On niin ikävä 80-lukua ja sen huoletonta menoa
Kommentit (76)
Aivan ihanaa oli. Nyt on täysin kuollutta.
Olihan se jotenkin huuhaavuosikymmen, siis joillakin meni överiksi. Mutta hyvinvointivaltio kukoisti, tuet olivat tapissaan, rahaa tuli ovista ja ikkunoista vaikkei työtä tehnytkään. Itse en tiennyt helposta menosta mitään, opiskelin yliopistossa opintolainalla, söin kaurapuuroa jne.
Suvaitsevaiset ja feministit rajoittavat nykyään kaikkea ja tekopyhyys kukoistaa. Kokoajan saa olla varpaillaan ettei mokaa. Onneksi sai elää noina vapauden aikoina.
Jaa, mä ainakin pelkäsin ydinsotaa silloin. Ja häpesin Friscon farkkujani ja kärsin koulukiusaamisesta kun ei ollut Kiva-kouluja silloin. Taitaa olla teillä vähän aika kullannut muistoja.
Silloin sai töitä tosi helposti! Mäkin vaan soitin 80-luvun lopulla Treelta Helsingin Eltsuun (eli SOK:lle) ja pyysivät aloittamaan heti tarjoilijan kesähommat. Sitten juostiin Kaivohuoneella, Berliinissä, Cafe Metropolissa ja mitä noita mestoja silloin oli... Treella Bugatti, Cabaree, Emma yms.
Liikuttava juppibuumi ja urbanismi alkoi tuolloin myös. City-lehti, Radio City, Sam Inkinen yms. yms.
Ette tainneet asua Itä-Euroopassa? Tai edes seurata maailmanmenoa (lännessä se oli mahdollista), ja pelätä ydinsotaa?
Mä kuuntelen tota usein duunissa kans, ja kaipaan siihen selkeempään, innostavaan ja hauskempaan aikaan.
Aids taisi olla aika pelottava uutuus
Ai 80-luku oli ihanaa aikaa. Huoletonta tosiaankin ja kaikki mahdollisuudet avoinna. Ikävä on.
Elin kasarilla täysillä, mutta kyllä musta ysäri ja grunge oli mahtavampaa aikaa. Mutta se onkin sitten jo toisen ketjun aihe.
Mä 80-luvulla ikävöin viattomampiin aikoihin. Olin ehtinyt innostua ajatuksesta että kun viimein kasvaisin isoksi, pääsisin irrottelemaan suureen maailmaan ja tekemään ties mitä kivaa, mutta sitten tuli AIDS ja tajusin ettei paluuta siihen rockpiirien 60-70-lukujen ihanaan sekoilumaailmaan olisi...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:23"]Mä taas kuuntelen tätä ikävääni:
Nykyaikana monet asiat on tosiaan pilattu turhalla säätelyllä. Tarvii olla jos jonkinlaista todistusta ja passia vähäpätöisempiinkin hommiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:21"]
Aids taisi olla aika pelottava uutuus
[/quote]Menin -84 alkupuolella opiskelemaan laboratoriohoitajaksi ja kauhistuin kun sain kuulla, että on veriteitse tarttuvia sairauksia. Ensimmäinen AIDS-potias oli diagnosoitu suomessa vuotta aikaisemmin.
Joo, oli lyhyt aika kun pääsi töihin, mutta samaan aikaan asuntolainaa ei tahtonut saada, ja kun oli saanut, nousi korot 20 prosenttiin, oli venäläisen ydinvoimalan onnettomuus, kylmä sota ja AIDS, ei se nyt niin huoletonta aikaa ollut, vaikka minäkin olin silloin alle 16v. Ehkä kenen tahansa kermaperseen nuoruus on huoletonta jos ei yhtään aikaansa seuraa, pappa betala ja suhteilla töihin.
Sama. 80-luku oli viimeinen viaton aikakausi. Jopa siinä rehellisessä innostuneessa kaupallisuudessa oli toivoa. Eikä nipotettu kaikesta, ihmiset oli oikeasti aika vapaita.