Äidin luona käyminen ahdistaa
Äidilläni ja minulla on aina ollut huonot välit äidin masennuksen ja luonteen takia. En haluaisi nähdä häntä koska hän on usein ilkeä ja arvosteleva, ja tuputtaa omia mielipiteitään ja vaatimuksiaan minulle. Esim. viimeksi oli keksinyt että nyt alkaa olla kiire hankkia lapsenlapsia. Ensinnäkään lapset eivät minua kiinnosta, minulla ei ole miestä, ja olen kyllä aina tietääkseni sanonut että minua kiinnostavat enemmän muut asiat kuin lapset. Aikaisemmin sai tivattua minusta irti että yhden lapsen voisin ehkä saada mutta sekään ei sitten kelvannut hänelle. Kuulemma pitäisi olla enemmän. Ei helvetti! Koko asia muutenkin tällä hetkellä täysin utopistinen, olen keskittymässä nyt valmistumiseen yliopistosta ja koko lapsiasia ei vain ole relevantti.
Tiedän kuitenkin ettei äiti kuitenkaan lopeta asialla ahdistelua. Kun menen seuraavan kerran kylään alkaa sama pommitus, tiuskiminen, ja haukkuminen. En käsitä tätä äidin viimeisintä lapsenlapsiobsessiota koska hän ei todellakaan ole hyvä lasten kanssa ja tiedän ettei hän edes suostuisi hoitamaan heitä koskaan. Hän ei nimittäin suostunut hoitamaan omien lastensakaan asioita nuorempana vaan isämme teki melkein kaiken kodin ulkopuolella tapahtuvan. Äidin valituksenaiheet muutenkin aina vaihtelevat, ja epäilen että hänellä on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Miten oppisin kestämään häntä? Hänellä on tapana pamahtaa huoneeseen kertomaan uusimmat absurdit huolensa ja varoittelemaan elämän vaaroista minua. Kyseinen käytös ei mielestäni ole siis normaalin rajoissa. Haluan kuitenkin käydä kylässä muun perheen takia. En usko että häntä todellakaan saa avun piiriin koska hän ei ole sille vaihtoehdolle yhtään avoin. Joten miten oppisin olemaan välittämättä hänen vaatimuksistaan ja kommenteistaan, tai olla suuttumatta? Olen yhä katkera lapsuusvuosistanikin koska äiti teki niistä vaikeita mm. satunnaisilla raivokohtauksillaan. Hän ei ole vieläkään mielestäni tajunnut ettei hän suuttunut koskaan aiheesta, vaan raivosi tyhjästä minulle. Sellainen sitten muka haluaa lapsenlapsia? Joopa joo, ilmeisesti suvun pitää vaan jatkua vaikkei häntä henkilökohtaisesti lapsenlapsi varmaan kiinnostaisi sen syntymän jälkeen. Enkä suoraan sanottuna uskaltaisi antaa lasta hoitoon. Siispä, ei tukiverkostoakaan minulla. Tuntuu että harteilleni kasataan kaikkea liikaa, en jaksa enää äitiä ja hänen murheitaan! Minulla on sisaruksia joilta ei odoteta yhtään mitään ja koen tämän epäreiluksi, äiti on myös yrittänyt puhua siihen malliin että sisaret saisivat joskus enemmän perintöä kuin minä, ja että minun pitäisi huolehtia yhden aikuisen sisarukseni asiat kuntoon. Ahdistaa! Jos äiti pyytäisi vilpittömästi anteeksi ja lopettaisi tiuskimisen ja kiusaamisen välimme voisivat olla ok. Hän ei tunnu tajuavan että se miksi suutun hänelle johtuu hänen käytöksestään ja menneisyydestä.
Kommentit (6)
Jätin lapset tekemättä ainoastaan puuttuvan tukiverkoston takia. Äitini halusi lapsenlapsia, mutta siihen haluun se sitten jäikin, henkisen väkivallan varjoon. Minä ja mieheni halusimme lapsia alunperin, järki sanoi vuosien ajan äiti-anoppi kokemusten jälkeen, että emme tee. Lapsi olisi joutunut kärsimään anoppiäidin henkisestä väkivallasta meidän kauttamme. Mikään ei ole muuuttunut, eikä muuutu, paitsi me - emme ole tekemisissä äitianopin kanssa, näin elämä tuntuu siltä, että voimme hengittää ja olla onnellisia.
Kuulostaa että hän on hyvin rasittava ihminen ja diagnoositkin taitaa olla oikein. Ota etäisyyttä. Et voi häntä auttaa.
Saattaisin väittää tuollaiselle äidille olevani lesbo jotta ei jauhaisi lapsiasiasta :D ihan kamala...
Jos et kestä äitiäsi, sinun täytyy rajoittaa yhteydenpitoa niin että oma kestokykysi ei ylity.
Mutta toisaalta voi sitä oppia kestämäänkin. Itselläni vähän samantapainen äiti, mutta jossain 35 vuoden iässä suhtautumiseni häneen jotenkin muuttui. Sitä ennen näin hänet sietämättömänä, ilkeänä, tyhmänä ja aina arvostelevana ihmisenä pelkästään, ja koin raskaaksi että pitäisi häntä vaan velvollisuudesta silti muka tavata kun hän on minut aikanaan synnyttänyt.
Mutta jotenkin aloin iän myötä ymmärtää myös äitiä. Hän ei ole tahallaan mitä on, vaan on oman biologiansa ja menneisyytensä tuote, kuten muutkin. Hänen elämänsä on ollut monella tapaa hyvin vaikeaa. Sota-ajan vuosien jälkeisen köyhyyden lapsi, köyhästä talosta jossa paljon lapsia. Tavan mukaan tunnekylmä kasvatus jossa lapset jätettiin selviämään itsekseen, ja jossa arvot oli hyvin materialistisia ja elämä piti ohjata yhteisön sosiaalisen kontrollin mukaan. Tärkeintä oli mitä toiset ajattelee, arvostaako vai halveksiiko.
Ymmärrän nyt että äitini on ikinä täysin mahdotonta ymmärtää minua, joka olen niin erilaisista lähtökohdista. Hän ei ymmärrä valintaani olla miehetön ja lapseton, hän ei voi. Hän näkee sen vain oman aikansa ajatusten läpi: kummallinen, häpeällinen vanhapiika joka ei elä kuten ihmisen pitäisi! Hän ei ymmärrä monia muitakaan valintojani ja ajatuksiani. Mutta en minä enää odotakaan että hän ymmärtäisi. Minä teen mitä haluan, ja jos äiti haluaa, voi narista ja valittaa, mutta en minä ota niitä puheita ollenkaan vakavasti, en riittävän vakavasti että mitään riitoja tulisi tai että ahdistuisin äidin puheista.
En osaa neuvoa, mutta jos lohduttaa yhtään niin täällä toinen, jolla ahdistuksentunteita äitinsä kanssa :D äiti ei arvostele suoraan, mutta viestittää kiukkua opiskelusuunnitelmiani kohtaan. Kehotti että mitä jos hankkisin ihan vaan perusammatin.
Suosittelen lämpimästi yhteydenpidon vähentämistä minimiin. Ei äitisi tuosta muutu miksikään, ainoa, mikä voi muuttua on sinun ahdistuksesi määrä. Et ole mitään velkaa äidillesi etkä muulle perheelle.