Anteeksi nyt vaan, mutta nykyajan Aku Ankka -lehti ei ole mistään kotoisin!
Posti toi näytenumeron. Olen lukenut lehteä viimeksi reilut 20 vuotta sitten. Selailin sen läpi: aivan kuraa koko lehti! En voi suositella sitä kenellekään. Mitä on tapahtunut.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisajan akkarit oli ajattomia. Tekniikkana oli Pellen keksimät futuristiset vempeleet. Nykyään tekniikka on nykyaikaista, joten kymmenen vuoden päästä ovat jo ajastaan jäljessä.
Mä en kans yhtään tykkää, että väkisin tuodaan ankkoihin nykyajan hömpötyksiä ja kaiken maailman tiktokkeja ja läppäreitä vilisee ruuduilla.
Oli ankoilla tietokoneet jo 20 vuotta sitten, ellei sitten joku Don Rosan kaltainen tekijä tehnyt periaatepäätöstä pitää tarinat ajattomia.
Ajattomia Aku Ankat eivät kuitenkaan ole varsinaisesti koskaan olleet. Vanhoissa sanomalehtisarjakuvissa on nähty mm. sota-ajan säännöstelyä ja sikotautia. Barksinkin tarinoissa on nähtävillä viittauksia oman aikansa ilmiöihin jotka ovat nykyään ajastaan jäljestä.
Sitä paitsi joku lankapuhelin saisi nykylapset ihmettelemään miksi hänen pitäisi lukea jostain entisajasta kertovaa tarinaa. Tuttu lapsi kerran ihmettelikin lukiessaan että miksei Aku käyttänyt kännykkää selvittääkseen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Minä tykkään kyllä lukea sitä. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että sinä olit 20 vuotta sitten aika erilainen ihminen kuin nykyään, voi tulla se olo ihan siitäkin
MInkä ikäinen sinä olet? Meille aikuisille Ankkalinna oli aivan erilainen kuin sinun Ankkalinnasi, eikä todellakaan ole kyse pelkästään nykyajan tekniikan tulosta sinnekin.
Ennen kaikki oli paremmin, Myrkky-lehti oli viimeinen kunnon sarjakuvalehti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Aku Ankassa on muuttunut konkreettisesti?
En osaa sanoa tarkkaan, sillä en ole viime aikoina lukenut sitä kuin jossakin odotushuoneessa ja huonoksi totesin. Niin huonoksi, että en viitsinyt lukea kokonaan vaan selasin mieluummin av-palstaa. Se kertonee kaiken nyky-Akun tasosta.
Oma tilaus lapsille lopetettiin jotain 10 vuotta sitten, kun kukaan ei enää lukenut sitä.
On myös Aku Ankan Klassikko, joka ilmestyy kerran kuukaudessa. Siitäkin puolet on huijausta, koska vain puolet on klassikkosarjiksia.
Eipä noista taskukirjoistakaan iloa ole. Kaikki sensuroitu vanhemmista hyvistä numeroista.
Aihealueet rajattu niin kapeaksi kun joku ihmisryhmä voi loukkaantua stereotypioista! Yritä siinä sitten keksiä jotain seikkailua.
Akusta tehty kuminaama, sivut sekavaa kohellusta. Lehden älykkyystaso laskenut hurjasti.
Olen Aku Ankan tilaaja ja luen niitä sovelluksella. Uusia en juurikaan lue vaan lapsuudestani ysäriltä ja 2000-luvun alusta ja perinteisiä Barksin 50-luvun klassikoita. Myös varsinkin 80-luvun tarinoita olen nyt viimeiseen aikoina lukenut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen Aku Ankan tilaaja ja luen niitä sovelluksella. Uusia en juurikaan lue vaan lapsuudestani ysäriltä ja 2000-luvun alusta ja perinteisiä Barksin 50-luvun klassikoita. Myös varsinkin 80-luvun tarinoita olen nyt viimeiseen aikoina lukenut enemmän.
*Viime aikoina
Vierailija kirjoitti:
Kielellä leikitellään nykyään liikaakin Aku Ankassa. Yhden tarinan luettuan on ihan uupunut. Aikoinaanhan lehti piti yllä lasten lukutaitoa ja siitä oppi sanastoa, mutta nyt on mennyt yli. Ei jokaisen ruudun tarvitse olla ns. kielellistä ilotulitusta. Antaa välillä piirroksenkin puhua. Sarjakuva on kokonaisuus.
Tämä juuri. Akkari sai aikoinaan kiitosta elävästä ja uudistavasta kielestä, ja kai siitä innostuneena ne alkoivat tunkea erikoisia ilmaisuja joka puhekuplaan. Kielen luontainen rytmi hävisi ja lukeminen alkoi takuta, kun jokainen sana pitää kääntää päässään yleiskielelle. Luultavasti piirtämisessä ja tarinankerronnassakin on tapahtunut muutosta, mutta tämä kieleen liittyvä asia häiritsee mua eniten.
Vierailija kirjoitti:
Aihealueet rajattu niin kapeaksi kun joku ihmisryhmä voi loukkaantua stereotypioista! Yritä siinä sitten keksiä jotain seikkailua.
Tosiaan. Enää ei voi Aku mennä ihmettelemään ihmissyöjäheimoa, kun ihmissyöjät loukkaantuvat...
Tai siin ankansyöjäheimoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan. Enää ei voi Aku mennä ihmettelemään ihmissyöjäheimoa, kun ihmissyöjät loukkaantuvat...
Tai siin ankansyöjäheimoa...
Eikä vain ihmissyöjät loukkaannu, vaan myös se naapurin vihervassari...
Vierailija kirjoitti:
Entisajan akkarit oli ajattomia. Tekniikkana oli Pellen keksimät futuristiset vempeleet. Nykyään tekniikka on nykyaikaista, joten kymmenen vuoden päästä ovat jo ajastaan jäljessä.
Olen huomannut täysin saman. Nykyään Pellen keksinnöissä ei ole mitään ihmeellistä koska ne ovat periaatteessa täysin arkipäivää oikeassakin elämässä.
Lopetimme tilauksen reilu 5v sitten kun tosiaan alkoi jäädä monelta viikolta lukematta. Itseäni tympi ne ihme sähellys-tarinat, missä vilisi taisteluita ja avaruusaluksia ja kännyköitä ja mitä lie.. Siis ylipäätään sellainen samanlainen sähellysmeno ja piirrostyyli kuin nykyajan lasten sarjoissa telkkarissa. Juonet oli samaa rataa, tyyliin avaruusolio etsimässä parasta paikkaa some-kuville ja alus meni rikki ja ainoa korvaava osa oli sählykisan voittopokaali tms älytöntä tauhkaa räjähdyksineen. Blaah.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut lapsille kirpparilta vain vanhoja Ankkoja, about vuosilta 80-95, jokunen nippu vanhempiakin on. Niitä tykkäävät lukea eikä ole tullut kalliiksi (yksi about 40 Akun nippu maksaa 1-2e.)
Hyvällä hinnalla lähteneet, jos vuosikerran saa eurolla tai parilla. Onkohan kunto lehdillä millainen?!
Mun mielestä Aku Ankka lehtien juonien taso on alkanut laskea. Tämä tapahtui joskus 2017 luvulla.
Lisäksi ennen Aku Ankassa seikkailivat myös muut hahmot kuten Mikki, Hessu, Iso paha susi, taikaviitta, Milla Magia, Mustakaapu ja Matami Mimmi. Nykyään tuntuu että uusimissa lehdissä on lähinnä vain ankkoja. Monimuotoisuus on kokonaan kadonnut.
Ennen Aku Ankkaa tarjosi nokkelaa huumoria ja myös epäonnisia tilanteita. Aku on hahmo jolle on sattunut vaikka ja mitä. Nykyään kaikkien tarinoiden kuitenkin pitää päättyä onnellisesti... Ei ole Aku lähtenyt esim pakoon Timbuktuun enään pitkiin aikoihin.
Tarinat myös tuntuvat todella keskeneräisiltä ja yksinkertaisilta.
Aku Ankka ei ole enään se sama arjen sankari kuin ennen.
Eikö ole sitten enää Vilppulasta?
Taitaa olla näissä nykyisissä liikaa kotimaisia piirtäjiä kun aika usein niissä on annettu ankka-nimi jollekin paikalliselle kuuluisuudelle. Mutta muutoin niin piirrokset ja se juoni on uusissa aika onnetonta. Eli vähän liian sisäsiittoista juttua.
Ei mitään. Olet vain kasvanut aikuiseksi. Ei ne aku ankat olleet ennenkään hyviä lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia.