otettava rennosti.

Vierailija
11/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 06:57"]

Harvinaisen typerä ja asiantuntematon aloitus.

[/quote]

No eikö mitä, vaan just taattua aihe vapaa -laatua...

Vierailija
12/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 07:00"]

Huumorintajuttomia kiusataan! Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä. JARNO JUUTI – Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle. Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria. – Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

[/quote]Tämä on ainakin osatotuus, ei kuitenkaan aina. Ja minkäs ihminen sille aina mahtaa, jos on huumorintajuton tosikko? Perheissä pitäisikin opetella pitämään hauskaa ja olemaan leikillisiä, ainaisen suorittamisen sijaan. Itse sorruin aikanaan ns. täydelliseksi äidiksi, mulla oli mahdollisuus tehdä osa-aikatyötä, joten jäi aikaa kasvattaa lapsista fiksuja. Tein työni täydellisesti, hoidin kodin ja lapset täydellisesti, pyrin olemaan myös täydellinen vaimo ja tytär ja ystävä. Eli elämä oli totista puurtamista. Käytiin kyllä retkillä, rakenneltiin legoilla, leivottiin yms. mutta se ilo ja hauskuus ja höpsötys puuttuivat.

Esikoisen mennessä kouluun häntä alettiin heti kiusata. Hän oli pikkuvanha ja osasi lukea, kirjoittaa, laskea, käyttäytyä kuin aikuiset, mutta hän ei ymmärtänyt huumoria. Opettajaan ja vanhempiin oltiin yhteydessä, neuvotteluja ja keskusteluja käytiin. Eihän meidän pojassa tietysti mitään vikaa ollutkaan, ei ketään saa kiusata mistään syystä. Joku luokkakavereista oli sitten puhunut eräälle tuttavalle, että "Pekka" on sitten outo, se ei ymmärrä mitään vitsejä eikä huumoria, on vaan totisella naamalla. Ajattelin asiaa, ja tajusin, että niin se taitaa olla, meillä ei ole huumoria perheessäkään. Moneen kertaan juteltiin pojan kanssa asiasta ja alettiin ihan opetella hauskuutta. Katsottiin komedioita, luettiin vitsikirjoja, opeteltiin nauramaan ja relaamaan. Kun joku nimitteli poikaa koulussa, hän keksi vielä paremman nimittelyn kiusaajalleen, tai vain nauroi ja sanoi, "joo, niin oonki", ei suuttunut, eikä välittänyt mitään. Kiusaaminen väheni vähitellen ja loppui parissa vuodessa kokonaan.

Pojasta tuli suosittu, ei kuitenkaan mikään pelle, mutta sellainen kiva kaveri. Sai myös hymypoika-patsaan ja Kunnon kaveri-stipendin. Hän myös puolusti muita kiusattuja ja sen takia joku aina joskus yritti häntäkin vielä tölviä, mutta ei hän siitä välittänyt. Hänellä on nykyään nuorena miehenä hyvä itsetunto, hän on iloinen ja pidetty, mutta hänellä ei ole mitään tarvetta korostaa itseään.

Ikävä kyllä kaikille ei käy näin hyvin. Mun mielestä pitäisi ihan oikeasti miettiä syitä kiusaamiseen ja on syytä pohtia, miksi jotakuta kiusataan. Kiusaamistapaukset ovat kaikki erilaisia.

Vierailija
13/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko aloituksen väitteeseen. Usein ERILAISIA kiusataan, olipa se erilaisuus mitä tahansa lajia, mutta luulen että vain harvoin sitä erilaisuutta kadehditaan. Joskus kyllä voi olla niitäkin tapauksia, muistan esim. omalta yläasteajalta tapauksen jossa ihan valtavan kaunis mutta ujo ja epävarma tyttö joutui luokan kovistyttöjen nokkimaksi ihan selvästi ainakin osin kateudesta, ja osin siksi kun oli ujona helppo uhri. 

Mutta itse muistamani suurin osa kiusaamistapauksista ei kyllä kateudesta johdu. Itseäni kiusattiin koska olin "mutakuono", kun isäni on ulkomaalainen. Tuskinpa ne kadehtivat asiaa tosiaankaan. Ala-asteen koulukaveria kiusattiin kun sen äiti oli tunnettu juoppo ja "kylähuora", ei tätäkään varmasti kadehdittu. Sitten oli sellaisia sulkeutuneita, hiljaisia luonteita joissa monessa olisi voinut ollakin sisäisessä maailmassa kadehdittavaa jos heihin olisi kunnolla tutustunut, mutta kiusaajat eivät siitä mitään tienneet vaan näkivät heissä vain ärsyttävän, säälittävän hissukan.

Vierailija
14/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrätyillä ihmisillä on niin valtava paine samanlaisuuteen ja pakottaa muut samaan ajatteluun, ettei mitään erilaista hyväksytä. Se on se erilaisuus, joka ärsyttää ja saa raivon partaalle. Äärettömän harvoin ketään tavallista massaihmistä kiusataan vaan erilaista. Oli se erilaisuus mitä vaan vähänkin normista poikkeavaa.

Kiusaajalla on valtava tarve olla muiden kanssa henkisesti kloonattu ilman persoonallisuutta ja hän haluaa että muillakin on se tarve ja jos ei niin ainakin pelko. Johan George Orwell kirjassaan 1984 kirjoitti siitä, miten koko yhteiskunta yhdenmukaistettiin, ettei edes erilaisia ajatuksia saanut olla päässä. Kiusaaja kuuluu juuri tähän sarjaan kuin big brother, joka vahtii, kontrolloi, vartioi ja haluaa eliminoida kaiken (hänen ahtaasta!) normista poikkeavan. Jonkinlainen persoonallisuushäiriö siis, erilaisuuden täydellinen sietämättömyys.

Vierailija
15/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin apn aloituksessa on perää. Jotkut tapauksista voi olla myös tuollaisia. Ne on harvinaisempia mut tiedän niitä olevan. Olen nähnyt semmoista läheltä. Tyttö erottui massasta mikä ei sopinut kiusaajille. Nekin oilisi tahtoneet olla sellaisia mutta eivät olleet. Sitten täytyi lytätä se tyttö että sais jotakin pönkitystä itselleen olevansa enemmän. Sakeet ämmät.

Vierailija
16/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Mua kiusattiin (kuulemma ruman) ulkonäköni ja sen vuoksi, että olin "samanlainen horo kuin äitini" (hän oli vähän viinaan menevä). Olin pieni LAPSI vielä tuohon aikaan ja huutelijoita riitti oman ikäisistä aikuisiin saakka. Että siinä sulle ihailua Junttilasta.

Vierailija
17/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en allekirjoita tätä väitettä.

Vierailija
18/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Voin tulla myöhemmin perustelemaan väitteeni, mutta nyt on kiire aamutoimien kanssa.

Vierailija
19/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä ja asiantuntematon aloitus.

Vierailija
20/36 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintajuttomia kiusataan!

Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä. JARNO JUUTI

– Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.

– Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan