Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valmistatte lohta uunissa?

Vierailija
25.01.2022 |

Haluaisin onnistua täydellisesti ja ehkä kiinnostaa smetana, mutta kaikki vinkit tervetulleita. Kerro oma suosikkisi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitam smetanaan sitruunamehua, valkosipulia ja purjosipulia. Maustan suolalla, valkopippurilla ja sitruunapippurilla. Kuorrutan kalan ja paistan 200 asteessa runsaan puoli tuntia, koosta riippuen. Mausteita saa laittaa paljon, kala imee maut tehokkaasti.

Vierailija
2/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan folioon ja folioon tilkan vettä,sinne mausteet ja sitte n 220ast noin 20min mutta älä laita liikaa vettä! Kun otat uunista,anna olla vielä vähän aikaa foliossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan folioon ja folioon tilkan vettä,sinne mausteet ja sitte n 220ast noin 20min mutta älä laita liikaa vettä! Kun otat uunista,anna olla vielä vähän aikaa foliossa.

Komppaan heh tuota edellistä :D

Vierailija
4/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain paistetaan, mutta ei liian kuivaksi. Mausteeksi vain suolaa.

Vierailija
5/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kuumassa lämpötilassa kalan rasva karkaa ulos ja alkaa palaa, jolloin lohi maistuu kitkerältä ja on kuivaa. Uunilohta valmistaessa uunin lämpötilaksi riittää 140–150 astetta. 300–400 gramman lohipala kypsyy 150-asteisessa uunissa noin 15–20 minuutissa. Lämpömittarin kanssa kokeilemalla sopiva kypsennysaika löytyy helposti.

Lohi ei kaipaa seurakseen kuin vähän suolaa ja sitruunaviipaleita päälle. Raaka-aineen pitää maistua.

Vierailija
6/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön lohen sellaisenaan. 175 astetta ja 20-30 min lohen koosta riippuen.

Vierailija
7/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunipellin päälle foliota. Karkeaa merisuolaa folion päälle kunnon paksu kerros. Lohifile nahkapuoli alaspäin siihen suolapedin päälle. Hienoa suolaa ja mustapippuria kalan päälle. Uunissa joku 40 minuuttia, 200 astetta on sopiva. Vähän katsella välillä milloin kalan pinta on kauniin ruskea.

Kalan tykkään huuhdella ensin kylmällä vedellä ja kuivata talouspaperilla kunnolla. Ruotoja voi nyppiä pois ennen kypsennystä jos haluaa.

Vierailija
8/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kirjolohi/merilohi ei maistu oikein miltään. Siksi teen rasvaiset maukkaat soosit päälle. Kuha, ahven ovatkin eri juttu, niihin vain suolaa ja hitunen voita.

Vierailija
9/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälle suolaa, pippuria ja sitruunamehua. Toinen vaihtoehto on turkkilainen jogurtti tai jos sattuu olemaan, jotain creme bonjouria.

Vierailija
10/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita haluamiasi mausteita, esim. suolaa, pippuria ja ruohosipulia. Myös chili sopii lohelle hyvin. 175 astetta tasalämmöllä ja 25 minuuttia. Ohuelle fileelle voi vähentää aikaa.

Vierailija
11/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kokeillut mutta jäi tapppi rantaan, ihan niiinkuin olisi ollut jossain titanicisssa.

Vierailija
12/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan lohifileen. laitan tilkan rasvaa uunivuokaan ettei nahka tartu siihen. lohifileen päälle suolaa, sitruunapippuria ja tillisilppua. lohi uuniin hiukan vajaa 200 astetta noin 20-25 minuuttia. syön keitettyjen perunoiden ja salaatin kanssa. lohifileen nahat laitan jätteisiin ja liotan vuokaa ja lopuksi astianpesukoneeseen. toistetaan viikon kuluttua :)

Vierailija
13/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kokeillut mutta jäi tapppi rantaan, ihan niiinkuin olisi ollut jossain titanicisssa.

Todelllista kalakantojen suojelua kun ehdi edes kaivaa onkea esillle.

Vierailija
14/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellin päälle leivinpaperi ja filee siihen.

Itse ostan usein n. 700g fileen, puoli tuntia 175 astetta korkeintaan riittää.

Päälle ennen paistamista merisuolaa myllystä ja lisäksi sitruunapippuria.

Itse vihaan tilliä joten sitä en käytä ikinä, en myöskään ymmärrä että se filee ui kermassa, kala on todella hyvää ilmankin.

Vierailija
15/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi uuniin.

Vierailija
16/16 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos smetanaa haluaa käyttää, niin siihen kannattaa sekoittaa yksinkertaisesti vain suolaa, sokeria, raastettua sitruunan kuorta ja tilliä. Sokeria kannattaa laittaa ihan reilusti, saa tulla sellainen happaman imelä. Sekoitusta voi notkistaa kermalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan