Oulu vai Tampere?
Kumpaan muuttaisitte mieluummin? Mitä hyviä ja huonoja puolia näissä molemmissa kaupungeissa on? :) Tarkoituksena laittaa ylös plussia ja miinuksia, jotta vähän selkenisi muuttosuunnitelmat, molemmat vaikuttavat kivoilta kaupungeilta.
Kommentit (46)
Työn perässä muutettais, asutaan tällä hetkellä pikkukylässä, missä ei ole oman alan töitä ja tulevaisuus on siis avoin :) Tarkoitus olis löytää töitä jommastakummasta paikasta ja asettua sitten sinne :) Tampere kiinnostaa sen sijainnin takia, sieltä olisi lyhyempi matka sukulaisille ja muutenkin hyvällä paikkaa sijaitsee. Oulussa taas olen lyhyen aikaa ennen asunut, joten se olisi hiukan tutumpi. Kertokaa kokemuksia :)
Tampere!! Itse oulussa syntyneenä ja täällä aina asuneena en todellakaan suosittele tätä junttilaa. Tampere on aivan ihana kaupunki.
Oliko siis tarkoitus muuttaa ensin ja alkaa sitten katsella töitä? Oulussa on tällä hetkellä korkeat työttömyysluvut, tänne kun pakkaa Pohjois-Suomesta paljon opiskelijoita ja samaan aikaan IT-firmat ovat pistäneet (eri alojen) työntekijöitä pihalle. Varsinkin IT-alan ihmisten työttömyysaste on korkea (DI:t, insinöörit jne), mutta myös siis on vaikuttanut muillekin aloille (onhan esim. Microsoftilla ollut HR-, talous- jne ihmisiäkin töissä).
Molemmissa asuneena ääni Tampereelle. Mukavampi keskusta, paremmat julkiset liikenneyhteydet, kivemmat puistot. Enemmän ostosmahdollisuuksia, "keskellä" kaikkea.
Ainoa miinus, että täältä on 500km pidempi matka kotiseudulle mitä Oulusta.
Jos töitä haluaa, niin kannattaa muuttaa Tampereelle.
Tampere, ilmastosta lähtien kaikki parempaa :D
Tarkoitus olisi nyt alkaa katsella töitä ensin jommastakummasta kaupungista ja sitten muuttaa :) Siis muuttaa sitten kun olisi jo saanut työpaikan :D Itseänikin viehättää tuo Tampere siinä mielessä kun on tosiaan niin hyvällä paikalla...
Taidanpa alkaa kallistua tuon Tampereen puolelle itsekkin :D Onko lisää kokemuksia?
Sanoisin että Oulu. Sillä perusteella että jätti mulle mukavamman ensivaikutelman. Tampereella ihmiset ovat juntteja ja elämä ankeaa. Keskusta on täynnä juoppoja yms. Oikeastaan mikä tahansa suurempi kaupunki on parempi valinta kuin Tampere. Eikä työtilanteessakaan ole varsinaisesti kehumista, täällä on tilastollisesti katsottuna suurtyöttömyys (Oulussa toki varmaan vielä pahempi).
Oulussa on hirveä määrä työttömiä, suomen pahin nuorisotyöttömyys, kaikki paikat täynnä kännikalleja, aina tuulee, joukkoliikenne on vitsi ja iltaisin keskusta on kuollut. Stokkakin on lähdössä pois. Varmaan kaikki lapin puliukot ja huumerännittäjät raahautuu ouluun kun sen verran paljon niitä täällä on. Jos jotain positiivista pitää keksiä niin yliopisto ja opiskelijaelämä on hyvää ja pitserioita on paljon.
Tampereesta ei ole mitään kokemusta mutta olen itsekin miettinyt sinne muuttamista täältä oulusta. Lisäksi helsinkiin on lyhyt matka.
Itse asuin reilut 10 vuotta Oulussa ja sen perusteella sanoisin että ehdottomasti Tampere! Oulu on kuihtuva, kaukana kaikesta oleva pohjoisen "suuri" kylä, jossa töitä ei ole. Keskusta on pieni, kaupunkirakenne suosii sitä että kaupat peltomarketeissa ja Arina (S-ryhmä) hallitsee vahvasti kepulaisuuden kanssa. Lestoja on paljon, tämä tuli mulle nuorena, etelästä muuttaneena opiskelijatyttönä aikanaan oikeasti yllätyksenä, miten paljon niitä lestoja on. Seurauksena on kaupunki, jonka fiilis on sekoitus maalaiskuntien keskustalaisuutta yhdistettynä tekopyhään ja ahneeseen lestadiolaisuuteen.
Joukkoliikenteestä en jaksa edes mainita. Se on yksiselitteisesti perseestä, silti bussilippujen hinnat ovat tähän asti nousseet lähestulkoon joka ikinen vuosi.
Tampereelle muuttaa siis hän :) Kiitos nam näistä kommenteista ! :D
Kannattaa harkita vielä Tamperettakin, sillä myös täällä on järkyttävän suuret työttömyysprosentit. Pääkaupunkiseutu on paras jos aikoo työllistyä.
On Oulussa hyviäkin puolia, totta kai (niinkuin jokaisessa kaupungissa). Opiskelijana löysin sieltä onneksi ihania ystäviä, ja opiskelijaelämää oli mukava viettää. Pyöräteitä on hyvin. Mutta jos ei ole muuttamassa opintojen perässä, niin ainakaan töiden perässä ei kannata Ouluun muuttaa. Omat opiskeluajat ajoittuivat vielä siihen aikaan kun Nokia oli suuri ja mahtava, ja töitä "pohjoisen innovatiivisessa teknologiakaupungissa" riitti. Nykyään on sitä ok-taloa kaupan, kun Nokia-inssit ovat saaneet kaikki potkut.
Tampereelle siis! ;)
-14
Tampereella on enemmän asukkaita ja sen lisäksi asukastiheys jotain 6x sen mitä Oulussa. Tämä nyt sitten näkyy kaikessa esim. Oulun "rautatieasema" muistuttaa lähinnä jotain latoa.
Oulun ja Turun parhaat puolet on junayhteys Tampereelle.
Suomessa on tasan kaksi kaupunkia: Helsinki ja Tampere.
Tampereen keskusta on tällä hetkellä revitty auki ja työkoneet aiheuttavat kauheaa meluhaittaa, joten tästä pitkä miinus...
Asun valmiiksi Tampereella, joten muuttaa en voisi nyt kuin Ouluun :)
Mutta Oulussa asumistakin aikoinaan kokeilin. Mieluummin valitsen Tampereen. Pidän enemmän etenkin ilmastosta, ja kyllä maisemistakin. Ja Oulussa tuntui että olen niin kaukana kaikesta. Täällä Tampereella ei myöskään ole liikaa lestadiolaisia.
Tampere. Olen asunut Oulussa ja viettänyt Tampereella todella paljon aikaa. Tampere on mukavampi.
Riippuu, muutatteko töihin vai opiskelemaan. Tampereella on paremmat opiskelija-asunnot. Työssäkäyvällä on varmasti mukavaa molemmissa kaupungeissa. Kuulemma rentoa porukkaa kummassakin.