Sairauskohtas-> Ajokielto& pitkä työmatka
Osaisiko joku neuvoa onko tässä tilanteessa mitään tehtävää, vai jääkö vain omiin harteisiin.
Sairaskohtauksen (määrittelemätön kouristuskohtaus) takia lääkäri määräsi ajokiellon 3 kuukaudeksi. Sairaslomaa sai vain 2 päivää. Työmatka olisi 80km yhteen suuntaa. Julkiset eivät kulje aamulla tarpeeksi aikaisten jotta ehtisi töihin näin kaukaa.
Pystyykö tilanteeseen hakemaan minkäänlaista apua, jotta onnistuisi päästä käymään töissä? Miltä taholta asiasta kysyisi, kun tämä diagnoosi vaikeuttaa elämää näin paljon? Auttaako Kela?
Kommentit (45)
Menet lääkäriin ja kerrot, että et ole nukkunut moneen päivään, koska sinua stressaa tämä ongelma niin paljon ettet saa unta ja pelkäät meneetäväsi toimeentulon. Ja oikeesti valvot pari päivää putkeen, niin vapiset ja täriset ja alkaa itkettää. Ja vielä, kun pelottaa, kun et tiedä, mitä nuo kohtaukdet on ja mitä, jos niitä tulee yksinollessasi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole perustelu sairauslomalle. Epilepsia aiheuttaa vuoden ajokiellon, eikä sinä aikana tosiaankaan olla sairauslomalla.
Hankala tilanne kyllä.
Minulle lääkäri kirjoitti kuukauden sairausloman, tosin kyseessä ei ollut epilepsiaepäily, vaan aivoinfarktiepäily. Ja olen yrittäjä, joka tarvitsee työssään autoa.
Minun aivoinfarktiepäilyn aikana ei tullut ajokieltoa, vaikka olisi kuulunut. Ei mitään, töihin vaan. Verenpainelääkkeet kouraan. Jälkeenpäin itsekin siitä kuulin. Työssäni ajelen päivät pitkät asiakkaalta toiselle. Kaikki työ autoillen.
Aika monella Suomessa töissäkäynti loppuu ajokortin hyllytykseen.
Se on voivoi.
Joku moitti, että oma valinta asuu 80km päässä.
Jos asuisi 30km päässä, ei se sanottavasti ongelmaa helpottaisi.
Suomi on harvaan asuttu maa.
Kannattaa olla varovainen mitä lääkäreille kertoo ja mitä ei jos on sairaus mikä voi johtaa ajokieltoon.
Minun tuttu menetti kuukaudeksi ajokortin sairauskohtauksen vuoksi. Teki ajokiellon aikana paljon etätöitä. Muutaman kerran meni työkaverin kyydillä töihin, ja puolisokin kuskasi joskus. Hänellä siis asunto ja työpaikka sellaisissa paikoissa, että julkista liikennettä ei ole. Työmatka vähän alle 20 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole perustelu sairauslomalle. Epilepsia aiheuttaa vuoden ajokiellon, eikä sinä aikana tosiaankaan olla sairauslomalla.
Hankala tilanne kyllä.
Minulle lääkäri kirjoitti kuukauden sairausloman, tosin kyseessä ei ollut epilepsiaepäily, vaan aivoinfarktiepäily. Ja olen yrittäjä, joka tarvitsee työssään autoa.
Minun aivoinfarktiepäilyn aikana ei tullut ajokieltoa, vaikka olisi kuulunut. Ei mitään, töihin vaan. Verenpainelääkkeet kouraan. Jälkeenpäin itsekin siitä kuulin. Työssäni ajelen päivät pitkät asiakkaalta toiselle. Kaikki työ autoillen.
Varmaan se riippuu oireistakin mitä sinulla oli. Hyvä että sain saikkua, koska yrittäjänä en olisi saanut mistään rahaa, jos sairaslomatodistusta ei olisi tullut. Omavastuu muutenkin pitempi kuin palkansaajilla. Taisi sairasloma olla sittenkin yhteensä kuusi viikkoa. Minulle määrättiin verenohennuslääkitys.
Ihan itse se kulkeminen on hoidetaan
Ja toki voi irtisanoutua jos ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä.
Jos työ sisältää ajamista, ajokielto on sairausloman peruste.
Jos ei pääse töihin ajokiellon takia, se ei ole sairausloman peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä.
Et siis saanut aivoinfarktia, oli vain epäily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä.
Niin, muuten olisi tullut verenohennuslääkitys. Minä en saanut verenpainelääkitystä, kun verenpaine, kolesteroli ym. olivat normaalit. Ehkä eteisvärinä syynä tai e-pillerit. Sydämessä on myös sivuääni, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa. Pistäähän tuollainen miettimään, vieressä sairaalassa makasi pahan aivovamman saanut nainen.
Aika erikoisia nämä ajokiellot. Läheiseni ei saanut mitään aivoverenvuodon jälkeen, vaikka se oli jo toinen muutaman vuoden aikana. Ja tämän jälkimmäisen jälkeen oli hetken aikaa epäselvää, että selviääkö hengissä edes.
Meidän kritisoinnin jälkeen tuli väliaikainen ajokielto, sitten lääkäri suositteli tarkempia tutkimuksia, jos ajokortin haluaa ja toinen lääkäri myönsi sen jälkeen kortin ilman tutkimuksia...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä.
Jos työ sisältää ajamista, ajokielto on sairausloman peruste.
Jos ei pääse töihin ajokiellon takia, se ei ole sairausloman peruste.
En osaa sanoa, mutta onneksi sain saikkua. En ymmärtänyt sitä alkuun pyytää, kun olin niin järkyttynyt. Sitten vasta soitin kun kahden viikon saikku oli jo ohi ja kirjoitti takautuvasti lisää saikkua.
Kuinka paljon myöhästyisit töistä, jos lähtisit ensimmäisellä mahdollisella bussilla? Voisikohan työnantaja joustaa asiassa, jos selittäisit tilanteen. Jos bussit sallivat, voisit tehdä iltapäivällä sitten pitempään, tai jos ei ole mahdollista niin tekisit sitten hieman lyhyempää työaikaa.
Eikö työnantajan kanssa ole mitenkään sovittavissa väliaikaiset työajat, joihin ehdit julkisella? Jos ei muuten pääse, niin pakkohan tuo on jotenkin sovitella. Ei ton takua saa potkuja antaa, koska on sairauskohtauksesta johtuva väliaikainen poikkeustila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä.
Joo, niin kuten tuossa sanoin aivoinfarktiepäily. Ja verenpainlääkkeet erittäin korkean verenpaineen vuoksi. Ei saikkua, verenohennusta, ei ajokieltoa.
Oireet olivat hurjat
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi samoin ja soitin osastolla minua hoitaneelle lääkärille, joka kirjoitti sairaslomaa ajokiellon ajaksi. Tosin meillä se ero, että työhöni kuuluu paljon ajamista, myös muuta kuin työmatkat. Ota yhteyttä lääkäriin uudelleen.
Tämä onkin sairauslomaan oikeuttavaa, kun työhön kuuluu ajamista. Pelkästään työmatkojen takia ei sairauslomaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sairaslomaa ja/ tai vammaskortin kirjoittaa toinen lääkäri vai pitääkö olla sama lääkäri joka tuon ajokiellon määräsi?
Kuljetuspalvelu, haetaan vammaispalveluista, tarvitsee C-todistuksen. Sen voi saada jos ei vamman/sairauden vuoksi kykene käyttämään julkisia (edes saattajan kanssa). Hankala työmatka tai ajokielto ei ole peruste.
Jos on saanut yhden kerran kouristuskohtauksen, ei missään nimessä katsota vaikeasti vammaiseksi, jolle myönnettäisiin kuljetuspalveluita.
Sopiiko kysyä, AP, kuinka pitkä ryyppyputki oli takana, kun tämä kouristuskohtaus tuli?