Pelkäätkö punkkeja?
Taas on punkkiuutisoinnit alkaneet, luin niitä tarkemmin ja taisin säikähtää. Puutiasiaivokuume, huh!
Kommentit (20)
Juu ja koirani kierii punkeissa. Otin siksi rokotteen
En pelkää.Minne ebola katosi?Possu flunssa?Hullun lehmän tauti?Lintu flunssa?Lista on loputon..
Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä.
[/quote]
Asutko turun saaristossa?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä. [/quote] Asutko turun saaristossa?
[/quote]
En vaan Kymenlaakson rannikolla.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:33"]En pelkää.Minne ebola katosi?Possu flunssa?Hullun lehmän tauti?Lintu flunssa?Lista on loputon..
[/quote]
Vähän erilaisia ja -asteisia ongelmia, elämäm koululainen...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä.
[/quote]
En voi käsittää missä pusikossa te ihmiset ehdoin tahdoin ryvette punkkiaikana? Mulla ei ikinä ole itsellä ollut punkkia ja koiran syynään joka ulkona käynnin jälkeen ja kerään kaikki mahdolkiset irtopunkit ennen kuin iskevät hampaansa koiraan. Mutta ap:n kysymykseen, en mitenkään hysteerisesti pelkää, koska siinä menis jo mielenterveys kun niitä punkkeja kuitenkin on koirassa, mutta niinkun jo sanoin syynään koiran läpi jokaisen ulkona käynnin jälkeen ja itse pysyn visusti asfaltti tiellä vaikka koira meniskin hihnan mitalla puskan puolella.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:33"]En pelkää.Minne ebola katosi?Possu flunssa?Hullun lehmän tauti?Lintu flunssa?Lista on loputon..
[/quote]
äää! Get off my internet.
En pelkää. Niitä oli jo lapsuudessani merenrannalla. Tietenkään niissä ei ollut noita tauteja kuten nyt, eli harvemmissa punkeissa oli, jos ollenkaan (mökki Espoossa) mutta kuitenkin. Kun ne ovat olleet arkipäivää, ei sitä silleen jaksa hysterisoitua.
Mulla on ollut yksi punkki raskausaikana ja tiesin, että se oli alle 24 tuntia kiinni, niin en mennyt edes lääkäriin. Vasta myöhemmin kuulin, että TBE olisi kait voinut tarttua jo siitä. (Puutiaisaivokuume).
Kaksi kertaa on ollut oudossa paikassa sellainen laajeneva rinkula, joka kutisi ja ylsi juuri ja juuri 5 senttimetriin halkaisijaltaan. Mutta sekin oli sama paikka kummallakin kerralla, joten voi olla pelkkä allerginen reaktiokin johonkin muuhun puremaan. Lisäksi niistä on aikaa 13 vuotta, eikä ole ollut oireita. Kävin siis siitä lääkärissä, mutta en syönyt antibioottikuuria kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä.
[/quote]
En voi käsittää missä pusikossa te ihmiset ehdoin tahdoin ryvette punkkiaikana? Mulla ei ikinä ole itsellä ollut punkkia ja koiran syynään joka ulkona käynnin jälkeen ja kerään kaikki mahdolkiset irtopunkit ennen kuin iskevät hampaansa koiraan. Mutta ap:n kysymykseen, en mitenkään hysteerisesti pelkää, koska siinä menis jo mielenterveys kun niitä punkkeja kuitenkin on koirassa, mutta niinkun jo sanoin syynään koiran läpi jokaisen ulkona käynnin jälkeen ja itse pysyn visusti asfaltti tiellä vaikka koira meniskin hihnan mitalla puskan puolella.
[/quote]
Ihan kotipihasta koira niitä punkkeja kantaa.Joka lenkin jälkeenkö syynäät? Itse taidat olla neuroottinen..?
Niin ja jos ois ollut TBE niin eihän sille olis mitään voinut tehdä. Rokotetta mulla ei ole, koska en näin aikuisena oleskele tautialueilla. Eikä ole lapsillakaan. Tuo raskausajan punkkitartunta oli reissussa.
11
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:48"]Kyllä pelottaa. Rokotteet on ja borrelioosikin koettu. Tähän mennessä kerätty 15 punkkia ihmisistä ja koirasta. Siis tänä keväänä.
[/quote]
[/quote]
Ei mennä pusikoissa, vaan metsäpoluilla. Lapset leikkinevät polkujen ulkopuolellakin, samoin koira, en ole viitsinyt kieltää. Jos ei itse asu punkkialueella niin tätä voi olla vaikea käsittää. Viikonlopun aikana keräsin 5 punkkia, lähetin ne tänään pussissa Turun Yliopistolle tutkimusmateriaaliksi.
En minäkään missään metsässä ryve, eikä ole eläimiäkään, mutta eilen illalla tabletin näytölle (!) ilmestyi punkki kun istuin sohvalla lueskelemassa av:ta. Ilmeisesti hiuksista tippui. Olin ollut puutarhatöissä.
Joka vuosi löytyy jopa 10 punkkia perheen jäsenistä, harvemmin onneksi kiinnittyineitä, kun tehdään punkkitsekkaukset iltaisin.
Lappeenrannassa punkkeja on paljon ja niissä on sekä borrelioosia että puutiaisaivokuumetta. Tällä seudulla asuville suosittelen noita tarkastuksia. Edesmenneestä koirasta saattoi löytyä 5-10 punkkia tarkistuskerroilla, jos ei ollut karkoitetta laitettu!
Siwan tuulikaapissa tuli kerran vastaan niin ruma punkkari, että peljästyin.
Älkää yleistäkö. Jos yhdessä on tauti, ei se tarkoita että kaikissa on. Ötököitähän ne kaikki on.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:17"]Älkää yleistäkö. Jos yhdessä on tauti, ei se tarkoita että kaikissa on. Ötököitähän ne kaikki on.
[/quote]
Niin mutta ne taudit niissä yleistyy koko ajan :(
Itse asun Kotkan alueella, ja puutiaisaivokuumetta tavataan juuri tällä alueella. Pakko ottaa rokote.
Millä erotatte punkin? Kaikennäkösiä öttiäisiä tarrautunu metsästä, ei iholle asti. 4 punkkia epäilen nähneeni itsessäni.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:27"]
Millä erotatte punkin? Kaikennäkösiä öttiäisiä tarrautunu metsästä, ei iholle asti. 4 punkkia epäilen nähneeni itsessäni.
[/quote]
Siis miten sitä voi olla erottamatta? Se on ihan oman näköisensä.
Kyllä tuo PKN vähän pelottaa.