" isäntä" ja " emäntä" - millaiset ihmiste puhuvat puolisostaan näin?
Aika outoa, vaikka olisi maanviljelijäkin. Kuka käyttää puolisostaan puhuessaan ammattinimikettä " hitsaaja" , " opettaja" " myyjä" jne. tyyliin " Kysyn hitsaajalta mitä me tehdään tänään..." .
Todella junttia ja kertoo, että A) suhteessa ei ole intohimoa jäljellä B) tyyppi on moukka.
Kommentit (16)
Lisäksi mieheni saattaa kutsua minua samalla tavalla huumorimielessä ammattinimikkeellänikin, eli opettajattareksi kutsuu joskus =) Ihan täysjärkisiä me ollaan eikä edes juntteja. Intohimoa riittää suhteessa vaikka muille jakaa, koska emme ole olleet vielä kauan yhdessä.
musta oli tosi huvittavaa kun serkut oli eka kertaa kylässä mun ja avomieheni luona kun olimme alle kaksikymppisiä opiskelijoita ja kutsuivat miestäni isännäksi, se kun oli kaukana isännästä vielä silloin... hintelä opiskelijanuorukainen :D
Luulin ensin, että puhuu isästään, mutta tarkoittikin poikaystäväänsä. Olen itse Etelä-Lapista, ja meillä ne isäntä ja emäntä oli kyllä vanhemmat.
kyllä mun mieheni kutsuu mua emännäks ja olen 29v.ja minusta se on ihan hauskaa,,toki olen myös kulta mussukka,rakkaani,armaani,,,
Sellaiset, jotka eivät puhu tunteistaan tai hempeile ollenkaan. Naimisissa olo voi olla lähinnä sosiaalinen rooli tai kuhan on, tapana vain.
sehän kuullostaa melkein kuin emätin.
Itse sanon miestä välillä isännäksi ja monella muullakin lempinimellä.
...esim. jos puhuu jonkun kanssa puhelimessa ja välillä kysyy mun mielipidettä niin sanoo puhelimeen että " odotas, kysyn emännältä" . =D Eipä se mua haittaa, oon jo tottunut. Ja kai me sitten ollaan juntteja.
-pohojanmaalainen-
Emäntä tavallaan etäännyttää nimityksenä vaimon, tyttöystävän ja rakastajattaren roolista. On tunteekkaampaa puhua kullasta, kutsua nimellä tmv. kuin kutsua emännäksi joka muistuttaa minua enemmän kotitöistä. kuten ap sanoin, en kutsuisi miestäni insinööriksi, koska hän ei ole minulle ensisijaisesti insinööri vaan rakas mieheni.
Junttiusasteikolla eivät kuitenkaan yletä samaan kuin avokki ja siippa. Lapset ovat tietysti vuosikkaita.
mutta kyllähän sä sen tiesitkin.. hyvä yritys
Myös miehelläni on nimi jolla häntä kutsun.
Aika juntilta kuulostaa isännät ja emännät ja ukot ja muijat yms.
Ja mä vieläpä tykkään siitä. On niin ihanan maalainen olo! Mulle emäntä on arvostava nimitys, samoin isäntä. Ei me nyt siis toisiamme huudella, että emäntä, hoi! Ihan nimeltä puhutellaan, mutta jos jollekin muulle puhutaan puolisosta, niin usein sanotaan: Meijän isäntä sanoi...
Varsinaisia maanviljelijöitä ei olla, mutta kotitarveviljelijöitä kylläkin ja monenlaisia eläimiäkin on. Olen oikein mielelläni talon emäntä!
Pohojammaalla meki asutaan.
Juntit maalaiset, yleensä vielä jostain perähikiän peräkylästä. Kuten Pohjanmaalta.
mun ystäväpiirissä kaikki miehet puhuu avokeistaan ja vaimoistaan emäntinä. ja nää ihmiset on helsinkiläisiä 20-30 -vuotiaita graafikoita/muusikoita/taidetyyppejä :)
Mun mielestä ihan sama miten nimittää, ku tietää ite millä tunteella..Parempi se emäntä nimitys tunteella sanottu ku teennäisiä rakas ym. nimityksiä mitä hoetaan julkisella paikalla julkisivun pönkittämiseksi..
(etelä lappi) ja mä en kans yhtään tykkää tommosesta. Olenkin kieltänyt miestäni ikinä kutsuvansa mua emännäksi :) jotenki outoa kun täällä jopa reilu parikymppiset puhuttelevat poika/tyttöystävistäänkin emäntä/isäntä. Tosi typerän kuulosta :)