Lapsesi ryhmään tulee 48 lasta
Pahimmillaan siis, jos 8 lasta per kasvattaja tulee voimaan.
Nyt kun subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan, osa-aikaisten lasten määrä kasvaa. Heidät lasketaan 0,5 lapseksi ja se tarkoittaa sitä, että yhden aikuisen vastuulla onkin jo esim. 5 kokoaikaista + 7 osaikaista = 12 lasta. Se kertaa neljä (kasvattajaa) tekee 48.
Tätäkö toivoit lapsillesi?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 00:06"]
Mikä teitä vaivaa kun ette arvosta opettajien ja hoitajien ammattitaitoa? Luuletteko olevanne päteviä huutelemaan pelkällä mutulla?
[/quote]
Minä arvostan heidän ammattitaitoaan, mutta en arvosta organisaatioita, joissa tätä ammattitaitoaan käyttävät. Hiljainen, kiltti ja ujo lapsi ei saa juuri mitään huomiota päiväkodissa. Hoitajien ajan vievät muut lapset. Kun kysyt lasta hakiessasi hoitajalta, m iten lapsen päivä on mennyt ja mitä tämä on tehnyt, niin hoitaja joutuu pitkään miettimään asiaa. Ihan vain siksi, että ei muista tai ei ole kiinnittänyt lapseen juurikaan huomiota Kun kysyy lapselta itseltään, niin on leikkinyt yksin, saanut hoitajilta askartelutarvikkeet ja askarrellut niistä itsekseen. Hoitaja ei osaa edes sanoa, piirsikö lapsi sammakon vai talon.
Ammattitaitoiset hoitajat pystyisivät paljon parempaankin, jos vain heille suotaisiin mahdollisuus siihen. Kotona lasta hoitaessasi voit keskittyä siihen, mitä lapsesi tekee. Tarjota hänelle vaihtoehtoja, ohjata ja opastaa. Voit innostaa häntä kertomaan tarinoita, piirtämään, maalaamaan, askartelemaan jne paljon paremmin kuin päiväkodissa. Voit retkeillä luonnossa joka ainoa päivä, käydä kirjastossa ja lapsille suunnatuissa tapahtumissa. Voit käydä lapsesi kanssa taidenäyttelyissä ja museoissa. Voit opettaa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
Mä olen kotiäidin kasvattama ja olin päiväkodissa tai silloin puhuttiin vielä leikkikoulusta vain yhden päivän. Toista kertaa en suostunut menemään. En kaipaa hälinää, suuria ihmisjoukkoja enkä sitä, että joudun korottamaan ääntäni saadakseni asiani kuuluville. Luovuuteni on aina tullut parhaiten esille hiljaisuudessa. Vaikka äitini olikin vain kansalaiskoulun käynyt, hänellä oli valtava määrä energiaa ja ideoita, mitä meidän lasten kanssa teki. Omat lapseni eivät tehneet päiväkodissa kuin murto-osan niistä asioista, mitä minä vastaavassa iässä tein kotihoidossa. Kouluun mennessäni olin tiedollisesti ja taidollisesti paljon edempänä kuin omat ammattilaisten tarjoaman varhaiskasvatuksen saaneet lapseni. Vika ei kuitenkaan ole ammattilaisissa vaan olosuhteissa.
[/quote]
No kannattaisiko tehdä asialle jotain, eikä vain haukkua hoitajia ja opettajia?
Minun ujo lapseni huomioidaan päiväkodissa hyvin. Hän oikein silmissä muuttuu viikko viikolta reippaammaksi, kiitos taitavien työntekijöiden ja tarpeeksi pienen ryhmäkoon. Päiväkotien taso vaihtelee järkyttävän paljon ja jos vielä leikataan, huonojen päiväkotien määrä tulee kasvamaan.
Ratkaisu ongelmaan ei ole pitää kaikkia lapsia kotona, vaan vaatia parempaa lapsille!
[/quote]
Lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä. Enkä koskaan haukkunut (enkä haukkunut muuten nytkään) hoitajia. Ymmärrän, että hóitajat tekivät parhaansa niissä olosuhteissa. Enkä usko, että aikoinaan olisi edes reklamaatio kaupunginjohtajalle auttanut pienentämään päiväkodin ryhmäkokoja.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:12"]Voi voi. Minä hoidan lapset kotona ja kaikilla hyvä mieli. Hoitakaa tekin:) ja asumme ihan omassa talossa. Ei eletä tuilla pienessä vuokraluukussa. [/quote] Kyllä mun 5-vuotias viihtyy parhaiten ikäistensä kanssa. Ei puhettakaan, että jaksaisi lojua 2v siskonsa kanssa kotona ja leikkipuistossa joka päivä.
[/quote]
Nyt joutuu lojumaan puoli päivää siskonsa kanssa, kun subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu. Voi lapsiparka.
[/quote]
Tästä tuolla puhunut mainitsi 6h päivät 4x viikossa, ei mitään 12h säilöntää.
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että lapset tarvitsevat ikäisiään kavereita? Kerhojen vaihtuva porukka sopii joillekin, mutta ei ujoille ja hitaasti sopeutuville lapsille.
Oman lapseni opettaja suositteli, että 4 (melkein 5) -vuotias esikoinen jäisi puolipäiväiseksi eikä vaihtaisi kerhoon, kun pikkusisko kesällä syntyy. Olen samaa mieltä, koska sopeutuminen päiväkotiin oli hidasta enkä halua stressata lasta taas uudella muutoksella kun tulee jo uusi vauva taloon.
[/quote]
Näin mekin toimimme. Ilmeisesti olemme kamalia ja laiskoja loisia, kun ajattelemme lapsemme parasta?