Pk:ssa tapahtui jotain mikä jäi häiritsemään
Kuulin erään minun lapseni kanssa samassa ryhmässä olevan lapsen isän huutavan lapselleen tosi rumasti. Mm. Kun lapsi pelleille jotain pukiessaan niin tämä isä huusi että "V*tun pentu, ala pukea tai heitän kaikki sun vaatteet roskikseen". Lapsi alkoi itkeä, josta isä hermostui vain lisää. Huusi lapselle että jos tämä ei lopeta "vinkumista" ja pidä "turpaansa kiinni" niin lapsi saa kävellä kotiin yms. Tämä isä ei tiennyt että kuulin tuon kaiken. En pystynyt lopulta enää seuraamaan tilannetta, joten menin isän luokse ja kysyin onko joku hätänä. Tämä vain nosti lapsen syliin ja häipyi paikalta. Nyt harmittaa kun en saanut sanottua mitään, koska olin niin järkyttynyt. Pitäisikö tuosta kertoa Pk:n henkilökunnalle? Jäi huoli lapsesta. Lapsi oli 3v.
Kommentit (11)
Tosi hyvä että menit sanomaan noin, et ollut liian tungetteleva. Juttelisin asiasta pk:n työntekijöiden kanssa. Jos käyttäytyy noin tilanteessa, jossa jokainen venyttää hermot äärimmilleen, niin mitenköhän kotona, missä muut ei ole kuulemassa.
Kerro henkilökunnalle. Näin he tietävät tarkkailla tilannetta korvat höröllä ja osaavat ottaa asian puheeksi kyseisen isän kanssa, tai tekevät tarvittaessa jopa ls-ilmon. Hyvä että menit väliin!
Teit ihan oikein, ja nyt ehdottomasti kannattaa ottaa asia puheeksi päiväkodin henkilökunnan kanssa!
Mulle on sattunut samankaltainen tilanne: kuulin kaupassa, kun epätasapainoisen oloinen nainen puhui pienelle tytölleen aivan hirveän ilkeästi ja rumasti. Menin kysymään, onko kaikki hyvin, ja hetki siinä juteltiin (toisin kuin tuo pk:n isä, niin tämä äiti vaikutti jopa helpottuneelta, että joku puuttui asiaan). Minua on kuitenkin jäänyt kaivelemaan, etten saanut tehtyä tuota enempää, koska sama meno jatkui varmaan kotona. Ota sinä asia puheeksi päiväkodissa ja pyydä seuraamaan tilannetta, niin olet tehnyt voitavasi lapsen auttamiseksi. Minä kyllä ehkä harkitsisin myös lastensuojeluilmoituksen tekemistä suoraan.
Jestas mitä jeesustelua. Ihan kun et itse kiroilisi lapsen kuullen tai käyttäisi uhkailua aseena tilanteessa jossa lapsi ei tottele.
Tee LaPo ilmoitus lastensuojeluun.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 18:17"]
Jestas mitä jeesustelua. Ihan kun et itse kiroilisi lapsen kuullen tai käyttäisi uhkailua aseena tilanteessa jossa lapsi ei tottele.
[/quote] En koskaan ole kiroillut siten että se olisi kohdistunut lapseen, mutta toki joskus on saattanut lipsahtaa joku ruma sana lapsen seurassa, jos vaikka olen kolauttanut varpaan tms. Uhkailuakaan en ole harrastanut tuossa mittakaavassa, vaan siten että olen tyyliin uhannut perua lapsen karkkipäivän yms jos tämä on käyttäynyt huonosti. ap
Minkälainen riehuja se on kotona?
Ilmoita henkilökunnalle.
Kerran pyöräilin nuoren naisen ohi jolla oli itkevä vauva rattaissa. Nainen huusi vauvalle turpa kiinni ja muuta todella inhottavaa.
Tulihan sitä hieman avauduttua.
M38
Totta kai pitää ilmoittaa henkilökunnalle. Itse olen kertonut kun olen tiennyt että yhtä ryhmän lapsista pahoinpidellään. Jonkun täytyy puolustaa lasta, joka ei osaa vielä itse kertoa mitä tapahtuu, tai ei uskalla. Kerroin kaiken minkä tiesin siltä varalta, että lasu ei kerro heille kaikkea, ja lapsessa näkyy pahoinpitelyn merkkejä.
Ja tämänkin lapsen vanhemmista ei tosiaan olisi koskaan arvannut, että he voivat olla lapselleen niin julmia. Oikein huoliteltuja, hyvin hillittyjä vanhempia. Kunnes kotiovi sulkeutui.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Sinusta on ok pelotella lasta? Jos ei näe muuta keinoa kuin huutamisen, kiroilun, uhkailun ja lapsen pelkoitkettämisen, pitäisi osata pyytää apua.
:O