Sain juuri add diagnoosin. Kärsin aika pahoista sosiaalisten tilanteiden peloista. Miten pääsen kiinni työelämään.
Kommentit (6)
Itse pääsin aikoinaan eroon sosiaalisista peloista, kun menin työväenopiston näytelmäkurssille. Oli vaan heittäydyttävä näytelmään mukaan vaikka pelotti.
Minullekin on tulossa aadd-diagnoosi ja kumma kyllä, olen kärsinyt myös sosiaalisen tilanteiden pelosta.Tuosta jälkimmäisestä olen toipunut kun olen tietoisesti altistanut itseni ihmisten pariin ja haastaviin tilanteisiin. Sosiaalisten tilanteiden pelko saattaa muodostua add:lle siksi, että add-ihmisellä on huono paineensietokyky ja vaikeus tarttua toimeen. siksi voi olla juurikin asioiden lykkäämistä, vaikkapa sosiaalisten tilanteiden välttämistä. Minulle paras opetus on ollut se, että opettelen tekemään virheitä!
Ja add tarvitsee sellaisen ympäristön, jossa on oikeus mokailla ja jossa häntä ymmärretään, eikä vaadita enempää kuin mihin hän pystyy. Opiskelen itse taideyliopistossa ja olen saanut kyllä erinomaista tukea sieltä! Opetus on korkeatasoista ja asioista ollaan perillä. Ymmärrän kuitenkin, että olen itse tosi etuoikeutetussa asemassa - harvoin nepsy-ihmiset saavat näin hyvät puitteet kehittyäkseen ja kasvaakseen.
t. 4
Up