Käytin omaa perintörahaa matkaan, mies vieläkin haukkuu
Tämä oli siis omaa perintörahaa johon miehellä ei laillista oikeutta. Käytin sen kaukomatkaan jonne tuli mukaan myös mies.
Hän on siitä lähtien haukkunut minua holtittomaksi rahantuhlaajaksi miltei joka päivä (tästä nyt 6kk aikaa). Olemme työttömiä ja hänen mielestään raha olisi pitänyt käyttää arjen helpottamiseen. Ok, mutta raha oli minun ja miehellä voi olla mieleipiteensä mutta minusta jokapäiväinen haukkuminen on liikaa.
Kuka on oikeassa?
Kommentit (51)
Olisit jättänyt tuollaisen ruikuttajan rannalle.
Ei ole rakentavaa tapella puolen vuoden takaisesta rahanmenosta. Se on mennyttä
Mielipidekysymys, ei ole oikeaa eikä väärää. Sinulla on oikeus käyttää omat killinkisi kuten haluat. Mutta onhan se jonkun muun mielestä tyhmää hassata vähät rahansa Pattayalla jos arjessa on talousahdinko.
Eri asia sitten on se, mitä hyötyä on enää riidellä rahoista jotka on jo kulutettu.
Paljonko oli tämä summa jonka perit? Jos vaikka 5000 ja käytit lomamatkaan 30000 niin se on typerää. Jos taas sait 50000 ja käytit 3000 niin en näe mitään ongelmaa.
Sain 5000€ ja käytin sen kokonaan. Perusteluni tähän on että arkemme on masentavaa ja raskasta ja näin mies ja lapset saivat ikimuistoisen kokemuksen ja vähän helpotusta ettei lapset muistaisi tätä aikaa vain vaikeana.
Mihen mielestä jos on huono raha tilanne, niin rahaa ei käytetä suurin tarpeettomiin hankkeisiin.
Todellakin jo edesmennyt mielipidekysymys. Taidan lähteä ulos jos mies puhuu tästä enää.
ap
Oliko mukava matka? Rahat on menneet, keskittykää nyt siihen miten voitte nyt parantaa tilannettanne :) Ruuasta voi esimerkiksi säästää ilman että laatu kärsii, jos tekee paljon itse.
Tavallaan mä ymmärrän sua. Teillä ei olisi ollut mahdollisuuksia lähteä muuten sinne. Mä tosin olisin varmaan mennyt jonnekin Kanarialle, niin rahaa olisi jäänyt arkeenkin.
Ehkä miehesi olisi halunnut jotain itselleen eikä kehdannut sanoa sitä ja nyt kiukuttelee.
Sinuna mä laittaisin stopin tuollaiselle valittamiselle.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:11"]Sain 5000€ ja käytin sen kokonaan. Perusteluni tähän on että arkemme on masentavaa ja raskasta ja näin mies ja lapset saivat ikimuistoisen kokemuksen ja vähän helpotusta ettei lapset muistaisi tätä aikaa vain vaikeana.
Mihen mielestä jos on huono raha tilanne, niin rahaa ei käytetä suurin tarpeettomiin hankkeisiin.
Todellakin jo edesmennyt mielipidekysymys. Taidan lähteä ulos jos mies puhuu tästä enää.
ap
[/quote]
Siis työtön olet, samoin miehesi ja laitoit reissuun tuon rahan?? Ymmärrän miehesi kannan. Olisin laittanut säästöön. Vai onko teillä paljonkin säästössä pahan päivän varalle?
9 jatkaa:Tehkää kuitenkin jatkossa sellaisia asioita, jotka pitkällä aikavälillä parantaa tilannettanne. Miksi koet arjen niin ankeaksi? Onko teillä suunnitelmia tulevaisuudelle kuten kouluttautumista tai muuttamista työn perässä? Minä en jäisi nyt miettimään sitä mennyttä, vaan keskittyisin ihan vain siihen miten tulevaisuuden näkymät saisi valoisemmaksi! Riitelystä ei ole hyötyä, eikä mies voi ratkaista tilannettanne sinun jo käytetyillä varoilla, mutta jos hän on huolissaan ja hänellä on muita ehdotuksia, kuuntele häntä avoimesti!
9 edelleen: Minusta on todella huolestuttavaa tuo teidän näköalattomuus. Miksi uskot ettette olisi pystyneet esim opiskelemaan rahakkaampaan tai työllistävämpään ammattiin ja sitten säästävän reissua ja hätäpäivää varten? Onko teillä muuten sellaiset kulutustottumukset että ihan sama mihin rahan käyttää kun se menee muutenkin? Tosiaan minusta on väärin jos miehesi edelleen ärventää asiasta, jolle ei enää voi mitään. Ei se 5000 ollut mikään lopullinen ratkaisu teidän taloudelliseen ahdinkoon, mutta jotain muuta täytyy nyt yhdessä keksiä.
Minusta on mautonta kaivaa vanhaa asiaa. Jos on suostunut matkalle lähtemään, keskustelu päättyy siihen kun liput on varattu.
No jos matka silloin kelpasi miehelle niin ihan turha enää itkeä. Ollutta ja mennyttä ja niitä rahoja ei enää takaisin saa niin ei ole mitään järkeä tuhlata energiaa jauhamalla siitä. Keskittyisi ennemmin siihen miten sitä rahaa voisi saada tulevaisuudessa, kuin että miten sitä on käytetty menneisyydessä.
Sinänsä kyllä ymmärrän pienituloista, jolla ei koskaan ole varaa mihinkään extraan, että edes joskus haluaa kokea esim. tuollaisen ulkomaanmatkan jos siihen tulee mahdollisuus. En tiedä olisiko siitä ylimääräisesta rahasta ollut enemmän iloa os se olisi käytetty arjen menoihin...toki jotain olisi voinut laittaa sukanvarteenkin. Mutta jälkiviisastelu ei nyt auta joten kannattaa käyttää energia nyt tosiaankin siihen, miten tilanteenne voisi parantua tulevaisuudessa. Eikös työnhaun/kouluttautumisen porkkanana voisi toimia se ajatus, että pääsette vielä uudestaankin kivalle matkalle? Ja että sen lisäksi myös se arki olisi helpompaa kun ei tarvitse joka penniä kituuttaa.
Mies olisi voinut jäädä pois matkalta, yksinkertaista. En mäkään käyttäisi perintörajoha elämiseen, jos ilmankin on pärjätty.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:11"]
Sain 5000€ ja käytin sen kokonaan. Perusteluni tähän on että arkemme on masentavaa ja raskasta ja näin mies ja lapset saivat ikimuistoisen kokemuksen ja vähän helpotusta ettei lapset muistaisi tätä aikaa vain vaikeana.
ap
[/quote]
No olihan tuo aivan naurettavaa tuhlausta jos arkenne todella on raskasta ja masentavaa! Miehesi on aivan oikeassa.
Toinen asia onkin sitten myrkyttää ilmapiiriä edelleen puolen vuoden takaisilla jutuilla... Toki ymmärrän jos ne rahat olisivat pelastaneet nykyhetken olennaisesti siedettävämmäksi paljon pidemmäksi aikaa kuin joku pikavisiitti lomalle. Varmasti katkeroittaa jos joka päivä ajattelee että nytkään ei tarvitsisi sietää tätä p*skaa jos olisi vaan ajateltu edes puoli senttiä nenää pitemmälle siinä pikatyydytysen himoissa.
Ja kolmas asia onkin kuinka halukkaasti mies matkalle lähti, yrittääkö nyt vaan vierittää surkean päätöksen syyt ap:n niskoille jos oli itsekin matkaa haluamassa, vai oliko alusta alkaen systemaattisesti sitä vastaan.
Yhteiselossa pitäisi olla yhteiset periaatteet ja arvot, myös rahankäytössä. Kumpikin joutuu tinkimään jonkun verran omistaan.
Ei tuo ole oikein, että koko ajan toinen haukkuu toista, ja toinen on se, joka kokee tekevänsä aina väärin ja on se huonompi.
Seuraava kysymys kuuluukin: miksi me siedämme tällaista? Minullekin mies on vakuuttanut yli 20 vuotta, että en ole sellainen kuin pitäisi, en tee sitä mitä hän käskee jne. Tänä aamunakin tuli niin paha mieli että itketti, kun tein taas väärin, vaikka yritin olla hänelle avuksi. Olinkin, mutta tein jotain väärässä järjestyksessä.
Onneksi minulla on muutakin elämää kuin tämän mies. Tästäpä sainkin motivaatiota opiskelun jatkamiseen, eikä tavoitteeni ole suinkaan vaatimaton. On se vaan niin mukavaa, kun joku asia menee hyvin, eli saan tentistä jokseenkin täydet pisteet.
Itse en olisi tossa tilanteessa lähtenyt reissuun tuhlaamaan kaikkia rahoja vaan vaikka antanut lapsille enemmän elämyksiä ja kivoja juttuja. Esim. laivaristeily, huvipuistoon, leffaan, seikkailupuistoon ym. Eikä tietenkään kaikkea samalla viikolla vaan silloin tällöin niin lapsilla olisi useammin jotain erilaista tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:17"]
Tavallaan mä ymmärrän sua. Teillä ei olisi ollut mahdollisuuksia lähteä muuten sinne. Mä tosin olisin varmaan mennyt jonnekin Kanarialle, niin rahaa olisi jäänyt arkeenkin. Ehkä miehesi olisi halunnut jotain itselleen eikä kehdannut sanoa sitä ja nyt kiukuttelee. Sinuna mä laittaisin stopin tuollaiselle valittamiselle.
[/quote]
Vaimon perinnöstä.... et ole tosissasi. Tai saahan sitä haluta, mutta käyttäköön oman perintönsä siihen.
Et siis käyttänyt "perintörahaa" vaan "perintörahat" (ne kaikki) lomamatkaan.
Ymmärrän miestäsi. Itse en olisi sijoittanut rahoja huvitteluun, jos olisin (ja puolisonikin olisi) työttömänä ja jos minulla olisi lapsia elätettävänä. Olisin pitänyt ne pahan päivän varana, etenkin kun se paha päivä näkyy jo koittaneen.
Mutta nyt on ehdottomasti myöhäistä, jos matka on tehty ja rahat käytetty. Pulinat pois, varsinkin kun mies itse oli osallisena niiden rahojen tuhlaamisessa.
Ei tämä ole oikeassa, tai väärässä olemisen asia, vaan mielipideasia ja sellaisenaankin jo vanhentunut.