Rikkaimmat helsinkiläiset asuvat Itä-Helsingissä
Te, jotka kuvittelette, että Kulosaaresta eteenpäin itään on köyhien aluetta, olette pahasti väärässä. Jos tarkastellaan Suomen kahtakymmentä suurituloisimpien postinumeroaluetta, niin kuusi niistä sijaitsee Helsingissä. Näistä kuudesta alueesta neljä sijaitsee Kulosaaresta itään eli Itä-Helsingissä. Ihan vain tiedoksi niille junteille, jotka luulevat asuvansa "paremmalla" alueella.
Kommentit (63)
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 22:51"]
Ne muutama omakotitaloalue ei pelasta sitä että kokonaisuutena Itä-Helsinki on Suomen ongelmaisin alue. Esimerkiksi missään muualla kuin Itä-Helsingissä minulle eivät tule jatkuvasti sekaisin olevat ihmiset juttelemaan ja tarjoamaan huumeita.
[/quote]
No suahan on lykästänyt. Taidat olla aika rähjäisen näköinen? Tai pälyillä ympärillesi? Mulle ei olla KOSKAAN tultu tarjoamaan Itä-Helsingissä mitään vaikka liikunkin siellä viikoittain. Suomessa on muuten paljon ikävempiä alueita kuin Itä-Helsinki. Mistähän olet "faktasi" löytänyt...
Numero 2. Mikä sulle on Itä-Helsinki?
Oon asunut Itä-Helsingissä 10 vuotta ja KOSKAAN ei oo huumeita tarjottu.
Pfffttt!! Anteeksi, uskon kyllä. Riippuu varmasti asuinalueesta. Aina ei kuitenkaan tunnu siltä, varsinkaan Kontulan ostarilla. Viime viikolla mulle tultiin tarjoamaan/kysymään huumeita/lääkkeitä kolme kertaa. Ehkä mä näytän jotenkin epäilyttävältä :D
Mä olen asunut 42-v itä-Helsingissä ja ikinä ei oo kaupiteltu huumeita ym. En tunne ketään kenelle olis kaupiteltu.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:02"]Oon asunut Itä-Helsingissä 10 vuotta ja KOSKAAN ei oo huumeita tarjottu.
[/quote]
Varmaan jotkin tekijät vaikuttaa siihen, kun minulle ja kutoselle niitä tarjotaan. Todennäköisesti olet liian vanha, kun sanot asuneesi Itä-Helsingissä 10 vuotta.
Jakiskin on mainettaan parempi, täällä on kiva asua. T. Jonna
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:11"]Mä olen asunut 42-v itä-Helsingissä ja ikinä ei oo kaupiteltu huumeita ym. En tunne ketään kenelle olis kaupiteltu.
[/quote]
Kun muutit Itä-Helsinkiin, siellä ei asunut narkomaaneja samalla tavalla kuin nykyisin, ja olet pitkään ollut liian vanha jotta sinulle tarjottaisiin huumeita.
Taksikuskin näkemys Helsingin perseenrei'istä perustuen asiakkaiden ulkoiseen olemukseen, kuten hajuun, käyttäytymiseen ja maksykykyyn:
kannelmäki, malminkartano, pohjois-haaga, itäkeskus, kontula, vuosaaren vanha puoli, mellunmäki-/kylä, malmi, tapulikaupunki, jakomäki, pukinmäki, myllypuro, maunula, kurkimäki, pikkis osittain, pihlajamäki.
Näihin Helsingin heikompi aines on sijoitettu.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:00"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 22:51"]
Ne muutama omakotitaloalue ei pelasta sitä että kokonaisuutena Itä-Helsinki on Suomen ongelmaisin alue. Esimerkiksi missään muualla kuin Itä-Helsingissä minulle eivät tule jatkuvasti sekaisin olevat ihmiset juttelemaan ja tarjoamaan huumeita.
[/quote]
Suomessa on muuten paljon ikävempiä alueita kuin Itä-Helsinki. Mistähän olet "faktasi" löytänyt...
[/quote]
Mikä alue olisi muka ikävämpi kuin Itä-Helsinki? Kiinnostavasti esimerkiksi Kontula on paljon kauniimpi kuin Tapulikaupunki, mutta Tapulikaupungin asukaskunta on selvästi parempaa kuin Kontulan.
Itä-Helsinkiä ei voi lokeroida. Itä-Helsingissä on niin paljon erilaisia ja eritasoisia asuinalueita. Itä-Helsingin kamaluus on täyttä urbaanilegendaa. Ihan jokaisesta Suomen kolkasta löytyy ongelmaisia ihmisiä, Itä-Helsingissä niitä ei ole yhtään sen enempää kuin muuallakaan.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:16"]Taksikuskin näkemys Helsingin perseenrei'istä perustuen asiakkaiden ulkoiseen olemukseen, kuten hajuun, käyttäytymiseen ja maksykykyyn:
kannelmäki, malminkartano, pohjois-haaga, itäkeskus, kontula, vuosaaren vanha puoli, mellunmäki-/kylä, malmi, tapulikaupunki, jakomäki, pukinmäki, myllypuro, maunula, kurkimäki, pikkis osittain, pihlajamäki.
[/quote]
Aika lailla joo. Kannelmäessä heikompi aines on selkeästi keskittynyt junaradan länsipuolelle. Itäpuoli on normaalia aluetta. Vuosaaressa heikompi aines ei itse asiassa keskity vanhalle puolelle vaan uudelle puolelle Aurinkolahtea lukuunottamatta.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:16"]Taksikuskin näkemys Helsingin perseenrei'istä perustuen asiakkaiden ulkoiseen olemukseen, kuten hajuun, käyttäytymiseen ja maksykykyyn:
[/quote]
Aika lailla joo. Kannelmäessä heikompi aines on selkeästi keskittynyt junaradan länsipuolelle. Itäpuoli on normaalia aluetta. Vuosaaressa heikompi aines ei itse asiassa keskity vanhalle puolelle vaan uudelle puolelle Aurinkolahtea lukuunottamatta.
[/quote]
Kannelmäessä siis läntisellä ala-asteella maahanmuuttajia oli tyyliin 50 % ja itäisellä tyyliin 15 %.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:00"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 22:51"] Ne muutama omakotitaloalue ei pelasta sitä että kokonaisuutena Itä-Helsinki on Suomen ongelmaisin alue. Esimerkiksi missään muualla kuin Itä-Helsingissä minulle eivät tule jatkuvasti sekaisin olevat ihmiset juttelemaan ja tarjoamaan huumeita. [/quote] Suomessa on muuten paljon ikävempiä alueita kuin Itä-Helsinki. Mistähän olet "faktasi" löytänyt... [/quote] Mikä alue olisi muka ikävämpi kuin Itä-Helsinki? Kiinnostavasti esimerkiksi Kontula on paljon kauniimpi kuin Tapulikaupunki, mutta Tapulikaupungin asukaskunta on selvästi parempaa kuin Kontulan.
[/quote]
Tapulikaupungin asukaskunta parempaa kuin Kontulan? :D Kävin Tapulikaupungin kupeessa lukioni ja ei löydy kyllä mitään hyvää sanottavaa kyseisestä paikasta. Tapulikaupunki on aivan samantasoinen kuin Kontulakin, jos näin yleistetään. Kontulassa on sentään metro.
Ei se idän kamaluus mitään urbaanilegendaa ole, mutta kuten sanoit, itää ei voi pitää yhtenä alueena. fakta on kuitenkin se, että idässä asunnot ovat halpoja, mistä johtuen niihin muuttaa(tai asutetaan) sossutapauksia, josta puolestaan seuraa keskimääräistä enemmän syrjäytyneisyyttä ja ongelmia. Näitä ongelmia ovat esimerkiksi syrjäytyneiden alkoholinkäyttö, huumeiden kanssa pelaaminen ja puukon heiluttelu edellä mainittujen vaikutuksen alaisena.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:20"]Itä-Helsinkiä ei voi lokeroida. Itä-Helsingissä on niin paljon erilaisia ja eritasoisia asuinalueita. Itä-Helsingin kamaluus on täyttä urbaanilegendaa. Ihan jokaisesta Suomen kolkasta löytyy ongelmaisia ihmisiä, Itä-Helsingissä niitä ei ole yhtään sen enempää kuin muuallakaan.
[/quote]
On. Itäkeskuksessa on paljon enemmän ongelmaista porukkaa kuin muissa Helsingin seudun aluekeskuksissa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:25"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:00"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="24.05.2015 klo 22:51"] Ne muutama omakotitaloalue ei pelasta sitä että kokonaisuutena Itä-Helsinki on Suomen ongelmaisin alue. Esimerkiksi missään muualla kuin Itä-Helsingissä minulle eivät tule jatkuvasti sekaisin olevat ihmiset juttelemaan ja tarjoamaan huumeita. [/quote] Suomessa on muuten paljon ikävempiä alueita kuin Itä-Helsinki. Mistähän olet "faktasi" löytänyt... [/quote] Mikä alue olisi muka ikävämpi kuin Itä-Helsinki? Kiinnostavasti esimerkiksi Kontula on paljon kauniimpi kuin Tapulikaupunki, mutta Tapulikaupungin asukaskunta on selvästi parempaa kuin Kontulan.
[/quote]
Tapulikaupungin asukaskunta parempaa kuin Kontulan? :D Kävin Tapulikaupungin kupeessa lukioni ja ei löydy kyllä mitään hyvää sanottavaa kyseisestä paikasta.
[/quote]
Se ei silti ole mitään verrattuna Kontulaan. Kontulassa suurin osa asukkaista on joko mt- tai alkoholiongelmaisia.
Kulosaaren jälkeen alkaa graffitit radalla ja Itäkeskuksessa kohdalla maisema muuttuu radikaalisti synkemmäksi. Harmaus ja graffitit täyttävät lähestulkoon koko karun radanvarren, päihde- ja mt-ongelmat ovat lähes käsin kosketeltavissa. Oli maanantaiaamu tai sunnuntai-ilta, niin aina näkee jonkun juomassa olutta tai kirkasta.
Itäkeskuksessa yhdellä linjan vilkkaimmista metroasemista riittää sekopäitä, narkkareita, alkoholisteja ja maahanmuuttajia. Synkästä ja ahtaasta punatiilisestä metroasemasta ei aivan ensiksi tulisi mieleen 2015-vuoden Suomi ja Helsinki. Kontulaan saavuttaessa joka toinen vastaantulija puhuu jo suomen sijasta muuta kieltä. Ostoskeskus, tämä Itä-Helsingin ja maailman kahdeksas ihme on jotain käsittämätöntä, jota maalaisen silmin ei uskoisi todeksi. Lähes jokainen vastaantulija tuntuu olevan jossakin aineissa. Romani- ja somalijengit pummii aseman edessä röökiä ja rahaa jokaiselta vastaantulijalta, narkkarit ja sekakäyttäjät aineita ja puhelinta.
Mellunmäkeen saavuttaessa sydän hakkaa 170 kertaa sekunnissa. Aseman itäpääty on todellakin retro, alkuperäisessä 70-80-luvun ilmeessä. Ensimmäisenä nenään haisee kusi, silmiin pistää sotkuisuus ja roskaisuus. Maa on täynnä roskaa ja tupakantumppeja, seinät komeilee tageja ja erilaisia kirjainyhdistelmiä, julisteita ja tarroja. Tyhjien liikekiinteistöiden ikkunat on kuukausien ajan olleet rikki ja töhrittyinä. Alueet on todella surullinen näky Helsingin ghettoutumisesta ja alueiden eriarvoistumisesta. Kantakaupunkilaiset ei näillä alueilla välttämättä käy koko elämänsä aikana.
Helsinki on kuitenkin reilu kaupunki siten, että kaupunki haluaa jakaa kuonaa kuitenkin tasaisesti kaikille. Eikös kaikilla uusilla alueilla ole periaatteena rakentaa tietty prosenttiosuus sosiaaliperusteista asuttamista?
Töölöläisiäkin on suvaitsevaisuuskasvatettu sijoittamalla kaksi narkkiasuntolaa sinne. toisen naapurina vielä ala-aste ja päiväkoti.