Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viisaudenhampaan poisto esilääkityksellä

Vierailija
26.01.2022 |

Yritän täältä vain hakea vertaistukea meinaan kyllä jännittää. Viisaudenhampaan poisto tulossa tässä parin viikon päästä ja olen nyt jo ihan stressissä. Ihan kauhea hammaslääkäri pelko ja kyllä ylipäänsäkkin lääkäri pelko. Minulla kun on aina ollut niin alhainen kipukynnys, että melkein pyörryn pelkästä rokotteen antamisesta. Todella huono kokemus aiemmasta kulmahampaan poistostani, että huhhuh. Hammas poistettiin 3 vuotta sitten ja ongelmana oli se, ettei puudutus tehonnut yhtään, jonka takia poisto meni vain itkien ja huutaen. Olin silloin sentään jo 14 ja aivan hirveä kokemus oli, koska sattui vain niin paljon. Pelkään niin sairaasti jo tuota viisaudenhampaan poistoa, varsinkin kun tiedän, että hammas on vaikeassa paikassa. Joudutaan leikkaamalla poistamaan, sillä ei ole näkyvissä ja kyllä esilääkityksen olen sopinut. Vähän vaan mietityttää miltä se oikeasti tuntuu tai auttaako se edes. Joskus kun olin 8 vuotias, poistettiin hammas juurikin esilääkityksen kanssa, mutta en muista siitä kerrasta yhtään mitään. Sen takia ajattelin kysyä onko kokemuksia siitä, että rauhoittaako se oikeasti.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun hammaslääkäri ottanut pois viisaudenhampaita syystä että jos sitä tuonnempana tarvitaan apuna, mikä onkin toteutunut, mihis liität sillan esim. 

Kysypä joltain muulta hammaslääkäriltä eikö se ole tarpeetonta. Jos ei pakoita tai muuten. 

Olen kiitollinen että minun viisaudenhammas tarpeen tullen oli varahampaana.

Vierailija
2/3 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaikki neljä viisaudenhammastani poistettiin kerralla. Voimakkaan hammaslääkäripelon vuoksi sain rauhoittavaa suoraan suoneen.

Kokemus oli hieno: rauhoittava lääke vei pelon kokonaan pois. Olin hereillä koko ajan, koska esimerkiksi muistan sen, että yksi hampaista halkesi kesken operaation ja sitä piti kaivella muita enemmän. Minua se ei liikuttanut - olisin antanut hammaslääkärin vetää vaikka kaikki hampaat saman tien. Mikään ei pelottanut eikä huolestuttanut.

Operaation jälkeen otin kipulääkettä valmiiksi ja nukahdin kotisohvalle. Kipua ei missään vaiheessa tuntunut, enkä saanut myöskään turvotusta, mustelmia tai muutakaan vaivaa.

Yritä olla pelkäämättä operaatiota, jos mitenkään pystyt. Jälkeenpäin sitten harmittaa, jos olet tuhlannut monta päivää pelkäämiseen ihan turhaan. Tsemppiä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun hammaslääkäri ottanut pois viisaudenhampaita syystä että jos sitä tuonnempana tarvitaan apuna, mikä onkin toteutunut, mihis liität sillan esim. 

Kysypä joltain muulta hammaslääkäriltä eikö se ole tarpeetonta. Jos ei pakoita tai muuten. 

Olen kiitollinen että minun viisaudenhammas tarpeen tullen oli varahampaana.[/quote

Hammas on pakko poistaa, koska haittaa toisen hampaan kasvamista.