Kuinka taivutetaan sukunimi Orpo
Kommentit (19)
Suku saa itse päättää. Suomen kuvalehdessä sanottiin kerran näin, kun siellä oli juttu sulunimitaivutuksista. Meidänkin nimi oli mukana.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:26"]
Orvon
[/quote] Esimerkiksi sisäministeri Orvon mielestä... että ei Orpon?
Luulen, että sukunimenä menee usein ennemminkin Orpo Orpon.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:27"]
Minä taivuttaisin Orpon.
[/quote] Niin minäkin, Petterikö se oli etunimi?
4 jatkaa. Meidän suvussa Ukunimi taivuteteen tuolla tavalla kuten Orpon. Siis laittamalla vaan n perään, vaikka yleisnimenä taipuisi toisin.
Ainakin tähän asti olen nähnyt taivutettavan Orpon jne.
Hän itse taivuttaa Orpon, kunnioitetaan siis sitä. (juu olen kysynyt)
Heikki Orpon mielestä orvot ansaitsevat paljon rakkautta kanssa eläjiltä
orvon mielestä vanhemmat eivät olisi saaneet kuolla
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:30"]
Hän itse taivuttaa Orpon, kunnioitetaan siis sitä. (juu olen kysynyt)
[/quote] Ok ok, hyvä tietää.
Samalla tavalla kun esim Taika
Taika Tuulenpuuska. Taikan pipo
Taika temppu. Taian aikana ei saa sulkea silmiään
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:31"]
Heikki Orpon mielestä orvot ansaitsevat paljon rakkautta kanssa eläjiltä orvon mielestä vanhemmat eivät olisi saaneet kuolla
[/quote] Why did they die
Suomen kielessä on astevaihtelu. Orpo ~ Orvon.
http://www.hs.fi/politiikka/a1369879135124
Kokoomuskansanedustaja haluaisi sukunimeään taivutettavan toisin kuin suomen kielen suosituksissa.
Kansanedustaja Petteri Orpo (kok) toivoi torstaina tiedotteen voimin, että tiedotusvälineissä taivutettaisiin hänen sukunimensä muodossa ”Orpon” eli toisin kuin Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (Kotus) on suositellut.
Orpo perusteli omaa toivettaan suvun ”satavuotisella käytännöllä”. Helsingin Sanomat aikoo jatkossa noudattaa Orpon toivetta nimen taivutuksesta.
Kotus on vuosia suositellut pääperiaatteeksi, että sukunimiä taivutetaan samoin kuin vastaavia yleissanoja, esimerkiksi Kirves, Kirveen. Kotuksen nimihakemistossa neuvotaan taivuttamaan myös Orpo – Orvon.
Julkisessa viestinnässä ei Kotuksen mukaan tarvitse noudattaa vakiintuneesta poikkeavaa sukunimen taivutustapaa, vaikka yksittäinen nimenkantaja sellaista itse käyttäisi.
Kotuksen erikoistutkija Sirkka Paikkala vahvisti torstaina, että suositeltava muoto kokoomuskansanedustajan sukunimestä on ”Orvon”. Paikkalan mukaan muoto ”Orpon” on toisaalta hyväksyttävissä.
”Tässä tapauksessa liikutaan sikäli harmaalla alueella, että nimi on sekä varsin harvinainen että nimen merkitystä ehkä halutaan tai on haluttu jo aiemmin häivyttää”, Paikkala sanoo.
Orpo-sukunimeä käyttää 24 suomalaista.
”Mutta yleiskielen vastaista taivutusta (Orpon) ei kuitenkaan voi yleisesti edellyttää”, Paikkala sanoo.
Kotimaisten kielten keskuksen ohjeet sukunimien taivutuksesta verkossa.
Korjaus klo 20.08: HS noudattaa vastedes kansanedustaja Orpon toivetta nimensä taivuttamisesta. Aiemmin noudatettiin Kotuksen linjaa."
Eli Orvon taivutan.
Orpon. Mulla on samantyyppinen sukunimi, lehdissäkin usein päin honkia kirjoitettu, kun taivutettu muotoon Orvon.
Minulla myös harvinainen nimi ja suku on itse saanut päättää, miten taivutetaan. me päätimme taivuttaa kuten yleisnimen, vaikka ihan juuri siinä muodossa kukaan ei käytä sitä sanaa. Orpo päätti toisin ja se on ihan ok.
Nyt en kyllä osaa varmalla sanoa, vaikka oli äikkä laudatur. Sorri