Tradenomista puheterapeutiksi?
Opiskelen ensimmäistä vuotta tradenomiksi, mutta minua on alkanut kiinnostaa puheterapeutin työ. Kannattaako minun silti opiskella tradenomin tutkinto ensin loppuun, ja hakea vasta sitten puheterapeutiksi? Puheterapeutiksi on kuitenkin aika vaikea päästä, enkä tiedä voisinko panostaa valintakokeisiin harjoitteluun 100 %, kun samaan aikaan on kuitenkin tradenomin opinnot ja tentteihin lukeminen.
Kommentit (32)
Kaikki aina puhuu että yliopistoon on muka vaikea päästä. Höpö höpö. Mä oon psykologi ja KTM. Hain viime keväällä oikikseen ja lääkikseen. Pisteet riitti molempiin ja pääsin lääkikseen koska se oli ykkösenä. Yliopistoon pääsee jos haluaa.
Hae ihmeessä. Älä välitä noista palstan lyttääjistä. Mutta älä kuluta missään nimessä ensikertalaisuuttasi siihen tradenomitutkintoon.
Onko tradenomitutkinto muka oikeasti noin huono
Tradenomitaustainen puheterapeutti voisi tehdä tuottoisan uran yksityisyrittäjänä. Just saying.
Miten puheterapeutin koulutukseen kannattaisi harjoitella? Ennakkomateriaalin lukemisen lisäksi. Ja onnistuuko se edes muiden opintojen ohessa?
Vierailija kirjoitti:
Onko tradenomitutkinto muka oikeasti noin huono
Sillä voi päätyä kaupan kassan ja johtajan väliltä miksi vaan. Massatusinatutkinto, joten työpaikat painottuvat enemmän asteikon alapäähän. Ylemmät hommat menevät yliopistossa kauppatiedettä opiskelleille. Aika moni myös ajautuu tradeksi, kun ei keksi mitään parempaakaan. Silloin ei oikein urakaan lähde lentoon, kun työelämässä ei ole mitään intohimoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten puheterapeutin koulutukseen kannattaisi harjoitella? Ennakkomateriaalin lukemisen lisäksi. Ja onnistuuko se edes muiden opintojen ohessa?
Katso sieltä omasta keskustelusta, siellä on paljon vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aina puhuu että yliopistoon on muka vaikea päästä. Höpö höpö. Mä oon psykologi ja KTM. Hain viime keväällä oikikseen ja lääkikseen. Pisteet riitti molempiin ja pääsin lääkikseen koska se oli ykkösenä. Yliopistoon pääsee jos haluaa.
Mistä vuosikymmenestä puhut? Nykymenosta sulla ei ole mitään käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomitaustainen puheterapeutti voisi tehdä tuottoisan uran yksityisyrittäjänä. Just saying.
Lyhyemmällä opiskelulla selvinnee jos suorittaa logopedian opintojen lisäksi maisteriopinnot kauppatieteistä.
Välivuosia minulla on jo muutama, olen 23 vuotias. En ole oikein koskaan osannut päättää mitä haluaisin tehdä, kiinnostaa niin moni asia.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Välivuosia minulla on jo muutama, olen 23 vuotias. En ole oikein koskaan osannut päättää mitä haluaisin tehdä, kiinnostaa niin moni asia.
- Ap
Noi tradenopinnot kannattaa lopettaa heti polun jälkeen. Ne eivät sinua selvästikään kiinnosta tarpeeksi.
Yliopiston puolella erot ovat yleensä aika pienet. Toiskertalaisia hakijoita on myös paljon vähemmän, joten olemalla tarpeeksi hyvä pääsee myös toiskertalaisena.
Erot ovat AMK:n puolella paljon suuremmat, etenkin hoitoalalla sen varman työllistävyyden vuoksi.
Suurempi ongelma kuin sisäänpääsy on opintojen rahoittaminen. Opintotukikuukaudet on yleensä käytetty aiempiin opintoihin, työttömänä ei saa opiskella, aikuiskoulutusraha ei kata koko opiskeluaikaa. Siksikin AMK-tutkinnot ovat yliopistoa suositumpia, koska ovat niin paljon lyhyempiä ja verkkopainotteisia, helppo lukea nopeutetusti tai työn ohessa.