Ulosotto ja lakiosa
Onko ulosottomiehellä mitään mahdollisuutta päästä käsiksi lakiosaan, jos perillinen ei ilmoita halukkuuttaan sitä vaatia. Perillisenhän on erikseen ilmoitettava halukkuutensa lakiosaan, mutta jos hän ei sitä tee, onko ulosottomiehellä oikeutta sitä vaatia?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:10"]
On ja kyllä se sen ottaa jossain vaiheessa, viimeistään verotuksessa huomaa että nyt on tullut enemmän kuin pitäisi ja jos et oe voutille maksanut niin oudut vankilaan petoksesta.
[/quote]
Toki tiesin tänne kysymyksen laittaessani, että asiattomia vastauksia on luvassa, mutta toivoisin edes yhden ásiallisen vastauksen saavani, kun näistä varmasti jonkun verran kokemuksia ihmisillä on varsinkin nykyaikana, kun ei ole mitenkään harvinaista, että perillisissä on ulosottovelallisia.
On ja kyllä se sen ottaa jossain vaiheessa, viimeistään verotuksessa huomaa että nyt on tullut enemmän kuin pitäisi ja jos et oe voutille maksanut niin oudut vankilaan petoksesta.
[/quote]
Ei verotuksesta mitään huomata kun ei ole mitään huomattavaa. Jos lakiosaa ei vaadi niin sitä ei tule.
Aloittajan kysymykseen en osaa varmaksi vastata, ainakaan perinnöstä ei saa kieltäytyä jos on ulosotossa mutta lakiosan vaatiminen voi olla eri juttu.
Mä en ymmärrä, miksi mun exä sai kaikki perinnöt, vaikka oli ulosotossa vaika kuinka paljon. Ei maksanut perintöverojakaan siitä vielä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:23"]
[/quote]
Ei verotuksesta mitään huomata kun ei ole mitään huomattavaa. Jos lakiosaa ei vaadi niin sitä ei tule.
Aloittajan kysymykseen en osaa varmaksi vastata, ainakaan perinnöstä ei saa kieltäytyä jos on ulosotossa mutta lakiosan vaatiminen voi olla eri juttu.
[/quote]
Joo lasinaamasi kirjoittaja joko ei ymmärtänyt lainkaan, mitä kysyttiin , tai sitten ainoastaan provoili.
Juu siis toki sen tiedän, että ulosotto pääsee normaaliin perintöön käsiksi, mutta nyt oli kyse siis lakiosasta. Minun ymärtääkseni lakiosaan on oikeus ainoastaan perillisellä ja jos hän ei lakiosaansa pesästä halua, niin ei sitä ole oikeutta kenekään muunkaan vaatia, ei siis edes ulosoton.
Jos et halua lakiosaasi vaatia, vaan luopua siitä omien perillisiesi hyväksi, tulee sinun ennen perunkirjoitusta luopua lakiosastasi (ja kaikesta muusta myös). Tällöin perintö menee joko eteenpäon sinun lapsillesi tai vaihtoehtoisesti muille perinönsaajille, jos sinulla ei ole lapsia. Et voi itse määrätä mitä perinnölle tällöin tapahtuu.
Jos tosiaan et ilmoita mitään, saat lakiosasi ja sinun tulee olla itse yhteydessä velkojaan... jos ajattelit jättää tämän välistä, tulee perintöverot maksettavaksesi normaalisti ja jossain vaiheessa vouti huomaa että oletkin saanut rahaa.
Toisin sanoen: älä tee enempää hallaa itsellesi ottamalla vastaan perintöä (ainoa tapa välttää perintö on luopua siitä) ja nostamalla samoin tein tililtäsi. Sitäkin vinkkiä näkee kiitettävästi, ei ole kiva maksaa sakkoja/ istua linnassa velallisen epärehellisyydestä.
Jos lakiosaa ei itse asianomainen vaadi, niin sitä ei voi muutkaan vaatia sen sijaan. Ei edes ulosottomies.
ja jos vaatii, niin ulosottomies saa jos saa tiedon, niin lakiosuus menee ulosottoon. Jos on siis ulosotossa. Satunaisella kertoimella uo voi olla tietämättä perintöosuudesta.
Ja väännetään vielä rautalangasta: lakiosa on normaalia perintöä joka menee ulosottoon kun saapuu tilillesi ja sen huomaavat. Ainoa tapa välttää ulosottoa on kieltäytyä lakiosasta eli perinnöstä.
Lakiosuutta ei voi muut vaatia kuin lakiosuuden saaja, ei edes lapsenlapset. Perintöosuus siirtyy lapsenlapsille jos kieltäytyy vastaanottamasta perintöä.
siis jos kuolee isovanhempi, jolla lapsia ja ja lapsenlapsia.
Paksummasta rautalangasta...
perintö tulee suoraan tai testamentilla. Siitä voi kieltäytyä ja se menee seuraavalle perijälle.
lakiosa on perinnöstä lain mukaan saatava osuus ja se pitää vaatia asianomainen itse. Ei kukaan muu. Esim. Perintö on voitu testamentata kaksi lapsisen perheen vain toiselle lapsella. Toinen voi vaatia lakiosuuttaan ja saa lain mukaan puolet "oikeasta perinnöstä" eli 25 %. Ilman testamenttia hän olisi saanut puolet eli 50%.
Lakiosa on puolet perintöosasta. Jos oma testaattori on testamentannut omaisuuden muulle, on lakiosaperillisellä (eli lapsella suoraan alenevassa polvessa, ei kellään muulla) oikeus vaatia lakiosa vuoden kuluessa testamentin tiedoksisaannista. Täytyy siis erikseen vaatia jokaisen itselleen. Jos saisit perintöä 10e, lakiosasi on 5e. Jos et vaadi ei mitään missään näy, kaikki menee testamentin saajalle. Understood?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:38"]
Lakiosuutta ei voi muut vaatia kuin lakiosuuden saaja, ei edes lapsenlapset. Perintöosuus siirtyy lapsenlapsille jos kieltäytyy vastaanottamasta perintöä.
siis jos kuolee isovanhempi, jolla lapsia ja ja lapsenlapsia.
[/quote]
Juuri näin, lakiosa ei siirry kenellekään, koska sitä ei lähtökohtaisesti ole edes olemassa, ennen kuin sitä vaaditaan ja vaatia siis voi ainoastaan suora perillinen. Perijän lapset siis eivät lakiosaa voi saada. Saavat toki perintöosuutensa täysmittaisena, jos ovat testamentissa edunsaajiksi mainittu.
Aloittaja kuitenkin haluasi varmaan mustaa valkoisella ja sitähän toki löytyy peritökaaresta.
Perintökaaren 7 luku ja sen 11 § sanoo yksiselitteisesti näin: Perillisen oikeus vaatia lakiosaansa ei siirry hänen velkojilleen.
Eli laissahan se on mainittu ihan yksiselitteisesti, että velkojilla ei ole mitään oikeutta vaatia kenenkään lakiosaa, jos perillinen (velallinen) ei sitä itse hae.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:54"]
Lakiosa on puolet perintöosasta. Jos oma testaattori on testamentannut omaisuuden muulle, on lakiosaperillisellä (eli lapsella suoraan alenevassa polvessa, ei kellään muulla) oikeus vaatia lakiosa vuoden kuluessa testamentin tiedoksisaannista. Täytyy siis erikseen vaatia jokaisen itselleen. Jos saisit perintöä 10e, lakiosasi on 5e. Jos et vaadi ei mitään missään näy, kaikki menee testamentin saajalle. Understood?
[/quote]
Ei kai tuossa ole mitään epäselvää kenelläkään. Kysyjähän kysyi vain sitä, että voiko ulosottomies päästä käsiksi lakiosaan, jos perijä ei sitä itse hae ja sehän tuli viimeistään tuossa perintökaaren lainauksessa täysin selväksi, että ei voi.
Sinulla muuten on viestissäsi selkeä virhetieto. Lakiosavaatimus on esitettävä 6 kuukauden kuluessa siitä, kun perillinen on saanut säädetyssä järjestyksessä tiedoksiannon testamentista, ei suinkaan vuoden, niin kuin kirjoitit.