Kuvitellaanpa, että maassa olisi 5% kielivähemmistö, joka rinnastatteisiin
lainsäädännössä maan pääkielen kanssa mm. niin, että jokaisessa valtion ja kunnan virassa vaadittaisiin molempien kielten taito?
Miten luulette, suosisiko tällainen tilanne tosiasiallisesti sitä 5% vähemmistöä, joka kuitenkin oppii maan pääkielen käytännössä itsestään? Ja syrjisikö tämä tilanne tosiasiallisesti enemmistöä, jolle tämä vähemmistökieli on täysin vieras kieli, jota ei arkielämässä missään kuule eikä näe?
Kommentit (11)
Olemme kaksikielinen maa toistaiseksi kunnes perustuslakia muutetaan. Mun puolesta saavan heivata ruottinkielen huitsin nevadaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]
Olemme kaksikielinen maa toistaiseksi kunnes perustuslakia muutetaan. Mun puolesta saavan heivata ruottinkielen huitsin nevadaan.
[/quote]
Kyse oli kuvitteellisesta tilanteesta ja kysyttiin, että syrjisikö tämä tilanne enemmistöä. Mitä mieltä olet?
Olen sitä mieltä että olet mäntti.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]
[/quote]
Tiesitkö, että vaatimus jokaisen virkamiehen ruotsin taidosta on varsin uusi keksintö? Muutokset tehtiin nykyisin pakkoruotsijärjestö "svenska.nu":n johdossa toimivan Paavo Lipposen ollessa pääministerinä. Aiemmin vaatimus koski viranomaisia kokonaisuutena, ei yksittäisiä virkamiehiä. Näin ollen ruotsin kieltä vaativat tehtävät voitiin osoittaa tietyille virkamiehille, eikä jokaisen tarvinnut ruotsia osata.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Kannatatko virallista kaksikielisyyttä?
Sitä kutsuttaisiin apartheid-valtioksi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Pakkoruotsittajan ensimmäinen "argumentti": Nimittely.
Jos sitä muuttaa halutaan niin äänestetäänpä niitä puolueita jotka ajavat "pakkoruotsin" poistoa. Viimeksi ei äänestetty
998
Suomi on ainoa maa, jossa tällaista valtaväestön sortamista harjoitetaan.
Hyvä on myös muistaa että Suomen liittämisestä mielikuvissa osaksi Skandinaviaa on vain haittaa Suomelle: Amerikkalaisprofessorin kannanotto
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:22"]
Jos sitä muuttaa halutaan niin äänestetäänpä niitä puolueita jotka ajavat "pakkoruotsin" poistoa. Viimeksi ei äänestetty
998[/quote]
Sitä ajaa tasan yksi puolue, eikä se yksin pysty sitä poistamaan. Muut puolueet saavat ruotsinkielisiltä säätiöiltä tukea, mikä pitää ne ruotsinmielisinä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:07"]
lainsäädännössä maan pääkielen kanssa mm. niin, että jokaisessa valtion ja kunnan virassa vaadittaisiin molempien kielten taito?
Miten luulette, suosisiko tällainen tilanne tosiasiallisesti sitä 5% vähemmistöä, joka kuitenkin oppii maan pääkielen käytännössä itsestään? Ja syrjisikö tämä tilanne tosiasiallisesti enemmistöä, jolle tämä vähemmistökieli on täysin vieras kieli, jota ei arkielämässä missään kuule eikä näe?
[/quote]
Enemmistöä syrjii tällainen kielipolitiikka. Suomessa saa syrjiä suomen kieltä, sillä suomen kieli ei ole virallinen kieli koko maassa, mutta ruotsin kieli on. Ahvenanmaalla suomen kielellä ei ole virallista asemaa.