Keski-ikäiset! Oletteko katsoneet vanhan koulunne opettajakuntaa, että onko siellä vielä samoja?
Minä katsoin, ja oli! Olen 80-luvun lapsi. Hämmästyin.
Kommentit (30)
Juuri oli kuolinilmoitus opettajastani Turun Nummen kansakoulusta.
Mun yläasteella oli kolme todella kaunista nuorta opettajatarta (kaikki silloin alle 30v). Päätin jo silloin, että yritän saada heidät vaakamamboon, kunhan aika on kypsä. Suoritin pakolliset opinnot ja armeijan sekä sen jälkeen akateemisen tutkinnon. Muutama vuosi työelämää ja sitten oli aika iskeä. Ensimmäisen sain sänkyyni ollessani 33v ja toisen ollessani 37v.
Nyt olen itse 49v ja alkaa tuo kolmas olemaan sen ikäinen, ettei petihommat enää kiinnostele, joten 2/3 lienee saldo. Eli kyllä on opet olleet seurannassa näin keski-ikäisenä.
Olen ollut 20 vuotta yläkoulussa opettajana ja suurin osa eläköityneistä kollegoista on ollut 60-vuotiaita. Nythän tämä on muuttumassa. Itse taidan päästä eläkkeelle 67-vuotiaana.
Lukion opettajilla on ollut muutamaa vuotta korkeampi eläkeikä. Ilmeisesti katsottiin, että murkkujen kanssa on rankempaa. Tätäkään eroa ei vastaisuudessa ole.
Joskus muinaisuudessa erityisopettajat pääsivät eläkkeelle jo alta 67-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta yläkoulussa opettajana ja suurin osa eläköityneistä kollegoista on ollut 60-vuotiaita. Nythän tämä on muuttumassa. Itse taidan päästä eläkkeelle 67-vuotiaana.
Lukion opettajilla on ollut muutamaa vuotta korkeampi eläkeikä. Ilmeisesti katsottiin, että murkkujen kanssa on rankempaa. Tätäkään eroa ei vastaisuudessa ole.
Joskus muinaisuudessa erityisopettajat pääsivät eläkkeelle jo alta 67-vuotiaana.
Siis alta 60-vuotiaana
Ei ole enää edes koulua. Yläaste-lukio on lakkautettu ja ala-aste purettu homeisena. Opettajista suurin osa eläkkeellä ja loput jo mullan alla.
Entinen ala-asteen luokanopettajani on nykyisin rehtorina siinä koulussa, täytyy sanoa että on kyllä varsin pätevä siihen hommaan, oli jo nuorena opettajana varsin ammattitaitoinen.
Valmistuin ylioppilaaksi 40 vuotta sitten. Teoriassa joku opettajista voisi vielä lukiossa ollakin, mutta enpä enää edes muistaisi heidän nimiään paria poikkeusta lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mun yläasteella oli kolme todella kaunista nuorta opettajatarta (kaikki silloin alle 30v). Päätin jo silloin, että yritän saada heidät vaakamamboon, kunhan aika on kypsä. Suoritin pakolliset opinnot ja armeijan sekä sen jälkeen akateemisen tutkinnon. Muutama vuosi työelämää ja sitten oli aika iskeä. Ensimmäisen sain sänkyyni ollessani 33v ja toisen ollessani 37v.
Nyt olen itse 49v ja alkaa tuo kolmas olemaan sen ikäinen, ettei petihommat enää kiinnostele, joten 2/3 lienee saldo. Eli kyllä on opet olleet seurannassa näin keski-ikäisenä.
Se on kyllä hienoa, että osaa asettaa elämäänsä pitkän tähtäimen suunnitelmia.
Kun menin alakouluun (silloin ala-asteelle), niin opettajissa oli 2 isääni aikoinaan opettanutta opettajaa ja yksi juuri valmistunut nuori opettaja. Kun oma vanhin lapseni meni ko. kouluun, niin siellä oli vielä tämä nuorena minua opettanut opettaja. Kun toiseksi vanhin lapseni pääsi ala-asteelta pois, tämä opettaja jäi eläkkeelle.
Nuo kaksi minua ja isääni opettanutta ovat jo kuolleet, toinen jäi eläkkeelle juuri kun pääsin hänen luokaltaan pois, ja oli toiminut jo yli-ikäisenä, vanhapiika jolla ei ollut tarvetta eläköityä. Toinen kuoli ihan vast'ikään.
Mä olen -79 syntynyt ja täällä on vielä yläasteella/lukiossa saman kuviksen opettaja kuin mun nuoruudessa. Varmaan pian jää kyllä eläkkeelle. Lisäksi lukiossa on yksi opettaja joka tuli yläasteella opettajaksi kun olin muistaakseni ysillä. Oli silloin nuori, että hänellä on vielä eläkeikään matkaa. On jossakin vaiheessa siirtynyt yläasteelta lukion puolelle opettajaksi. Ala-asteella ei ole enää ketään sellaista opettajana joka oli mun aikana. Voisi kyllä olla yksi joka oli sijaisena nuorena kun vasta opiskeli, mutta hän on siirtynyt muualle opettajaksi. Täällä kuitenkin vielä asuu. Ai niin ja onhan siellä äikän ja ruotsin opettajat jotka mun yläasteaikoina olivat yläasteen opettajia, mutta siirtyneet nyt lukion opettajiksi. Useampi vuosi heilläkin vielä eläkeikään.