MInkälaista on osastosihteerin työ?
Kommentit (19)
Tein tota hommaa sairaalassa joskus. Ihan hyvä duuni 20-25-vuotiaalle, mutta äkkiä siihen kypsyi, kun oppi jutut. Varsin suorittavaa työtä ilman vaihtelua ja haasteita
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:11"]
Tein tota hommaa sairaalassa joskus. Ihan hyvä duuni 20-25-vuotiaalle, mutta äkkiä siihen kypsyi, kun oppi jutut. Varsin suorittavaa työtä ilman vaihtelua ja haasteita
[/quote]
Mitä kaikkea teit?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:23"]
[/quote]
Mitä kaikkea teit?
[/quote]
Mm. potilaiden vastaanottoa, potilastietojärjestelmien käyttöä, saneluiden kirjottamista, papereiden lähettelyä
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Mitä kaikkea teit?
[/quote]
Mm. potilaiden vastaanottoa, potilastietojärjestelmien käyttöä, saneluiden kirjottamista, papereiden lähettelyä
[/quote]
Onko osastosihteerit aina nuoria vaan? ITse olen 32v ja mietin jos kouluttautuisin uuteen ammattiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:59"]
hyvin vaikea saada työtä ainakin pääkaupunkiseudulla.
[/quote]
Onko näin, nytkin kun katoin on mol:ssa useampi paikka auki..
Harkitsin itse samaa, kunnes luin jostain että osastonsihteereistä on liikatarjontaa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Mitä kaikkea teit?
[/quote]
[/quote]
Onko osastosihteerit aina nuoria vaan? ITse olen 32v ja mietin jos kouluttautuisin uuteen ammattiin.
[/quote]
Mun ystävä kouluttautui 40 vuotiaana lähäriksi ja pääsi sairaalaan osastosihteeriksi. Taustalla oli 20v kestänyt ura mainostoimistoissa. Ja nuoruudesta siis oli merkonomitutkinto tms.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:05"]
Harkitsin itse samaa, kunnes luin jostain että osastonsihteereistä on liikatarjontaa.
[/quote]
Okei, no ehkä ei sitten osastosihteeriksi kuitenkaan. Sitäpaitsi se saattaa olla aika hektistä..
[/quote]
[/quote]
Osastosihteeriksi ei kouluttauduta. Se todellakin on yleisnimitys, jolla jotenkin määritellään työn vaativuus ja palkkaluokka. Useimmiten työ on toimistotyötä, kaikkea mitä "konttorissa" tehdään. Voit olla ylioppilas,merkonomi, sairaanhoitaja tms. Tietokone pitää olla hallussa. Tekstinkäsittely on minimi, mutta monta muutakin ohjelmaa pitää osata niin hyvin, että omaksuu nopeasti myös siinä omassa työpaikassaan käytössä olevat ohjelmat. Ja niitä on "miljoona" erilaista, koska ne voitu valmistaa vain juuri sitä työmaata varten. Englannin kieli pitää tietysti osata ja kaikkea muuta työmaasta riippuen. Asiakaspalvelussa vaaditaan empaattisuutta ja sympaattisuutta, kauniskin saa olla jne. jne. Kysy TE-toimistosta loput.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:13"][/quote]
[/quote]
Osastosihteeriksi ei kouluttauduta. Se todellakin on yleisnimitys, jolla jotenkin määritellään työn vaativuus ja palkkaluokka. Useimmiten työ on toimistotyötä, kaikkea mitä "konttorissa" tehdään. Voit olla ylioppilas,merkonomi, sairaanhoitaja tms. Tietokone pitää olla hallussa. Tekstinkäsittely on minimi, mutta monta muutakin ohjelmaa pitää osata niin hyvin, että omaksuu nopeasti myös siinä omassa työpaikassaan käytössä olevat ohjelmat. Ja niitä on "miljoona" erilaista, koska ne voitu valmistaa vain juuri sitä työmaata varten. Englannin kieli pitää tietysti osata ja kaikkea muuta työmaasta riippuen. Asiakaspalvelussa vaaditaan empaattisuutta ja sympaattisuutta, kauniskin saa olla jne. jne. Kysy TE-toimistosta loput.
[/quote]
Miten niin englantia tarvii? Höpöhöpö
Sairaalassa surkea palkka, verojen jälkeen 1500 käteen (bruttona 2018 e). 5 vuoden työkokemuksen jälkeen palkka nousee sitten 5 %. Stressaavaa, yksitoikkoista, hektistä ja jatkuvia keskeytyksiä. Sopii energiselle ihmiselle.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:22"]
Sairaalassa surkea palkka, verojen jälkeen 1500 käteen (bruttona 2018 e). 5 vuoden työkokemuksen jälkeen palkka nousee sitten 5 %. Stressaavaa, yksitoikkoista, hektistä ja jatkuvia keskeytyksiä. Sopii energiselle ihmiselle.
[/quote]
Miksi on stressaavaa jos on yksitoikkoista?
Keskeytykset stressaa kun ei voi tehdä kuin pätkissä esim. puhtaaksikirjoitusta, ajanvarauksia eri tutkimuksiin (osa monimutkaisia). Asiakas tulee luukulle, puhelin soi, muut työntekijät tuo tehtäviä ja ilmoittaa asioita kesken muiden perustehtävien hoidon monta monta kertaa. Välillä muut ei muista ilmoittaa jotain hoidettavaa asiaa, vaan sen kuulee itse keskustelusta ja huomaa siitä hoitaa. Vaatii tarkkuutta ja tarkistelua onko kaikki potilaan asiat hoidettu eteenpäin, tarkistelua joka päivä onko käynnit tilastoitu oikeilla hintaluokilla, paljon muutakin tarkistelua onko oikea koodi oikeassa kentässä.... Joillekin sopii.
Siis sairaalastako tässä on kyse? Meidän firmassa osastosihteerit hoitavat firman taloushallintoasioita ja laidasta laitaan käytännön asioita.
Osastosihteeriltä vaaditaan mm. näitä asioita (jos haluaa menestyä hyvin työssään) organisointikykyä, ennakointia, on hyvä tulla toimeen kaikkien ihmistyyppien kanssa, ripeyttä, hyviä atk-taitoa hyvää kielitaitoa, taloushallinnossa kirjanpidon ja matematiikan taidot ei ole haitaksi. Henkilöstöhallinnon puolella hyvä ihmistuntemus on eduksi mm. henkilöstötilaisuuksien kanssa, lahjanhankinnat ym. Kokous- ja konferenssijärjestelyissä taas on hyvä tietää kaupungin tiloista ja hotelleista.
Riippuu varmaan hyvin paljon työpaikasta, mutta käsitykseni mukaan sellaisia yleismies(nais)jantusia, jotka hoitavat kaikenlaista järjestelyä, käytännön asioita, taloushallintoa ym ym.