Tupakan hinnan nostaminen on pois lapsilta
Valitettavasti. Nyo ketkä polttavat niin jatkavat sitä vaikka aski maksaisi 10e ja valitettavasti tämä raha on pois lasten vaatteista ja harrastuksista yms. Olen itse siis savuton ja lapseton, mutta tiedän muutaman perheen, jossa vanhemmat polttaa ja niissä ei kyllä tupakasta luovuta.
Kommentit (20)
On ihan todistettu että tupakan hinnan nostaminen vähentää tupakointia. Vaikka tupakoitsijat nyt kovasti kiljuvat hakevansa kessunsa Tallinnasta. Sama ilmiö viinanjuonnissa. Minun puolestani tupakka-aski voisi maksaa 20 euroa.
EI iskä lähde hakemaan sitä perjantaipulloa tallinnasta. Sen hinnalle ei ole hänelle edes merkitystä, vaan ratkaisevaa siinä se, että kännätessä voi saada vierasta. Siksi se iskälle niin tärkeä juttu vaikka äiti ei ehkä sitä ymmärrä oikein eikä kai edes tiedä perimmäistä syytä.
Voisko ne huonot vanhemmat vaikka harkita sellaista, kuin tupakanpolton lopettaminen?
Onnistuuko?
Anna kun arvaan ... ei onnistu, koska luuserit.
Täytyy olla todella huono ihminen jos tupakointi menee lasten tarpeiden edelle. Ihminen kyllä tulee toimeen ilman jatkuvaa tupakointiakin. Tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen on helppoa, minä vähensin tupakointia merkittävästi muutama kuukausi sitten. Nykyään poltan tupakkaa vain silloin kun olen humalassa, ja ei, en ole humalassa päivittäin :D, vaan lähinnä perjantaisin tai lauantaisin tulee muutama poltettua. Muulloin pelkkä tupakan hajukin häiritsee. Ehdin tupakoida noin 17 vuotta. M33, ei lapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:34"]
Valitettavasti. Nyo ketkä polttavat niin jatkavat sitä vaikka aski maksaisi 10e ja valitettavasti tämä raha on pois lasten vaatteista ja harrastuksista yms. Olen itse siis savuton ja lapseton, mutta tiedän muutaman perheen, jossa vanhemmat polttaa ja niissä ei kyllä tupakasta luovuta.
[/quote]
So what, elämä on valintoja.
KÖH KÖH vaan luuserit, vituttaako? :)
En usko, itse poltan tehdastupakkaa mutta voin siirtyä taas sätkien kääntämiseen( puolet halvempaa) jos tarve vaatii. Olen tyytyväinen hinnan nousuun, jos sais motivaation lopettaa:))
Samalla tavallahan se on myös alkoholin juominen myös. Siinä jää potkuhousut ostamatta kun isä vetää perjantaikännit.
Ja miten paljon jääkään vaippoja ostamatta kun iskä ostaa uuden auton. Siitä huolimatta että autoveroa on laskettu, niin jää siitä silti maksettavaa, niin paljon että täytyy pitää vanhaa tutia kauan vaikka iskä ajaa uudella autolla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:34"]Eli tupakointi on pois lapsilta.
[/quote]
Näinhän se on.
Ap
Kyllähän se on se heikompi aines joka tupakkaa polttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:38"]Kyllähän se on se heikompi aines joka tupakkaa polttaa.
[/quote]
Ja heikompi aines lisääntyy holittomasti.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:38"]Kyllähän se on se heikompi aines joka tupakkaa polttaa.
[/quote]
Ja heikompi aines lisääntyy holittomasti.
[/quote]
Holtittomasti siis :D
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:38"]
[/quote]
Tupakointi on tosiaan marginalisoitunut alemman sosiaalisen statuksen omaavien huonoksi tavaksi. Siksi näitä korotuksia onkin hyvä tehdä porukassa, jossa juuri kukaan ei polta.
Ja vaikka polttaisikin, niin hänellä on siihen varaa.
Vähän väärin minusta, että laillinen aine koukuttaa pahasti ja sitten, kun on koukkuun jäänyt, nyhdetään kaikki rahat.
Varmasti monet lapset jäävät huonommalle ruualle tämän takia. Nikotiini on heroiiniin verrattava aine riippuvuuden synnyttämisessä.
ap
Kyse on vanhempien valinnasta. Ei huonosta vanhemmuudesta voi syyttää hallitusta. Tai yhtä hyvin voisi sanoa että tupakat ja viinat pitäisi antaa ilmaiseksi koska joissain perheissä ne menee lasten tarpeiden edelle ja rahat kuluu niihin.
no mutta nykyään saa noita e-savukkeita joka suunnasta, ja ilmeisesti näin nautittuna tuon riippuvuuden hinta tippuu ainakin kymmenen kertaa pienemmäksi kuin tupakoidessa. Eli ei se nyt varmasti ole rahasta kiinni, jos 100 eurolla saa hyvän sähkötupakan ja sen jälkeen kuukausikulut tulevat olemaan jotain 5 euroa perus aski päivässä polttajalle.
Jos tupakka sotkee lapsen kasvattamista, niin sen veroa tulisi nostaa vielä enemmän. Niin se auttaisi lapsen asemaa kun iskän ja äidin ei kannattaisi polttaa. He joutuivat valitsemaan lapsen ja polttamisen väliltä.
Siitä perjantaipullosta iskän ei tarvitse tinkiä, koska sen verran isäkän täytyy saada rentoutua. Muuten kiristyy hermot liiaksi ja siitä vain enemmän haittaa jos iskä jurottaa koko ajan selvinpäin. Parempi että käy välilä kaupungilla tuulettumassa ja sekoilemassa kännipäissään. Sitten on kotona kiltisti kun ehkä vielä saanut vierasta siinä samalla kun jonkin äiti ollu liikkeellä samalla fiiliksellä.
Haen ne tupakat muualta, säästän yli 400 e :) kannattaa muidenkin kessuttelijoiden osoittaa mieltään jaloillaan. Menee valtio samalla lailla paniikkiin kuin alkoholista ;)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:38"]
[/quote]
Tupakointi on tosiaan marginalisoitunut alemman sosiaalisen statuksen omaavien huonoksi tavaksi. Siksi näitä korotuksia onkin hyvä tehdä porukassa, jossa juuri kukaan ei polta.
Ja vaikka polttaisikin, niin hänellä on siihen varaa.
Vähän väärin minusta, että laillinen aine koukuttaa pahasti ja sitten, kun on koukkuun jäänyt, nyhdetään kaikki rahat.
Varmasti monet lapset jäävät huonommalle ruualle tämän takia. Nikotiini on heroiiniin verrattava aine riippuvuuden synnyttämisessä.
ap
[/quote]
Kyllä minä ainakin olin tietoinen tupakoinnin vaaroista alle 10-vuotiaana pojankölvinä 60-luvun lopulla kuin myös siitä, että riippuvuus tuohon myrkkyyn tulee jo pienilläkin määrillä, enkä olikein usko, että nykyaikanakaan kukaan välttyy valistukselta. No, minulla tuo kokeilu johti pikkuhiljaa riippuvuuteen ja neljän vuosikymmenen vakituiseen kessutteluun. Pari vuotta sitten onnistuin lopettamaan tupakoinnin mutta ei se hinku mihinkään poistunut, koko ajan tupakki mielessäni on, ja voi kuinka hyvälle se ulkoilmassa haiseekaan...