Käytin omaa perintörahaa matkaan, mies vieläkin haukkuu
Tämä oli siis omaa perintörahaa johon miehellä ei laillista oikeutta. Käytin sen kaukomatkaan jonne tuli mukaan myös mies.
Hän on siitä lähtien haukkunut minua holtittomaksi rahantuhlaajaksi miltei joka päivä (tästä nyt 6kk aikaa). Olemme työttömiä ja hänen mielestään raha olisi pitänyt käyttää arjen helpottamiseen. Ok, mutta raha oli minun ja miehellä voi olla mieleipiteensä mutta minusta jokapäiväinen haukkuminen on liikaa.
Kuka on oikeassa?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:53"]
Mitä? Olen luullut, että aviopareilla on yhteiset rahat! Yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteiset kulut, yhteinen elämä. En tajua. Sinun perintörahat, jotka sinä käytät miten haluat? Olette siis työttömiä? En tajua.
[/quote]
Raha-asiathan ovat juuri niin kuin pariskunta keskenään sen sopii. Minulla ja miehelläni on niin yhteiset rahat, että se tuntuu herättävän useimmissa suurta paheksuntaa: molempien palkkarahat tulevat yhteiselle käyttötilille, ja sieltä niitä sitten käytetään erittelemättä vähääkään, kummanko rahoista on kysymys. Mutta silti meillä on joissain tilanteissa myös omia rahoja: jos toinen saa vaikkapa lahjan (johon perintökin on rinnastettavissa), ne rahat ovat hänen ikiomiaan ja hänellä on 100 % oikeus päättää niiden käytöstä.
[/quote]
Meillä on ihan sama juttu.
Jos jompikumpi esim. voittaisi lotossa isomman summan niin kyllä se on ihan sen kupungin omistajan OMAA rahaa ei yhteisiä.
Ja mun puoliso on kyllä niin fiksu, että JAKAA siitä voitostaan myös muulle perheelle kuten myös minä teen.
APn ukko kuulostaa kieltämättä ahdistuneelta mutta vain HÄN voi sille asialle jotain tehdä, ei puoliso eikä kukaan muukaan. Asenneongelmaa ukolla...
5000 tonnia ei oo mikään iso raha.
Ihan hirveää, jos ei olisi koskaan mitään omaa: aikaa, tilaa, rauhaa, rahaa. Kyllä minä koen, että perinnöt ja lahjat vanhemmilta ovat vain saajan henkilökohtaisia.
Kun eksäni sai lotosta ap:n perintöä vastaavan summan, ei olisi tullut mieleenikään lokkeilla. Kun hän sai vanhemmiltaan 10 000 e auton ostoa varten, auto oli hänen autonsa. Tätä rajanvetoa toki helpotti se, että myös minulla oli oma henkilökohtainen autoni.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:17"]
[/quote]
[/quote]
Mitä? Olen luullut, että aviopareilla on yhteiset rahat! Yhteinen koti, yhteiset lapset, yhteiset kulut, yhteinen elämä. En tajua. Sinun perintörahat, jotka sinä käytät miten haluat? Olette siis työttömiä? En tajua.
[/quote]
Ja jos vanhempien testamentissa lukee että aviopuolisolla ei ole oikeutta perintöön...niin kävelet testamentin yli?
Tässä yksi pätevä syy miksi minä en ole naimisissa. Parisuhde on vain kiva lisä kahden itsenäisen ihmisen elämässä.... ei mikään jakoautomaatti. Toki kumppania tuetaan vaikeiden aikojen yli, mutta kuppaamiseen en suostu. No, mä olen sen veran vanha, että olen nähnyt pari tapausta jossa puoliso teki yhteistä velkaa toisen tietämättä ja jätti maksamatta (enään sekään ei onneksi ole mahdollista).
Miehen pitäisi olla kiitollinen että käytit rahan koko perheen hyväksi. Minusta hieno tapa käyttää perintöraha. Raha oli sinun, olisit voinut ostaa koko rahalla vaikka merkkilaukkuja jos siltä olisi tuntunut mutta ostit sen sijaan jotain mistä jää koko perheelle ihania muistoja. Törkeää ruikuttaa noin kauan lahjasta josta hän itsekin hytyi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:53"]
5000 ei ole mikään sillä tavalla iso raha. Järjestelmällisellä pullojen keräämiselläkin saa nopeasti sen rahan kokoon. 10 eurolla päivässä 4000 tonnia on taas kasassa. Eri juttu jos olisit pistänyt 150.000 euroa sileeksi.
[/quote]
En voi uskoa ettei kukaan ole tarttunut tähän totaalisen typerään aivopieruun vai onkohan kyseessä alkuvuoden surkein provo? Pullojen keräämisellä nopeasti tuhansia euroja. Nopeasti? En voi olla säälimättä näin tyhmää ihmistä.
ps. olisin utelias näkemään kun keräät noilla kympin päiväansioilla 4000 tonnia eli 4 000 000 euroa eli 4 miljoonaa. Eihän siihen mene kuin reilut tuhat vuotta ;D
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:50"]
Itse en kadu ollenkaan että käytin rahat tuohon matkaan, se oli ihana ja siitä jäi iloiset muistot. Arki on ankeaa koska olemme työttömiä vaikka todella yritämme saada töitä ja nimenomaan mies on siitä jopa masentunut ja ahdistunut. Mutta emme ole myöskään rutiköyhiä ja käytämme yhä pahan päivän säästöjä arjen helpottamiseen. En siis tuhlannut kaikkia säästöjämme matkaan, vain oman perintöni, ja mies tosiaan suostui kun sanoin että varaan matkan.
ap
[/quote]
Niin että sinä olit matkaa suunnitellut ja tutkinut ja valikoinut. Miehelle sanoit vaan varaavasi ja mies oli että ok tietämättä kunnolla mihin edes kommentoi. Tiedän tapauksen jossa perheeseen on hankittu jopa koira tuolla metodilla, eikä se ollut kaunista nähtävää. Eipä ole sitä koiraa enää, eikä perhettäkään.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:26"]5000 tonnia ei oo mikään iso raha.
[/quote]
Kyllä mulle viisi milliä kelpaisi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:11"]Sain 5000€ ja käytin sen kokonaan. Perusteluni tähän on että arkemme on masentavaa ja raskasta ja näin mies ja lapset saivat ikimuistoisen kokemuksen ja vähän helpotusta ettei lapset muistaisi tätä aikaa vain vaikeana.
Mihen mielestä jos on huono raha tilanne, niin rahaa ei käytetä suurin tarpeettomiin hankkeisiin.
Todellakin jo edesmennyt mielipidekysymys. Taidan lähteä ulos jos mies puhuu tästä enää.
ap
[/quote]
Siis työtön olet, samoin miehesi ja laitoit reissuun tuon rahan?? Ymmärrän miehesi kannan. Olisin laittanut säästöön. Vai onko teillä paljonkin säästössä pahan päivän varalle?
[/quote]
Mä taas EN olisi laittanut säästöön, vaan tehnyt juuri niinkuin ap. teki, eli suonut koko perheelle mukavan muiston. Työtön ja rahaton ehtii olemaan, eikä siinä 5000e. Kauan ilahduta arjessa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 18:15"]
Mä taas EN olisi laittanut säästöön, vaan tehnyt juuri niinkuin ap. teki, eli suonut koko perheelle mukavan muiston. Työtön ja rahaton ehtii olemaan, eikä siinä 5000e. Kauan ilahduta arjessa.
[/quote]
Harmi että olet täysi tunari taloudellisissa asioissa.
[/quote]
Raha-asiathan ovat juuri niin kuin pariskunta keskenään sen sopii. Minulla ja miehelläni on niin yhteiset rahat, että se tuntuu herättävän useimmissa suurta paheksuntaa: molempien palkkarahat tulevat yhteiselle käyttötilille, ja sieltä niitä sitten käytetään erittelemättä vähääkään, kummanko rahoista on kysymys. Mutta silti meillä on joissain tilanteissa myös omia rahoja: jos toinen saa vaikkapa lahjan (johon perintökin on rinnastettavissa), ne rahat ovat hänen ikiomiaan ja hänellä on 100 % oikeus päättää niiden käytöstä.