Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos irtisanoo itsensä töistä, niin onko oikeutettu työttömyyskorvaukseen?

Vierailija
27.05.2015 |

Mulla tosi huono tilanne töissä, en meinaa jaksaa sitä ollenkaan. Olen ollut samassa työpaikassa jo 10 vuotta, ja nyt olen miettinyt irtisanomista. Pelottaa vaan, jos ei uutta työpaikkaa löydykään? Joka tapauksessa pelkään mielenterveyteni pettävän, jos jatkan nykyisessä.

Voinko saada missään vaiheessa mitään työttömyystukea, jos itse vapaaehtoisesti irtisanoudun? Ymmärrän että varmasti on pitkä karenssiaika, mutta loppuuko se joskus?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se karenssi loppuu.

Vierailija
2/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk karenssia, ja sitten työttömyyskorvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ensin uusi työpaikka. Irtisanoudu sitten vasta.

Vierailija
4/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kuukauden karenssi muistaakseni. Kuuluthan työttömyyskassaan? Karenssin jälkeen saat ansiosidonnaista.

Vierailija
5/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi työ on helpompi saada kun sulla on jo työpaikka. Eli komppi neloselle.

Vierailija
6/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo karenssi, saako sitä jos tekee keikkatöitä? En ole koskaan ollut työttömänä... 

-ap-

Vierailija
7/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla töissäsi on huono tilanne? Huono työilmapiiri? Työpaikan kiusattu? Pomo peestä?
Oletko käynyt työterveyshuollossa juttelee ongelmista? Jos pomo tai luottamusmirs ei tee ongelmille mitään niin ota yhteys hänen pomoon tai vielä korkeammalle taholle.

Vierailija
8/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että karenssin päälle tulee vielä omavastuuaika. En muista kestoa, ehkä viikko? Voi myös joutua selittelemään uutta työtä hakiessa miksi itse irtisanoutui ilman tietoa uudesta paikasta. Voi antaa työnantajalle negatiivisen kyvan hakijasta.

Vierailija
9/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa tarpeeksi selittää niin ei saa karenssia. :) eipä oo tarvinnu karenssia kärsiä.

Vierailija
10/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:25"]

Kannattaa muistaa että karenssin päälle tulee vielä omavastuuaika. En muista kestoa, ehkä viikko? Voi myös joutua selittelemään uutta työtä hakiessa miksi itse irtisanoutui ilman tietoa uudesta paikasta. Voi antaa työnantajalle negatiivisen kyvan hakijasta.

[/quote]

Niin. Mulla kyllä vielä 2-vuotias lapsi, josta mahdollista saada kotihoidontukea reilu puolisen vuotta. Jos näyttäisi paperilla paremmalta..

-ap-

Vierailija
11/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin huono olla että meinaa pää hajota, niin sitten vaan irtisanoudut ja kärsit karenssin. Oma terveys on se tärkein. Jos olet aina töissä ollut, niin varmaan säästöjä edes sen verran että karenssin ajan pärjäät? 

Sitten sun vaan pitää olla todella ahkera työnhakija, koska työttömänä on vaikeampi saada uutta työpaikka kuin työssäkäyvän.

Vierailija
12/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäminen ei jurikaan auta. Koska työnantaja antaa oman lausuntonsa Työ- ja Elinkeinotoimistoon. Jos sinulla ei ole laillista perustetta sanoutua irti saat karenssin.

Hae ensin uusi työpaikka ja sitten vaihdat työnantajaa.

Vierailija
13/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:16"]

Mites tuo karenssi, saako sitä jos tekee keikkatöitä? En ole koskaan ollut työttömänä... 

-ap-

[/quote]

Jos vaihdat kokoaikatyöstä keikkatyöhön niin karenssia tulee.

Vierailija
14/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa on kohta joka mahdollistaa irtisanomisen ilman karenssia: Jos työnantaja toistusvasti epäonnistuu tai laiminlyö heidän velvollisuuksiaan, voit irtisanoutua ilman karenssia. Itse sain karenssin, mutta kun todistin että Barona on kertaalleen koittanut huijata, johtanut harhaan ja ollut epärehellinen. Karenssi peruttiin ja todettiin että irtisanoutumiseni oli laillinen eikä syytä karenssiin ole.

Toki tämä vaatii dokumentointia ja lain tuntemusta että onnistuu, mutta voi onnistua.

Vierailija
15/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on hyvät välit pomoon, niin kyllä voit järjestää sen niin että sovitte että saat potkut. Sitten ei tule karenssi.

Vierailija
16/16 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää on hajoamassa niin hae ahkerasti sairaslomaa uupumuksen ja masennuksen perusteella, kunnes löydät uuden työn. Tai sitten vaan kärsi se karenssi. Terveyttä kannattaa kyllä ajatella ensisijaisesti koska se on kuitenkin edellytys sille että pystyy tekemään työtä.