Lasten päiväkotiryhmässä ei yhtään pätevää työntekijää!
Voiko asiasta kannella jonekin korkeammalle virastotaholle vai pitääkö asia vain hyväksyä? Henkilökunta vaihtuu 2 kk välein ja kukaan ei ole pätevä lastentarhanopettaja. Pari lstenhoitajaa löytyy, loput 20vuotiaita välivuotta pitäviä.
Lapsellani on erityistarpeita ja turhauduin tänään pitämään kehityskeskustelua 20 vuotiaan kanssa joka lähinnä puhui omista lapsuusmuistoistaan miten kivaa päiväkodissa oli.. Just
Kommentit (58)
Turhaan valitat, sijaiseksi voi palkata epäpätevän. Ryhmässä on ilmaisesti 1 lto ja 2 hoitajaa. Sekin on paljon jos hoitajilla on hoitajan koulutus, silloin et voi ap sanoa että ryhmässä on 3 epäpätevää kun siinä ei ole kuin yksi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:02"] [quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 07:42"]Perushoitoa (hyvääkin sellaista) voi tarjota kuka tahansa, mutta lapsen kehityksen tukeminen vaatii jo enemmän tietoa. Kuka siellä päiväkodissa suunnittelee ja ohjaa toimintaa jos väki vaihtuu noin usein eikä pätevää lto:a ole? Päiväkoti ei saa olla vain lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän ajaksi, vaan lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Tarttis varmaan tehdä jotain jos päiväkodissa tosiaan on noin kuten ap kertoi. [/quote] Kyllä lastenhoitajillakin on aivot. [/quote] Niitä aivoja voi käyttää sen pohtimiseen, kummalla on enemmän tietoa lasten kasvatuksesta ja opetuksesta - opekoulutetuilla vai hoitajilla. Ei se tee opettajista "parempia ihmisiä", vaan yksinkertaisesti opettajia. Miksi opettajien pitäisi vähätellä osaamistaan vain siksi, ettei lastenhoitajille tule paha mieli? Nämä kaksi koulutusta ovat erilaisia, se on fakta. Opettaja on opettaja, hoitaja on hoitaja. Minä äitinä ainakin arvostan sitä, että lapseni ryhmässä on suositusten mukaisesti kaksi opettajaa ja yksi lastenhoitaja. Kun toinen ope on poissa esim. sairauden vuoksi, ei varhaiskasvatus muutu vain lasten säilönnäksi. [/quote] Kai sinulla myös äitinä on opettajan koulutus, että osaat kasvattaa lapsesi? Sosionomiksi valmistunut lto on käynyt koulua 3,5v ja lähihoitaja 3v.
[/quote]
On eri asia kasvattaa omia lapsia kuin isoa lapsiryhmää. Olen kyllä kasvatuspsykologiaa lukenut pari kurssia yliopistolla (itsekkäästi omia lapsiani ajatellen), mutta ei se tee minusta mitään lastentarhanopettajaa. En ole huono äiti, vaikka uskallan tämän myöntää!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:13"]
Ap on varmaan jo nukkumassa, mutta olisi kiva tietää missä kaupungissa asutte? Voisin hakea töihin :) t.pätevä pian työtön lastentarhanopettaja
[/quote]
Mitä väliä, vaikka olisi tarpeeksi opeja, jos kunta haluaa henkilöstökulut minimiin. Lapsista ei välitetä, raha ratkaisee...
Nykyään ei ole lakia päivähoidosta/varhaiskasvatuksesta, se on vain asetus. Elokuussa tilanne onneksi muuttuu, mutta sitä ennen kuntien ei ole pakko noudattaa mitään säädöksiä!
[/quote] tämä kuulostaa hyvältä. Miten muuttuu?
[/quote] Kai sinulla myös äitinä on opettajan koulutus, että osaat kasvattaa lapsesi? Sosionomiksi valmistunut lto on käynyt koulua 3,5v ja lähihoitaja 3v.
[/quote]
Sosionomiksi valmistunut lto on joko ylioppilas tai lähihoitaja pohjakoulutukseltaan eli on käynyt koulua peruskoulun jälkeen 6½vuotta, lähihoitaja 3v.
Siis kuka keskivertoäiti kehtaa väittää, että osaisi esim. hallita isoa lapsiryhmää, tunnistaa kehitysviivästymiä ja oppimisvaikeuksia (kyllä, ne näkyvät usein jo muutaman vuoden iässä), suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarkoituksenmukaista toimintaa yms. ilman koulutusta?? On teillä pokkaa.
Kyllä oman lapsen kanssa oppii vaippoja vaihtamaan ja lukemaan lapselle, mutta se kun ei riitä varhaiskasvatukseksi. Oma lapsi on vain yksittäistapaus, teoriatiedon pohjalta oppii näkemään saman arjen laajemmin.
Eihän lto:n koulutus yliopistossakaan kestä kuin 3 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:44"]
[/quote] Kai sinulla myös äitinä on opettajan koulutus, että osaat kasvattaa lapsesi? Sosionomiksi valmistunut lto on käynyt koulua 3,5v ja lähihoitaja 3v.
[/quote]
Sosionomiksi valmistunut lto on joko ylioppilas tai lähihoitaja pohjakoulutukseltaan eli on käynyt koulua peruskoulun jälkeen 6½vuotta, lähihoitaja 3v.
[/quote]
Lähihoitajakin voi olla ylioppilas. Itse olen yo-pohjainen lh, nykyään opiskelen lastentarhanopettajaksi. Hankin lähihoitajan pätevyyden välivuosien (2) aikana varavaihtoehtonani, koska en päässyt suoraan lukiosta yliopistoon. Myös sosionomit ovat usein yo-pohjaisia lähäreitä, koska etenkin Helsingin seudulla kilpailu amk-paikoista on kova ja lähihoitajakoulutus on hyvä varavaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:45"]
[/quote]
Riippuu lukeeko kandiksi vai maisteriksi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:45"]Eihän lto:n koulutus yliopistossakaan kestä kuin 3 vuotta.
[/quote]meillä onkin onni, että on ltona maisteri.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
Niin tietenkin, mutta pelkkä kandikin riittää ja sitten ollaan niin opettajaa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opettaja on opettaja, oli sitten kandi tai maisteri. Päiväkotien johtajat alkavat nykyään olla maistereita, ainakin uudet palkatut.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opettaja on opettaja, oli sitten kandi tai maisteri. Päiväkotien johtajat alkavat nykyään olla maistereita, ainakin uudet palkatut.
[/quote]
Sehän se huvittavaa onkin, kun noin lyhyellä koulutuksella valmistuu opettajaksi.
[/quote]
[/quote]
Esim lukiossa ei opeteta lastenkasvatusta.
Mulle ei merkkaa pätevyys mitään. Mun lapsi kun on hoidossa, niin toivon vaan että hengissä pysyy ja on kohtuukiva päivä, kun siellä nyt on pakko olla minun työpäivän ajan. Varhaiskasvatus ja mitkään pedagokiikat ei mua kiinnosta. Jos olis varaa, niin palkkaisin kotiin hoitajan. Mutta siinäkään ei pätevyys olisi kriteeri vaan se, että onko mukava ja sen verran tolkun ihminen, että lapsi saa ruokaa ja on turvassa ja saa leikkiä.
[/quote]
[/quote]
Olen sosionomi ja pohjakoulutukseltani kosmetologi. Olen nykyisin lto päiväkodissa. Työparinani oleva lastenhoitaja on ylioppilas ja lähihoitaja. Molemmilla on siis peruskoulun jälkeen suunnilleen sama määrä opintoja...
Meillä vähän sama tilanne. Ovat kyllä muodollisesti päteviä, mutta työ/elämänkokemusta ei ole kellään, yhtään. Eli lapsettomia bilettäjiä koko sakki, joka vaan juoruaa pihaleikeissäkin keskenään päivät pitkät. Yksityinen päiväkoti ja jatkuvasti joku poissa ja sijaisia ei palkata. Väki vaihtuu kolmen kuukauden välein, joko irtisanoutuvat tai irtisanotaan (ne jotka uskaltavat pomoa uhmata ja puuttua tosiaisioihin). Ikävää.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 11:33"]:D olen 21 ja ilman koulutusta päiväkodissa töissä!!!
[/quote]
Hirteen!!