Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10kk vauva nukkuu vain äidin kanssa

Vierailija
29.05.2015 |

Hei,

Vauvamme on alusta asti nukkunut perhepedissä äidin kanssa ja saanut kaiken maidon rinnasta. Hän ei nukahda ilman äitiä, eikä kesken unien herättyään yleensä myöskään rauhoitu ilman äitiä. Vauva herää vähintään 5 kertaa yössä, yleensä kuitenkin huomattavasti enemmän. Toisinaan nukkuu yhden kolmen tunnin pätkän heräämättä. Myös päiväunilla joudun yleensä rauhoittelemaan useamman kerran. Helpointa on jos pysyn koko ajan vierellä.

6-7kk iässä aloin vähentää yöimetysten määrää ja vaihtaa rinnan tuttiin ennen nukahtamista. Yritimme myös vaihtaa isän kanssa nukkumapaikkoja, mutta tässäkohtaa kävi selväksi että isä ei unille enään kelpaakaan. Vauvan ollessa pienempi isä pystyi yöllä vaihtamaan vaippaa ja rauhoittelemaan vauvaa. Nyt vauva itkee isän rauhoitteluista välittämättä kunnes tulen viereen. Päivisin isä on paljon lapsen kanssa (käy tietysti töissä) ja ovat läheisiä.

Vauvaa rauhoitellessa pyrin ensin kokeilemaan silitelyä tms ja sitten vasta otan kainaloon ja viimeisenä vaihtoehtona rinta. Ajoittain olemme päässeet jopa yhteen yöimetykseen, mutta väsyneenä usein luovutan helposti ja annan rintaa. Jos olen poistunut vauvan vierestä, olen pyrkinyt hetken kuuntelemaan, josko hän rauhoittuisi itsekseen. Harvoin rauhoittuu.

Miten auttaisimme vauvaa nukkumaan pidempiä pätkiä ja rauhoittumaan uudelleen uneen joko itse tai isän kanssa? Yöimetysten lopettaminen ei ole itseisarvo, eikä vauvan tarvitse välttämättä siirtyä omaan huoneeseen (vauva on herkkä ja vaatii päivisinkin paljon läheisyyttä, joten oma huone tuntuu melko kaukaiselta ajatukselta). Huudatusunikouluun emme ryhdy, enkä haluaisi aiheuttaa vauvalle hylätyksi tulemisen kokemusta. Vauvan syntymän jälkeen olen kerran nukkunut 4 tuntia putkeen, joten jotain muutosta tilanteeseen olisi kuitenkin saatava. Vaikka se tapahtuisikin hitaasti ja pienin askelin.

Vauva käy nukkumaan klo 20-21 ja herää 7-8, lisäksi kahdet päiväunet 1-2tuntia kappale. 

Kommentit (1)

1/1 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, olen lukenut kysymyksesi moneen kertaan ja tuntuu, että osaan vastata vain muutamalla lisäkysymyksellä. Olet selvästi jo itse miettinyt asioita paljon ja kokeillut montaa asiaa. Miten vietätte päivät? Minusta tuntuu, että tarvitsette päiväänne muita ihmisiä, vauvallekin jo vähän kavereita, jotta hän tottuu muihin ihmisiin. Onko tämä jo arkeanne? Tuossa vaiheessa lapsen maailma avautuu väkevästi, hän pääsee jo liikkumaan ja kaikki muuttuu. On tavallista että vauvat ovat  tässä iässä öisin levottomia, nekin, jotka ovat ennen nukkuneet suhteellisen hyvin. Entä itse? Miten väsynyt olet? Saatko levättyä silloin kun vauva nukkuu. Edes hetken. Joskus jatkuva heräily vauvan kanssa ajaa sellaiseen hälytystilaan,että ei pysty rentoutumaan silloinkaan kun vauva nukkuu tai leikkii itsekseen tyytyväisenä. Yksi ihana leikki vauvan kanssa on se, että leikit "kukkuu" leikkiä, olet hetken piilossa ja tulet takaisin ja..vauva nauraa! Tässä todennat hänelle leikin avulla, että et katoa lopullisesti koskaan. Entä miehesi? Miten väsynyt hän on? viettääkö hän aikaa vauvan kanssa ihan kahden? Tuntuu, että isän osuutta vauvan rauhoittamisessa pitää vaan yrittää vahvistaa, hetki kerrallaan. Toivottavasti et ole kauhean huolissasi vauvasta? Tunnistatko jotain tällaista itsessäsi? Puhu neuvolassa ja muiden ihmisten kanssa vauvastasi. Miten he näkevät hänet? Joskus huolestuminen ja väsyminen ajavat äidin ja isän ylenmääräisen varovaisuuden tilaan, jolloin vauva alkaa tuntua heiveröiseltä ja särkyvältä. itse kamppailin tämän saman asian kanssa kun yhdellä pojallani oli vauvana paljon sairauksia. Onneksi oli topakka lääkäri, joka rauhoitteli. "Tämä kaveri on kuule ihan kunnossa". Toivottavasti saat lisäkommentteja muilta vastaavaa kokeneilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla