Paljonko otitte asuntolainaa ja kuinka paljon oli säästöä?
Ja kuinka paljon talouden nettotulot. Pankinkin voi mainita, mistä asuntolaina on otettu, ja kysyittekö muistakin pankeista asuntolainaa.
Kommentit (36)
540 000 e ja omia säästöjä 60 000 e
Otin 100 prosenttia asuntolainaa. Minulla oli toinen asunto, joten en tarvinnut säästöjä.
125000, säästöjä oli 40000 (puskuriksi jätin 10000) ja kk-kulu 400.
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin asuntolaina, kun oltiin vielä opiskelijoita, eikä ollut säästöjä. Isäni lainasi käsirahan. Laina tosin oli pieni, 65 000 + 15 000 remonttilainaa. Nettotulot olivat pienet, mieheni oli aloitteleva yrittäjä ja mä vielä päätoiminen opiskelija. Kohta on maksettu!
Ja vuosi oli mikä, 1990? Ei tuollainen enää onnistu, että pienillä nettotuloilla ja päätoimisena opiskelejana saa asuntolainan. Ellei ole joku pieni paikallispankki.
Sain 50 000 - 60 000e lainatarjouksen pankeista riippuen 2200e nettotuloilla ja 20 000 euron käsirahalla. Yksi maksettu asunto jo alla, pankin silmissä olen moitteeton maksaja, ei ole velkoja ja aina maksanut edellisenkin asuntolainan ajallaan. 14 vuotta sitten asuntolaina oli 80 000e ja käsiraha 16 000. Tuolla uudella lainatarjouksella ei täältä päin saa paskasta yksiötä slummista enempää joten vielä pitää hetki säästellä, jos meinaa saada sen mitä haluaa, eli ns. perheasunnon.
Kiitos vastauksista tähän mennessä, mutta ne nettotulot olisi myös kiva kuulla. Pienituloisena mietin, että mihin tässä on mahdollisuuksia vai onko mihinkään. Nettotulot 1600e/kk.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me otettiin asuntolaina, kun oltiin vielä opiskelijoita, eikä ollut säästöjä. Isäni lainasi käsirahan. Laina tosin oli pieni, 65 000 + 15 000 remonttilainaa. Nettotulot olivat pienet, mieheni oli aloitteleva yrittäjä ja mä vielä päätoiminen opiskelija. Kohta on maksettu!
Ja vuosi oli mikä, 1990? Ei tuollainen enää onnistu, että pienillä nettotuloilla ja päätoimisena opiskelejana saa asuntolainan. Ellei ole joku pieni paikallispankki.
Sain 50 000 - 60 000e lainatarjouksen pankeista riippuen 2200e nettotuloilla ja 20 000 euron käsirahalla. Yksi maksettu asunto jo alla, pankin silmissä olen moitteeton maksaja, ei ole velkoja ja aina maksanut edellisenkin asuntolainan ajallaan. 14 vuotta sitten asuntolaina oli 80 000e ja käsiraha 16 000. Tuolla uudella lainatarjouksella ei täältä päin saa paskasta yksiötä slummista enempää joten vielä pitää hetki säästellä, jos meinaa saada sen mitä haluaa, eli ns. perheasunnon.
2008
Tontti maksoi 210.000, arvio rakennuskustannuksista 360.000. Toteutui 416.000.
Lainaa otettiin alkuperäisesti 50.000 ja toteutui 105.000. Loput katettiin säästöillä. Nyt lainaa jäljellä 11.000, laina olisi voitu maksaa pois jo vuosia sitten, mutta 0-koroilla ollaan mielummin sijoitettu, kuin maksettu lainaa pois.
Mulla oli nettotulot noin 1500e/kk kun otin 58000euron asuntolainan. Asunnon hinta oli 61000 eli 3000 oli omia säästöjä. Taisi olla vuosi 2016 ja op:lta on laina.
Ensimmäiseen asuntoon otettiin lainaa 140t€ ja säästöistä laitettiin siihen 55t€. Myytiin tämä asunto ja ostettiin uusi, lainaa 66t€ ja loput edellisestä asunnon myynnistä saatu raha ja säästöt 320t€. Meillä on pienet nettotulot, 3200€/kk yhteensä.
Eka koti 90-luvulla lainaa 40000 euroa ja säästöjä 10000 euroa. Toka koti 2005 lainaa 70000 euroa ja edellisen asunnon myynnistä käytin 40000 euroa. Toisen 40000 euroa laitoin osakkeisiin kun mulla ei niissä ollut vielä paljoa. Mies otti saman verran lainaa ja laittoi saman verran säästöjä kotimme ostoon, osakkeisiin hänellä jäi vähän enemmän edellisen asuntonsa myynnistä. Lainat saatiin äskettäin maksetuksi, molemmilta meni n. 450 euroa/kk asuntolainaan. Salkuissa molemmilla n. 100000 euron edestä osakkeita, ostettu pääasiassa salkun omilla osinkotuotoilla. Näillä summilla pärjää Mikkelissä. Toisella työpaikka täällä ja toisella etätyöpaikka Tampereella, jossa pitää käydä n. kahden viikon välein.
Ensimmäisellä kerralla 1996 otin 300000mk, eli 50000€. Nettopalkka oli silloin 1300€. Otin lisää vuonna 2004, jolloin lainaa oli 75000€ ja nettopalkka oli 2400€.
Säästöjä oli ensimmäisellä kerralla 15% asunnon hinnasta, mikä oli asp:n ehto. Sen jälkeen asunnon ja sijoitusten arvo on riittänyt pankille vakuudeksi. Rajoittava tekijä on ollut oma maksukykyni.
Sen jälkeen olen ottanut sijoituslainaa kolme kertaa ja aina kysynyt lainatarjoukset useammasta pankista. Perussääntö on ollut, että lainanhoitokulut ja vastikkeet ovat olleet noin 40% nettotuloista, kuten pankit suosittelevat.
250000€ yhdessä puolison kanssa 50/50 suhteella, eli 125000€ on mun osuus. Säästöjä ei ollut kuin kymppitonni (olin lähtenyt tyhjin käsin edellisestä avioliitosta 2,5v takaperin), eikä muita velkoja, luottoja tai osamaksuja. Nettopalkka on noin 2400€/kk. Puolisolla pari sataa parempi nettopalkka, säästöjä saman verran ja omistuksessa myös vapaa-ajan asunto.
Kummallakin tulee vuosipalkkaan lisäksi vielä bonus (minulla) ja osingot (puolisolla). Kysyttiin kahdesta pankista, molemmista about sama lupaus, toisessa vähän paremmat ehdot.
Lainaa 94 000, säästöjä 65 000, nettotulot 2 200, Osuuspankki
Vierailija kirjoitti:
Tontti maksoi 210.000, arvio rakennuskustannuksista 360.000. Toteutui 416.000.
Lainaa otettiin alkuperäisesti 50.000 ja toteutui 105.000. Loput katettiin säästöillä. Nyt lainaa jäljellä 11.000, laina olisi voitu maksaa pois jo vuosia sitten, mutta 0-koroilla ollaan mielummin sijoitettu, kuin maksettu lainaa pois.
Ai niin, ne talouden nettotulot unohtui tuosta. Ne vähän vaihtelee, tulospalkkioista ja pääomatuloista riippuen, mutta 110.000 - 140.000 vuodessa eli 9.900 - 11.800 per kuukausi.
Ensiasuntoon oli se juuri ja juuri 10% säästöjä, siis joku 15te. Lainaa siis otettiin n. 135te. Bruttotulot minulla silloin jotain 2600e ja miehellä n. 3000e (en muista enää tarkkaan). Sitten kun neljä vuotta myöhemmin muutettiin nykyiseen, käytettiin säästöjä vain se mitä saatiin entinen myymällä, eli joku 35te. Siitä kymppitonni veroihin. Asuntolainaa otettiin siis 220te. Tulot nyt n. 3000e ja 3400e bruttona. Pankki Nordea, ja ajankohta viime kesänä. Nordealle ei tarvittu mitään lisävakuuksia ja saatiin paras tarjous muutenkin, samoin silloin aiemmin heiltä lainan saanti oli joustavinta. Varmasti vakituiset hyvät työpaikat ja aina moitteetta hoidetut talousasiat vaikutti myös.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista tähän mennessä, mutta ne nettotulot olisi myös kiva kuulla. Pienituloisena mietin, että mihin tässä on mahdollisuuksia vai onko mihinkään. Nettotulot 1600e/kk.
ap
Kokeile eri pankkien lainalaskureilla. 40% tuosta 1600€:sta on 640€/kk. Jos vastike on 160€, niin lainanmaksuun ja korkoihin jää 480€/kk. Tuolla saisi lainaa 110000€ 2% korolla ja 20 vuoden maksuajalla.
Nettotulot 1900 e/kk ja lainaa sain pankilta 120 000 e. Säästöjä 20 000 e. En kysynyt muista pankeista vaan lainan otin omasta pankistani.
Mutta pankithan tarkastaa ensin kuukausittaiset menosi, ennen kuin lupaa sinulle jonkun lainasumman. Tuloihin nähden liian leveästi elävä saa vähemmän lainaa. Lainaan alentavasti vaikuttaa myös lapsi/lapset, auton omistaminen ja aiemmat lainat.
Me otettiin lainaa 280 000 €, omaa rahaa laitettiin 50 000 € ja 10 000 € jätettiin puskuriksi. Talouden nettotulot noin 5000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
ap
Älä turhaan mieti ja kysele muilta, ei kenenkään toisen tilanne ole verrannollinen vaikka tulot olis tismalleen samat. Lainaan vaikuttaa myös monet muut asiat, mm. tämän hetkiset asumiskulusi, mistä meinaat asunnon hankkia ja minkälaisen, onko tulossa mahdollisesti perintöä jne.
Täytät netissä oman pankkisi sivulla lainalaskurin, josta saat arvion ja pankista ollaan sitten suhun yhteydessä lainaneuvotteluja varten. Laskurin täyttäminen ei sido sinua mihinkään, eikä muuten merkitse vielä mitään.