Treenaamisesta tietävät! (ylikunto asiaa, mielipidettä kaivataan)
Ensiksi tahdon sanoa pahoittelut mahdollisesti aika pitkäksi venyvästä tekstistä ja suuri kiitos teille kaikille, jotka jaksatte ongelmastani lukea sekä antaa uutta näkökulmaa tilanteeseen. Lopussa linkki, jonka tekstistä löytyy lisää paljon asiaa, jota en tähän viestiin saanut edes sisällytettyä.
Olen parikymppinen, nyt n. pari vuotta aktiivisesti salilla käynyt nainen. Tykkään treenata kovaa ja voimaharjoittelun lisäksi pidän myös juoksemisesta.
Salitreenini alkavat lähes poikkeuksetta aina juoksumatolla, jossa juoksun kesto ja intensiteetti vaihtelee, mutta lähtökohtaisesti aloitan treenin n. 30-50 min kestävällä juoksulla. Lähiaikoina olen ottanut mukaan myös kuntopyörällä polkemisen. Pelkkään cardio-harjoitteluun kuluu kuitenkin aikaa aina väh. 30 min.
Treeni jatkuu joko jalka/pakara- tai yläkroppaohjelmalla. Saatan valita esim. rinnan/selän yhden päivän harjoitteluun, mutta muuten tykkään yhden yläkroppa kerran aikana tehdä aika vaihtelevasti olkapää, rinta, ojentaja liikkeitä. Tähän minulla ei ole sen suurempia perusteluita, aika fiilispohjaisesti olen mennyt.
Huomaan selvää kehitystä tapahtuneen koko salilla käymieni kertojen aikana. Paino lähti jossain vaiheessa tippumaan ja kroppa on muuttunut treenatumman näköiseksi/tuntuiseksi. Viisi kiloa on kuitenkin näistä kiloista tullut takaisin tämän vuoden puolella, mutta tästä voi ehkä syyttää alkoholia/epäterveellistä syömistä esim. darrapäivinä...
Taustatiedoista päästään nyt toukokuun aikana ilmenneeseen ongelmaan:
Olen lisännyt treenikertoja ja koittanut muutenkin puristaa treenatessa kaikki mehut irti itsestäni. Muutamana päivänä olen saattanut tehdä salitreenin aamupäivällä ja käydä illalla vielä lenkillä ulkona. Jossain vaiheessa huomasin oloni nuhaiseksi, nenä on vuotanut oikeastaan viimeiset pari viikkoa. Yleisvointi on muuten ollut normaali ja olen kuitenkin treenannut sitkeästi. Suoritukset ovat olleet ok. Pian alkoi ilmetä mystistä vasemman pohkeen kipuilua, johon ei venytykset varsinaisesti auttaneet. Tämä vaivannut etenkin juostessa.
Pahimpina oireina ovat kuitenkin nyt ruokahaluun liittyvät yllätykset; tuntuu, että mikään määrä ruokaa ei riitä. Eilen syömiseni oli lähes kontrolloimatonta. Ruokailun suhteen panostan kuitenkin siihen mitä lautaselle laitan, syön paljon kalaa, riisiä, vihanneksia, marjoja, hedelmiä, täysjyväleipää.
Oireina ovat nyt olleet myös katkonainen uni, väsymys/apea olo - sellainen "ei jaksa" -fiilis. Tänään salille mennessäni palasin sieltä 25 minuutin jälkeen pois. Koin yksinkertaisesti inhotusta liikkumista kohtaan ja olo oli todella tuskainen. Näitä hetkiä on ollut muutamia enkä ole lähtenyt silloin pakottamaan itseäni, koska uskon kuitenkin pystyväni erottamaan nämä sellaisesta laiskotus-olosta, joka kuitenkin karisee hyvin nopeasti treenin alettua.
Olisiko jollakin viisaammalla ja paremmin tietävällä vinkkejä tähän tilanteeseen? Onko sinulla kokemusta ylikunnosta? Kuinka kovaa treenaamisen ja tämän ylikunnon välttämisen kanssa tulisi tasapainoilla?
Alla olevan linkin artikkelia lukiessani olen monesti havahtunut siihen, että taidankin tehdä jotain väärin, kun vastaavanlaisia oireita olen kropassani todennut.
http://www.crossfittampere.com/ylitreenaus-ja-sen-oireiden-tunnistaminen-omassa-kehossa/
Kommentit (13)
Sun treenimäärät kuulostaa yksinomaan aika sairailta. Ja ylipäätään tuo, että kunnon lenkki ennen salitreenausta, en ymmärrä mihin pyrit. Milloin sä ajattelit, että sun kroppa palautuisi?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:35"]
Mikä sun tavote on treenaamisessa? Laihdutus,kunto vai lihaksia? Liika on aina liikaa.jätä noi aerobiset ja juoksut pois.syö puhtaasti ja tarpeeksi ja keskity painojen nosteluun,siinäkin palautuminen kunniaan.
[/quote]
Kyllä mä sanoisin kuitenkin, että tavoittelen noita kaikkia. Tahtoisin laihtua aavistuksen tästä, saavuttaa paremman kestävyyskunnon ja saada ehkä vähän enemmän lihaksia näkyviin.
Olisiko syytä pistää juuri tuo juoksu paussille ja katsoa miten kroppa reagoi?
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:39"]
Sun treenimäärät kuulostaa yksinomaan aika sairailta. Ja ylipäätään tuo, että kunnon lenkki ennen salitreenausta, en ymmärrä mihin pyrit. Milloin sä ajattelit, että sun kroppa palautuisi?
[/quote]
Eli onko virhe tapahtunut juuri tässä, että saatan ennen salitreeniä juosta vaikkapa 30 min? Koen normaalisti kyllä siis jaksavani nämä kerrat ihan super hyvin. Ja olen pitänyt tietenkin välipäiviä, n. 2-3 viikossa.
-ap
Oletko äiti vai miksi tulet vauva.fi sivustolta kysymään? Miksi et kysy personal trainerilta tai pakkis? Demi.fi?
Liikaa airobista ja vielä ennen salireeniä. Miksi haluat kuluttaa energiasi jo ennen itse reeniä? Pidä salireenit erillään ja jos haluat airobista harrastaa tee se erikseen tai reenin jälkeen jotain palauttavaa jo nauttien. Itsellä meni kilpirauhanen tollasella reenillä ja nyt sitten keskitytäänki oleelliseen ja koitetaan korjata lääkkeillä tätä tilannetta. Luulin alussa itsekkin sairastumeeni ylikuntoon..
Selvästikään sulla ei mitään käsitystä miksi liikut tai miten kannattaisi treenata. Kysy ammattilaisilta apua.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:35"]
Mikä sun tavote on treenaamisessa? Laihdutus,kunto vai lihaksia? Liika on aina liikaa.jätä noi aerobiset ja juoksut pois.syö puhtaasti ja tarpeeksi ja keskity painojen nosteluun,siinäkin palautuminen kunniaan.
[/quote]
Kyllä mä sanoisin kuitenkin, että tavoittelen noita kaikkia. Tahtoisin laihtua aavistuksen tästä, saavuttaa paremman kestävyyskunnon ja saada ehkä vähän enemmän lihaksia näkyviin.
Olisiko syytä pistää juuri tuo juoksu paussille ja katsoa miten kroppa reagoi?
-ap
[/quote]
En ole tuon ekan lainauksen kirjoittaja. Muttamutta - et voi sekä laihdutus & lihastenkasvu päätavoitteina, koska ne on usein toistensa kumoavia. Bulkilla kasvaa massa + lihakset, laihdutuksessa rasva palaa + osa lihaksista, tietty kiinteytymistä ja maltillista kasvua/muotoa voidaan saada.
Mun mielestä (enkä ole mitenkään alan ammattilainen, mieheni on tosin bodannut noin 10v ja itse vierestä harrastusta seurannut) oireesi ei ole ylikunto vaan elämäntapojen rajut muutokset ja kroppa oireilee. Jos on ollut ränniä päällä + liikuntaa ollut vähemmän ja sen jälkeen aloitat hirmuiset vedot niin sekaisin se kroppa (+ mieli) menee. Maltti on valttia salilla, oli tavoite mikä hyvänsä.
Tuo aerobisen määrä kuulostaa todella paljolta, aikalailla on varastot tyhjät jos tunnin juokset/kävelet ja siihen päälle pitäisi saada lihaksiin pumppia. Juotko BCAA/krea/l-arginiini-yhdistelmää/muuta treeninaikaista juomaa, jolla kroppasi jaksaisi tuon lihastreeninkin?
En ole äiti. Olen ymmärtänyt, että tällä palstalla voi kuka tahansa kirjoitella ja ihmetellä asioita. Niin tein minäkin nyt. Persona traineriin ei ole varaa eikä tutuissa ole asioista tietäviä ihmisiä.
Nro 7, kiitos viestistäsi. En ole ajatellut asiaa niinkään energiani pois kuluttamisena. Nautin vain juoksusta ja ennen treeniä sen tekeminen on tuntunut suht luonnolliselta. Selkeästi olen kuitenkin ajatellut tässä pieleen... Sokea olen ollut omille tekemisilleni nähtävästi.
Kokeile ottaa viikko pari kevyemmin. Sitten suosittelisin myös siirtämään sen alun aerobisen vasta varsinaisen treenin jälkeen tehtäväksi. 50min juoksua on tosi paljon ennen salitreeniä.
Minäkin kannatan aerobisen ja salin erottamista toisistaan. Tee vain lyhyt alkulämmittely ennen punttitreeniä. Muista pitää kaksi lepopäivää viikossa tai vähintään niin, että yksi täydelline lepopäivä ja toisena lepopäivänä voi olla joku palauttava, kevyt lenkki.
Minusta sinun kannattaa pitää tavoitteena ainakin alkuun, että voit hyvin. Sen mukaan sitten treenaat itseäsi kuunnellen.
Mahtaakohan tätä ketjua vielä joku seurata. LÖysin tänne, kun etsin ylikunto -asiaa. Itselläni taitaa olla ko. tila päällä. Olen treenannut tosi paljon, käytännössä lepopäivittä... lepopäivänä tein tunnin kävelylenkin... muuten bodystep,-combat ja lenkkiä, hiihtoa, salia... Nyt on ollut pientä lämpöä, nenästä tulee verta ajoittain, on huono olo, kuvottaa ja ahdistaa, pelottaa...rintakipuja. Pidin jo viime viikon taukoa kaikista hikijumpista ja lenkeistä. Loppuviikosta tein pari pidempää kävelylenkkiä, mutta ilmeisesti ne olivat liikaa, koska viikonloppuna tuli taas huonompi olo. Ruokahalu on ollut aika hyvä...ja välillä tuntuu että "saan" syödä mitä vaan ja silti ei esim. tarvi käydä vessassa isommalla hädällä ollenkaan, eikä myöskään tunnu että paino ainakaan vielä nousisi mihinkään.
Keskustelussa seitsemäs (7/11) vastaaja laittoi, että "meni kilpirauhanen tollasella reenillä". Mitäköhän se tarkoittaa? Tuliko yli- vai alitoimintaa vai jotain vielä pahempaa...? Mulla on nimittäin kilpirauhasen vajaatoiminta ja mietin voiko se vaikuttaa myös näihin mun tuntemuksiin.. Syön thyroksinia 0,1 - 0,15 mg päivässä.
Ahdistaa, kun ei tiedä kauanko tässä tilassa joutuu olemaan ja tavallaan toivoo, että aika menisi äkkiä ja pääsisi taas kunnolla liikkumaan.. Mielelläni kuulen kokemuksia muilta vastaavista tilanteista ja palautumisesta.
En jaksa kirjoitella tänne pitkiä selostuksia, mutta itsellä treenimäärä menee aina yli siinä vaiheessa kun uniongelmat alkavat. Ei mistään varsinaisesta ylikunnosta vielä ole kysymys, mutta siinä vaiheessa tiedän että nyt pitää ottaa kevyempi viikko.
Mikä sun tavote on treenaamisessa?
Laihdutus,kunto vai lihaksia?
Liika on aina liikaa.jätä noi aerobiset ja juoksut pois.syö puhtaasti ja tarpeeksi ja keskity painojen nosteluun,siinäkin palautuminen kunniaan.