Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvitellaanpa, että maassa olisi 5% kielivähemmistö, joka rinnastatteisiin

Vierailija
23.05.2015 |

lainsäädännössä maan pääkielen kanssa mm. niin, että jokaisessa valtion ja kunnan virassa vaadittaisiin molempien kielten taito?

Miten luulette, suosisiko tällainen tilanne tosiasiallisesti sitä 5% vähemmistöä, joka kuitenkin oppii maan pääkielen käytännössä itsestään? Ja syrjisikö tämä tilanne tosiasiallisesti enemmistöä, jolle tämä vähemmistökieli on täysin vieras kieli, jota ei arkielämässä missään kuule eikä näe?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:07"]

lainsäädännössä maan pääkielen kanssa mm. niin, että jokaisessa valtion ja kunnan virassa vaadittaisiin molempien kielten taito?

Miten luulette, suosisiko tällainen tilanne tosiasiallisesti sitä 5% vähemmistöä, joka kuitenkin oppii maan pääkielen käytännössä itsestään? Ja syrjisikö tämä tilanne tosiasiallisesti enemmistöä, jolle tämä vähemmistökieli on täysin vieras kieli, jota ei arkielämässä missään kuule eikä näe?

[/quote]

Enemmistöä syrjii tällainen kielipolitiikka. Suomessa saa syrjiä suomen kieltä, sillä suomen kieli ei ole virallinen kieli koko maassa, mutta ruotsin kieli on. Ahvenanmaalla suomen kielellä ei ole virallista asemaa.

Vierailija
2/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kaksikielinen maa toistaiseksi kunnes perustuslakia muutetaan. Mun puolesta saavan heivata ruottinkielen huitsin nevadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]

Olemme kaksikielinen maa toistaiseksi kunnes perustuslakia muutetaan. Mun puolesta saavan heivata ruottinkielen huitsin nevadaan.

[/quote]

Kyse oli kuvitteellisesta tilanteesta ja kysyttiin, että syrjisikö tämä tilanne enemmistöä. Mitä mieltä olet?

Vierailija
4/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että olet mäntti.

Vierailija
5/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:15"]

[/quote]

Tiesitkö, että vaatimus jokaisen virkamiehen ruotsin taidosta on varsin uusi keksintö? Muutokset tehtiin nykyisin pakkoruotsijärjestö "svenska.nu":n johdossa toimivan Paavo Lipposen ollessa pääministerinä. Aiemmin vaatimus koski viranomaisia kokonaisuutena, ei yksittäisiä virkamiehiä. Näin ollen ruotsin kieltä vaativat tehtävät voitiin osoittaa tietyille virkamiehille, eikä jokaisen tarvinnut ruotsia osata.

Vierailija
6/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:17"]

[/quote]

Kannatatko virallista kaksikielisyyttä?

Vierailija
7/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsuttaisiin apartheid-valtioksi.

Vierailija
8/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:17"]

[/quote]

Pakkoruotsittajan ensimmäinen "argumentti": Nimittely.

Vierailija
9/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä muuttaa halutaan niin äänestetäänpä niitä puolueita jotka ajavat "pakkoruotsin" poistoa. Viimeksi ei äänestetty

998

Vierailija
10/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ainoa maa, jossa tällaista valtaväestön sortamista harjoitetaan.

Hyvä on myös muistaa että Suomen liittämisestä mielikuvissa osaksi Skandinaviaa on vain haittaa Suomelle: Amerikkalaisprofessorin kannanotto

Vierailija
11/11 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:22"]

Jos sitä muuttaa halutaan niin äänestetäänpä niitä puolueita jotka ajavat "pakkoruotsin" poistoa. Viimeksi ei äänestetty

998[/quote]

Sitä ajaa tasan yksi puolue, eikä se yksin pysty sitä poistamaan. Muut puolueet saavat ruotsinkielisiltä säätiöiltä tukea, mikä pitää ne ruotsinmielisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi